Gå til innhold

Norges rammes hardt av EU-toll, regjeringen vil ikke gjøre noe med det

Fremhevede innlegg

Skrevet

Norge blir lagt i bakken av EU-toll, og hva gjør den norske regjeringen? Absolutt ingenting. 

Først får EU det for seg å straffe norsk industri, så forventer de at vi skal garantere for et gigantlån til Ukraina.

Neste steg blir vel at EFTA erklærer Norgespris-strømstøtten ulovlig fordi den strider mot EØS-avtalen.

Det samme mønsteret hver gang: EU dytter, Norge bøyer nakken. Politikerne våre er så veike at de knapt tør blunke i Brussel-retning uten å spørre om lov.

Koster tollen norsk industri 1–2 milliarder i året? Trekk det rett fra EØS-kontingenten. Man betaler ikke for tilgang til et indre marked som i praksis stenger døra.

Dette bildet sier vel alt.

myrseth-og-eide-straffetiltak-mot-eu-er- 

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0VwwAE/ekspert-etter-eu-toll-norge-maa-kjempe 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge har selv 280 til 475 prosent toll på ost, melk og kjøttvarer som EU har klaget på mange ganger. Toll på ferrolegeringer er antagelig bare et svar på den norske tollen.  

Regjeringen kan kun gjøre en sak og det er å fjerne all norsk toll og forlange det samme av EU.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror vi skal inn i EU uansett. Som jeg skrev i en annen tråd, når EU-hateren Audun Lysbakken har fått seg jobb i Brüssel tror jeg han vet noe vi ikke vet.

• Liker 6
Skrevet

Dette er nok atter et spill fra Støre, Stoltenberg og co for å få forhandlingskort for medlemskap i EU.  

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Stina234 skrev (4 minutter siden):

Dette er nok atter et spill fra Støre, Stoltenberg og co for å få forhandlingskort for medlemskap i EU.  

Ja, det er et planlagt sjakktrekk! Lol, hvor tar du dette fra?

Skrevet
K.B. skrev (45 minutter siden):

Ja, det er et planlagt sjakktrekk! Lol, hvor tar du dette fra?

Ganske logisk egentlig.  De kunne valgt en mye hardere linje, Norge har mange forhandlingkort på hånden men de velger ikke å bruke dem.  Se til Island for eksmpel, de reagerte mye hardere med mye mindre forhandlingskort.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Stina234 skrev (54 minutter siden):

Ganske logisk egentlig.  De kunne valgt en mye hardere linje, Norge har mange forhandlingkort på hånden men de velger ikke å bruke dem.  Se til Island for eksmpel, de reagerte mye hardere med mye mindre forhandlingskort.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt..
Jeg er i og for seg enig med deg at det ser ut som majoriteten i AP nå er for EU medlemskap, men at det er et spill for å få dette til politisk, hva slags dekning har du for det?
For meg ser det ut til at andre industriland har jobbet for å utestenge Norge, inspirert av Trumps tariff galskap..

Skrevet
K.B. skrev (2 timer siden):

Du svarte ikke på spørsmålet mitt..
Jeg er i og for seg enig med deg at det ser ut som majoriteten i AP nå er for EU medlemskap, men at det er et spill for å få dette til politisk, hva slags dekning har du for det?
For meg ser det ut til at andre industriland har jobbet for å utestenge Norge, inspirert av Trumps tariff galskap..

Joda det er mye rett i det, særlig øst-europeiske land kjører en hard linje for å beskytte sitt indre marked. Forløperen til tollen er utenfor AP og co sin kontroll. 

Hvordan politikerne kjører det norsk standpunktet deriomot er velresidert av AP.  Det er ingen tilfeldighet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Tror og ser det skrev (På 18.11.2025 den 17.07):

Norge har selv 280 til 475 prosent toll på ost, melk og kjøttvarer som EU har klaget på mange ganger. Toll på ferrolegeringer er antagelig bare et svar på den norske tollen.  

Denne typen landbruksvarer har det jo vært aksept for i EU hele tiden, men ikke overraskende at du lyver...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er så flaut å høre på de norske politikerne og hvor redde de er for EU. 

EU har absolutt null interesse av å gå i handelskrig mot Norge, om politikerne hører noe annet på bakrommet så er det en ren bløff. 

Hadde vi hatt noen politikere med ryggrad i ledelsen ville aldri EU turt noe som dette. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er enig i at det er strider mot den kontrakten vi inngikk med EU, og at det ikke lover godt for framtiden med tanke på EØS. 

