Gå til innhold

Finnes det noen som har en oppegående mann som faktisk hjelper til?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du kan starte med å slutte og kalle det «hjelpe til» 😊

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært gift med en sånn. Det endrer seg ikke.. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Deligering av arbeide i forbindelse med dugnader handler vel oftest ikkje om tvangsarbeide, men utfra egeninteresser, kompetanse,tidsintervall.  Der å vera selvhjelpt handler oftast oim erfaringer, og ikkje minst evne til å oppfatte, sjå ting som skal gjøres. 

Lekker krana på servanten, eller oppdager du  punktert  hjul på veien langt unna veihjelpen, eller lyspæren er gåen  er det selvhjelprinsippet som kom til anvendelser.   Idag kan politiet vedta kjørenekt om du blir tatt i kontroll med deffekte hovudlys. 

Reservepærer bør  du ha, og evntl. bytte på stedet som vilkår for å kjøre videre.

Anonymkode: b3b2d...013

Og så?

20251119_012432.jpg

Anonymkode: 355ab...928

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og så?

20251119_012432.jpg

Anonymkode: 355ab...928

Ja den var min. Var ikke meningen å bli anonym. 

Skrevet

Nei, det finnes ikke en eneste mann på hele jorden som er sånn. Hva tror du? 🤯

Anonymkode: 9b8c0...c51

Skrevet
Rotemor skrev (5 timer siden):

Du kan starte med å slutte og kalle det «hjelpe til» 😊

Eller bidra.. som mange bruker også i denne tråden... 

Anonymkode: adc72...98a

Skrevet

Vi er likestilte hjemme, ja. Jeg har ikke oppdratt han heller, han kom fiks ferdig fra foreldre som også er likestilt.

Han setter seg aldri på sofaen om noe kan gjøres for oss eller huset. 

Jeg er nok mer detaljfokusert og en bedre planlegger. Men kan jo selvfølgelig likevel fint reise på en ukes jobbreise uten en eneste bekymring for hva som skjer på hjemmebane - og kommer hjem til rent hus og hjemmelaget middag. Motsatt er faktisk verre... da jeg hater å rydde opp etter middag, ta ut søppel, og stå opp grytidlig og måke - ting han automatisk gjør for oss. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Heisann!

Jeg er i et forhold med en som jeg tror jeg har bestemt meg for å avslutte det med. Om jeg velger å stifte familie med han har jeg en sterk følelse av at det er jeg som kommer til å ende opp med det aller meste når det kommer til barn og husarbeid. Han er av typen som hjelper til om jeg ber om det, men ser ikke selv hva som skal til. Han har et barn 50% av tiden, og jeg legger merke til at han er ganske slapp i mine øyne. Barnet kommer ofte for sent på skolen, rekker ofte ikke å spise frokost fordi kjæresten min er trøtt om morgen og står opp for sent, glemmer å sende med badebag om han skal ha svømming den dagen osv. I tillegg er det null begrensninger på skjermtid og kjæresten blir bare glad om sønnen sitter å gamer eller ser tv i mange timer fordi da får han slappe av…det står alltid tallerkner flere steder, han lager så å si bare Toro og tar en enkel løsning på det aller meste i livet. Jo flere timer han får bruke forran TV´n om dagen, jo bedre.

Så ja, jeg tenker at jeg vil ha en høyere standard og komme meg ut av forholdet før det blir snakk om å flytte i lag. Men så leser jeg så uendelig mye her inne om ubrukelige mannfolk som ikke hjelper til hjemme og som klager om de må «sitte barnevakt» for sine egne barn. Jeg har også en lang liste med venninner med menn som jeg virkelig ikke skjønner at de holder ut med.

Så da lurer jeg på, må man bare senke standarden når det kommer til menn og innse at det finnes så få bra menn at man bare burde ta seg til takke med en som er ok? Noen som faktisk har noen bra menn der ute?

