Gå til innhold

Hvor mye gjør din 17 åring hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

har ei datter på 17 år, hun bor kun hjemme hos meg. Har et «friår» der hun jobber. Men dessverre ikke veldig interessert i jobbe sånn egentlig. Heller ikke tidlig vakter da hun ikke legger seg før 5-6 om morgenen. Så de siste månedene har det blitt lite jobb, går selvsagt ikke bare på henne men om det er ledig også. 
Når hun får lønn har hun alt mellom 8000-10000 å rutte med å resten settes på sparekonto. 
har rutiner slik at hun ikke får sove lengre enn 11, bruker enormt mye tid å energi på å følge med om hun er våken. Har ingen oppgaver hjemme annet en at hun tar ut av oppvaskmaskina en gang i bland. Har innetid siden jeg jobber å våkner lett. 
kjenner det tar mye energi å gå å mase på en ungdom slik.. når hun ikke vil! Aner ikke hva jeg skal gjøre😩

noen som har tips? Og hva gjør deres 17 åring i huset?

Anonymkode: 965a7...05a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

har ei datter på 17 år, hun bor kun hjemme hos meg. Har et «friår» der hun jobber. Men dessverre ikke veldig interessert i jobbe sånn egentlig. Heller ikke tidlig vakter da hun ikke legger seg før 5-6 om morgenen. Så de siste månedene har det blitt lite jobb, går selvsagt ikke bare på henne men om det er ledig også. 
Når hun får lønn har hun alt mellom 8000-10000 å rutte med å resten settes på sparekonto. 
har rutiner slik at hun ikke får sove lengre enn 11, bruker enormt mye tid å energi på å følge med om hun er våken. Har ingen oppgaver hjemme annet en at hun tar ut av oppvaskmaskina en gang i bland. Har innetid siden jeg jobber å våkner lett. 
kjenner det tar mye energi å gå å mase på en ungdom slik.. når hun ikke vil! Aner ikke hva jeg skal gjøre😩

noen som har tips? Og hva gjør deres 17 åring i huset?

17 år, friår fra skole. Snur døgnet og jobber. Da er det lite hun orker å gjøre hjemme. Ganske lik situasjon her. Vår sønn gjør lite hjemme. Men rydder rommet, lager middag og kan vaske gulv og gå tur med hunden, skifte på senga.  Når han selv kommer på det. Ber jeg han er det alltid etterpå. Får bare holde ut så lenge han kommer seg på det han skal og følger våre regler ellers. 

Anonymkode: 50bc9...755

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere må lære å ha realistiske forventninger til tenåringer.

De gjør ting hvis de blir bedt om det, og hvis de blir påminnet ting.

Dere vil nok ikke oppleve å komme hjem til et hus som er støvsugd, og hvor maten er handlet inn, og middagen står klar på bordet når dere kommer hjem.

Innfør noen regler/rutiner.

Huset støvsuges fast hver fredag. 

Er oppvaskmaskinen ren når de kommer hjem så skal de tømme den. 

Hver tirsdag (eller en annen dag) har de ansvaret for å lage en enkel middagsrett.

Hver torsdag må de bytte sengetøyet sitt selv.

Anonymkode: b9f5c...e79

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han går siste året på IB så forventningene er i først og fremst at han gjør så godt han kan på skolen. Han jobber annenhver helg og hjemme så bidrar han ved å vaske bad (når jeg ber om det), tømme oppvaskmaskinen, vasker treningsklær etter bruk, går tur med hunden (når jeg ber om det) og går ut med søppel ved behov. 

ellers er han egentlig veldig pliktoppfyllende, det er verre med søsknene som er noen år yngre 😅

Anonymkode: 68acd...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Oi... har ingen 17 åring ennå, men har jo vært 17 år selv.