Island som rammes av det samme vil ikke skrive under på en forsvarskontrakt grunnet dette. De tar fram storskytsen med en gang. Fint for dem, og for oss. De vet jo at vi har tunge skyts, men at vi er tilbakeholden med å bruke dem. Vi har litt mer ressurser, og vi kan tillate oss å puste noe mer med magen. Det å kutte gass osv, det ville jo være å skyte spurv med kanoner, når vi ser på hvordan disse tollene rammer. Da måtte det være bedre å melde oss ut av Nordpool, og gi disse smelteverkene bedre avtaler som kunne kompensere for toll.. Men det sitter vel langt inne, og vil ramme oss med enda mer toll.

Men jeg tenker jo at det er et greit forvarsel om fremtiden, og vi må gjøre noen store beslutninger og tilpasninger her. Her trenger vi våre beste menn og kvinner, tenke gjennom hva vi skal gjøre, finne konsekvenser, tenke gjennom en plan. For det kommer mer. 

Jeg synes ikke løsningen er å bli med i EU. Det er et råttereir politisk per nå, og det er nå greit nok, om det var en slags plan og union jeg kunne tro på. Jeg tenker jo at kanskje skulle noen av våre oljepenger bli brukt til å bygge opp Europa en gang i fremtiden. Vår fremtid henger fast med deres, både sikkerhetsmessig og ellers. Men per nå må de ha en nødvendig meltdown, politisk og økonomisk, og kanskje trenger vi det også.  I mellomtiden må vi spenne sikkerhetsbeltene og se at Europa kommer med mer og mer desperate utfall, og prøve å sjonglere gjennom. Og ja, jeg tror vi må ha trusler på plass. Jeg tviler på at EU kan komme med mange flere slike utfall, før det blir et krav i befolkningen. Jeg tar gjerne en EU-debatt, for mye burde diskuteres når det gjelder EU. 

• Liker 1
Skrevet

Sånn blir det når vi ikke er medlem av EU og sagt nei til både handels- og tollunion. Jeg forstår ikke at det kommer som noen overraskelse for noen at EU ønsker å beskytte sine medlemsland når situasjonen er som den er. Vi kan ikke både være innenfor og utenfor EU. 

Skrevet
Nooni skrev (5 minutter siden):

Sånn blir det når vi ikke er medlem av EU og sagt nei til både handels- og tollunion. Jeg forstår ikke at det kommer som noen overraskelse for noen at EU ønsker å beskytte sine medlemsland når situasjonen er som den er. Vi kan ikke både være innenfor og utenfor EU. 

Det som burde komme som en overraskelse er at våre politikere ikke ser ut til å ville beskytte oss, men det er vel ikke det.

Hvis EØS avtalen ikke lenger fungerer for EU så får de bare si det. Norge sitter med veldig gode kort på hånden mtp at energi-sektoren som dominerer vår eksport aldri vil risikere å havne under toll, men det risikerer så å si all eksporten fra EU til oss.

• Nyttig 1
Skrevet
Supernaut skrev (På 18.11.2025 den 16.51):

Norge blir lagt i bakken av EU-toll, og hva gjør den norske regjeringen? Absolutt ingenting. 

Først får EU det for seg å straffe norsk industri, så forventer de at vi skal garantere for et gigantlån til Ukraina.

Neste steg blir vel at EFTA erklærer Norgespris-strømstøtten ulovlig fordi den strider mot EØS-avtalen.

Det samme mønsteret hver gang: EU dytter, Norge bøyer nakken. Politikerne våre er så veike at de knapt tør blunke i Brussel-retning uten å spørre om lov.

Koster tollen norsk industri 1–2 milliarder i året? Trekk det rett fra EØS-kontingenten. Man betaler ikke for tilgang til et indre marked som i praksis stenger døra.

Dette bildet sier vel alt. 
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/0VwwAE/ekspert-etter-eu-toll-norge-maa-kjempe 

1. Norske politikere har typisk god gjennomslagskraft innen EU.  De jobber i stor grad effektivt og målrettet, og har relativt god historie.  Det betyr ikke at de vinner gjennom hver gang. At de tapte denne kampen, betyr ikke at de ikke har gjordt noe. 

2. Mønsteret er helt naturlig og selvforklarende : EU er 70 ganger større enn Norge. Det at vi noen ganger i det hele tatt blir hørt , er et politisk mirakel. 

3. Tollen koster ikke Norsk Industri noen ting som helst. Faktisk vil tollen i en del tilfeller TJENE Norsk industri, siden det settes en minstepris på enkelte produkter. Utfordringen er at vi havner i den samme situasjonen i forhold til EU som EU sitter i forhold til Norge knyttet til matvareeksport. 

