AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #21 Skrevet 21 timer siden Trolltunge skrev (19 minutter siden): Du sitter dårlig i det dersom du ikke lærer deg å styre økonomi bedre. Nå er du reddet av arv. Slik redning kan man ikke belage seg på jevnlig. Betal ut all gjeld og kjøp deg bolig, og så styrer du økonomi klokt videre. Få hjelp dersom du ikke evner det. Det forstår jeg og det skal jeg absolutt gjøre. jeg vet at jeg i en trist situasjon har mistet en forelder så er jeg uansett priviligert til å arve 6. mill Anonymkode: a406b...3f2 3
PhilosopherSe7en Skrevet 21 timer siden #22 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Bør jeg virkelig ta opp lån når jeg kan cashe ut for en ok bolig? beklager hvis jeg spør dumt, jeg kan åpenbart lite om økonomi 🙈 Anonymkode: a406b...3f2 Så lenge renten på lån er lavere en avkastning på fond så tjener du på det. Og går renten på boliglånet til himmels så kan du cashe det ut da. en annen ting er om du tar ut mindre i fond årlig så vil jo formuen din øke år for år, tross for uttak. Sies at beløp en har i fond dobler seg hvert 5-7 år om du ikke tar ut noe.
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #23 Skrevet 20 timer siden Betal ut all gjeld først og så kan du se etter bolig. Anonymkode: d533d...075 2 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 20 timer siden #24 Skrevet 20 timer siden Kvitt deg med dyr dustegjeld Behold studielånet Bruk pengene på egenkapital til å kjøpe bolig 1 1
Rucula Skrevet 14 timer siden #25 Skrevet 14 timer siden Du har elendig økonomisk styring Men du har fått masse penger og har nå mulighet til å rette opp i det og gi ungen din en skikkelig fremtid 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #26 Skrevet 13 timer siden Selvsagt gjør du ikke det nå som du har mottatt den arven! 🙄 Anonymkode: 95d9e...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #27 Skrevet 12 timer siden Merkelig å tenke at man sitter dårlig i det med en arv på 6(!!!) millioner. Du kan betale all gjeld, kjøpe en bolig uten lån og fortsatt ha penger å investere 🤷♀️🤷♀️🤷♀️ Anonymkode: e5354...2e6 2 2
Kålrota Skrevet 12 timer siden #28 Skrevet 12 timer siden Å sitte dårlig i det har isåfall fått helt ny mening. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #29 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har gjeld( ikke kredittkort men mye tull gjeld på ca 800.000 permanent studielån er ca 500.000 kr av dem.. har ingen eiendeler ikke hus/bil osv. har nå arvet 6.millioner. tjener ca 40.000 i mnd så har lav lønn. bor alene 1 barn Anonymkode: a406b...3f2 Nei, du gjør ikke det. Men med arven bør du kvitte deg med tullegjelden, og investere pengene klokt. Uten arven hadde det sett ganske ille ut. Anonymkode: d87cf...4dc 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #30 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her burde du snakke med en rådgiver i banken. De kan jo dette og kan hjelpe deg med å forvalte pengene på en god måte. Du sitter bra i det! Anonymkode: 05fca...df2 Nei, ikke snakk med banken. De som kaller seg rådgivere der burde ha vært pålagt å presentere seg som selgere. Anonymkode: e60ba...e51 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #31 Skrevet 12 timer siden PhilosopherSe7en skrev (10 timer siden): Hiv alt etter å betalt ned gjeld i et globalt indeks fond, så kan du spe på din årlige inntekt med rundt 360 000 i året. Da har du en fin årsinntekt med lønnen din, og det vil hjelpe på med boliglån Litt glorefisering av The Magnificent 7 kanskje??? Anonymkode: 4f428...aa6
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #32 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du vil dø før dine foreldre? Å dø er en naturlig del av livet. Om ts hadde foreldre som fikk barn sent, så er det ikke uvanlig å miste de i 40-årene. Anonymkode: ac811...e39 Jeg kan ikke helt forstå dette med døden. At det skal være så fryktelig å snakke om? Alle er født og alle skal dø. Finnes ikke noe mer sikkert i livet. Det aller viktigste for de fleste, er at man dør før ungene sine. Arv er også noe som er tabu å snakke om. Når foreldrene dør, så arver ungene. Det er også ganske sikkert (med visse unntak). Sier ikke at man skal spekulere i hvor mye man arver, men jeg vet jo selvsagt at jeg kommer til å arve mine foreldre i løpet av noen år. Hvis jeg lever da. Selvsagt har jeg hatt dette i tankene mine når jeg sitter og funderer over framtiden. Min mann arver også sine foreldre, dette vil gjøre at han kan pensjonere seg tidlig og vi kan nyte en god alderdom. Selv om vi egentlig har mer enn nok selv. Jeg vet også hvordan min mor og min svigermor ønsker å ha begravelsen sin, mine barn vet hvordan jeg vil ha det. Dette er noe vi snakker om av og til. Fordi vi alle skal dø. Anonymkode: 1aec4...96c
LeneXCII Skrevet 12 timer siden #33 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Her burde du snakke med en rådgiver i banken. De kan jo dette og kan hjelpe deg med å forvalte pengene på en god måte. Du sitter bra i det! Anonymkode: 05fca...df2 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du må snakke med en bankrådgiver om dette. Du skal i alle fall ikke låne mer enn du er absolutt bombesikker på at du kan betjene. Anonymkode: f081d...d80 Husk at rådgivere banken kun er "forkledde" selgere for banken.. Økonomisk rådgiving bør en alltid innhente fra en nøytral part! 1
Kålrota Skrevet 11 timer siden #34 Skrevet 11 timer siden Innspill til diskusjonen om arv. Det er ikke det at det er tabu å snakke om døden som er mitt problem med det, men den holdningen mange har om å ha «rett på» arv. Begge mine foreldre er døde og jeg er på ingen måte rik av den grunn, jeg har alltid visst at det var lite å hente der. Sikkert derfor jeg stusser over at noen sitter og venter på arv som ramler ned i fanget. Mye kan skje. (og egentlig håper jeg at ungene mine unner meg et godt liv mens jeg lever og ikke bare akkumulerer goder til dem). 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #35 Skrevet 11 timer siden Betal ned gjeld. Kjøp bolig. Ha en god buffer på høyrentekonto. Verden og børsene er urolige for tiden. Ville ikke satt mye inn på fond da du ikke har særlig høy lønn og har behov for stabilitet i din økonomi. Anonymkode: 1f9d1...737
PhilosopherSe7en Skrevet 11 timer siden #36 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt glorefisering av The Magnificent 7 kanskje??? Anonymkode: 4f428...aa6 Nei. Beløpet er beregnet ut fra historisk avkastning på globale indeks fond. Noen år mye mer, noen år mye mindre.
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #37 Skrevet 10 timer siden Hadde betalt ned gjeld, satt av en god slump i fond og brukt resten til å kjøpe meg bolig. Anonymkode: 48b0e...f6e 1
Brunello Skrevet 10 timer siden #38 Skrevet 10 timer siden PhilosopherSe7en skrev (11 timer siden): Så lenge renten på lån er lavere en avkastning på fond så tjener du på det. Og går renten på boliglånet til himmels så kan du cashe det ut da. en annen ting er om du tar ut mindre i fond årlig så vil jo formuen din øke år for år, tross for uttak. Sies at beløp en har i fond dobler seg hvert 5-7 år om du ikke tar ut noe. Problemet er at gevinsten beskattes hardt. Mange får seg en overraskelse når fond realiseres. Og synes det er et dårlig råd til ts å sette det i fond. Hun skriver at privatøkonomi ikke er noe hun forstår seg på. Da er det beste rådet å nedbetale all gjeld og kjøpe bolig for pengene. Siden ts ikke bor i Oslo, er det også gode muligheter for at det blir litt igjen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #39 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Heldige du som har arvet 6 millioner ! Anonymkode: 4b1c3...17b Så lenge hn ikke var glad i den personen som døde sånn at han arvet, ja.. Anonymkode: 6a41e...949
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #40 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så lenge hn ikke var glad i den personen som døde sånn at han arvet, ja.. Anonymkode: 6a41e...949 Dust. ts Anonymkode: a406b...3f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå