AnonymBruker Skrevet 18. november #1 Skrevet 18. november Ofte, men ikke alltid, så blir jeg ør når jeg reiser meg fra sittende. Blir litt susete i hodet, litt varm, litt kald. Noen ganger litt hvit i synet om dere skjønner hva jeg mener. Oftes går det fort over. Andre ganger må jeg holde meg fast i noe noen sekunder før det går over. Kan bli det om det er lenge siden jeg har spist, men også når jeg nettopp har spist. Noen som har en ide om hva det skyldes? Har ellers masse energi, ikke trøtt og slapp, grei kondis og løper 2-3 ganger i uka. Anonymkode: 997c9...67c
Ullvott Skrevet 18. november #2 Skrevet 18. november Det du beskriver høres ut som et blodtrykksfall. Ikke uvanlig når man reiser seg raskt. Du kan jo google årsaker og se om noe av det passer deg. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november #3 Skrevet 18. november Høres ut som blodtrykksfall. Ikke uvanlig. Er du mye plaget kan du dra til legen og få målt blodtrykket og ta blodprøver. Anonymkode: 632cf...92a 1
Memorangen Skrevet 18. november #4 Skrevet 18. november Blodtrykksfall ja. Har det samme. Har lavt blodtrykk. Kan jo ta en sjekk på blodtrykket 😊 1
AnonymBruker Skrevet 21. november #6 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (55 minutter siden): POTS Anonymkode: a69ee...cb6 Jeg har ikke økt hjertefrekvens. Har faktisk veldig lav puls. Hvilepuls på 55-60. Innimellom nærmere 50. Er normalt trent, ingen idrettsutøver. Anonymkode: 997c9...67c
AnonymBruker Skrevet 21. november #7 Skrevet 21. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke økt hjertefrekvens. Har faktisk veldig lav puls. Hvilepuls på 55-60. Innimellom nærmere 50. Er normalt trent, ingen idrettsutøver. Anonymkode: 997c9...67c Glemte å si at pulsen øker ikke mer enn normalt når jeg reiser meg. Anonymkode: 997c9...67c
AnonymBruker Skrevet 22. november #8 Skrevet 22. november Jeg tenker også blodtrykksfall. Jeg har perioder der jeg får jernmangel, og da opplever jeg disse episodene oftere. Nå skriver du jo at du ikke er slapp og har masse energi, det er godt å høre 🙂Faren min hadde forresten veldig lav hvilepuls og ble også ofte ør da han reiste seg opp. Et tips er så klart å sette seg opp først (om du ligger). Og la det gå noen sekunder før du reiser deg opp. Om du sitter fra før av, og bare skal reise deg opp, så ikke "hopp" opp, men gjør det i rolige bevegelser. Anonymkode: a931b...61e 1
AnonymBruker Skrevet 22. november #9 Skrevet 22. november AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har ikke økt hjertefrekvens. Har faktisk veldig lav puls. Hvilepuls på 55-60. Innimellom nærmere 50. Er normalt trent, ingen idrettsutøver. Anonymkode: 997c9...67c Det er pulsøkning som tells. Bare sånn at det er klart for evnt andre. Ikke hvilepuls. Min er rundt 40, men jeg har POTS. Anonymkode: d6f30...c33
AnonymBruker Skrevet 22. november #10 Skrevet 22. november Jeg har hatt det hele livet, verst når det er varmt eller etter trening. Hos meg er det uten tvil relatert til lavt blodtrykk. Måler rundt 90/55 vanligvis. Ufarlig, og med det du skriver at du er frisk og rask og godt trent så tyder det på det samme hos deg. Bare å ikke reise seg for fort. Anonymkode: e322d...f72 1
AnonymBruker Skrevet 23. november #11 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det er pulsøkning som tells. Bare sånn at det er klart for evnt andre. Ikke hvilepuls. Min er rundt 40, men jeg har POTS. Anonymkode: d6f30...c33 Har ikke pulsøkning heller. Anonymkode: 997c9...67c
AnonymBruker Skrevet 23. november #12 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (På 21.11.2025 den 17.15): Jeg har ikke økt hjertefrekvens. Har faktisk veldig lav puls. Hvilepuls på 55-60. Innimellom nærmere 50. Er normalt trent, ingen idrettsutøver. Anonymkode: 997c9...67c Jeg har det samme, og hos meg er det blodtrykksfall. Jeg har også nok med energi i hverdagen, løper ca. 3-4 ganger i uka, har hvilepuls rundt 50 og får innimellom varsler på klokka om at pulsen ligger under 40 når jeg sitter i sofaen om kvelden. Hvilepulsen min har alltid vært lav, men den ble lavere etter at jeg begynte å løpe regelmessig. Det er altså ikke noe galt i at den i blant er under 40. Jeg har også medfødt lavere blodtrykk enn gjennomsnittet. Jeg har det altså som du beskriver når jeg reiser meg opp. I enkelte perioder så har jeg måttet være forsiktig, reise meg veldig sakte, holde meg fast og hatt en tendens til å besvime. Da har jeg gått til legen med det, og funnet ut at jernmangel er årsaken. Så om plagene er nyoppståtte, så ville jeg gått til legen og fått tatt en blodprøve. Men blodtrykksfall som ikke er for plagsomt eller fører til besvimelser og kommer i situasjoner hvor det er naturlig (som at man reiser seg brått fra sofaen eller står i ro lenge i varme omgivelser) er normalt. Moren min har det også på samme måte. Og jeg besvimer altså ikke til vanlig, når jernnivået er bra, men blir ør når jeg glemmer meg og reiser meg brått. Anonymkode: 7aca0...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 23. november #13 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har det samme, og hos meg er det blodtrykksfall. Jeg har også nok med energi i hverdagen, løper ca. 3-4 ganger i uka, har hvilepuls rundt 50 og får innimellom varsler på klokka om at pulsen ligger under 40 når jeg sitter i sofaen om kvelden. Hvilepulsen min har alltid vært lav, men den ble lavere etter at jeg begynte å løpe regelmessig. Det er altså ikke noe galt i at den i blant er under 40. Jeg har også medfødt lavere blodtrykk enn gjennomsnittet. Jeg har det altså som du beskriver når jeg reiser meg opp. I enkelte perioder så har jeg måttet være forsiktig, reise meg veldig sakte, holde meg fast og hatt en tendens til å besvime. Da har jeg gått til legen med det, og funnet ut at jernmangel er årsaken. Så om plagene er nyoppståtte, så ville jeg gått til legen og fått tatt en blodprøve. Men blodtrykksfall som ikke er for plagsomt eller fører til besvimelser og kommer i situasjoner hvor det er naturlig (som at man reiser seg brått fra sofaen eller står i ro lenge i varme omgivelser) er normalt. Moren min har det også på samme måte. Og jeg besvimer altså ikke til vanlig, når jernnivået er bra, men blir ør når jeg glemmer meg og reiser meg brått. Anonymkode: 7aca0...bfc Har ikke jernmangel, er nok av de som er heldige å ta opp jern veldig lett. Er ikke nødvendigvis bare når jeg har sittet lenge eller reiser meg brått dette skjer. Men om jeg har sittet på huk, driver med noe som jeg må mye ned på huk eller bøye meg opp og ned. Har ikke besvimt, men må noen ganger sette meg for ikke å gjøre det. Anonymkode: 997c9...67c
AnonymBruker Skrevet 23. november #14 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har ikke jernmangel, er nok av de som er heldige å ta opp jern veldig lett. Er ikke nødvendigvis bare når jeg har sittet lenge eller reiser meg brått dette skjer. Men om jeg har sittet på huk, driver med noe som jeg må mye ned på huk eller bøye meg opp og ned. Har ikke besvimt, men må noen ganger sette meg for ikke å gjøre det. Anonymkode: 997c9...67c Er det noe som har oppstått i det siste, eller er det kjent for deg fra før? Det du beskriver i hovedinnlegget høres ut som slik det er til vanlig for meg, når jeg er frisk og i god form uten noen mangler. Og jeg tror det skyldes at jeg har lavt blodtrykk. Når jeg har målt blodtrykk av en eller annen grunn, har legen pleid å kommentere det, og spurt om jeg har noen plager. Jeg har svart at jeg har en del blodtrykkfall, men at det normalt ikke fører til at jeg besvimer eller faller. Og når jeg sier det, så sier legen bare at da er det bare fint med lavt blodtrykk. Men er det nyoppstått og/eller veldig plagsomt, så ville jeg snakket med legen om det. Det finnes medisinske tilstander som kan gi blodtrykkfall, så da er det lurt å sjekke ut. Anonymkode: 7aca0...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 23. november #15 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det noe som har oppstått i det siste, eller er det kjent for deg fra før? Det du beskriver i hovedinnlegget høres ut som slik det er til vanlig for meg, når jeg er frisk og i god form uten noen mangler. Og jeg tror det skyldes at jeg har lavt blodtrykk. Når jeg har målt blodtrykk av en eller annen grunn, har legen pleid å kommentere det, og spurt om jeg har noen plager. Jeg har svart at jeg har en del blodtrykkfall, men at det normalt ikke fører til at jeg besvimer eller faller. Og når jeg sier det, så sier legen bare at da er det bare fint med lavt blodtrykk. Men er det nyoppstått og/eller veldig plagsomt, så ville jeg snakket med legen om det. Det finnes medisinske tilstander som kan gi blodtrykkfall, så da er det lurt å sjekke ut. Anonymkode: 7aca0...bfc Jeg må legge til at siden du er energisk og i god form, så høres det ikke ut som det er noe galt. Men jeg er ikke lege Anonymkode: 7aca0...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 23. november #16 Skrevet 23. november AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er det noe som har oppstått i det siste, eller er det kjent for deg fra før? Det du beskriver i hovedinnlegget høres ut som slik det er til vanlig for meg, når jeg er frisk og i god form uten noen mangler. Og jeg tror det skyldes at jeg har lavt blodtrykk. Når jeg har målt blodtrykk av en eller annen grunn, har legen pleid å kommentere det, og spurt om jeg har noen plager. Jeg har svart at jeg har en del blodtrykkfall, men at det normalt ikke fører til at jeg besvimer eller faller. Og når jeg sier det, så sier legen bare at da er det bare fint med lavt blodtrykk. Men er det nyoppstått og/eller veldig plagsomt, så ville jeg snakket med legen om det. Det finnes medisinske tilstander som kan gi blodtrykkfall, så da er det lurt å sjekke ut. Anonymkode: 7aca0...bfc Har vel vørt slik mer eller mindre alltid. Men blitt verre etter første runde med covid i 22. Tror ikke at det feiler meg noe egentlig, bare en variant av normal. Har aldri fått kommentar på blodtrykket når jeg har målt det. Anonymkode: 997c9...67c
AnonymBruker Skrevet 23. november #17 Skrevet 23. november Ortostatisk hypotensjon. Det er vanlig, men er du bekymret eller finner det veldig plagsomt, kan du snakke med legen din. Anonymkode: 23388...e10 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå