Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #1 Skrevet 1. april 2006 Saken vår: Vi er et samboerpar med hver våre barn. Har vært sammen i noen år, bodd sammen i 6mnd....Dessverre fungerer familielivet heller dårlig. Barna har dårlig infunnet seg med nye rutiner, og flere familiemedlemmer, og det har vært mye stress fra ekser. Vi vurderer nå å flytte fra hverandre, men forsette foholdet fordi vi er så gla i hverandre. Tenker begge at vi har lyst å bli gamle sammen. Boligmarkede er rådyrt her, og det er jeg som må ut dit siden vi bor hos ham. Spørsmålet er om vi skal kjøpe en leilighet hvor han eier en viss prosentdel i, men som jeg hovedsakelig bor i. Vi vil jo da forplikte oss rent økonnomisk til hverandre. Og det vil jo selvsagt bli skrevet skikkelig kontrakt over hvem som eier hva... Hva synes dere?? Personlig liker jeg tanken på at vi forplikter oss til hverandre.... Likevel litt usikker på om dette er riktig. Han har økonomi til å bistå noe økonomisk i denne leiligheten.
Cata Skrevet 1. april 2006 #2 Skrevet 1. april 2006 Synes det høres ut som en bra løsning, så lenge dere har formalitetene om hvem som eier hva i orden. Det du må tenke på er vel om du takler å flytte dersom det skulle skjære seg en gang og du ikke har råd til å kjøpe ham ut fra hans andel i leiligheta. Bortsett fra det så synes jeg det høres lurt ut.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #3 Skrevet 1. april 2006 Meg som hovedinnlegger. For det første , takk for svar. Det vi har fått advarsler mot er nettopp det med oppgjør hvis forholdet skulle ryke. Snakket med en venn som er advokat som ikke var spesielt positiv. Fortalte om saker hvor samboere møtte i retten ved brudd fordi de ikke ble enige om deling. Noen som har erfaring på dettte. Når vi skriver kontrakt over eierandeler, klarer ikke jeg å se hva som kan være problemet ved ett evt brudd...n Er det ting jeg ikke tenker på??
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2006 #4 Skrevet 1. april 2006 Så lenge dere er enige og ingen føler seg presset inn i en slik situasjon, samt at dere har papirarbeidet i orden i forhold til kontrakter etc ser jeg ingen grunn til ikke å prøve. Bare husk å sjekke hvordan den økonomiske situasjonen vil endre seg for dere i forhold til barnetrygd etc før dere blir særbo. Jeg vil anta at som særbo regnes dere som single? Men, og jeg vet du ikke spør, så synes jeg ikke at unger og ekser skal bestemme hvordan dere skal bo. Og 6 måneder er kanskje litt tidlig å vurdere alternative løsninger?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #5 Skrevet 2. april 2006 Hvis han som har økonomisk kapasitet skal ha en andel i den leiligheten du skal kjøpe, ville jeg laget en avtale via advokat om at det er du som bestemmer når boligen evt. skal selges, og at først da kan hans andel bli løst ut. Jeg ville også fått med på papiret at evt. tap er han også ansvarlig for, hvis boligmarkedet endrer seg, dvs. at han ikke kan kreve deg for hans andel om boligen må selges med tap. Dersom du ikke vil selge, og det blir brudd mellom dere, skal du ha det skriftlig at du har lov til å disponere leiligheten, til tross for hans andel, så lenge du vil. Ved evt. dødsfall, må du nesten avtale med han (skriftlig) om du skal arve hans andel. Men jeg er enig med hun som skrev at 6 mnd. er for kort tid... Etterhvert vil ungene tilpasse seg. Du skriver ikke hvor gamle de er. Det er viktig at dere er saklige overfor barna, og ikke ser det som unormalt at de krangler, slik som alle søsken gjør, i større eller mindre grad. (kanskje du skal starte en tråd under forum for barn og familie?...)
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #6 Skrevet 2. april 2006 Men jeg er enig med hun som skrev at 6 mnd. er for kort tid... Etterhvert vil ungene tilpasse seg. Du skriver ikke hvor gamle de er. Det er viktig at dere er saklige overfor barna, og ikke ser det som unormalt at de krangler, slik som alle søsken gjør, i større eller mindre grad. (kanskje du skal starte en tråd under forum for barn og familie?...) ← Kan godt forstå at 6 mnd høres ut som kort tid. Vi er imidlertid redde for å brenne oss ut og ødelegge forholdet pga det. Samboer har vært sykemeldt en periode hovedsakelig pga bråket her hjemme. Det har virkelig vært ille. Som du foreslår skal jeg starte en tråd under forumet barn og familie.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #7 Skrevet 3. april 2006 Kan godt forstå at 6 mnd høres ut som kort tid. Vi er imidlertid redde for å brenne oss ut og ødelegge forholdet pga det. Samboer har vært sykemeldt en periode hovedsakelig pga bråket her hjemme. Det har virkelig vært ille. Som du foreslår skal jeg starte en tråd under forumet barn og familie. ← Men hvordan flytter jeg emne....??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå