Druid Skrevet 39 minutter siden #21 Skrevet 39 minutter siden Athod skrev (38 minutter siden): Er vel ingen som anser EU som Norges lille bitch. Eneste vi vil er å bli behandlet rettferdig og ikke bli utnyttet av en større bølle. Det er det vi kommuniserer når vi løper rundt å forventer å bli "behandlet rettferdig," og ikke reflekterer over at EU ER en bølle: det er designet for å være en bølle: det er hele poenget. Athod skrev (15 minutter siden): Problemet er presedensen den setter. Norge er helt tydelig ikke lenger en del av det indre markedet. Hvis man tror dette kommer til å bli et engangstilfelle så får man tro om igjen. Selvfølgelig er ikke dette et engangstilfelle, dette er hverken første eller siste gang vi får denne typen problemer. Sist gang gjaldt det oppdrettslaks. Vi ER en del av det indre markedet, men vi er ikke en del av EU, så det er en tilgang som har avgrensninger når vi representerer en trussel for EU. Det kan ikke være overraskende.
Athod Skrevet 25 minutter siden #22 Skrevet 25 minutter siden Druid skrev (7 minutter siden): Det er det vi kommuniserer når vi løper rundt å forventer å bli "behandlet rettferdig," og ikke reflekterer over at EU ER en bølle: det er designet for å være en bølle: det er hele poenget. Selvfølgelig er ikke dette et engangstilfelle, dette er hverken første eller siste gang vi får denne typen problemer. Sist gang gjaldt det oppdrettslaks. Vi ER en del av det indre markedet, men vi er ikke en del av EU, så det er en tilgang som har avgrensninger når vi representerer en trussel for EU. Det kan ikke være overraskende. Så det vi kommuniserer når vi ikke er interessert i å gi etter for bølla er at vi egentlig anser bølla som vår lille bitch? Høres søkt ut. Hva var det med opprettslaks? Skjedde det noe som brøyt EØS-avtalen? Fri tilgang for EU sine varer er også et hinder for haugevis av norske næringer, men nå har vi blitt enige med EU om fri tilgang av varer (med enkelte unntak som ble avtalt helt fra starten av). Det har positive og negative sider for både EU og Norge, men i sum er det klart EU som tjener mest på det.
Athod Skrevet 17 minutter siden #23 Skrevet 17 minutter siden Om tanken til politikerne er at vi godtar dette fordi vi egentlig ikke taper så mye på det, men at de faktisk vil svare om EU kommer med noe som faktisk svir for Norge så greit nok. Det er en tankegang jeg kan forstå. Men måten de kommuniserer på er så underdanig. 1
Nooni Skrevet 13 minutter siden #24 Skrevet 13 minutter siden Athod skrev (44 minutter siden): Det burde ikke være noen tvil om at denne nye regelen er et klart brudd på meningen med EØS-avtalen. Vi har alltid vært en del av det indre markedet. Det er ikke klart, det er jo hele poenget. Det er et tolkningsspørsmål på deler av EØS-avtalen. Det er forskjell på beskyttelsestoll som søker å verne hjemmemarkedet (medlemslandene) mot konkurranse fra utlandet og ordinær toll. Vi er en del av det indre markedet, men vi er ikke en del av handels- og tollunionen. JEG forstår hvorfor EU argumenterer som de gjør og har landet på det de har gjort, selv om ikke alle medlemslandene var enig. Jeg synes også det er bra at Norge har imøtegått tolkningen og at man fortsatt er i dialog.
Athod Skrevet 6 minutter siden #25 Skrevet 6 minutter siden Nooni skrev (2 minutter siden): Det er ikke klart, det er jo hele poenget. Det er et tolkningsspørsmål på deler av EØS-avtalen. Det er forskjell på beskyttelsestoll som søker å verne hjemmemarkedet (medlemslandene) mot konkurranse fra utlandet og ordinær toll. Vi er en del av det indre markedet, men vi er ikke en del av handels- og tollunionen. JEG forstår hvorfor EU argumenterer som de gjør og har landet på det de har gjort, selv om ikke alle medlemslandene var enig. Jeg synes også det er bra at Norge har imøtegått tolkningen og at man fortsatt er i dialog. Hva mener egentlig dere det innebærer å være en del av det indre markedet? At tollen er utformet på en komplisert måte betyr ikke at det ikke er en toll. Ja jeg er klar over at Norge har toll på enkelte ting også, men dette var en del av unntakene som ble avklart fra starten av avtalen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå