Gå til innhold

Hvordan ble du reisevant?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hulderen skrev (1 time siden):

Fordelen med å dra til Oslo, er at du kan språket. Så du kan lett både be om hjelp og skjønne svaret du får. Jeg har flere ganger i utlandet klart å formulere et spørsmål, men så skjønner jeg ikke svaret fordi de snakket så fort (i land der de ikke kan engelsk). 

For å orienter deg i Oslo, så skal du laste ned VY-appen. Med den får du kjøpt billetter til tog, buss, trikk t-bane og båt. Den forteller deg hvilken plattform du drar fra og hvilken plattform du skal gå av på. Det er enkelt å finne hvor du skal gå av. Alle trikker, busser, tbaner og tog opplyser om hva som er neste stoppested ved hjelp av skjermer og høytalere.

Ville heller anbefalt Ruter-appen. 

Reisevant blir man av å reise. Det å ta bussen alene som barn. Reise mye kollektivt. Bo på hotel. 

Anonymkode: 6e242...5ef

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ville heller anbefalt Ruter-appen. 

Reisevant blir man av å reise. Det å ta bussen alene som barn. Reise mye kollektivt. Bo på hotel. 

Anonymkode: 6e242...5ef

Hva er bedre med ruterappen? 

• 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tok ikke lang tid å bli reisevant, to turer med andre så var jeg klar. Og dette var før internetts tid, nå er jo alt mye enklere å planlegge og/eller finne ut av.

Anonymkode: 6c5bb...012

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 18.15):

Men hvordan ble du vandt til å greie å orientere deg og tørre å bevege deg rundt uten å være redd for å gå deg bort?

Altså å venne seg til noe skjer jo ved repetisjon. Og man kan gjøre ting selv om man er litt engstelig. 

Anonymkode: fc6dc...b27

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 18.15):

Du som reiser overalt i verden,du har sikkert en gang vært "førstereisgutt" du og. Men hvordan ble du vandt til å greie å orientere deg og tørre å bevege deg rundt uten å være redd for å gå deg bort? Kan du gi ei som er dårlig til reising og dårleg til å ta meg fram på fremmede steder noen tips? 

Jeg har så lyst til å komme over den sperren og bli flink til å tørre å reise hvor som helst 😀

Anonymkode: 1fb6d...aef

Trikset er forberedelser.
Mange bare reiser et sted de har hørt om uten å ha noen særlig plan, som er en sikker oppskrift på en lite smidig opplevelse og unødvendig styr.

Tips:

1. Lovverk og sikkerhet
Sett deg grundig inn i lover og regler, skikk og bruk (tipskultur for eks), religiøse føringer, kriminalitetsnivå, hvor det er trygt å ferdes etc. Man drar for eks ikke inn i en Favela i Rio eller vanker gatelangs i Cape Towns forsteder etter mørkets frembrudd.

2. Transport.
Undersøk på forhånd hvordan man effektivt kommer seg fra flyplassen til hotellet, eller rundt om på stedet man har reist til.
Sørg for å velge gunstige flyavganger som korresponderer med videre transport. Ordne med ev. leiebil eller annen transport ( herunder billetter / apper) før avreise. 

3. Overnatting.
Gjør grundig research om mulige overnattingssteder og ikke la pris være den eneste styrende faktoren.
Vurder beliggenhet opp mot steder du skal besøke / oppholde deg, kvaliteten på maten, renslighet, servicenivå på de ansatte osv.
Dette legger grunnlaget for et behagelig opphold, med god restitusjon mellom slagene.

4. Navigering.
Gjør deg kjent med stedet du skal besøke på Google Maps på forhånd. Last gjerne ned kartet til mobilen før avreise slik at det kan brukes uten internett, da går du deg aldri vill (bortsett fra at steder med trange gater (typ Venezia) / høye bygninger (typ Dubai) som kan gi dårlig GPS-dekning).

Hvor langt er det mellom stedene og severdighetene du ønsker å oppleve?
Planlegg å besøke de stedene som ligger i nærheten av hverandre samme dag.
(Dra for eks. ikke til NYC og tenk at du besøke både Statue of Liberty og Central Park samme dag.) 

For mange er det å "bare ta ting som det kommer" en del av opplevelsen.
Det høres ikke ut som du er i den kategorien. Lykke til!

Anonymkode: 1c01d...0cf

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del startet det med «Europe on a shoestring». Vi reiste til utlandet et par ganger mens jeg vokste opp, men da var jeg så ung at jeg husker det ikke. Fra de årene jeg husker var vi sjeldent utenfor fylket. Jeg er ikke modig! Jeg er en forsiktig skapning, som alltid holder meg på den trygge siden. Så jeg sjekker hvor jeg vil dra, områdene, hotellene.. 

Jeg er fra bygda, skikkelig langt uti gokk. Så jeg startet ikke med Jungel i Sør-Amerika, jeg startet med europeiske byer, med min fantastiske murstein av en bok, som gav meg tips til hosteller og opplevelser. På hosteller finner man andre som reiser alene, så kan man henge litt med dem et par dager.

Men hvis du vil øve deg på å reise alene, start med en helg i nærmeste by av litt størrelse, gjerne i Norge så kan du språket . Bruk litt tid på forberedelser, hva vil du gjøre der, hva vil du se? Finn deg et bosted som passer dine behov og din lommebok. Kanskje kan du bo i et område som har en del av de tingene du vil oppleve, og noen er litt lengre unna. Finn ut hvordan du kommer deg fram der, bli komfortabel. Og så øker du, kanskje en større by i Norge, eller København eller Stockholm. Men det er litt viktig at du finner steder du faktisk vil reise til, det bør være et mål der utover «vil bli reisevant». 

Og ta det steg for steg. Øvelse gjør mester. De færreste våknet opp en dag og følte seg klare for å utforske alle verdenshjørner, de aller fleste har startet et sted. 

En annen ting du kan gjøre er å reise sammen med noen de første gangene, har du noen som er mer reisevant enn deg som har lyst på tur? Det fins og selskaper som arrangerer turer for de som ikke egentlig vil reise alene, men som ikke har noen å reise med 😊

Anonymkode: 408c2...927

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man må bare gjøre det. 

Jeg reiste ikke spesielt mye som barn, var to turer til «syden» med foreldrene mine, pluss Danmark og Sverige før jeg var 18. frem til jeg var ca 25, så reiste jeg på noen charter-turer, men i tillegg bodde jeg to ganger i utlandet ifbm studier. Det var trygt og fint, bodde i studentbolig på campus, var på utveksling hvor alt av søknader osv var ordnet for oss. Under studieoppholdet så reiste jeg litt rundt i de to ulike landene, men ikke veldig mye. Etter jeg passerte 25 år, begynte jeg med mer opplevelsesreiser og alenereiser. Har deltatt på flere gruppeturer med venninner, men også alene. Og så har jeg reist alene en hel del og ordnet reise og opphold selv. Har vært i alle verdensdeler utenom Arktis og antarktis. Etter at jeg fikk barn i slutten av 30-åra, så har jeg reist vesentlig mindre. Føler meg litt sånn «ferdig-reist», men det har sikkert med barnas alder å gjøre (to stykk under fire år). Vi har vært et par ganger sørover i Europa med dem, og skal på vår første charter nå. Vi velger charter fordi hotelloppholdet er utrolig tilrettelagt, og vi orker ikke researce noe annet lignende selv. Men hadde selvsagt hatt null vanskeligheter med å sy sammen et opplegg selv, det har vi også gjort ved to tidligere anledninger. 

Anonymkode: 9f0d2...dd4

Skrevet

Blitt dratt rundt hele verden siden jeg var liten

Var 7 år da jeg reiste til India og Filliphinene første gang. Var på en mnd itenøandsreise med familien hvert år. Og aldri charter. 

Da jeg ble voksen backpacket jeg alene rundt i verden

AnonymBruker
Skrevet

Med dagens teknologi er det umulig å "gå seg bort". Dessuten, er det så ille det, da? Å gå seg bort i byen kan by på mange fine opplevelser. Det å "gå seg bort" står sentralt i veldig mange reisehåndbøker, og er noe mange higer etter, ikke frykter.

Anonymkode: a8b35...3cd

Skrevet

Har krysset sørlige delen av Afrika alene i buss. Har vell til sammen oppholdt meg i 3-4 år i Afrika sør for Sahara. Bodd i Burundi i ett år.. Kenya har jeg vært mye i, Rwanda er flott og verdt å besøke, om du ønsker å oppleve hva ett lite land kan klare fra ett folkemord i 1994 til i dag. Har gått rundt i hovedstaden på natten og aldri opplevd noe ubehagelig. Uganda er ikke mitt favorittland men intressant å besøke. Tanzania er flott, Zanzibar fantastisk men som i Kenya så anbefaler jeg å være mer forsiktig. Både pga av kriminalitet men i hovedsak fordi både i Mombasa og Zanzibar er det en del, spedielt menn som er eksperter på å lure deg trill rundt. Bruk hodet og ikke vær for naiv. Politiet kan man som regel forhandles med men aldri gjør dette i Rwanda. Burundi er veldig fint men også ustabilt, så ikke noe for en førstegangsreisende alene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort noen litt crazy reiser alene i Sør-Amerika som blond jente. Ung og naiv, hadde aldri turt det i dag. 😛 Men alt gikk fint og jeg har fått fantastiske opplevelser ut av det. 

Det aller meste går bra bare man bruker sunn fornuft. Et tips er å snakke med de på hotellet om hvor du ikke bør gå om kvelden. Ta taxi når du skal hjem hvis du er usikker. Ellers kan du jo absolutt spise middag på hotellets restaurant eller på rommet ditt om du vil det.

Hva med å begynne med en europeisk storby som er kjent for å være lett å navigere seg i? Stockholm syns jeg er veldig vakkert, du kan ta toget fra Oslo. :)

Anonymkode: d8701...fcc

AnonymBruker
Skrevet

Start i Norden. Ta tog eller ferje, gjør det enkelt. Legg til sider på Instagram, Facebook og reels som omhandler reisemålet, ikke vær redd for å spørre. 
Første gangen jeg reiste alene med fly, holdt jeg på å få panikkangst på flyplassen ved hjemplassen min 😂😂 nå elsker jeg å reise alene. Bruk google og spør folk.  Mitt motto er; du havner alltid en plass, det er sikkert fint der også. 

Anonymkode: 19ae5...958

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper å våge å reise rundt i Asia ett par måneder, men det er en stor terskel å komme over.. Men jeg får mye tips mye tips på Instagram og Facebook, så håper jeg våger til neste år🤞🤞🤞

Anonymkode: 19ae5...958

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...