Gå til innhold

Finnes det noen som har en oppegående mann som faktisk hjelper til?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Oppegående menn "hjelper ikke til". Oppegående menn har boevne. 

Anonymkode: 5ae90...6f4

• Liker 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg misliker premisset «hjelpe til». 
Både eksmann og nåværende mann er av typen som fungerer godt på egenhånd. Hjemme nå finner vi ut av hva som må gjøres og hvem som gjør det. Når en liker klesvask (meg), så har jeg ansvar for det. Han liker å lage mat, det passer meg ypperlig. Vi drifter husholdningen sammen, ingen bestemmer mer enn den andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enda en tråd som forsøker å stigmatisere  menn sin  udugelighet til hjemmearbeide.  😰 

Nå er det heldigvis snart historie med   tradisjonelle kvinnejobber, og mannsjobber. Når det skal skiftes tak på gerndahuset, og kontoen er tom er det dugnadsånden som blir redningen.  Da tar menn omsorgen for barna, og hjemmearbeide medan  kvinnfolka tar hånd om takskift m.m. 😄  

Anonymkode: b3b2d...013

Hva er det med menn i disse trådene som alltid skal sammenlikne oppgaver som gjøres noen få ganger i året (eller sjeldnere) med arbeidsoppgaver som faktisk må gjøres daglig eller ukentlig? Dere skjønner at det ikke er gjennomførbart å kjøre oppvaskmaskinen eller gå ut med søpla to ganger i året, ikke sant?

Anonymkode: 0de4e...b1b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og hvem var det sin feil han ikkje gjorde en dritt hjemme ?

Valgte du din partner med bind for øynene, og var rimeleg blåøyd  når dere flyttet saman eller skjedde det noe underveis som endret både din og din partners holdning.

Du hevder å ha flyttet saman med ein partner som du nå er bedre tilferds med, og har du gjordt funnet kilden til  forskjellen mellom din nåverande, og tidligere partner. ?

Vi var veldig unge når vi ble sammen, og jeg hadde da ikke begrep om slike ting, rett og slett. Og blåøyd, absolutt! Etter alt for mange år gikk jeg som sagt fra han (av veldig mange andre årsaker), og han har ikke alle år etter dette vist å faktisk ha svært lav boevne. Han har blitt psykisk syk, gradvis verre og verre, som henger sammen med manglende boevne. 
Jeg ikke bare hevder å være gift med en jeg er bedre tilfreds med, han passer meg bedre på alle vis og jeg har aldri tenkt tanken på at jeg har det bedre eller lettere uten han. Forskjellen på disse to kan jeg ikke begynne å beskrive, men de er forskjellige på alle områder. Mannen min er selvstendig, selvsikker og omsorgsfull, bl.a. I motsetning til eksen. 
Og når det gjelder ditt første spørsmål, hvem sin feil det var at han ikke gjorde noe hjemme, så har jeg ikke noe godt svar på det. Han hadde nok bare ikke behov eller ønske om å ha det rent og ryddig rundt seg, noe jeg har. 

Anonymkode: 5379f...899

Skrevet

Eksen min var sånn. 

Men det var først da barnet kom han meldte seg helt ut, tross at han ønsket barn mer enn meg.

Jeg møtte en nydelig to barnspappa etter seperasjonen(enkemann) og han sto på for å gi barna alt de trengte.

Før vi flyttet sammen var det viktig for meg å vite at vi hadde likt syn på barneoppdragelse, livssyn, forventninger til partner, syn på økonomi osv.

Vi tilbrakte mye tid sammen med barna og jeg så raskt at vi bare funket. Vi var synkronisert og barna ønsket at vi skulle bo sammen.

Nå har vi kjøpt hus og gifter oss neste sommer. Barna blomstrer og jeg oppdrar dem alle på lik linje. Vi står sammen som foreldre og støtter hverandre.

Vi fordelte oppgavene etter hva vi følte passet oss.

Jeg er ufør, så jeg har mye mer fleksibilitet f.eks. Jeg har nå mer gode dager enn dårlige pga han. Med eksen var jeg nesten konstant dårlig.

Så jeg tar meg hovedsakelig av husvask, ukeshandling, handler klær, sko, gaver etc og tar imot barna når de kommer hjem etter skolen.

