Gå til innhold

Brummunddal - lukta

Fremhevede innlegg

Skrevet

Altså, jeg har vært i Moss og kjent Mosselukta, men Brumunddal-lukta er mye verre.Om sommeren er det ikke så ille, men i vinterhalvåret lukter det helt forferdelig. I dag var jeg og handlet, og sentrum luktet som om noen hadde helt bensin over alt. En blanding av faktisk bensinlukt, og eksos, så intens at jeg måtte bytte klær da jeg kom hjem. Altså, seriøst? Hamar er ikke slik, selv om det er en større by. Hvorfor lukter Brumunnddal så ille, og hvorfor blir det ikke gjort noe med det? Er det bare jeg som merker det? Til og med inni butikkene luktet det eksos i dag :( 

Anonymkode: e8c09...95a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det verste med Brumunddal er ikke lukta.

Anonymkode: 774aa...677

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mener du kanskje meg?

For jeg har bodd her hele min 44-årige levetid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2025 den 19.28):

Altså, jeg har vært i Moss og kjent Mosselukta, men Brumunddal-lukta er mye verre.Om sommeren er det ikke så ille, men i vinterhalvåret lukter det helt forferdelig. I dag var jeg og handlet, og sentrum luktet som om noen hadde helt bensin over alt. En blanding av faktisk bensinlukt, og eksos, så intens at jeg måtte bytte klær da jeg kom hjem. Altså, seriøst? Hamar er ikke slik, selv om det er en større by. Hvorfor lukter Brumunnddal så ille, og hvorfor blir det ikke gjort noe med det? Er det bare jeg som merker det? Til og med inni butikkene luktet det eksos i dag :( 

det høres jo ut som en ganske digg lukt... 

Anonymkode: dff70...d50

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Skrevet

ChatGPT sier dette

IMG_7700.png

IMG_7701.png

Anonymkode: 57075...4fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

ChatGPT sier dette

IMG_7700.png

IMG_7701.png

Anonymkode: 57075...4fb

Dette var ikke særlig nyttig.

Det det lukter er rett og slett smog. Og man kan se det ovenfra også, hvordan det kan ligge en grå tåke over byen. Og man ser det godt på snøen i en radius rundt om vinteren også.
For noen dager siden var jeg i Hamar, og det var en helt annen opplevelse. Jeg slapp å stenge frisklufta i bilen, og jeg slapp også å bytte klær når jeg kom hjem.

Jeg kan ikke fatte og begripe at ikke andre merker dette? TS

Skrevet

Hvordan går det med nynazistmiljøet i Brumunddal? Det var noe år de var plaget med det. 

Anonymkode: 035fe...f4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan går det med nynazistmiljøet i Brumunddal? Det var noe år de var plaget med det. 

Det var et tema i tråden, det er derfor den ble ryddet av moderatorene.

Men for å svare på det du spør om: Har ikke inntrykk av at det er mange nynazister på Brumunddal. Men jeg var oppvokst i en av de andre mjøsbyene, og rasisme er dessverre ikke noe ukjent fenomen. Jeg har inntrykk av at det har blitt betydelig bedre siden 90-tallet, spesielt i «studentbyene» Hamar, Gjøvik og Lillehammer. 

Når det gjelder den påståtte «Brumundalslukta» har jeg aldri merket noe slikt. Og jeg har vært der noen ganger i året.

Kanskje TS tilfeldigvis har vært på Brumunddal under kloakklekkasjer eller lignende?

Eller forveksler Brumunddal med Gjøvik? 😅 Der husker jeg at det var noen områder som luktet litt spesielt, sannsynligvis pga. industri.

Anonymkode: 11154...af7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.11.2025 den 19.35):

Helt riktig, det er folka + at det er trangt overalt

Anonymkode: 92f8c...316

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt riktig, det er folka + at det er trangt overalt

Anonymkode: 92f8c...316

«Trangt overalt»? I Brumunddal? 😂

Si meg, hvor bor du? Langt oppå vidda? Ble veldig spent på hva som er sammenligningsgrunnlaget ditt, her 😅

Skrevet

Det du kjenner er lukta fra Potetmjøln.. og ja det lukter helt grusomt! Fabrikken ligger nede ved togstasjonen og hele sentrum stinker fra tid til annen. Ikke tenkt så mye over det, men i det siste har jeg kjent det flere ganger. 

