Gaia Skrevet 9 timer siden #81 Skrevet 9 timer siden Mardina skrev (3 timer siden): Derfor jeg ikke har vært hos tannlegen på mange år. Det er dumt, jeg vet..... Men økonomien min klarer ikke det + at jeg har veldig tannlegeskrekk 😔 Om jeg skulle dratt, så er jeg avhengig av at man tar hensyn til min tannlegeskrekk. Og jeg vil helst ha med meg en jeg er trygg på. Økonomien din blir bare verre hvis du ikke drar til tannlegen. Det koster mer å reparere enn å forbygge. K.B. skrev (3 timer siden): Det er en av de tydeligste skillene mellom fattig og rik. Tannlege burde vært en del av helsevesenet som en helhet for lenge siden. At vi fortsatt har denne dobbeltstandarden er vanvittig. Nemlig. Jeg er villig til å betale mer i egenandel hvis tannhelse blir en del av egenandelsordningen. Snok1 skrev (3 timer siden): Hvem skal betale for dette? Hvor mye mer ønsker du å betale i skatt for dette? Hvor mye mindre forsvar og politi er du villig til å akseptere? Jeg er villig til å betale litt mer i skatt enn jeg gjør nå hvis tannhelse blir en del av egenandelsordningen. Pr. nå betaler jeg 36% av vanlig lønn og 44% av biinntekter. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg syn det er bra tannbehandling ikke er dekket av det offentlig, folk må kunne ta ansvar for noe selv. De fleste med elendige tenner har det fordi de har rævva hygiene, og det skal ikke være samfunnets ansvar. Anonymkode: 9a01a...7b8 Jeg lider av munntørrhet på grunn av en sykdom jeg har. Jeg er vel skyld i min dårlige tannhelse selv, jeg også da? Vet du egentlig hvor mange mennesker i dette landet som har dårlig tannhelse på grunn av munntørrhet? De som bruker ulike medisiner, de som er kreftoverlevende, de som har AIDS; Diabetes, hepatitt, revmatiske lidelser ... lista er lang når det kommer til de du anklager for å gi blaffen i tannhelse. Soft mann skrev (2 timer siden): Eg betaler ca 80% av lønn i avgifter og skatt, så i Norge burde det var tannlegen som kom hjem til deg gratis. så bare eg baetaler inn ca 700000kr til staten i skatt og avgifter, Men eg har Fa…… ikke råd til tannlegen Hvordan er det mulig å betale 80% av det man tjener i skatt og avgifter? Da må du ha eget firma som du i tillegg legger litt penger inn i, og som du tar utbytte fra. tussi84 skrev (40 minutter siden): Jeg går til sjekk hver 3 mnd, har stort sett hull hver gang. Tennene mine har vært dårlige i flere år pga munntørrhet fra medisiner og syksommer. Jeg gjør alt. Pusser tenner to ganger om dagen med spesial tannkrem anbefalt fra tannlegen, må bruke Munnskyllvann med fluor hver dag + ta fluor tabletter. Fortsatt dukker det opp jevnlig hull i tannkjøttgropa under tannkjøttet stort sett på tenner. Mange tenner har blitt trekt gjennom årene (har 16 igjen), det har vært flere rotfyllinger, fyllinger osv. Mye av tennene mine nå er kroner eller bruer. Ingenting av tannpleie ser ut til å fungere. Så jeg har som regel femsifret beløp å betale til tannlegen hvert år.. De store utgiftene kan oppstå selv om man går til tannlegen hvert år, halvårm hvert kvartal. Noen har dårlige tenner, andre får nesten aldri hull. Nemlig. Jeg har betalt nærmere 20.000 for tannlege hittil i år, uten at jeg har periodontitt. Dette fordi jeg er munntørr på grunn av sykdom og har måttet sette inn implantater fordi det ikke er mer tann igjen å fikse på. Disse 20.000 er 60% av det det egentlig koster. Jeg får dekket ca. 40% på grunn av munntørrheten. Hadde jeg vært minstepensjonist måtte jeg tatt opp lån for å få gebiss.