Han er flink å holde det ryddig, lager middager, tar inn og ut av oppvaskmaskinen, vasker og bretter klær etc når det trengs. Og han kjører barna til fritidsaktiviteter etc.

Vi betaler prosentvis etter inntekt(utenom faste kostnader, der er det 50/50) da han tjener mye mer enn meg og har høyere levestandard enn meg.

I tillegg har vi felleskonto til alt som har med barna å gjøre. Der betaler han inn en stor sum hver mnd og ekstra til meg fordi han brukte vaskehjelp før han møtte meg. Han føler det er rett at jeg skal nyte økonomisk fordel når jeg gir han mer frihet.

Han er rettferdig, raus og generøs. Og elsker den mannen inni roten av sjelen min ❤️

Anonymkode: 402b4...a63

• Liker 3
Skrevet

Flertallet av menn i dag tar sin del av ansvaret på hjemmebane. Du har funnet en av de få som ikke klarer dette, TS.

Anonymkode: 65afe...e7a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er det med menn i disse trådene som alltid skal sammenlikne oppgaver som gjøres noen få ganger i året (eller sjeldnere) med arbeidsoppgaver som faktisk må gjøres daglig eller ukentlig? Dere skjønner at det ikke er gjennomførbart å kjøre oppvaskmaskinen eller gå ut med søpla to ganger i året, ikke sant?

Å trekke samanligne kjøring av  oppvaskmaskin, og bære ut søpla med  arbeidsoppgave  som tar uker eller månader er "høl i hue og vitner om mangelfull erfaring .  Skal  du få utført en jobb i ditt hjem av en snekker, rørlegger, elektriker, eller reparert bilen din så er det første du spør etter  følgende:     Pris og tidsintervall på  utførelse av jobben.  Nå er det slik at skal samfunnet "gå rundt " både utenfor-og hjemme så er det daglige , og ukentlige arbeidsoppgaver som må utføres.  Noen utfører jobben hurtig , og greitt medan andre er lite strukturerte, og  bruker dobbelt sålang tid saom andre.  Det handler og effektivitet, planlegging, og jobb smartere. 

Idag har igjennomsnittsfamilien 2-3 barn, og barna  har ikkje bursdager hver dag hele året. De fleste tenåringer kan utmerket ta del i det daglige gjøremål i hjemmet til fordel å surfe på data-og mobil.   Det er først nå barna kommer i konfirmasjonsalderen, og  til  på videregående skole m. v at de  blir er økonomisk byrde for foreldre 2 inntektsfamilie.    

Her i huset er det HAN som holder huset rent- og ryddig, måker snø, slår plen, og er vaktmester over egen bolig, og fyller oppvaskmaskin-og, reparer egne kjøretøy, har oversikt når  kjøretøy skal til EU-kontroll. m.m. 

Er  foreldre til 5 barn (inkl.tvillinger) som  vel å merke ikkje vokste opp med mobil,  datamaskin, el. sparkesykkel, og fekk sponset førerkort, og bil av foreldre.  Barna  er  nå forlengst kom inn i voksenalderen, og etablerte, og de måtte tidleg lære seg å ta selansvar, og de  eldste barna  passet de yngste ved behov.  Husbygging, og  eneforsørgerstatus som ikkje må  forveksles med aleneforsørgerstatusen idag  preget vår og   mange andre  sin levestandard.  Det var før oppvaskmaskin, robotstøvsuger, hel-automatisk klesvaskemaskin, tørketromler, varmepumper m.m  var standardutstyr i dei fleste hjem.  Det har åpenbart skjedd en teknisk revlusjon  innenfor  dei fleste hjem både i forhold til standard, og levestandard  som ikkje    samanligne arbeidsoppgaver i hjemmet med "før" og "no". 

Vet utmerket godt hva det inneberer å ha en jobb med  igjennomsnittleg 12 t arbeidsdager utenfor hjemmet  for å  ha nok mat til familie og  betale renter / avdrag på bolig, og øvrige utgifter. Har tatt "min tørn " med  klesvaskmaskinen, bleiskift, og bygge opp eit hjem til familien.  

Skrevet

Eksen bidro svært lite med husarbeid og felles barn. 
Min nye samboer bidrar på alle plan uten at jeg må si noe som helst. Det eneste som er "valgfritt" for han er samhandling osv med mitt barn. Han bidrar der han selv ønsker og det fungerer veldig fint for oss. 

Anonymkode: 78ac7...517

Skrevet

Så lenge TS har en holdning som at menn "hjelper til", er løpet kjørt. 

• Liker 1
Skrevet

Ja. Min 😁

Anonymkode: 1ee8e...027

Skrevet

Sikkert i de aller fleste par som ikke henger på KG.

Skrevet
Dolce skrev (3 minutter siden):

Så lenge TS har en holdning som at menn "hjelper til", er løpet kjørt. 

Siterer meg selv...

Jeg har en mann som er helt oppegående når det gjelder alt som må gjøres hjemme. Og det tar jeg som en selvfølge. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi er likestilte hjemme, ja. Jeg har ikke oppdratt han heller, han kom fiks ferdig fra foreldre som også er likestilt.

Han setter seg aldri på sofaen om noe kan gjøres for oss eller huset. 

Jeg er nok mer detaljfokusert og en bedre planlegger. Men kan jo selvfølgelig likevel fint reise på en ukes jobbreise uten en eneste bekymring for hva som skjer på hjemmebane - og kommer hjem til rent hus og hjemmelaget middag. Motsatt er faktisk verre... da jeg hater å rydde opp etter middag, ta ut søppel, og stå opp grytidlig og måke - ting han automatisk gjør for oss. 

Anonymkode: adc72...98a

Ulike holdninger til hvordan ein ønsker å "ha det rundt seg" m.a.i forhold til orden og renholdsrutiner  er nok ein igjennganger i veldi mange samlivskonflikter.  Du hevder at din partner "kom fiks ferdig fra foreldrene" og  kanskje har foreldrene vert eit forbilde for han.

Når eg var inn til førstegangtjeneste oppdaget ein skildnader , og holdninger til  folk rundt seg.   For noen var det å re opp sengen  m/ køystrekk og disiplin en selvfølge  Like eins var det å ha det ryddig i skapet, våpenpuss, og indretjeneste også en  selvfølge. For andre var det å ha det ryddig, og re-opp sengen noe ukjent, og  når ein ber noen om å rydde så skjønner de rett og slett  ikkje hva ein mener.  

Skrevet

Min mann roter veldig 🙊 men han er også flink å rydde - og spesielt å vaske. Vasker vinduer, dusjen, sluket, bak sofaen osv - setter på robotstøvesugeren hver dag i begge etasjer. Han vasker som regel kjøkkenet hver dag etter frokost/-matpakkelaging (er jo ofte litt fra dagen før også).

Han følger opp barna på fritidsaktiviteter. 

Han kan lage middag hvis jeg ikke gjør det. Han setter av og til på vask/henger opp/bretter tøy, men legger ikke på plass.

Jeg får opp barna på morran, lager frokost/niste, handler inn mat, lager middag, rydder, vasker og tørker støv, klesvask, lekser..  Jeg rydder oftere i skuffer og skap, mens han drar frem skapene for å vaske bak dem. Jeg skifter senger, han har omsorg for å lufte dynene ute. 

Tror vi utfyller hverandre bra. 

Anonymkode: 78048...ece

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Å trekke samanligne kjøring av  oppvaskmaskin, og bære ut søpla med  arbeidsoppgave  som tar uker eller månader er "høl i hue og vitner om mangelfull erfaring .  Skal  du få utført en jobb i ditt hjem av en snekker, rørlegger, elektriker, eller reparert bilen din så er det første du spør etter  følgende:     Pris og tidsintervall på  utførelse av jobben.  Nå er det slik at skal samfunnet "gå rundt " både utenfor-og hjemme så er det daglige , og ukentlige arbeidsoppgaver som må utføres.  Noen utfører jobben hurtig , og greitt medan andre er lite strukturerte, og  bruker dobbelt sålang tid saom andre.  Det handler og effektivitet, planlegging, og jobb smartere. 

Idag har igjennomsnittsfamilien 2-3 barn, og barna  har ikkje bursdager hver dag hele året. De fleste tenåringer kan utmerket ta del i det daglige gjøremål i hjemmet til fordel å surfe på data-og mobil.   Det er først nå barna kommer i konfirmasjonsalderen, og  til  på videregående skole m. v at de  blir er økonomisk byrde for foreldre 2 inntektsfamilie.    

Her i huset er det HAN som holder huset rent- og ryddig, måker snø, slår plen, og er vaktmester over egen bolig, og fyller oppvaskmaskin-og, reparer egne kjøretøy, har oversikt når  kjøretøy skal til EU-kontroll. m.m. 

Er  foreldre til 5 barn (inkl.tvillinger) som  vel å merke ikkje vokste opp med mobil,  datamaskin, el. sparkesykkel, og fekk sponset førerkort, og bil av foreldre.  Barna  er  nå forlengst kom inn i voksenalderen, og etablerte, og de måtte tidleg lære seg å ta selansvar, og de  eldste barna  passet de yngste ved behov.  Husbygging, og  eneforsørgerstatus som ikkje må  forveksles med aleneforsørgerstatusen idag  preget vår og   mange andre  sin levestandard.  Det var før oppvaskmaskin, robotstøvsuger, hel-automatisk klesvaskemaskin, tørketromler, varmepumper m.m  var standardutstyr i dei fleste hjem.  Det har åpenbart skjedd en teknisk revlusjon  innenfor  dei fleste hjem både i forhold til standard, og levestandard  som ikkje    samanligne arbeidsoppgaver i hjemmet med "før" og "no". 

Vet utmerket godt hva det inneberer å ha en jobb med  igjennomsnittleg 12 t arbeidsdager utenfor hjemmet  for å  ha nok mat til familie og  betale renter / avdrag på bolig, og øvrige utgifter. Har tatt "min tørn " med  klesvaskmaskinen, bleiskift, og bygge opp eit hjem til familien.  

Det er ikke mitt problem at du velger å mistolke innlegget mitt. Jeg snakker om oppgaver som inngår i den "daglige driften", ikke større prosjekter. Fint for deg og din familie at dere har den arbeidsfordelingen du nevner, men jeg fastholder at det uavhengig av det alltid er noen menn i tråder som disse som mener de er fritatt for  klesvask, oppvask, husvask, legge sammen klær, skifte på senga, støvsuge, moppe gulv planlegge dagligvarehandel, utføre dagligvarehandel, lage mat, gå ut med søpla, pakke sekken til de barna som er for små til å ikke klare det selv, sørge for at ungene har nok og riktig tøy og utstyr til barnehage og skole, følge opp foreldreansvar i forhold til skolebarn (FAU, dugnader, foreldremøter osv.), besøke gamle foreldre, sørge for julegaver til alle osv., fordi de skifter dekk to ganger i året, klipper plenen et par ganger i uka om sommeren og måker snø om vinteren om det er nødvendig (ikke alle bor et sted der snømåking er nødvendig), renser et sluk nå og da og renser takrenna om høsten. 

Med mindre man har et veldig gammelt hus eller kjøpt et oppussingsobjekt, er det sjelden nødvendig med maling, snekring og reparasjoner hver dag året rundt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig syns jeg alle svarene som kommer fra menn innimellom i tråden her, taler for seg🙈 

Anonymkode: 38422...e79

Skrevet

Min svært oppegående mann hjelper ikke til, han bidrar like mye som meg. "Å hjelpe til" er ikke godt nok, slik jeg ser det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mann som gjør sin andel av arbeidet hjemme. Jeg opplever ikke at han er unik, men en av mange menn som tar sin andel. 

Men det er mange menn der ute som slipper unna med "weaponized incompetence". Og mange kvinner som gjør dem i stand til å gjøre det. Som bruker ord som "er barnevakt" eller "hjelper til". Og som ser på det som en prestasjon hvis mannen lager middag til barna, eller vasker familiens klær. 

Anonymkode: 0fcf1...f15

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja,det finnes! 

Anonymkode: 6a577...143

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (På 18.11.2025 den 19.10):

Min mann hjelper da virkelig ikke til hjemme, på samme måte som at han aldri har vært barnevakt for barna våre. 

Det er bare ting en gjør, man "hjelper ikke" kona...

Jo,det gjør de. Ikke rart menn blir motvillig med slike kjerringer rundt seg. Jeg skjønner de veldig godt! 

Anonymkode: 6a577...143

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...