4. Det eneste som kunne gjort endringer her, er innmelding i EU. Det vil vi ikke. Og det er helt greit, jeg synes ikke denne saken fortjener å endre noe på vårt forhold til EU. Men da lever vi med konsekvensene! 

Nordmenns gjentagende oppfattning om at EU er Norges lille bitch som skal takke sin skaper at Norge vil se i deres retning og skal krype for våre mektige ledere, fremstår ikke lite latterlig til hverdags, og i denne saken, direkte sykelig.  Det er en total manglende forståelse på vår plass i verden. 

• Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (2 minutter siden):

1. Norske politikere har typisk god gjennomslagskraft innen EU.  De jobber i stor grad effektivt og målrettet, og har relativt god historie.  Det betyr ikke at de vinner gjennom hver gang. At de tapte denne kampen, betyr ikke at de ikke har gjordt noe. 

2. Mønsteret er helt naturlig og selvforklarende : EU er 70 ganger større enn Norge. Det at vi noen ganger i det hele tatt blir hørt , er et politisk mirakel. 

3. Tollen koster ikke Norsk Industri noen ting som helst. Faktisk vil tollen i en del tilfeller TJENE Norsk industri, siden det settes en minstepris på enkelte produkter. Utfordringen er at vi havner i den samme situasjonen i forhold til EU som EU sitter i forhold til Norge knyttet til matvareeksport. 

4. Det eneste som kunne gjort endringer her, er innmelding i EU. Det vil vi ikke. Og det er helt greit, jeg synes ikke denne saken fortjener å endre noe på vårt forhold til EU. Men da lever vi med konsekvensene! 

Nordmenns gjentagende oppfattning om at EU er Norges lille bitch som skal takke sin skaper at Norge vil se i deres retning og skal krype for våre mektige ledere, fremstår ikke lite latterlig til hverdags, og i denne saken, direkte sykelig.  Det er en total manglende forståelse på vår plass i verden. 

Er vel ingen som anser EU som Norges lille bitch. Eneste vi vil er å bli behandlet rettferdig og ikke bli utnyttet av en større bølle.

• Liker 2
Skrevet
Athod skrev (12 minutter siden):

Det som burde komme som en overraskelse er at våre politikere ikke ser ut til å ville beskytte oss, men det er vel ikke det.

Hvis EØS avtalen ikke lenger fungerer for EU så får de bare si det. Norge sitter med veldig gode kort på hånden mtp at energi-sektoren som dominerer vår eksport aldri vil risikere å havne under toll, men det risikerer så å si all eksporten fra EU til oss.

Om EØS avtalen fungerer eller ikke fungerer i den nye verdenssituasjonen gjenstår å se. Akkurat nå handler det om tolkning av EØS-avtalen innenfor et område som ikke har vært prøvd tidligere (beskyttelsestoll). 

Jeg synes norske politikere har gjort en god jobb. De har argumentert godt for Norges syn i saken, og så får vi se hvordan man skal forholde seg videre. Jeg er helt enig med dem i at det ikke er smart å starte en handelskrig. 

Skrevet

Kan en ny avstemning om eu være lurt nå?

Skrevet (endret)
Nooni skrev (14 minutter siden):

Om EØS avtalen fungerer eller ikke fungerer i den nye verdenssituasjonen gjenstår å se. Akkurat nå handler det om tolkning av EØS-avtalen innenfor et område som ikke har vært prøvd tidligere (beskyttelsestoll). 

Jeg synes norske politikere har gjort en god jobb. De har argumentert godt for Norges syn i saken, og så får vi se hvordan man skal forholde seg videre. Jeg er helt enig med dem i at det ikke er smart å starte en handelskrig. 

Jeg tror heller ikke det er smart å starte en handelskrig, men når man fjerner all trussel rundt det så er det bare for EU å overkjøre oss.

Det vil aldri bli noen handelskrig da EU har veldig lite å tjene på det.

Om vi hele tiden svarer med tit for tat så vil EU slutte å prøve seg.

Det burde ikke være noen tvil om at denne nye regelen er et klart brudd på meningen med EØS-avtalen. Vi har alltid vært en del av det indre markedet.

Endret av Athod
  • Liker 1
Skrevet
Natttåke skrev (15 minutter siden):

Kan en ny avstemning om eu være lurt nå?

Gjerne det, inkluder også EØS nå som vi ikke lenger kan stole på avtalen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Druid skrev (37 minutter siden):

Jeg er enig i at denne tollen spesifikt ikke kommer til å koste Norge allverdens, hvis noe i det hele tatt.

Problemet er presedensen den setter. Norge er helt tydelig ikke lenger en del av det indre markedet. Hvis man tror dette kommer til å bli et engangstilfelle så får man tro om igjen.

Endret av Athod
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...