Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når serverer dere maten når dere inviterer på middag? Altså hvor lenge lar dere gjestende sitte og vente før det er klart for mat? På lørdag ble meg og mannen invitert på middag hos et vennepar til kl 18. Både vi og et par andre som var invitert jobber i helgen, men siden det var tidlig tenkte vi at det skulle gå greit å spise middag, og droppe å bli sittende til langt utover siden det var tidlig opp neste morgen. Dette informerte vi om når invitasjonen ble akseptert. Vi hadde også jobbet lørdag formiddag, og var ganske sulten etter jobb, men tok bare en skive siden det var kort tid til middag. Vi kom kl 18, ingen mat lagd og ingen bord dekket, litt før 19 begynt vertskapet med legging av barn, klokken var nærmere 20 før maten gikk i ovnen, og vi spiste satt oss til bords 20:45. Er ikke det veldig sent å servere når man inviterer til kl 18? Jeg tenker da bør maten serveres etter maks en time. Vi hadde tenkt å gå hjem i ti-tiden, men følte vi måtte sitte lenger for ikke å gå rett fra matfatet. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0bde9...db7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jo det er alt for sent, hvis jeg inviterer til middag kl 18, så er nesten alt klart til kl 18, slik at man kan prate litt med gjestene før man setter seg og spiser 30 min etterpå. 

Anonymkode: 985c8...293

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det var sent å få middag etter at dere var blitt invitert. Jeg forventer at middagen er ca på det klokkeslettet når jeg er invitert.

Jeg serverer det faktisk ganske presist når jeg inviterer til middag.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor de inviterer gjester til kl 18 når de egentlig ikke er klare for å ta imot gjester kl 18. 

Hvor lenge etter invitasjonen at maten bør serveres kan sikkert variere noe, men jeg pleier å regne ca en halvtime. Kanskje litt mer  hvis vi serverer velkomstdrink og kanskje en liten apetittvekker eller noe, men aldri mer enn en time. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når serverer dere maten når dere inviterer på middag? Altså hvor lenge lar dere gjestende sitte og vente før det er klart for mat? På lørdag ble meg og mannen invitert på middag hos et vennepar til kl 18. Både vi og et par andre som var invitert jobber i helgen, men siden det var tidlig tenkte vi at det skulle gå greit å spise middag, og droppe å bli sittende til langt utover siden det var tidlig opp neste morgen. Dette informerte vi om når invitasjonen ble akseptert. Vi hadde også jobbet lørdag formiddag, og var ganske sulten etter jobb, men tok bare en skive siden det var kort tid til middag. Vi kom kl 18, ingen mat lagd og ingen bord dekket, litt før 19 begynt vertskapet med legging av barn, klokken var nærmere 20 før maten gikk i ovnen, og vi spiste satt oss til bords 20:45. Er ikke det veldig sent å servere når man inviterer til kl 18? Jeg tenker da bør maten serveres etter maks en time. Vi hadde tenkt å gå hjem i ti-tiden, men følte vi måtte sitte lenger for ikke å gå rett fra matfatet. Hva tenker dere? 

Spørs vel hvor dere bor og om dere/de har unge kids. Helt vanlig her jeg bor når man har barnefri. 

Anonymkode: b8e39...253

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg inviterer på middag til f.eks. kl 17, så skal det ikke bli servert senere enn 1730. Men målet er at maten skal være klar til besøket kommer 

Anonymkode: ce838...f7a

• Liker 3
Skrevet

Alt fra en halvtime til 2 timer. Hvis det er god stemning og folk drikker og har det gøy drøyer vi lenger, men vi server alltid starters, fingermat etc før hovedretten med en gang folk kommer, så ingen går sultne.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (15 minutter siden):

Jeg synes det var sent å få middag etter at dere var blitt invitert. Jeg forventer at middagen er ca på det klokkeslettet når jeg er invitert.

Jeg serverer det faktisk ganske presist når jeg inviterer til middag.

Du serverer maten i det gjestene kommer inn døren? 

Anonymkode: 909ab...26e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor formelt det er da. Men vanligvis er maten ferdig innen et kvarter. 

Selv hater jeg å måtte vente lenge for jeg er sulten når jeg kommer. 

Anonymkode: 07e4a...89f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Serverer mellom en halvtime og en time etter at gjestene kommer. Nesten tre timer er for mye. 

Anonymkode: 89dbf...1e6

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri mer enn en time etter ankomst.

Synes 19 er fin tid å be til og mat ca 20.

Glemmer aldri da vi ble invitert på pizzakveld. Kom rundt 19-30. Klokken 22 sier verten.. «Kanskje jeg skal sette deigen nå..». Vi spiste klokken 02😳

Anonymkode: 7a958...619

AnonymBruker
Skrevet

Som regel 15-30 min etter jeg sier dem skal kom. Jeg prøver egentlig å få ferdig maten til den tiden jeg sier men det klarer jeg aldri. 

Anonymkode: c6af4...da8

• Liker 1
Skrevet

(Eksempler med utgangspunkt i invitasjon til kl. 18:00)

Det kommer litt ann på størrelsen på selskapet. Om det er seks eller færre gjester, er det mat 18:30. Om det er syv eller flere kl. 19:00. Forskjellen er fordi erfaringsmessig trenger 7+ mer tid å mingle. Alle får aperitif (og påfyll ved behov), og det står fingermat fremme.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du serverer maten i det gjestene kommer inn døren? 

Anonymkode: 909ab...26e

Nei, ikke helt. Men når alle er kommet går det ikke lang tid. Jeg liker å ha det klart, og lager ofte retter som kan stå klare i ovnen og bare holde seg varm. Liker å ha minst mulig oppvask, og gjør oppvasken ferdig på forhånd det som går an.

Endret av exictence
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (9 timer siden):

Jeg fatter ikke hvorfor de inviterer gjester til kl 18 når de egentlig ikke er klare for å ta imot gjester kl 18. 

Hvor lenge etter invitasjonen at maten bør serveres kan sikkert variere noe, men jeg pleier å regne ca en halvtime. Kanskje litt mer  hvis vi serverer velkomstdrink og kanskje en liten apetittvekker eller noe, men aldri mer enn en time. 

Vært med på dette en del ganger.. Huset er bombet , brgynner å rydde og dekke på når vi kommer. Legge barn osv. Og så begynne på maten. Middag kl 18 er jo kl 18.. ikke kl 21

Anonymkode: 1117e...57a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Innen en halvtime. Tar høyde for litt tid for de som ble født 10 minutter for sent. 
Er det invitasjon til f.eks en lengre kveld som nyttårsaften, der mange av gjestene overnatter, så gir jeg beskjed om når middag er forventet servert så kan de velge selv når det passer å komme. Noen kommer tidlig på dagen for å gå tur og være ute, andre inntil en time før mat, så de rekker å pakke ut, fikse rommet sitt og skifte. 

Anonymkode: 31fdd...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

20:45 er sent for meg, er omtrent klar for å gå i seng. 

Men det hadde bare minnet meg om å spørre når folk tenker å servere maten, før jeg takker ja til en invitasjon. 

Anonymkode: 7fcf4...e2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når gjestene kommer får de velkomstdrink og fingermat. Maten serveres ca én til én og en halv time etterpå. Det er vanlig i mine kretser, men må legge til at ingen har små barn, dette er middagsselskap med bare voksne. 

Anonymkode: cb608...23f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier å ha/forvente middag innen rimelig tid etter vi har bedt inn/er bedt. Ofte kommer man jo sulten. 
Jeg er ikke glad i å stå på kjøkkenet når gjestene kommer og blir lett stresset av at gjester kommer inn på kjøkkenet for å skravle når jeg holder på med mat (jeg klarer ikke holde en god samtale med de samtidig som jeg tenker tusen tanker om maten), så liker å ha ting nogenlunde klart og at vi heller samles i stuen. 

Anonymkode: dea4d...302

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også et slikt vennepar. Inviterer de et klokkeslett tar det flere timer før vi starter å spise. Grillfester er det verste, mingle ute i sola i 3-4 timer før vi skal sette oss. Ble invitert til 18.00 engang. De begynte dekke av etter middag og forberede dessert 23.30....

Har sluttet å dra til disse når det er slike invitasjoner. Stikker gjerne innom for en kaffe eller bare en prat, men orker ikke selskapene lenger.

Anonymkode: 5ae77...ecb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...