Gå til innhold

Rødlysterapi, noen med erfaring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste satt meg litt inn i fordelene med rødlys og nærinfrarødt lys og er blitt ganske forbausa over fordelene dette kan gi helsemessig. Har lest en del forskning også, på effekter på ulike helseplager, alt fra inflammasjon og smerter til sårheling og fordeler på hud og hår. Men det er en jungel der ute av produsenter og typer, så jeg lurer på om noen har testa dette? hva slags produkt hadde du og hva slags effekter hadde det?

Anonymkode: 9f839...464

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, ingen..? jeg pleier å få svar på absolutt alt her inne på KG :D

Skrevet

Kjøpte en lampe til ansiktet,via Amazon.Brukt 1 år regelmessig flere ggr pr uke,overhodet ingen forandring i hud på ansikt og hals.Merket heller ingen annen helsebedring i form av bedre energi.Så videoer på youtube om svært gode resultater,men merket som sagt ingen verdens ting.Ga opp hele greien,det er kjedelig å sitte foran en lampe,og det tok opp enormt mye tid.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Varme hjelper som avledning på vondter (du kjenner varmen i stede for smerten) men det heler ikke. Jeg bruker Varme mot livmorsmerter (infrarød faktisk og det hjelper meg til å stå i smertene men livmora blir ikke frisk av det. Forøvrig leide jeg en pemf matte, de skal hjelpe mot alt mulig rart men det hjalp ikke meg mot noe annet enn at jeg fikk en halvtimes hvile hver dag. Tro kan flytte fjell.

Anonymkode: c25c4...b8b

• Liker 1
Skrevet

Jeg har rødlys saunateppe. Det er sinnsykt digg å ligge der om man trenger varme eller lindring for en verkende kropp. Men om rødlys gjør noe mer enn varmen aner jeg ikke. Har ME, så er jo ikke lett å si. 

Anonymkode: 394ea...ef9

• Liker 2
Skrevet

takk for svar dere, skriv gjerne også merkene dere har! :) Lampe til ansiktet høres kanskje for liten ut til å skulle gi noen særlig effekt kroppslig..? Jeg tenker på litt større panel som kan behandle en større del av kroppen. Rødlys saunateppe høres også sjukt digg ut, men jeg har bare råd til 1 ting, og da blir det nok panel som er litt mer anvendelig. Kan f.eks ha det ved pc mens man sitter og jobber. i et saunateppe er man jo litt mer stuck, altså mindre mobil.

Jeg gleder meg til å gi dette til meg selv i julegave. må bare finne ut hvilket merke jeg skal velge..😎

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

takk for svar dere, skriv gjerne også merkene dere har! :) Lampe til ansiktet høres kanskje for liten ut til å skulle gi noen særlig effekt kroppslig..? Jeg tenker på litt større panel som kan behandle en større del av kroppen. Rødlys saunateppe høres også sjukt digg ut, men jeg har bare råd til 1 ting, og da blir det nok panel som er litt mer anvendelig. Kan f.eks ha det ved pc mens man sitter og jobber. i et saunateppe er man jo litt mer stuck, altså mindre mobil.

Jeg gleder meg til å gi dette til meg selv i julegave. må bare finne ut hvilket merke jeg skal velge..😎

https://lysterapi.no/products/infrapanel

Jeg har sett på denne. Usikker på om jeg skal velge denne eller en maske til ansiktet, da jeg mest skal bruke det til hudpleie

Anonymkode: ba1ff...da8

Skrevet

Tenker at det kan være nyttig dersom man er tvunget til å være inne pga. skole eller jobb om vinteren. Rødlys stimulerer solen, og det beste er å få ekte dagslys og sol når man kan.

Anonymkode: 4ad26...49a

• Liker 1
Skrevet

Har nettopp kjøpt flexbeam fra Recharge Health,  den er på vei i posten nå, gleder meg!

Anonymkode: 5dd3f...77b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man kan faktisk jobbe på en laptop eller lese osv i saunateppe. Men da sittende mot en hotellpute i sengen, f.eks. Det finnes også tepper uten sauna tror jeg, som har flere rødlys, tror de heter noe med wrap. Jeg kjøpte på radianthealth, du kan sjekke der hva jeg mener!

Men - de er dyre! 😅 Saunateppet mitt ga jeg vel rundt 8K for på salg (kjøpte det til jul i fjor), men det er i DAGLIG bruk (unntatt sommeren) av meg og mannen - og barna bruker det også av og til.

Ikke alltid jeg har så høy varme på, og av og til bruker jeg kun varme uten rødlys. 

Man skal uansett ikke bruke rødlys så veldig lenge, tror vel maks 30 min om dagen (husker ikke akkurat hva anbefalte minutter er) Har ofte også på ullundertøy eller lignende, for å ikke bli klam. 