Jobbet hardt med skole, og var opptatt av gode karakterer. Jobbet lange dager sommer, og innimellom ellers, men mine foreldre ga godt med lommepenger så lenge vi brukte tiden fornuftig med skole. Bakte og lagde litt mat hjemme. Ryddet og vasket selvfølgelig etter meg selv, inkludert å sørge for egne klær. Hadde mine faste oppgaver i huset, men bidro også mye ellers - husker jeg likte veldig godt å jobbe i hagen. Hadde selv ansvar for å stå opp, det ansvaret fikk vi allerede på barneskolen, og jeg har aldri forsovet meg med mindre det har vært noe kluss med klokke (senere telefon). 

I motsetning til hva et tidligere innlegg peker på følte jeg en stor ansvarsfølelse for disse tingene. Der tror jeg mine foreldre gjorde noe riktig fra tidlig alder. Det var aldri beskjeder, eller kjeft. Men kommunikasjon, skryt, eller skuffelse - i det hele tatt gode samtaler om mulighetene i livet om man jobbet hardt, ansvaret man ultimat hadde for seg selv, fellesskapet og det å trekke lasset sammen, hvordan man også skuffet andre om oppgaver ikke ble gjort. 

Anonymkode: 617f0...d7a

AnonymBruker
Skrevet

Det er så flaut med dagens foreldre.
Jeg vasket mine egne klær fra jeg var 12, gikk med søpla hver dag og matet katten hver dag. Lagde middag en gang i uka og ryddet selvfølgelig mitt eget rom og skiftet på min egen seng. Vasket også badet fast.

Hadde sommerjobb fra jeg var 13 og flyttet ut som 16, da fikk jeg fast jobb.

Anonymkode: 8421b...d82

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Vasker sine egne klær og holder orden på klær og rommet, lager middag 2 dager i uken, tar ut av oppvaskmaskin når jeg ikke rekker, vasker bad en gang i uken og har minst en langtur med hunden hver dag. Dette er det som er fast. Også må hun si ja hvis jeg spør om småting innimellom. 

Anonymkode: 7785e...1fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er så flaut med dagens foreldre.
Jeg vasket mine egne klær fra jeg var 12, gikk med søpla hver dag og matet katten hver dag. Lagde middag en gang i uka og ryddet selvfølgelig mitt eget rom og skiftet på min egen seng. Vasket også badet fast.

Hadde sommerjobb fra jeg var 13 og flyttet ut som 16, da fikk jeg fast jobb.

Enig!

Problemet ligger i hvert fall ikke hos barna! 

Så mange sløve foreldre som har oppdratt barna sine de siste 25 åra at jeg blir helt matt. Ingen krav, ingen rutiner og ingen grenser. De beskytter i tillegg ungen sine mot absolutt alt og kjører de rundt hver eneste meter. 

Og når ungen blir stor tenåring, da klager mor og far over at ungene ikke gjør en dritt. Vel, hvem sin feil er det? 

Siden jeg er på KG, så legger jeg til at dette handler om vanlig ungdom. For angrep er det beste forsvar og sjelden vil en forelder innrømme at den har sviktet totalt i oppdragelsen for å få en ungdom som orker å "ta i et tak" eller stå opp i normal tid. 

Hvem i helvete lar en unge bo gratis, være oppe hele natta, ikke gjøre en dritt for verken mor eller far, snarere tvert i mot. De rydder til og med dritten etter ungene sine. Fordi ungene blir så sure hvis de må gjøre det selv?? 

Hallo!!! Våkne opp! Dette må læres fra de er små. Når de er tre år gamle, klarer de faktisk å sette skoene sine på plass, være med å ta ut av oppvasken, gå med søpla osv... Ungene må innarbeides med plikter og gjøremål, de skal lære at ting ikke blir gjort av selv selv. 

Anonymkode: 5839e...d3e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en 19 og 16 åring. 19 åring har pauseår før han begynner på studier. Han har tatt opp en eksamen nå så vært opptatt med det. Han jobber fast 50% og kommer til å øke dette nå som eksamen er ferdig. Han gjør det han blir bedt om i tillegg til at han alltid tar ut av oppvaskmaskin når han ser at den er full, setter i og rydder stue og kjøkken. Kjører lillesøster til trening og oss voksne ved behov. Han sier aldri nei til å gjøre noe, men vi har ikke vært flinke til å gi ham faste oppgaver. Men vi synes egentlig at han er ganske grei i forhold til mange andre.

16 åringen har også jobb og går på vgs, han gjør det han blir bedt om. Trening, skole og jobb tar det meste av tiden hans så vi forventer ikke å mye mer av ham. Han er ansvarsfull og gjør det han skal. Jobber ganske mye, nesten 50%.

Anonymkode: b2599...198

AnonymBruker
Skrevet

Min 7 åring vasker faktisk sine dansekle sjølv. Festa klistremerke der hjulet skal stoppa og vaskepulver i liten boks (ber om det). Henger opp på eit lite barnestativ. Vasker ikkje noko anna, det gjer eg. 

Har ansvar for å mate katten og bytte vatn. Alt lett tilgjengeleg (rutine, skjer som regel automatisk)

Har ansvar for å ta matboksen ut av sekken og legga på kjøkkenbenken (rutine når vi gjer lekser).

Har ansvar for å pakke for seg sjølv når vi skal ting. Pakka tursekken frå 4 års alder. Vi går over innhaldet, målet er ikkje at det skal vere perfekt. 

Rydder rommet sitt kvar sundag. Det går mest i å legga ting på plass, vi gjer resten.

Ansvar for å lada sine ting sjølv, f.eks nettbrettet. 

Må henga opp jakka si i gongen. 

Får lov å vanne plantene (Må ikkje). 

Alle i familien har oppgåver. Alle kan bidra. Eg ville forventa meir av ein 17 åring. Men hjernen der er langt i frå ferdig utvikla. Du må be om ting ☺️. Eller laga lista. Trenger ikkje vere fryktelig mykje, men burde definitivt laga nokre middagar i veka og vaska sine kle. Ta ut bosset og tømma oppvaskmaskin definitivt. 

Anonymkode: 48198...34f

Skrevet

Ungdommene her (17 og 18) kombinerer skole og jobb, så de har stort sett bare i oppgave å rydde etter seg selv. (Rommet, badet, kjøkkenet når de lager varmmat sent og tidlig). 

De stiller opp på andre prosjekter hvis de blir spurt og vasker egne klær hvis det haster utover vanlig rutine. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror dere må lære å ha realistiske forventninger til tenåringer.

De gjør ting hvis de blir bedt om det, og hvis de blir påminnet ting.

Dere vil nok ikke oppleve å komme hjem til et hus som er støvsugd, og hvor maten er handlet inn, og middagen står klar på bordet når dere kommer hjem.

Innfør noen regler/rutiner.

Huset støvsuges fast hver fredag. 

Er oppvaskmaskinen ren når de kommer hjem så skal de tømme den. 

Hver tirsdag (eller en annen dag) har de ansvaret for å lage en enkel middagsrett.

Hver torsdag må de bytte sengetøyet sitt selv.

Anonymkode: b9f5c...e79

Dagens ungdom, sier jeg bare. Bortskjemte til de grader.

Anonymkode: 81ea6...766

• Liker 1
Skrevet

Hvor jobber deres 17 åringer? Jeg har prøvd å finne jobb til min 17 åring, men får bare beskjed om de ikke ansetter under 18. Både på storsenter, butikker, gardermoen

AnonymBruker
Skrevet
Diana skrev (Akkurat nå):

Hvor jobber deres 17 åringer? Jeg har prøvd å finne jobb til min 17 åring, men får bare beskjed om de ikke ansetter under 18. Både på storsenter, butikker, gardermoen

Det er mulig ting har endret seg, og blitt strengere. Men jeg (med hjelp fra foreldres relasjoner) hadde alltid suksess i det offentlige. Alt fra svømmehaller, kommunehus, sykehus, sykehjem, aktivitetsleder for barn, kiosker på ulike arrangement, med mer. 

Anonymkode: 617f0...d7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig!

Problemet ligger i hvert fall ikke hos barna! 