Snok1 Skrevet 8 timer siden #82 Skrevet 8 timer siden Soft mann skrev (1 time siden): Husk at investeringer er bare for de rike. så kan man spørre hvem er rik? Det enkle svar er de som hsr råd til å investere. de som må bruke alt på livsopphold har ikke de rikes mulighet. det er akkurat dette som gjør forskjellen mellom rik og fattig som en logaritmisk skala . selvsagt mange rike som kaster bort penger på ferier og kafeer, i stede for og investere . Så de er i en klasse som kan velge. hvor mye hadde du i avkastning som nå er 38%skatt på🤔 Jeg betaler selvsagt ikke skatt på investeringene mine. Nå er vi så langt utenfor trådens tema jeg jeg svarer ikke mer på denne undertråden. Dette er forøvrig sirkelsrgumemtasjon: «Husk at investeringer er bare for de rike. så kan man spørre hvem er rik? Det enkle svar er de som hsr råd til å investere. «
K.B. Skrevet 7 timer siden #83 Skrevet 7 timer siden Snok1 skrev (2 timer siden): Vent og se på statsbudsjettet. Ingen store reformer er varslet. I denne omgang bør du vel legge til...
tussi84 Skrevet 7 timer siden #84 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men munntørrhet og div sjukdommar gir rett til lavare sats hos tanlegen gjennom helfo. Anonymkode: 03b23...eb7 Jeg får dekket mye gjennom helfo pga det, men egenandel blir stort sett femsifret hvert år uansett. 4 kontroller i året er ca 4500 kr, også er det gjerne 3-5 hull vært år i tillegg + gjerne en rotfylling. Noen år også krone og broer... Så er dyrt nok.
Snok1 Skrevet 6 timer siden #85 Skrevet 6 timer siden K.B. skrev (32 minutter siden): I denne omgang bør du vel legge til... #funfact: Et statsbudsjett gjelder kun for et år. Utsagnet du ber om er implisitt.
K.B. Skrevet 6 timer siden #86 Skrevet 6 timer siden Snok1 skrev (1 minutt siden): #funfact: Et statsbudsjett gjelder kun for et år. Utsagnet du ber om er implisitt. Jeg digger at du holder på sånn. Jeg har allerede påpekt at politikk er en dynamisk prosess. #funfact. Men du gidder jo ikke å svare skikkelig, du er en av de her inne som kommer med usakligheter og når du får pushback, så ignorerer du det. Utsagnene dine virker jo helt tilbakestående.. Du er sikkert en sånn som hører på Lex Fridman og mener at han er en dyp tenker..
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #87 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Var til en Spesialist Periodonti i går for første undersøkelse. Det kostet 5300 kr. Helfo dekker 1200 kr. Og behandling er ikke startet ennå. Lurer på hvor mye det koster 🙉 Anonymkode: 953fe...f9a Det blir sikkert dyrt … Derfor det er viktig å sette av 600 til et tannlegebesøk i året … Anonymkode: 58df7...440 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #88 Skrevet 6 timer siden Gaia skrev (2 timer siden): Økonomien din blir bare verre hvis du ikke drar til tannlegen. Det koster mer å reparere enn å forbygge. Nemlig. Jeg er villig til å betale mer i egenandel hvis tannhelse blir en del av egenandelsordningen. Jeg er villig til å betale litt mer i skatt enn jeg gjør nå hvis tannhelse blir en del av egenandelsordningen. Pr. nå betaler jeg 36% av vanlig lønn og 44% av biinntekter. Jeg lider av munntørrhet på grunn av en sykdom jeg har. Jeg er vel skyld i min dårlige tannhelse selv, jeg også da? Vet du egentlig hvor mange mennesker i dette landet som har dårlig tannhelse på grunn av munntørrhet? De som bruker ulike medisiner, de som er kreftoverlevende, de som har AIDS; Diabetes, hepatitt, revmatiske lidelser ... lista er lang når det kommer til de du anklager for å gi blaffen i tannhelse. Hvordan er det mulig å betale 80% av det man tjener i skatt og avgifter? Da må du ha eget firma som du i tillegg legger litt penger inn i, og som du tar utbytte fra. Nemlig. Jeg har betalt nærmere 20.000 for tannlege hittil i år, uten at jeg har periodontitt. Dette fordi jeg er munntørr på grunn av sykdom og har måttet sette inn implantater fordi det ikke er mer tann igjen å fikse på. Disse 20.000 er 60% av det det egentlig koster. Jeg får dekket ca. 40% på grunn av munntørrheten. Hadde jeg vært minstepensjonist måtte jeg tatt opp lån for å få gebiss. Du får jo dekker mye Anonymkode: 58df7...440 1
Snok1 Skrevet 6 timer siden #89 Skrevet 6 timer siden K.B. skrev (Akkurat nå): Jeg digger at du holder på sånn. Jeg har allerede påpekt at politikk er en dynamisk prosess. #funfact. Men du gidder jo ikke å svare skikkelig, du er en av de her inne som kommer med usakligheter og når du får pushback, så ignorerer du det. Utsagnene dine virker jo helt tilbakestående.. Du er sikkert en sånn som hører på Lex Fridman og mener at han er en dyp tenker.. Du bør lese hva jeg skriver. Jeg validerte påstanden din. Chill!