Brumunddal har utover det blitt langt bedre enn det var på 90/00 tallet, og jeg ble veldig positivt overrasket når jeg flyttet tilbake. 

Anonymkode: fa598...a5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det var et tema i tråden, det er derfor den ble ryddet av moderatorene.

Men for å svare på det du spør om: Har ikke inntrykk av at det er mange nynazister på Brumunddal. Men jeg var oppvokst i en av de andre mjøsbyene, og rasisme er dessverre ikke noe ukjent fenomen. Jeg har inntrykk av at det har blitt betydelig bedre siden 90-tallet, spesielt i «studentbyene» Hamar, Gjøvik og Lillehammer. 

Når det gjelder den påståtte «Brumundalslukta» har jeg aldri merket noe slikt. Og jeg har vært der noen ganger i året.

Kanskje TS tilfeldigvis har vært på Brumunddal under kloakklekkasjer eller lignende?

Eller forveksler Brumunddal med Gjøvik? 😅 Der husker jeg at det var noen områder som luktet litt spesielt, sannsynligvis pga. industri.

Det er ikke kloakklukt nei, det lukter tykk smog. Og det er mye verre i vinterhalvåret enn om sommeren. TS

Skrevet

Grunnen til at det blir slik i dala og ikke Hamar er topografien. Brumunddal ligger i en dal og dermed blir lufta lettere liggende mellom "veggene". Hamar er et åpent delta, og lufta blir dermed ikke liggende på samme måten.

Anonymkode: 49696...93f

Skrevet

Dala snudde ryggen til nynazistene på 90-tallet og er totalt forvandlet. Pent sentrum, norges fineste park, det er et samfunn i vekst, og det er investert mye I infrastruktur og trivsel. Brumunddal er ikke lengre et sted du haster forbi, men som mange drar til.

Anonymkode: 49696...93f

Skrevet

Tull, er ofte i Brumunddal, Moelv, Hamar og Gjøvik. Lukter ikke noe i Brumunddal. 

Du var nok uheldig ts. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er et lukket kapittel. 

Anonymkode: 4c733...8c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det du kjenner er lukta fra Potetmjøln.. og ja det lukter helt grusomt! Fabrikken ligger nede ved togstasjonen og hele sentrum stinker fra tid til annen. Ikke tenkt så mye over det, men i det siste har jeg kjent det flere ganger. 

Brumunddal har utover det blitt langt bedre enn det var på 90/00 tallet, og jeg ble veldig positivt overrasket når jeg flyttet tilbake. 

Det er nok ikke det, jeg finner dette på google: "Lukten fra en potetmelfabrikk kan beskrives som en sterk, sur lukt som kan minne om råtne egg eller kål."
Det er veldig, veldig langt fra den lukta jeg kjenner. TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull, er ofte i Brumunddal, Moelv, Hamar og Gjøvik. Lukter ikke noe i Brumunddal. 

Du var nok uheldig ts. 

Jeg var visst uheldig hver vinter de siste årene da, jeg bor i Ringasker og handler i Brumunddal fast. Folk kjenner vel ikke smog-lukta, særlig ikke om de bor i sentrum. Jeg tror ikke folk har luktesans lenger, det merker man jo på hvordan de bader i parfyme. TS

Skrevet

Kan det være lukt fra Langmoen pipa du kjenner da, ikke utenkelig at lukta legger seg nærmere bakken når temperaturene synker. 

Kan ikke si jeg kjenner noe til det selv, men alles neser er vel forskjellige. Men om det plager deg så mye er det da bare å kjøre 15 min ekstra så er du på Hamar! 🤭 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg var visst uheldig hver vinter de siste årene da, jeg bor i Ringasker og handler i Brumunddal fast. Folk kjenner vel ikke smog-lukta, særlig ikke om de bor i sentrum. Jeg tror ikke folk har luktesans lenger, det merker man jo på hvordan de bader i parfyme. TS

Ingen grunn til å bli ufin. Jeg bor også i Ringsaker, ikke i Brumunddal, kjenner ikke lukta, og bruker ikke parfyme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...