Så mange sløve foreldre som har oppdratt barna sine de siste 25 åra at jeg blir helt matt. Ingen krav, ingen rutiner og ingen grenser. De beskytter i tillegg ungen sine mot absolutt alt og kjører de rundt hver eneste meter. 

Og når ungen blir stor tenåring, da klager mor og far over at ungene ikke gjør en dritt. Vel, hvem sin feil er det? 

Siden jeg er på KG, så legger jeg til at dette handler om vanlig ungdom. For angrep er det beste forsvar og sjelden vil en forelder innrømme at den har sviktet totalt i oppdragelsen for å få en ungdom som orker å "ta i et tak" eller stå opp i normal tid. 

Hvem i helvete lar en unge bo gratis, være oppe hele natta, ikke gjøre en dritt for verken mor eller far, snarere tvert i mot. De rydder til og med dritten etter ungene sine. Fordi ungene blir så sure hvis de må gjøre det selv?? 

Hallo!!! Våkne opp! Dette må læres fra de er små. Når de er tre år gamle, klarer de faktisk å sette skoene sine på plass, være med å ta ut av oppvasken, gå med søpla osv... Ungene må innarbeides med plikter og gjøremål, de skal lære at ting ikke blir gjort av selv selv. 

Synes du er veldig dømmende, håper virkelig du ikke er slik i rl! Ikke dra alle under en kam.

AnonymBruker
Skrevet

Friår når man er 17? Min 17-åring gjør svært lite hjemme, det samme som den yngre søsteren, rydder eget rom, vasker bad i ny og ne, må bes om alt annet ned til å sette inn i oppvaskmaskin. Men vi behandler henne også som det barnet hun er (oppfører seg som). Hun har skole og idrett og venninner og det er lite tid til annet, så det vi gjør hjemme er å spise middag sammen og se film. Hun har skjermtid og familietid og må legge seg før kl23 og legge telefonen på stua. Vi maser ikke på husarbeid, vi maser på lekser og boklesing. 
Din datters hverdag er jo helt ute av kontroll. Hun er langt fra moden nok til «friår», hva lærer hun av dette? 

Anonymkode: a2116...be7

• Liker 1
Skrevet

Utrolig slapt! Stakkars som ikke tas mer seriøst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Her var det mye tenåringer som gjør mye hjemme! Blir sikkelig glad når jeg leser det. Hun til meg, det er en evig kamp. Hun rydder ikke rommet en gang, det ser ut som en søppeldynge… jeg går å maser å maser på henne, bruker sykt mye energi på vekke henne, å få henne til å evt ta ut av oppvaskmaskina.. å hvis jeg spør om en ting en gang, da maser jeg å blir kaldt mye stygt. Noen ganger holder det at jeg sier navnet hennes for å si en ting, så får jeg så ørene flagrer.. 

aner ikke hvordan jeg kan snu om!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS

Her var det mye tenåringer som gjør mye hjemme! Blir sikkelig glad når jeg leser det. Hun til meg, det er en evig kamp. Hun rydder ikke rommet en gang, det ser ut som en søppeldynge… jeg går å maser å maser på henne, bruker sykt mye energi på vekke henne, å få henne til å evt ta ut av oppvaskmaskina.. å hvis jeg spør om en ting en gang, da maser jeg å blir kaldt mye stygt. Noen ganger holder det at jeg sier navnet hennes for å si en ting, så får jeg så ørene flagrer.. 

aner ikke hvordan jeg kan snu om!

Hun får for mange goder, hun SKAL opp på jobb. Og at hun får 8-10k på å bruke på tull? Hårreisende. 
Dra ut internett, bråk når klokka er mer enn 9 for eksempel.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes du er veldig dømmende, håper virkelig du ikke er slik i rl! Ikke dra alle under en kam.

Hva babler du om? 

Hvor tar jeg feil? Er det ikke viktig å lære ungene sine det jeg skriver? 

Jeg dømmer ikke så veldig mange, men dette er rett og slett noe jeg ser daglig, med egne øyne. 

Er så lei av foreldre som klager over ungene sine fordi de selv har sviktet. 

Sier da ikke at alle er sånn, følte du deg truffet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...