Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva syns du om ekstremisme og ekstremt konservative muslimer som er kommet inn i det norske samfunnet, som kanskje du eller foreldre har flyttet fra?

hilsen «vanlig» person som bor langs bibelbeltet, der det faktisk er integrerte «vanlige» muslimer som ikke ber midt i motorveien… fordi 

Anonymkode: c5d17...7bb

Dersom du hadde litt mer kunnskap om islam så hadde du nok ikke vært så fordomsfull. 

men jeg kan jo fortelle deg at muslimer ber  5 ganger om dagen. Dette er tider som MÅ holdes, hvor enn man er så lenge det lar seg gjøre og ikke er til skade for andre. 

Dvs tidspunktene må følges til punkt og prikke og bønn er en av de 5 søylene i islam som holdes og praktiseres av enhver muslim som praktiserer islam. 

Det har ingenting med ekstremisme å gjøre , det har noe med at troen er slik. At man faktisk må be bønnene til tide. 

Akkurat som du står opp tidlig for å gå på jobb fordi du har en sjef over deg som krever det og du har arbeidsoppgaver du har å gjøre osv. så ser muslimene på det slik at hver bønn må bes til sin tid. 

Kanskje litt dårlig eksempel, men du skjønner poenget.

Derfor kan det hende at du vil se muslimer be på motorveier, i buss, på flyplasser , på gata, og da vet du neste gang hvorfor det er slik 😊

hilsen en helt vanlig muslim. 

Anonymkode: e1035...55d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

ja, men spørsmålet var spesifikt rettet til hvordan normale muslimer ser på ekstremistiske muslimer. 

Anonymkode: 6a19d...c17

I diktaturstater som for eksempel Kina, Iran eller Saudi-Arabia kan det å ønske seg en demokratisering eller mer respekt for menneskerettighetene oppfattes som en form for ekstremisme, selv om dette er vanlige holdninger i Norge og andre demokratier.

Tviler vel på at slike holdninger automatisk blir forandret om en krysser landegrenser.

Skrevet
Kapt.Chat skrev (12 minutter siden):

Nå ser jeg vel på "ikke tilpasset" og "ikke kompitabelt" som to sider av samme sak.

Absolutt, det var at dette kun liksom omhandlet islam jeg ikke var enig i..
Se på KrFU nå, med absurde holdninger som bunner 100% i religion og en forkvaklet forståelse av biologi..

AnonymBruker
Skrevet

Mange uærlige folk som svarer her, som drar inn kristne som ikke har noe med TS sitt spørsmål. Det ene gjør ikke det andre noe mer rett, men i ola dunk sitt enkle sinn så er det sånn. 

Det finnes ikke mange ærlige mennesker igjen på jorden. Det er en skam å se hvordan folk angriper og prøver å ødelegge et spørsmål med sin egen dritt! Fysjameg alstå, råttent gjort! Gå i dere selv altså!

Anonymkode: 90114...70b

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dersom du hadde litt mer kunnskap om islam så hadde du nok ikke vært så fordomsfull. 

men jeg kan jo fortelle deg at muslimer ber  5 ganger om dagen. Dette er tider som MÅ holdes, hvor enn man er så lenge det lar seg gjøre og ikke er til skade for andre. 

Dvs tidspunktene må følges til punkt og prikke og bønn er en av de 5 søylene i islam som holdes og praktiseres av enhver muslim som praktiserer islam. 

Det har ingenting med ekstremisme å gjøre , det har noe med at troen er slik. At man faktisk må be bønnene til tide. 

Akkurat som du står opp tidlig for å gå på jobb fordi du har en sjef over deg som krever det og du har arbeidsoppgaver du har å gjøre osv. så ser muslimene på det slik at hver bønn må bes til sin tid. 

Kanskje litt dårlig eksempel, men du skjønner poenget.

Derfor kan det hende at du vil se muslimer be på motorveier, i buss, på flyplasser , på gata, og da vet du neste gang hvorfor det er slik 😊

hilsen en helt vanlig muslim. 

