Einus Skrevet tirsdag kl. 20:08 #61 Skrevet tirsdag kl. 20:08 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg jobber i utlandet og her er butikkene åpne på søndager. Det er fullt av kunder, spesielt fra bedriften vår. Hjemme i Norge er det sykt irriterende at man må på ei Brustad-bu med dårlig utvalg og skyhøye priser for å få seg mat😠 Ja også til å selge vin på matbutikken, uten alle avgiftene. Jeg betalte akkurat 1,50€ for en flaske vin. På en søndag. Anonymkode: 00f40...3df Jeg antar du mener nede i Europa, Spania, Frankrike, Italia etc. vedrørende dette med alkohol på butikken. Visste du at i prosentandel i forhold til befolkningen, så er Tyskland Spania Frankrike Italia på bunn, hva alkoholisme gjelder. Eller alkoholrelaterte skader. I Europa så er det Norge og Sverige som er på toppen av minst skader. Danmark er også i bunn sjiktet. Så det med å selge mer alkohol på flere steder, er den dummeste påstand jeg har lest om på lang tid.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:20 #63 Skrevet tirsdag kl. 20:20 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg tror ikke folk her har lest vinklingen i spørsmålet ditt, ts, og svarer ja/nei på om de ØNSKER søndagsåpne butikker i stedet for på om de ønsker å FJERNE søndagsåpne butikker. Anonymkode: 9b380...896 Ser det nå, jeg gikk i fella selv. Jeg stemmer absolutt nei til å hindre søndagsåpne butikker. Anonymkode: 9a678...799
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:29 #64 Skrevet tirsdag kl. 20:29 Er det slik at helgetillegg for ansatte fjernes dersom butikkene blir åpent for søndag? Så noen nevnte det tildelinger i tråden? Anonymkode: 4a411...35a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:00 #65 Skrevet tirsdag kl. 21:00 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er det slik at helgetillegg for ansatte fjernes dersom butikkene blir åpent for søndag? Så noen nevnte det tildelinger i tråden? Anonymkode: 4a411...35a Hvis søndager blir en vanlig arbeidsdag vil helgetillegget forsvinne. Da er jo alle dager ordinære arbeidsdager. Grunnen for god lønn ved arbeid på søndager nå er fordi det er en hviledag, eller rød dag om du vil. Dette vil ikke bare påvirke butikkmedarbeidere, men også logistikk, lager, barnehagepersonell, sfo ansatte osv. skal vi være på jobb hele helgen må noen passe barna, sånn er det bare. Det å få to arbeidsgivere til å dele ut turnus som passer hver familie sier jeg lykke til med. Anonymkode: 9bc5d...f74 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:03 #66 Skrevet tirsdag kl. 21:03 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det slik at helgetillegg for ansatte fjernes dersom butikkene blir åpent for søndag? Så noen nevnte det tildelinger i tråden? Anonymkode: 4a411...35a Tror det, vi mistet jo kveld og lørdagstillegg når åpningstidene ble lenger og ubekvemme vakter ble vanlige . Hvis man skal fortsette og ha tillegg på søndager, hvem skal betale for det? Folk klager jo på at det er dyrt i Norge nå!! Anonymkode: e16b0...66d 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:04 #67 Skrevet tirsdag kl. 21:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis søndager blir en vanlig arbeidsdag vil helgetillegget forsvinne. Da er jo alle dager ordinære arbeidsdager. Grunnen for god lønn ved arbeid på søndager nå er fordi det er en hviledag, eller rød dag om du vil. Dette vil ikke bare påvirke butikkmedarbeidere, men også logistikk, lager, barnehagepersonell, sfo ansatte osv. skal vi være på jobb hele helgen må noen passe barna, sånn er det bare. Det å få to arbeidsgivere til å dele ut turnus som passer hver familie sier jeg lykke til med. Anonymkode: 9bc5d...f74 Det vil jo gå utover yrker som har tillegg nå og ja. Anonymkode: e16b0...66d 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:05 #68 Skrevet tirsdag kl. 21:05 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som sier ja. Er dere villig til ar barnehage må da være åpent på lørdager og søndager også? For det vil jo da bli behov for det Anonymkode: 87a69...32a Nei. Det fungerer helt fint i de fleste land å ha søndagsåpent uten at andre institusjoner følger på. Anonymkode: 8cd55...23f
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:07 #69 Skrevet tirsdag kl. 21:07 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Det fungerer helt fint i de fleste land å ha søndagsåpent uten at andre institusjoner følger på. Anonymkode: 8cd55...23f Så hvis eks mor jobber innen helse og far ikke butikk. Vil de jo ende med å ikke ha noen til å ta barna. Og en må da si nei til sin vakt. Og de vil jo da tape lønn. Og kan ikke være med i turnusen Anonymkode: 87a69...32a
