Gå til innhold

Folkeavstemming søndagsåpne butikker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om det ble folkeavstemming om vi skulle få en lov som hindret søndagsåpne matbutikker, ville du stemt ja eller nei ? Og hvorfor ? Hvilke hensyn ligger bak ditt standpunkt? 

Anonymkode: e61ad...aea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Jeg er dårlig på å storhandle, pga spiseforstyrrelser og vansker med mat handler jeg daglig. Så enkelt og sikkert egoistisk er mitt standpunkt.

Gud finnes ikke, så han drar jeg ikke inn.

Anonymkode: 8983b...fce

• Liker 4
Skrevet

Eg syns det er veldig greit å ha den muligheten. Kan stikke innom før eller etter vakt om jeg har jobbhelg. Eller viss jeg trenger noe.

Anonymkode: c28c1...604

• Liker 3
Skrevet

Nei.

Da må søndagstillegg fjernes for ansatte - vil vi det? Kjøpekraften til forbrukerne blir ikke større av å ha en dag ekstra åpent, hvilket resulterer i ytterlig økning av prisene. Og om man ikke klarer å handle mellom 07 og 23 mandag til lørdag, så hjelper ikke søndagsåpent. Da maser folk bare om døgnåpent…

• Liker 23
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg ville stemt ja. Ingen gode grunner til å nekte butikker å ha åpent når de vil. Og det fungerer greit i andre land. 

Anonymkode: 9a678...799

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville stemt for større søndagsbutikker, de er jo latterlig små 

Anonymkode: 0472a...bbf

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja 

Anonymkode: bee65...18c

Skrevet

Nei. Noen måtte dekke tapet, og den regningen hadde blitt delt mellom butikkmedarbeidere og forbrukerne. Det kommer ikke til og bli solgt mer varer, det vil bare bli dyrere og selge samme mengde vare. 
Nå er det snart desember , så da får alle de som vil handle på søndager muligheten. Så vet vi jo av erfaring at at fåtall har interesse for det, så ansatte sitter og kjeder seg. 

Anonymkode: e16b0...66d

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det DETTE vi skal fokusere på når vi prater om folkeavstemning?? Det 

Anonymkode: 9bde8...4a4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om det ble folkeavstemming om vi skulle få en lov som hindret søndagsåpne matbutikker, ville du stemt ja eller nei ? Og hvorfor ? Hvilke hensyn ligger bak ditt standpunkt? 

Jeg hadde stemt for å beholde dagens regelverk. 

Det er en grei avveining . 

Vi ser at alle utvidelser av åpningstider øker kostnadene med butikker og med såpass stor konkurranse som vi har i dag, er det vanskelig for butikkene å sette egne åpningstider. Og jeg er ikke åpen for å fjerne tilleggene. Eller endre salgstider på alkohol 

Jeg ser heller ikke det underliggende behovet.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Noen måtte dekke tapet, og den regningen hadde blitt delt mellom butikkmedarbeidere og forbrukerne. Det kommer ikke til og bli solgt mer varer, det vil bare bli dyrere og selge samme mengde vare. 
Nå er det snart desember , så da får alle de som vil handle på søndager muligheten. Så vet vi jo av erfaring at at fåtall har interesse for det, så ansatte sitter og kjeder seg. 

Anonymkode: e16b0...66d

Gjør vi? Har bare opplevd smekkfulle søndagsåpne butikker i desember.

Anonymkode: 9a678...799

• Liker 7
Skrevet

Dette er blitt undersøkt nylig, og her står jeg -selvsagt- med flertallet.

https://www.bt.no/politikk/i/GyEVv6/halvparten-av-nordmenn-er-imot-soendagsaapne-butikker

Konsumerisme er en uting. Kjøpekraften vil ikke øke, så de økte kostnadene vil måtte tas inn via økte priser. Resultatet blir at utenlandske nettbutikker forårsaker butikkdød. Næringen selv er mot søndagsåpne butikker, og det er det bare gode grunner for.

https://www.nhosh.no/bransjer/handel2/nyheter/2017/offentlig-utredning-sier-nei-til-sondagsapne-butikker/

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei.

Om det blir søndagsåpent på senteret der jeg jobber, så slutter jeg. Søndag er den eneste fridagen jeg som leder er sikker på å få (med unntak av søndagsåpent i desember)

Anonymkode: 37125...344

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja. Fon mulighet for studenter og skoleelever til å få jobbet og gull for meg å få handle når det passer meg. Er også for at matbutikker åpner 06.

Anonymkode: 6d0ed...373

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei.

Om det blir søndagsåpent på senteret der jeg jobber, så slutter jeg. Søndag er den eneste fridagen jeg som leder er sikker på å få (med unntak av søndagsåpent i desember)

Da er du elendig på planlegging. Jeg har vært leder i mange år og ingen, verken jeg eller mine ansatte har jobbet mer en fem dager pr uke. 

Anonymkode: 6d0ed...373

• Liker 5
Skrevet

Ville stemt nei. Elsker at vi har en dag i uka hvor forbrukersamfunnet er avslått. Herlig å kunne gå ut døra uten å høre suset fra bilveien.

• Liker 11
Skrevet
Snok1 skrev (11 minutter siden):

Dette er blitt undersøkt nylig, og her står jeg -selvsagt- med flertallet.

https://www.bt.no/politikk/i/GyEVv6/halvparten-av-nordmenn-er-imot-soendagsaapne-butikker

Konsumerisme er en uting. Kjøpekraften vil ikke øke, så de økte kostnadene vil måtte tas inn via økte priser. Resultatet blir at utenlandske nettbutikker forårsaker butikkdød. Næringen selv er mot søndagsåpne butikker, og det er det bare gode grunner for.

https://www.nhosh.no/bransjer/handel2/nyheter/2017/offentlig-utredning-sier-nei-til-sondagsapne-butikker/

Enig her. I stedet for at myndighetene bare ønsker å gjøre noe ut av populisme, så kan man jo for en gangs skyld høre på bransjefolk og ta det derfra. Dessverre tror jeg søndagsåpne butikker vil presse seg frem uansett før eller siden. Politikere er ikke akkurat kjent for å høre på faglige råd

Anonymkode: c4f10...16f

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei.

Hvorfor jobber du 6 dager i uken hele året? Om det er søndagsåpent så vil fortsatt loven for arbeidstid være det samme. Flere som har mulighet for å jobbe. 

Anonymkode: 76f5f...b14

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei.

Jeg tror ikke du hadde sluttet.

Anonymkode: e2be0...23f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei. Vil ha søndagsåpne butikker. Det er nok av folk som gladelig hadde jobbet på søndager. Jeg vil handle når det passer meg og ikke bli hindret av et lovverk. 

Anonymkode: e43ef...578

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...