Gå til innhold

Er det irriterende med piggdekk?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du ødelegger ikke veien, du hjelper alle på piggfritt å komme bedre fram.

Vi må ha en viss andel biler på pigg for å raspe opp veien de piggfrie polerer.

Så fortsett på pigg, jeg kommer aldri til å bytte bort.

Anonymkode: 268ff...0f2

Både ja og nei. Pigger sliter veldig på asfalten når de brukes på bar asfalt, men når det er snø og is på veien, er det bare en fordel at noen har pigger som river opp isen slik at det blir bedre veigrep for alle.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her.

Piggdekkene er fint når det er glatt og is på veiene ja. Men det er ikke det nå. Den første snøen kommer ikke før om ca 1 uke her hos meg. Jeg skiftet til piggdekk igår, det er helt normalt tørt asfalt nå. 

Folk stirrer og det er ikke noe jeg innbiller meg. Det er helt forskjellig fra når jeg har sommerdekk. 

Og jo, bilen min er piss svak for å si det sånn. Det klarer ikke opp bakken. Mens samboer sin bil går opp som om det var sommer og han bruker ikke piggdekk.

Anonymkode: 60a78...98a

Jeg mener fortsatt helt bestemt at styrken på bilen din ikke har noe som helst å si for framkommeligheten, så den tanken kan du legge fra deg. Hvis bilen din er sterk nok til at hjulene spinner, da er det ikke i motorstyrken problemet ligger.

Ting som faktisk påvirker frakommeligheten er bilens vekt, om det er forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk, og om det er antispinnsystemer på bilen og hvordan de eventuelt fungerer. Ikke alle slike systemer er like bra, og noen ganger kan du komme bedre fram om du slår av disse hjelpesystemene. Kvaliteten og størrelsen på dekk og hjul er også viktig samt at kjøreteknikk kan ha veldig mye å si.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er også stor sjanse for å få steinsprut av folk med piggdekk på motorvei.

Anonymkode: 4098a...538

Her tar du feil. Det er størst sjanes for å få steinsprut fra piggfrie vinterdekk. Dette pga. mønsterutformingen på piggfrie dekk. 

Disse dekkene samler mye grus og småstein som slynges ut igjen ved høyere hastigheter.

• Liker 7
Skrevet

jeg kan når jeg når hovedveien bruke piggfritt, men jeg trenger piggene på veien dit så jeg driter en lang dag i hva alle andre måtte mene om mine piggdekk.. 

Anonymkode: 87a29...746

• Liker 4
Skrevet

Ingen normale folk bryr seg om at du kjører med piggdekk. De fleste vet også at hver femte bil MÅ ha piggdekk for at de resterende skal kunne få grep med piggfrie.

Anonymkode: 36eb1...915

• Liker 1
Skrevet

Bare du betaler piggdekkavgift i storbyene så. 

Anonymkode: 2879f...360

Skrevet

Ingen bryr seg om dekkene dine. Har du slike tanker ellers og?

• Liker 1
Skrevet

Det er noen piggdekk som bråker mer enn andre. Vet ikke om de er svære eller nye eller hva, men enkelte bråker enormt. Og da har det hendt jeg har kikket, men det er ikke for at det irriterer meg. Det er fordi jeg lurer på «hva i all verden er den lyden», før jeg skjønner at det er et hjulsett.

Senest her om dagen lå jeg i kø, trodde jeg hadde fått en ulyd, dro ned vinduet og lytta og lurte. Så oppdaget jeg at lyden kom når bilen bak trilla, og det var piggdekklyd. Dog veldig høy lyd…

Jeg regner med at folk setter på de dekka de trenger for å komme trygt frem og tilbake. Er man mye på fjellet eller i bratte bakker, så er det naturlig å ha det. Kjører man mest i bygryta trenger man det neppe. Så irriterer meg absolutt ikke.

Anonymkode: 75bd7...869

Skrevet

Er nok ikke pigg dekk som gjør at folk stirrer. Da er det nok andre ting

Og det at du spinner kan ha med kjøre måtte å gjøre, kansje det folk reagerer på .