Anonymkode: 34bef...809

Hvorfor ta til takke med noen? Livet er mye bedre som singel da. Hva fader! Det fins svært få menn som ikke spiller ett spill i parforhold for å slippe unna arbeid i hjemme. Akkurat som en tenåring gjør. Du får det du ser i han, og du er privilegert nok til å se han med ett barn. Løp. 

Anonymkode: d53ca...47e

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har ulike roller og bidrar med ulike ting. Jeg dealer mest med husholdning og barn. Mannen med oppussing, vedlikehold av hus og fritidsaktivitetene til barn. Av og til bytter vi på og overlapper. 

Anonymkode: a9fdc...45b

Skrevet

Mannen jeg vurderer å stifte familie med er nesten mer huslig enn meg. Det er aldri snakk om at han "hjelper til". Han er opptatt av at ting skal være enkelt, reint og ryddig på det jevne. Jeg er nok litt mer kaotisk anlagt og vil mye, så jeg tenderer til skippertak, men vi er ikke uenig om standard. Han minner meg på hvorfor jeg bør rydde oftere. Han vil gjerne gjøre ting når han kan bidra. Han skjønner at det han ikke gjør, faller på meg. Vi er begge vant til mye disiplin rundt praktiske ting på jobb, og han tar dette med hjem i enda større grad. Han har mer oversikt over enkelte småting enn jeg har, og påtar seg gjerne ting ubedt. Han vil jo at jeg skal ha det bra. 

Anonymkode: cac7a...4b7

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner jeg har litt aversjon mot uttrykket "hjelper til", all tid en mann ikke hjelper til hjemme. 

Men! Jeg skjønner jo hva du mener… 

Min mann bidrar. Han hjelper meg når jeg ber om hjelp. Han tar insj på noe, så tar jeg insj på noe annet. Jeg er over middels organisert og trives godt med administrasjon, prosjektledelse etc! Jeg er altså prosjektleder, og samboeren min er gjerne utfører. Og jeg håndtlanger.

Jeg har aktivt lett etter en sånn mann. Jeg fant han, og jobber hardt for å beholde han! Vi er et godt team, noe som gjør Familien AS et veldrevet maskineri! Jeg er både daglig leder og styreleder, men samboeren er vaktmesteren ;) Vi er like viktige i dette maskineriet. 

Ikke alle er idioter! Men det hjelper jo å vite hva man skal se etter..

Anonymkode: 2e550...244

Problemet er at mange menn blir slappe latsabber med én gang de har kapret kvinnen og fanget henne i samboerskap eller satt barn på henne. Man er ldri garantert at han fortsetter å ta vare på deg, familien og seg selv etter dette. Hva skal man se etter for å unngå å havne der? Hvordan vet man qt man ikke blir lurt?

Anonymkode: 582bf...7d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (6 timer siden):

Ut fra undersøkelser fremkommer det at menn gjør 45% og kvinner 55% av husarbeidet. Ut fra alle trådene som omhandler menn som ikke gjør noe, er min teori at menn som gjør noe er nødt til å gjøre mer enn kona. Altså at ca 80% av mennene gjør mer enn partneren sin og 20% av kvinner gjør det.

Alternativ teori er at de kvinnene som har menn som ikke gjør noe er en liten gruppe som skriker høyt.

Du har noen rare slutninger som ikke gir mening.

Men siste setning er korrekt. De med fungerende menn har jo ikke behov for å lufte seg her.

Det var en i tråden som lurte på hvorfor hen aldri så slike innlegg fra menn. Men alle de fortvila mannfolka lager tråder i seksualforumet og spør hvorfor kona aldri vil ha sex. De driter i at huset ser ut som en søplefylling og ungene ikke har rene klær eller helsefremmende mat i magen, de lurer bare på hvorfor de ikke får bever på knaggen...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han har et barn 50% av tiden, og jeg legger merke til at han er ganske slapp i mine øyne. Barnet kommer ofte for sent på skolen, rekker ofte ikke å spise frokost fordi kjæresten min er trøtt om morgen og står opp for sent, glemmer å sende med badebag om han skal ha svømming den dagen osv. I tillegg er det null begrensninger på skjermtid og kjæresten blir bare glad om sønnen sitter å gamer eller ser tv i mange timer fordi da får han slappe av…det står alltid tallerkner flere steder, han lager så å si bare Toro og tar en enkel løsning på det aller meste i livet. Jo flere timer han får bruke forran TV´n om dagen, jo bedre.

Aldri i verden om jeg hadde orket å bo sammen med en så tafatt og likegyldig partner. 

Anonymkode: b9c72...68f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Problemet er at mange menn blir slappe latsabber med én gang de har kapret kvinnen og fanget henne i samboerskap eller satt barn på henne. Man er ldri garantert at han fortsetter å ta vare på deg, familien og seg selv etter dette. Hva skal man se etter for å unngå å havne der? Hvordan vet man qt man ikke blir lurt?

Selv hadde jeg aldri akseptert en sånn mann. 

Man har ingen garanti for noe, men hvis min partner hadde vist en sånn holdning etter han hadde "fanget meg", hadde jeg tuppet han hardt i røven. 

Mange kvinner lar mannen sin blir sløvere og sløvere i stedet for å ta problemet øyeblikkelig. Og jeg tenker at hvis man på oppdra en voksen person, er alt håp ute uansett. 

Anonymkode: b9c72...68f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du bør absolutt kunne forvente en mann som tar ansvar og klarer å være en voksen ja. Klokt å tenkte over dette før dere stifter familie, i alle fall når han har barn fra før i tillegg. 

Ja, det finnes nok av menn som bidrar 🙂 

Anonymkode: 10d9e...cbf

Enig, desverre har jeg en mann som verker lager mat eller klarer å følge opp noe som helst eller ser hva som skal gjøres i huset! Ikkr alltid du vet sånt på forhånd men ts du ser det jo med sønnen allerede. Hadde aldri"giddet!

Anonymkode: 2094c...1d6

Skrevet

Det fins gode ansvarlige menn der ute. ❤️ 

Skrevet

Bare å kalle det «å hjelpe til» er betegnende. 

Man ønsker ikke en partner som «hjelper til». Man ønsker en som naturlig tar lik del og likt ansvar. Man ønsker en voksen som virker.

Anonymkode: 99938...3c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må jo noe ha skurret lenge før. Man ser jo de små tingene, hele tiden. 

En mann som er oppriktig glad i deg går ikke forbi en full oppvaskmaskin. For det han da gjør er å dumpe jobben på deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du har noen rare slutninger som ikke gir mening.

Men siste setning er korrekt. De med fungerende menn har jo ikke behov for å lufte seg her.

Det var en i tråden som lurte på hvorfor hen aldri så slike innlegg fra menn. Men alle de fortvila mannfolka lager tråder i seksualforumet og spør hvorfor kona aldri vil ha sex. De driter i at huset ser ut som en søplefylling og ungene ikke har rene klær eller helsefremmende mat i magen, de lurer bare på hvorfor de ikke får bever på knaggen...

Slutningene er ikke merkelige i det hele tatt. Det er gjort undersøkelser som sier at menn i snitt gjør litt mindre enn kvinner i snitt. Dersom andelen av menn som ikke gjør noe er så stor som det virker som på kg, må de mennene som gjør noe gjøre ganske mye for at snittet skal bli slik det er.

Skrevet

Min mann hjelper ikke til i det hele tatt faktisk. Han har og tar et likeverdig ansvar for hus og heim. Hvis jeg er vekke så er ungene ivaretatt, får fullgode måltider og huset er strøkent når jeg kommer hjem. Hvis jeg er bortreist på jobb så kommer jeg  alltid hjem til nyvasket sengetøy på sengen, siden han vet jeg elsker det. Han lager også det aller meste av mat hjemme hos oss, og tar hovedtyngden av klesvasken. Og så har jeg noen ting som hovedsakelig bare jeg gjør. 

Disse mennene finnes!

Anonymkode: 336f0...e00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...