• Hjerte 1
Skrevet

Har current body og er veldig fornøyd. Liker at den er laget i myk plast så jeg kan bruke den på brystet, halsen, og hodet også. 

Anonymkode: 9ee31...038

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man kan faktisk jobbe på en laptop eller lese osv i saunateppe. Men da sittende mot en hotellpute i sengen, f.eks. Det finnes også tepper uten sauna tror jeg, som har flere rødlys, tror de heter noe med wrap. Jeg kjøpte på radianthealth, du kan sjekke der hva jeg mener!

Men - de er dyre! 😅 Saunateppet mitt ga jeg vel rundt 8K for på salg (kjøpte det til jul i fjor), men det er i DAGLIG bruk (unntatt sommeren) av meg og mannen - og barna bruker det også av og til.

Ikke alltid jeg har så høy varme på, og av og til bruker jeg kun varme uten rødlys. 

Man skal uansett ikke bruke rødlys så veldig lenge, tror vel maks 30 min om dagen (husker ikke akkurat hva anbefalte minutter er) Har ofte også på ullundertøy eller lignende, for å ikke bli klam. 

takk for tips! :)  Jeg jobber mye på hjemmekontor og er avhengig av 2 skjermer og jobber ved skrivebord, så tenkte jeg skulle ha et panel ved siden av meg der da, med litt behandling hver dag. Når jeg blir rikere kanskje jeg kjøper saunateppe eller infrarød badstue også, for jeg fryser mye så høres veldig deilig ut med varmen i tillegg da..

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

takk for tips! :)  Jeg jobber mye på hjemmekontor og er avhengig av 2 skjermer og jobber ved skrivebord, så tenkte jeg skulle ha et panel ved siden av meg der da, med litt behandling hver dag. Når jeg blir rikere kanskje jeg kjøper saunateppe eller infrarød badstue også, for jeg fryser mye så høres veldig deilig ut med varmen i tillegg da..

Det høres jo lurt ut, men jeg ville sjekket om man kan se på rødlys, eller om det blir for ekkelt for øynene. Skjønner at du tenker å ikke se direkte på, men de som bruker panel sitter jo med øyebeskyttelse og/eller øynene lukket.. 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ledmaske fra alvaskin. Jeg har brukt den etter anvisning, nesten hver eneste dag i sikkert 9 måneder. 

jeg har mest lyst til å anmelde de for svindel. Det er null forandring på hud og hals (og ja, jeg har tatt før og etter bilder). Jeg er 100% sikker på at bildene og anmeldelsene er er falske. 

jeg ga den til min tenåringsdatter som egentlig ikke er plaget med kviser, men som har noen små kviser innimellom. Det hjalp også null, niks og nada. 

jeg har også en saunapose (kun varme, ikke noe lys), og den er syyyykt digg!

Anonymkode: fc332...17c

Skrevet

Det er jo bare ett par-tre uker siden Erling Braut Håland ble avbildet foran rødlyspanel og eksperter utallte at det ikke hadde noe for seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo bare ett par-tre uker siden Erling Braut Håland ble avbildet foran rødlyspanel og eksperter utallte at det ikke hadde noe for seg.

Noe rart hvis det er flere som merker noe da. 
Jeg har både maske og for lepper, og merker endring. Det sies at man begynner å se forskjell etter 3 måneders bruk. Er ikke det ennå, så vi får se. Synes uansett det er digg å ha på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det var ikke "eksperter" som uttalte seg, det var èn professur emeritus (dvs pensjonert professor) som sannsynligvis ikke har satt seg inn i forskningen. For han kritiserte kun 1 publisert studie, men hvis du søker i databaser med publisert forskning, eller f.eks bare på google scholar etter "photobiomodulation" som rødlysterapi heter på fagspråket, så finner du en hel drøss studier som viser positive effekter (eller lovende)  av rødlysterapi, på alt fra smertelindring, betennelser, nevrodegenerative sykdommer som Alzheimers og Parkinson, energinivå, døgnrytme, sårtilheling, og til nærsynthet, og hudforbedring. for eksempel..

Tannleger har benyttet seg av dette lenge for raskere sårheling i munnen, og det var NASA som først startet forskning på dette som hjelp til ulike tilstander astronauter led av under mangel på direkte dagslys i romsonder. Så.. det at en enkelt pensjonert (og neppe forskningsmessig oppdatert) emeritus kritiserer en enkeltstudie, er ikke det samme som at ikke rødlysterapi har noe for seg! 

et lite utvalg nyere studier (inkl oppsummeringsstudie) etter et lynsøk på google scholar, som eksempel:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0190962224001865

https://www.frontiersin.org/journals/oncology/articles/10.3389/fonc.2022.927685/full

https://www.mdpi.com/1422-0067/24/18/14293

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/srt.13391

https://www.mdpi.com/2227-9032/11/7/938

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...