Og er Piggfrie dekk som gir at en sparker mer stein opp i lufta og at nye biler i dag har ikke skvettlapper lenger, noe som var lovpålagt før. Er of nå ved nyere forskning viser og at elbil med piggfritt gir mer svevestøv en en diesel bil med pigg pga tyngden

Selv kjører jeg kunne med pigg pga der jeg bor

Anonymkode: 92825...b94

• Liker 1
Skrevet

Her vi bor, er det lite brukt for piggdekk. De med piggdekk, kjører stort sett kun på veier som har ikke er glatte. Legger alltid merke til dem, da det er veldig uvanlig her vi bor å høre folk med piggdekk. Vi har hytte på fjellet og må opp en bratt bakke. Har en som nekter å bruke piggfritt, fordi bakken er umulig å komme opp. Vi har 4-hjuls trekk og piggfritt, og har aldri hatt problemer. Heller ikke de andre med 4-hjulstrekk. Noen få har slitt, men det er biler med bakhjulsdrift. Nå har nå har hyttenaboen fått piggfritt, og har innsett at han klarer seg fint. Å kjøre ellers i hverdagen med pigger, er bare tull her vi bor! 

Anonymkode: 6d81c...b35

Skrevet
aksase skrev (48 minutter siden):

Både ja og nei. Pigger sliter veldig på asfalten når de brukes på bar asfalt, men når det er snø og is på veien, er det bare en fordel at noen har pigger som river opp isen slik at det blir bedre veigrep for alle.

Jeg mener fortsatt helt bestemt at styrken på bilen din ikke har noe som helst å si for framkommeligheten, så den tanken kan du legge fra deg. Hvis bilen din er sterk nok til at hjulene spinner, da er det ikke i motorstyrken problemet ligger.

Ting som faktisk påvirker frakommeligheten er bilens vekt, om det er forhjulstrekk, bakhjulstrekk eller firehjulstrekk, og om det er antispinnsystemer på bilen og hvordan de eventuelt fungerer. Ikke alle slike systemer er like bra, og noen ganger kan du komme bedre fram om du slår av disse hjelpesystemene. Kvaliteten og størrelsen på dekk og hjul er også viktig samt at kjøreteknikk kan ha veldig mye å si.

Dette.

Vi bor slik til at vi har en laaaaang bakke opp mot skolen og feltet vi bor på, og der sliter de fleste på spesielle dager ila vinteren. Inn til oss blir det også en veldig krapp sving inn i en enda brattere bakke.

Vi har både forhjulstrekk (elektrisk) og firehjulstrekk, og begge kommer seg fint opp hvis man passer på. Den elektriske må f.eks skru av antispinn tidlig nok, og da oppfører jo bilen seg litt annerledes.

Til slutt valgte vi pigg på den elektriske, men det var pga oppkjørselen vår. Den blir speilblank, og er en lang og slak bakke. Det er ikke noe flatt sted å ta i gang, og det ble mye bedre da den med pigg fikk raspet opp litt.

Ellers har jeg ikke behov for pigg noe sted.

Anonymkode: a1b36...d67

Skrevet

Satt på for 2 uker siden. Her jeg bor må man ha på de veiene , blir fort speil og ikke alle veier som strøs godt nok😅  sett på nå du og blås i alle meninger, det er mye bedre å være trygg på veien=) nå blir det plutselig en del minus her og meldt snø om ikke så lenge. 

Anonymkode: 17fa0...072

• Liker 1
Skrevet
rockybalboa skrev (1 time siden):

Her tar du feil. Det er størst sjanes for å få steinsprut fra piggfrie vinterdekk. Dette pga. mønsterutformingen på piggfrie dekk. 

Disse dekkene samler mye grus og småstein som slynges ut igjen ved høyere hastigheter.

Det er bare tull alt du sier her! Stein kan slynges fra hvilket som helst dekk, sommer/piggdekk/piggfritt har null og nada å si. Det finnes småstein i alle dimensjoner som passer til alle typer spor i dekk. 

Anonymkode: b5c17...912

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, det er ikke irriterende med piggdekk. Det bråker litt på bar asfalt, men det går fint. Folk får bare stirre om de vil, bryr meg ikke. I går tidlig var det plutselig helt hvitt på veiene, og glatt. Glad for at jeg hadde piggdekk da...bart igjen i dag da, men... har piggdekk på sykkelen min og, da jeg sykler på vinteren. Bråker det og..

Det er ustabilt vær nå. Glatt den ene dagen, fint den andre osv...heller piggdekk og bråk enn å alternativene...

Anonymkode: fb797...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hvordan vet du at den ikke kommer seg opp bakken med gode piggfrie dekk, hvis du har hatt piggdekk i alle år?

Anonymkode: e2e7f...555

Jeg mente alle de siste 3 årene jef har byttet til piggdekk. Har hatt piggfrie tidligere og kommer ikke opp og bare skrenser og sklir nedover.

Grønnsaksvaffel skrev (3 timer siden):

Jeg er veldig nysgjerrig på hvor du bor? Hvor i landet så mange folk stirrer stygt på biler med piggdekk?

Jeg har virkelig vanskelig for å tro at det faktisk skjer.

Det er ikke uvanlig, har venner som også opplever det. Vi er enige at det er ikke bra å kjøre med piggdekk på tørt asfalt, men har ikke noe valg men våre svake billige biler.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når snøen kommer hører man dem ikke lenger. 

Anonymkode: 83a77...c9e

Stemmer og jeg gleder meg til det. Men slik det har vært de siste årene så har snøen vært labert de siste årene. Det har enten snødd veldig mye så det blir skyhøye hauger, ellers vått og tørt/ is og snøfritt.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er bare tull alt du sier her! Stein kan slynges fra hvilket som helst dekk, sommer/piggdekk/piggfritt har null og nada å si. Det finnes småstein i alle dimensjoner som passer til alle typer spor i dekk. 

Det er nok ikke det. Her må du nok øke kunnskapene dine før du rakker ned på andres utsagn.

I denne saken er det tre forskjellige fagpersoner som sier akkurat det samme som meg.

https://www.nrk.no/sorlandet/piggfrie-dekk-gir-mer-steinsprut-1.16251486

Endret av rockybalboa
Trykkfeil
  • Liker 1
Skrevet

Etter 9 år som piggfri er piggene på igjen. Er lei speilblanke veier.

Anonymkode: 2646b...bdf

• Liker 3
Skrevet
rockybalboa skrev (14 minutter siden):

Det er nok ikke det. Her må du nok øke kunnskapene dine før du rakker ned på andres utsagn.

I denne saken er det tre forskjellige fagpersoner som sier akkurat det samme som meg.

https://www.nrk.no/sorlandet/piggfrie-dekk-gir-mer-steinsprut-1.16251486

Har kjørt bil lenge nok, til å ha erfart mye mer enn hva både du og en fagperson kan uttale seg om!

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts her.

Piggdekkene er fint når det er glatt og is på veiene ja. Men det er ikke det nå. Den første snøen kommer ikke før om ca 1 uke her hos meg. Jeg skiftet til piggdekk igår, det er helt normalt tørt asfalt nå. 

Folk stirrer og det er ikke noe jeg innbiller meg. Det er helt forskjellig fra når jeg har sommerdekk. 

Og jo, bilen min er piss svak for å si det sånn. Det klarer ikke opp bakken. Mens samboer sin bil går opp som om det var sommer og han bruker ikke piggdekk.

La folk bare stirre når du kjører med piggdekk. De er jo borte innen et par minutter. Ingenting å irritere seg over. 

Bilen min er heller ikke den sterkeste og kjappeste. Men har kjørt med piggfrie dekk den tiden jeg har hatt den. Har hatt piggfrie dekk på tidligere biler. Kjør etter forholdene, så går det stort sett bra. Det er min erfaring. 

Skrevet

Ja, piggdekk er mega irriterende. 

Anonymkode: ed18e...91d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bilen min er verken svak eller liten, men jeg har piggdekk fordi vintrene her de senere årene har vært veldig av og på med bl.a. en god del underkjølt regn. Siden jeg kjører en del på veier som ikke saltes føler jeg meg ganske enkelt mer komfortabel med piggdekk, men jeg har aldri opplevd (Eller en gang tenkt på...) at noen reagerer på det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...