Anonymkode: e1035...55d

Men vil det si at du som "vanlig muslim" vil stoppe på motorveien for å be, eller i andre lignende situasjoner.

For meg høres det litt ekstremt ut, og at religionen griper litt langt inn i dagliglivet til folk.

Jeg synes også det høres litt autoritært ut av en gud/profet å pålegge folk å be 5 ganger om dagen til gitte tidspunkt, den ville jeg kranglet på, ihvertfall sagt fra i bønnene mine at dette må vi forandre på, og at vi trenger noen reformer og at vi må få lov å bli mer fleksible, så vi kan tilpasse oss bedre til dagens samfunn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kapt.Chat skrev (7 timer siden):

Men vil det si at du som "vanlig muslim" vil stoppe på motorveien for å be, eller i andre lignende situasjoner.

For meg høres det litt ekstremt ut, og at religionen griper litt langt inn i dagliglivet til folk.

Jeg synes også det høres litt autoritært ut av en gud/profet å pålegge folk å be 5 ganger om dagen til gitte tidspunkt, den ville jeg kranglet på, ihvertfall sagt fra i bønnene mine at dette må vi forandre på, og at vi trenger noen reformer og at vi må få lov å bli mer fleksible, så vi kan tilpasse oss bedre til dagens samfunn.

Det er jeg helt enig i, det er ekstremisme.

og argumenter tilbake om kristendommen er jo ikke relevant til mitt spørsmål, hvem sa jeg var noe som helst? Jeg sa bare hvor i landet jeg var.

og ingen har svart eller tatt avstand fra islamske ekstremister, og at dere ikke har fått det med dere tror jeg ikke på, ved mindre du bare ser på nrk da. 

Anonymkode: c5d17...7bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med flere muslimer. Det er flere av de som lever etter Koranen, mens andre driter det fullt ut.

Ene kollegaen min sørger hele Oktober (trur det er den mnd) for det var så mange muslimer som døde i en krig eller liknende på 15-1600 tallet. Hun hadde blitt tante for første gang dagen før vi snakket om dette. Hun ga ikke inntrykk av noe som helst glede over det, hun hadde ikke lov å glede seg eller feire dette før sørge måneden var over. GALSKAP I MINE ØYNE.

En annen kollega er kronisk trøtt og sliten. Småbarnsfar, så ser den. Det største problemet for han er at han har på vekkeklokke så han får bedt morgenbønn til tross for at vi jobber skift og har fridager .Han ber alle 5 gangene i løpet av ett døgn. Han følger en app som sier når disse bønnetidene er. Også galskap ifølge meg.

En annen muslim er så privat at ingen kjenner han etter flere år i bedriften. Han sitter stort sett og leser koranen på nettbrettet sitt. Flere av oss har observert hva han ser på og det er aldri noe annet enn skrift med noe helt annet en norske bokstaver. Han er grei nok, men ekstremt religiøs. Tar seg pauser for å be på jobben. Blir ikke overrasket om han ender opp som en vi leser om i media.

Så har jeg flere andre muslimer som er muslimer bare fordi de er født til det. De spiser svin, drikker alkohol, feirer norske høytider. Flere av de er skikkelig forbannet på ekstremister. Om vi snakker om dette på jobb, så har flere av de liberale bare sagt ala jævla idiot, tulling, gærning osv om ekstremister. Han ene går kun i moské når han er på ferie hos svigerforeldrene sine i Midtøsten. Svigerfar er ihuga religiøs og moské besøk flere ganger daglig. Da blir kollegaen min med for at svigerfar ikke skal bli forbannet. Han hater religionen, men tør ikke forlate islam.

Ene kollegaen min tok ut barnet sitt fra en barneskole fordi det var for mange muslimer der. Han fant en skole som var ett stykke unna, søkte om barnet kunne begynne der. Barne begynte der fordi foreldrene ville at hun skulle få vestlige verdier. Disse foreldrene er fra Midtøsten.

Jeg personlig ønsker at alle ekstremister kunne blitt samlet på en øde øy, så kan de dyrke ekstremismen sin der til de ikke er noe mer. Dette gjelder alle religioner.

Anonymkode: d8904...1f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...