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:08 #70 Skrevet tirsdag kl. 21:08 Butikker må få ta valget selv. Fast ansatte med dette som levebrød hylskriker. Samtidig er dette en attraktiv arbeidsdag for feks studenter. Sverige har hatt søndagsåpent i flere tiår. Ser ikke problemet. Disse minibutikkene i butikken er bare pinlig. Ikke er Norge kristent lenger heller. Anonymkode: 36bef...b53 4 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:10 #71 Skrevet tirsdag kl. 21:10 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei. Det fungerer helt fint i de fleste land å ha søndagsåpent uten at andre institusjoner følger på. Anonymkode: 8cd55...23f Hvordan skal du få til det i en familie med to i søndagsåpne yrker? La oss si jeg er butikkmedarbeider og mannen min er kokk. Begge yrker arbeider søndager. Hvem skal passe barna tenker du? Hverken jeg eller mannen har så samarbeidsvillige arbeidsgivere. Nå har ingen av oss faktisk disse yrkene. Men slike familier finnes. Anonymkode: 9bc5d...f74 1
piggrokken Skrevet tirsdag kl. 21:11 #72 Skrevet tirsdag kl. 21:11 Hvorfor ha folkeavstemning om sånt? Det er flere andre, bedre ting vi burde ha folkeavstemning om. Jeg er prinsipielt mot og selv om jeg er troende, skal jeg ikke dra fram det kortet her. Som en over nevner, skal det godt gjøres å ikke rekke butikken fra 7 til 23 6 dager i uka. Har 2 butikker i nærheten som er åpne fra 6 til 24. Dessuten er det små, søndagsåpent butikker. Om du ikke klarer å vente til 30 timer til å kjøpe noe du ikke finner der, synes jeg du kun troller. Om du ikke har mulighet til å handle inn mat hele uka, finnes oda, meny hjemkjøring etc. Sentrene er fulle før jul, men ville den økonomiske gevinsten vært større for butikkene om man hadde holdt åpent 7 dager i uka? Jeg tror ikke det. De fleste er der som en sosialiseringsarena. Med andre ord, om du kjøper en genser på en lørdag om det ikke er søndagsåpent, KUNNE du kjøpt den samme genseren på søndag med søndagsåpent, men hadde du kjøpt andre ting bare fordi det var åpent på søndag? Omsetningsboosten som en lørdag gir, ville vært jevnet ut over hele helgen, med andre ord, butikkene hadde ikke tjent noe mer enn de gjør idag. Eksen jobbet på Narvesen kiosk, og hun fortalte at da det var nattåpent til midnatt eller søndagsåpent, ble det ikke større omsetning, folk bare gikk rundt for å ha et sted å være. Sentere fungerer som sosialiseringsarenaer, spesielt her i landet, hvor vi ikke har det sk 3. stedet (mellom jobb og hjem), slik de har på puber i Storbritannia eller kafeer i Frankrike. Det er et argument at unge og studenter ville fått en inntektskilde. Men butikker sliter allerede med gjennomtrekk og vansker med å rekruttere gode ansatte. Butikkene ville også brukt mer strøm, måtte engasjere flere vektere og i en verden besatt av miljøvern ville dette ikke vært miljøvennlig. Da jeg var yngre, var butikkene åpent til 3 på lørdager, jeg vil ikke tilbake til det. Jeg synes åpningstidene vi har nå er gode kompromiss mtp kundens ønsker vs ansattes behov. Om søndagsåpene butikker hadde blitt et fenomen, hvor mye av resten av samfunnet skulle åpnet seg? Så nei til søndagsåpent butikker, og nei til å kaste bort penger på en folkeavstemning. Folk glemmer at sånt koster penger, visste du at bare det å arrangere Brexit folkeavstemningen kostet nesten 1,5 milliarder kroner? (https://www.electoralcommission.org.uk/research-reports-and-data/our-reports-and-data-past-elections-and-referendums/report-costs-delivering-june-2016-referendum-uks-membership-european-union) Det er flere folk i UK, men jeg er overbevist om at kostnadene til noe sånt ville lett bikket 200 millioner kroner her. Og det bare for å finne ut om vi ville ha søndagsåpent butikker, for husk at folkeavstemninger ikke er lovgivende her til lands. De 2 siste har den sittende regjeringen sagt at de vil respektere folkets ønske, men om en folkeavstemning hadde sagt at 50,000001 prosent ønsket søndagsåpent, måtte ikke de respektere dette. Hva ville valgdeltakelsen vært? Tviler på at dette er et tema som kanskje ville dratt mer enn 35 prosent til urnene. Det er tusen andre ting å bruke 200 millioner på enn å arrangere en bul***it avstemning. 1 1
piggrokken Skrevet tirsdag kl. 21:24 #73 Skrevet tirsdag kl. 21:24 Brunello skrev (1 time siden): Det trengs flere folk i de butikkene som blir igjen. Kanskje det blir noen overtallige. De menneskene trenger man i barnehager, helsevesen og andre steder. Blir like dumt som å si at siden Norge mangler helsefagarbeidere, kan en overtallig rørlegger på et "magisk" vis bli lege, uten å tenke på alle årene med utdanning hen trenger... Jeg vet ikke hva du jobber med, men om du hadde blitt overtallig i morgen, hvordan hadde du stilt deg til at noen over deg hadde bestemt at du skulle begynne å jobbe med noe helt annet enn det du har gjort, kanskje flyttet deg til en annen by, noe du ikke hadde interesse for? Høre ut som nord-korea, spør du meg. 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:26 #74 Skrevet tirsdag kl. 21:26 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Butikker må få ta valget selv. Fast ansatte med dette som levebrød hylskriker. Samtidig er dette en attraktiv arbeidsdag for feks studenter. Sverige har hatt søndagsåpent i flere tiår. Ser ikke problemet. Disse minibutikkene i butikken er bare pinlig. Ikke er Norge kristent lenger heller. Anonymkode: 36bef...b53 Det er ikke en attraktiv arbeidsdag for feks studenter nei. og sammenligne med Sverige blir rart det kommer fortsatt mange svensker hit for jobb? Vi har svensker ansatte hos oss, men i helgene vil de til Sverige eller ha fri. De vil ikke jobbe søndager i Norge, da kan de jo heller få en ekstrajobb på kveldene. Hvis Norge skulle få folk til lengre etter og jobbe søndager måtte vi først få arbeidsledighet . Anonymkode: e16b0...66d
Brunello Skrevet tirsdag kl. 21:27 #75 Skrevet tirsdag kl. 21:27 piggrokken skrev (1 minutt siden): Blir like dumt som å si at siden Norge mangler helsefagarbeidere, kan en overtallig rørlegger på et "magisk" vis bli lege, uten å tenke på alle årene med utdanning hen trenger... Jeg vet ikke hva du jobber med, men om du hadde blitt overtallig i morgen, hvordan hadde du stilt deg til at noen over deg hadde bestemt at du skulle begynne å jobbe med noe helt annet enn det du har gjort, kanskje flyttet deg til en annen by, noe du ikke hadde interesse for? Høre ut som nord-korea, spør du meg. Sånn er arbeidslivet. Man må tilpasse seg. Over store deler av verden flytter folk etter jobbene. Det er ikke alle land som har et nav som kaster penger etter folk.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:29 #76 Skrevet tirsdag kl. 21:29 piggrokken skrev (3 minutter siden): Blir like dumt som å si at siden Norge mangler helsefagarbeidere, kan en overtallig rørlegger på et "magisk" vis bli lege, uten å tenke på alle årene med utdanning hen trenger... Jeg vet ikke hva du jobber med, men om du hadde blitt overtallig i morgen, hvordan hadde du stilt deg til at noen over deg hadde bestemt at du skulle begynne å jobbe med noe helt annet enn det du har gjort, kanskje flyttet deg til en annen by, noe du ikke hadde interesse for? Høre ut som nord-korea, spør du meg. Riktig, i en annen tråd her vil han du siterer ha uføre til og jobbe i eldreomsorgen 6 dager i måneden for og motta trygd. Veldig sør Korea inspirert den brukeren. Anonymkode: e16b0...66d
piggrokken Skrevet tirsdag kl. 21:37 #77 Skrevet tirsdag kl. 21:37 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Riktig, i en annen tråd her vil han du siterer ha uføre til og jobbe i eldreomsorgen 6 dager i måneden for og motta trygd. Veldig sør Korea inspirert den brukeren. Anonymkode: e16b0...66d Sånne folk spyr ut med tøys enten for å trolle eller for at de er ignorante. Tviler sterkt på at denne personen ville blitt happy om han hadde fått beskjed om at hen måtte flytte fra typ Kristiansand til Kirkenes i morgen for å beholde jobben.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:41 #78 Skrevet tirsdag kl. 21:41 Synes det er helt utrolig å ville nekte noen å ha åpen butikk på en søndag. Dette burde man få lov til å velge selv. Anonymkode: ee85c...ea2 2
Ramsay Street Skrevet tirsdag kl. 21:54 #79 Skrevet tirsdag kl. 21:54 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Om det ble folkeavstemming om vi skulle få en lov som hindret søndagsåpne matbutikker, ville du stemt ja eller nei ? Og hvorfor ? Hvilke hensyn ligger bak ditt standpunkt? Anonymkode: e61ad...aea Ikke at det betyr noe for meg om butikkene holder åpent på søndag eller ei, men hadde stemt nei. Butikker flest der en bor har vel åpent 7-23 fra mandag til lørdag, så ser ikke helt behovet med søndagsåpne butikker. Endret tirsdag kl. 21:56 av Ramsay Street 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:13 #80 Skrevet tirsdag kl. 22:13 Butikker og kjøpesentre burde vært søndagsåpne fordi mange sitter hjemme og kjeder seg på søndager . Anonymkode: 0acd0...33c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå