Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et par i familien, la oss kalle dem A, fortalte en gang at de var bedt til noen, og at ingenting var klart da de kom - og at etterhvert dro vertskapet ut for å handle. Men jeg kjenner A og er rimelig sikker på at de ba seg selv og at vertskapet ble tatt på sengen.😅  Tenker nok at vertskapet ikke skjønte at A ba seg selv på middag, mens herr A spurte nok rett ut når middagen ville bli servert når de kom. 😅

Anonymkode: dea4d...302

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har også et slikt vennepar. Inviterer de et klokkeslett tar det flere timer før vi starter å spise. Grillfester er det verste, mingle ute i sola i 3-4 timer før vi skal sette oss. Ble invitert til 18.00 engang. De begynte dekke av etter middag og forberede dessert 23.30....

Har sluttet å dra til disse når det er slike invitasjoner. Stikker gjerne innom for en kaffe eller bare en prat, men orker ikke selskapene lenger.

Anonymkode: 5ae77...ecb

Faren min og samboeren hans var av dette kaliberet tidligere. Da vi fikk barn, så måtte vi sette grenser. Nå får vi servering til "normal" tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine tidligere svigerforeldre begynte å lage julemiddagen (ribbe) klokka 23.45 det første året jeg feira med de 😑 Samboeren min reagerte overhode ikke på situasjonen og skjønte ikke engang hva jeg mente da jeg tok det opp dagen etter, så det var nok fast takst.

Det gjentok seg aldri fordi jeg begynte å møte opp tidlig og lage mat og dekke bord, men de fortsatte sikkert i samme tralten anbethvert år når vi ikke var der. 

Anonymkode: cca80...26b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (12 timer siden):

Jeg fatter ikke hvorfor de inviterer gjester til kl 18 når de egentlig ikke er klare for å ta imot gjester kl 18. 

Hvor lenge etter invitasjonen at maten bør serveres kan sikkert variere noe, men jeg pleier å regne ca en halvtime. Kanskje litt mer  hvis vi serverer velkomstdrink og kanskje en liten apetittvekker eller noe, men aldri mer enn en time. 

Tipper de ville vise frem barna...

Anonymkode: e55bd...ef9

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (12 timer siden):

Jeg synes det var sent å få middag etter at dere var blitt invitert. Jeg forventer at middagen er ca på det klokkeslettet når jeg er invitert.

Jeg serverer det faktisk ganske presist når jeg inviterer til middag.

Har aldri opplevd å bli invitert til middag kl 19, for deretter at alle må sette seg til bords kl 19. I alle middager og arrangementer med middag jeg har vært i (og det er mange), er det alltid satt av litt tid til å si hei, snakke litt løst med de som har kommet, gjerne en velkomstdrink og at noen kommer litt for sent før middag... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mine tidligere svigerforeldre begynte å lage julemiddagen (ribbe) klokka 23.45 det første året jeg feira med de 😑 Samboeren min reagerte overhode ikke på situasjonen og skjønte ikke engang hva jeg mente da jeg tok det opp dagen etter, så det var nok fast takst.

Det gjentok seg aldri fordi jeg begynte å møte opp tidlig og lage mat og dekke bord, men de fortsatte sikkert i samme tralten anbethvert år når vi ikke var der. 

Anonymkode: cca80...26b

Oi! Trodde liksom vet var fast tradisjon at julemiddagen serveres kl 17 i alle hjem, jeg 😂
Hadde de begynt å lage den 23:45 hadde jeg sovnet for lengst, dødskvalm av å ikke ha spist middag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi! Trodde liksom vet var fast tradisjon at julemiddagen serveres kl 17 i alle hjem, jeg 😂
Hadde de begynt å lage den 23:45 hadde jeg sovnet for lengst, dødskvalm av å ikke ha spist middag. 

Det er jo noen som faktisk ikke spiser før midnatt på julaften, som mange katolikker f.eks. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo noen som faktisk ikke spiser før midnatt på julaften, som mange katolikker f.eks. 

Men de spiser til gjengjeld ikke ribbe eller pinnekjøtt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har aldri opplevd å bli invitert til middag kl 19, for deretter at alle må sette seg til bords kl 19. I alle middager og arrangementer med middag jeg har vært i (og det er mange), er det alltid satt av litt tid til å si hei, snakke litt løst med de som har kommet, gjerne en velkomstdrink og at noen kommer litt for sent før middag... 

Det er jo fint for dere, for dere ønsker sikkert det slik.

Jeg er også ofte i middagsbesøk, og har selv ganske ofte middagsbesøk. Alle serverer nokså med en gang alle er kommet. Sikkert fordi de fleste ønsker det slik i vår omgangskrets, eller at det bare er blitt slik fordi noen har alltid gjort det slik.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Når kl invitere og servere middag?

Du kan sikkert planlegge noe av dette med KI, men KI kan ikke gjøre jobben.

Anonymkode: 914b2...de2

Skrevet (endret)

Om jeg sier at det er middag klokken 18 så betyr det at om du kommer senere enn 18 får du kald mat og må spise alene. Om jeg sier at "Dere kan komme klokken 18" så kan det hende at jeg serverer et glass vin og gjør ferdig middagen mens jeg prater med gjestene. Noen typer mat bør man gjøre klar når gjestene er på plass så det er helt ferskt ut av panna ved servering :)

Endret av Granskudd
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre ble bedt på middag kl 18 en gang hos noen familievenner. Da de kom dit hadde ikke vertskapet handlet en gang og det gjorde de heller ikke før klokken nærmet seg 20, de hadde det jo så hyggelig. Maten ble ikke servert før nærmere midnatt og da hadde ikke mine foreldre spist siden lunsj. Ingen snacks eller noe i mellomtiden. De dro aldri dit igjen uten å ha spist godt på forhånd. 

Anonymkode: 8c831...20a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg ble bedt på lammestek klokken 17.

Var der 16.30 og 16,35 ble lammelåret tatt ut av fryseren....😂

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Husker jeg ble bedt på lammestek klokken 17.

Var der 16.30 og 16,35 ble lammelåret tatt ut av fryseren....😂

Hadde han tenkt til å lage lammestek av lammelår?🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiser 15 - 30 min etter klokkeslettet de er invitert til. Deilig å bli ferdig med maten, slik at vi vertskapet kan kose oss med gjestene, uten at en av oss må løpe til og fra kjøkkenet. Vi liker begge best å lage mat i fred og ro.

Det verste tilfellet jeg har vært borti, var at min mann og jeg kom til rett tidspunkt, og ble satt til å montere en svær grill. Det tok ganske lang tid, og vi ble alt for sultne. Vi lærte oss etterhvert at disse folkene stort sett serverte mat en time eller to etter at vi kom, så vi spiste før vi dro til dem. Lærte oss også at de alltid var 30 - 60 min forsinket når de skulle til oss, så vi begynte å invitere dem en time tidligere enn de andre. Var generelt så mye rot med disse to, at vi ikke pleier omgang med dem i dag.

Anonymkode: ab1c5...4dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (3 minutter siden):

En stek er et større stykke kjøtt som helstekes. Så man kan fint invitere til stek og servere et helstekt lår, men det var vel ikke akkurat den detaljen som var poenget her....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (8 minutter siden):

Hva annet skulle han bruke? Skinken/låret blir den beste steken.

Anonymkode: 69a82...d74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Når serverer dere maten når dere inviterer på middag? Altså hvor lenge lar dere gjestende sitte og vente før det er klart for mat? På lørdag ble meg og mannen invitert på middag hos et vennepar til kl 18. Både vi og et par andre som var invitert jobber i helgen, men siden det var tidlig tenkte vi at det skulle gå greit å spise middag, og droppe å bli sittende til langt utover siden det var tidlig opp neste morgen. Dette informerte vi om når invitasjonen ble akseptert. Vi hadde også jobbet lørdag formiddag, og var ganske sulten etter jobb, men tok bare en skive siden det var kort tid til middag. Vi kom kl 18, ingen mat lagd og ingen bord dekket, litt før 19 begynt vertskapet med legging av barn, klokken var nærmere 20 før maten gikk i ovnen, og vi spiste satt oss til bords 20:45. Er ikke det veldig sent å servere når man inviterer til kl 18? Jeg tenker da bør maten serveres etter maks en time. Vi hadde tenkt å gå hjem i ti-tiden, men følte vi måtte sitte lenger for ikke å gå rett fra matfatet. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0bde9...db7

Har flere slike i livet mitt.

Blir man invitert kl 18:00 så veit man aldri om man får mat kl. 18:00 eller 22:00.

Hadde de vært konsekvente så hadde jeg kunnet legge opp til å ha spist før jeg kom.

Jeg har begynt å gjøre et poeng ut av det 

«Husker jeg feil? Var det ikke kl. 18?»

«Skal jeg hjelpe deg med maten?»

Hvis de sier nei uten antydning til å begynne å ordne med maten så sier jeg at jeg ikke har spist siden kl. 12:00, og at jeg begynner å bli sulten.

Senere har jeg begynt å spørre «skal jeg spise før jeg kommer?»

AnonymBruker
Skrevet

Hverdagsmiddag - inviterer ved å si at maten serveres f.eks kl 17. Gjestene kommer da litt før, avhengig av egen dagsplan.

Middagsselskap - inviterer til kl 19. Maten serveres 30-60 minutter senere, avhengig av antall gjester. Det meste av mat er gjort klart før gjestene kommer. Foretter lagt på tallerkner, garnityren gjort klar til å legges på rett før servering. Saus varmes rett før servering. Noe settes i ovnen når gjestene kommer osv.

Anonymkode: 69a82...d74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det ante jeg ikke! Har aldri spist middag så sent, skjønner ikke at det kan være noe godt å spise et så tungt måltid så sent..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...