K.B. Skrevet 6 timer siden #90 Skrevet 6 timer siden Snok1 skrev (1 minutt siden): Du bør lese hva jeg skriver. Jeg validerte påstanden din. Chill! Jeg har lest og kommentert.
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #91 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Periodontitt går vel på egenandel hos Helfo og frikort etter hvert. Anonymkode: 61bee...3b5 Ikke frikort på det nei. Moren min må ut med store summer hvert år, fordi hun ofte må inn og rense for ikke å få større lommer. Hun har i alle år vært ekstrem med tannpuss, 3 ganger daglig, bruker tanntråd og munnskyll, allikevel sliter hun med dette. Anonymkode: b45b6...675
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #92 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samme her. Går hver 6 mnd. Jeg betaler mellom 200-800 kr hos tannpleier (avhengig av hva som gjøres). Jeg er heldig som får dekt mye av Helfo. Anonymkode: 20f03...bdf Jeg går hvert halvår og det koster 6000 i året. Det har jeg råd til for å beholde tennene. Får ikke noe dekket. Er i jobb Anonymkode: 58df7...440 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #93 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det blir sikkert dyrt … Derfor det er viktig å sette av 600 til et tannlegebesøk i året … Anonymkode: 58df7...440 600 årlig?? Tuller du??? Det dekker aldri i verden perdiontittbehandlingen. Er du politiker? Det høres nemlig slik ut.. Anonymkode: b45b6...675
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #94 Skrevet 6 timer siden enkefru skrev (5 timer siden): Jeg betaler egenandel hos periodontitt-tannlegen på 11-1200,- når jeg ikke har frikort (vanlig kontroll) Går dette virkelig på frikortet ???? Aldri hatt frikort men aldri har tennlegenu spurt heller Anonymkode: 58df7...440 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #96 Skrevet 6 timer siden Snok1 skrev (6 timer siden): For å gjenta spørsmålet: Hvem skal betale for dette? Vil du ha høyere skatt eller mindre forsvar og politi? Nemlig. Skal alle betale 100.000 mer i skatt fordi noen ikke går til tannlege regelmessig for å sjekke tennene sine. Alle kan prioritere en sjekk hvert år. Ofte på tilbud til 400-500. Kutt ut to pakker røyk eller 2 sixpakker øl så er man der. Eller et skarve plagg kan unnværes hver år. Anonymkode: 58df7...440 2
Runnah Skrevet 6 timer siden #97 Skrevet 6 timer siden Snok1 skrev (6 timer siden): Hvem skal betale for dette? Hvor mye mer ønsker du å betale i skatt for dette? Hvor mye mindre forsvar og politi er du villig til å akseptere? Hvorfor tror du at det har en direkte sammenheng med forsvar/politi?
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #98 Skrevet 6 timer siden Jeg har tannlegeskrekk, men heldigvis mer redd for at det skal skje noe med tennene. Jeg har gått nå hvert halvår. Alltid prioritert det. Noen ganger har jeg tatt en ting, fått faktura og betalt den før jeg bestiller ny time. Dette har jeg også klart/valgt når jeg var på aap i mange år, ansvar for to barn og minstebidrag. Rett og slett fordi jeg prioriterte det. Anonymkode: ebc48...91f
Snok1 Skrevet 6 timer siden #99 Skrevet 6 timer siden Runnah skrev (5 minutter siden): Hvorfor tror du at det har en direkte sammenheng med forsvar/politi? Kommer fra samme pengesekk. Alle partier prioriterer forsvar og politi. Motsetningen er åpenbar.
Runnah Skrevet 5 timer siden #100 Skrevet 5 timer siden Snok1 skrev (16 minutter siden): Kommer fra samme pengesekk. Alle partier prioriterer forsvar og politi. Motsetningen er åpenbar. Er mulig å la det offentlige dekke mye tannbehandling og samtidig øke budsjettet for både forsvaret og politiet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå