AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #1 Skrevet 17. november 2025 Du som reiser overalt i verden,du har sikkert en gang vært "førstereisgutt" du og. Men hvordan ble du vandt til å greie å orientere deg og tørre å bevege deg rundt uten å være redd for å gå deg bort? Kan du gi ei som er dårlig til reising og dårleg til å ta meg fram på fremmede steder noen tips? Jeg har så lyst til å komme over den sperren og bli flink til å tørre å reise hvor som helst 😀 Anonymkode: 1fb6d...aef 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #2 Skrevet 17. november 2025 Planlegge og bli godt kjent med området du skal til er viktig. Se på området i Google maps, lær om stedet gjennom Trip Advisor. Og ikke minst vær ikke redd for å spørre deg fram om det skulle bli nødvendig. Anonymkode: ccaac...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #3 Skrevet 17. november 2025 Som med mye annet, så er det jo eksponeringsterapi som gjelder, på en måte. Første gangen knoter man nok mye - så en løsning er å legge inn ekstra god tid på alt, for å ikke bli fanget i tidspress og overveldelse. Andre gangen knoter man litt mindre. Fremte gangen knoter man veldig lite. Jeg opplever aldri å ikke knote overhodet, for det er jo alltid litt ulikt i ulike land - men man finner metoder som funker for én. Gode tips jeg kan gi, er for eksempel å gjøre mer research i forkant. Da er ikke alt så nytt. Se på google maps, planlegg dagen føe for å se hvor du skal til, og hvordan du kommer deg dit osv. Last ned google maps offline map for byene du er i. Hvis du sliter med folkemengder på flyplasser, anbefaler jeg deg å ha på noise cancelling headphones. Det hjelper helt enormt med å blokkere lyder ute, og da blir man mindre overveldet. Avhengig av hvilke byer og land du ønsker å dra til, er jo f.eks Uber og Bolt uten at det koster allverdens. Da trenger du aldri være redd for å gå deg helt vill. Hvor er du mest lysten på å reise? Anonymkode: 46396...a70 1
Jdz Skrevet 17. november 2025 #4 Skrevet 17. november 2025 Du må faktisk bare kaste deg ut i det og reise mye. Gjør litt research i forkant. I dag har man også Google Maps og det er tilnærmet umulig å gå seg bort. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #5 Skrevet 17. november 2025 Vi reiste mye rundt (i Europa) i min barndom, så har aldri tenkt på at det skal være noen høy terskel å reise andre steder? Nå finnes jo til og med Google translate og smarttelefon. Anonymkode: 5b7f8...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #6 Skrevet 17. november 2025 Første gang så reiste jeg alene til et sted jeg hadde vært før. Kjentes best ut sånn. Etter det har jeg reist mange steder og jeg har alltid klart å orientere meg når nødvendig. Noen tabber har det også blitt, men ingen alvorlige. Learning by doing. Har hhattså mange fine opplevelser og truffet så ulike mennesker. Noen er venner fortsatt. Anonymkode: 4ab78...5f6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #7 Skrevet 17. november 2025 jeg har reist mye, jeg elsker å komme frem men jeg hater å reise, det endrer seg ikke uansett hvor ofte vi drar på tur og hvorlangt, lenge osv.. Jeg misliker flyplasser, jeg liker ikke tog osv osv men jeg "lider" meg gjennom det fordi vi alltid har en super tur når vi først har kommet frem.. Og det er alltid deilig å komme hjem.. Anonymkode: 37be0...4ef
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #8 Skrevet 17. november 2025 De begynte vel kanskje i barndommen med familie i Europa. Siden har jeg vært overalt alene. Helt ærlig, er det bare å gjøre det. Du blir vant etter hvert;) just do it. Anonymkode: 86ecf...19a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #9 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg har reist mye, jeg elsker å komme frem men jeg hater å reise, det endrer seg ikke uansett hvor ofte vi drar på tur og hvorlangt, lenge osv.. Jeg misliker flyplasser, jeg liker ikke tog osv osv men jeg "lider" meg gjennom det fordi vi alltid har en super tur når vi først har kommet frem.. Og det er alltid deilig å komme hjem.. Anonymkode: 37be0...4ef Jeg vil bare kommentere for å avvæpne reisen litt for TS sin del: det er mange av oss som er helt motsatte, som elsker reisebiten også. Busser og tog og fly - det er mange av oss som liker den biten også 😊 Anonymkode: 46396...a70 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #10 Skrevet 17. november 2025 Hopp i det. Begynn med chartertur, enkelt og greit. Ellers, det går faktisk alltids et tog. Anonymkode: e9788...a40
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #11 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vil bare kommentere for å avvæpne reisen litt for TS sin del: det er mange av oss som er helt motsatte, som elsker reisebiten også. Busser og tog og fly - det er mange av oss som liker den biten også 😊 Anonymkode: 46396...a70 ja - det burde jeg jo tatt med men det jeg forsøkte si var at opplevelsen etter reisen gjør alt det man ikke liker til noe man overlever og bare må gjennom, selv om man ikke blir vant til det og reiser mye fordi den opplevelsen man får mens man er fremme liksom er så bra.. Anonymkode: 37be0...4ef
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #12 Skrevet 17. november 2025 Etter Pippi prinsippet: det har jeg ikke gjort før, det går sikkert bra. Og det var enda før Google ble en ting. Kommer langt med litt sunn fornuft (og en reiseforsikring) Anonymkode: 4029d...38a
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #13 Skrevet 17. november 2025 Da jeg var barn fikk foreldrene mine et handikappet barn. Min mor måtte reise bort for å være på sykehus et annet sted i landet, faren min drev firma. Jeg måtte reise til en annen by og bo hos bestemor. Jeg måtte fly alene som 4 åring i 1989 og i årene som fulgte. Det var spennende og gøy og jeg får enda kriblingen i kroppen av å tenke tilbake på det. Flyreisen, stor flyplass, mange folk. Siden har jeg vært umettelig på reise. Har reist jorda rundt og får ikke hjemlengsel. Elsker flyplasser, hotell, flyreiser og alt som henger med. Tenker på reise veldig mye! Har reist til helt tilfeldige byer jeg aldri har hørt om før helt alene. Elsker også å reise med venner og familie. Får rett og slett ikke nokke. Anonymkode: 03385...427
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #14 Skrevet 17. november 2025 Er aldri redd for å spørre hvem som helst, om hva som helst, når som helst. Det gjør også noe med selvtilliten hvis man våger å henvende seg til andre mennesker i andre land. Så er det bare å reise, øvelse gjør mester på flyplasser, tog, buss og metro. Leser om stedene jeg skal reise til og er godt forberedt på hva som er verdt å besøke, hvilke restauranter og hotell. Anonymkode: fea17...075 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #15 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som med mye annet, så er det jo eksponeringsterapi som gjelder, på en måte. Første gangen knoter man nok mye - så en løsning er å legge inn ekstra god tid på alt, for å ikke bli fanget i tidspress og overveldelse. Andre gangen knoter man litt mindre. Fremte gangen knoter man veldig lite. Jeg opplever aldri å ikke knote overhodet, for det er jo alltid litt ulikt i ulike land - men man finner metoder som funker for én. Gode tips jeg kan gi, er for eksempel å gjøre mer research i forkant. Da er ikke alt så nytt. Se på google maps, planlegg dagen føe for å se hvor du skal til, og hvordan du kommer deg dit osv. Last ned google maps offline map for byene du er i. Hvis du sliter med folkemengder på flyplasser, anbefaler jeg deg å ha på noise cancelling headphones. Det hjelper helt enormt med å blokkere lyder ute, og da blir man mindre overveldet. Avhengig av hvilke byer og land du ønsker å dra til, er jo f.eks Uber og Bolt uten at det koster allverdens. Da trenger du aldri være redd for å gå deg helt vill. Hvor er du mest lysten på å reise? Anonymkode: 46396...a70 Mitt første mål er å greie å orientere meg i Oslo. FOr meg som bor på bygda er det som å komme midt inne i en labyrint. Som du skjønner så er jeg ikke noe reisevandt og det koster litt å spørre her. ( for her er alle verdensmestere) Jeg liker bedre å reise til små plasser der jeg kan kjøre bil til døra dit du skal. Det kan jeg ikke i Oslo. Anonymkode: 1fb6d...aef
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #16 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mitt første mål er å greie å orientere meg i Oslo. FOr meg som bor på bygda er det som å komme midt inne i en labyrint. Som du skjønner så er jeg ikke noe reisevandt og det koster litt å spørre her. ( for her er alle verdensmestere) Jeg liker bedre å reise til små plasser der jeg kan kjøre bil til døra dit du skal. Det kan jeg ikke i Oslo. Anonymkode: 1fb6d...aef Jeg opplebet at mennesker som er glad i å reise, ofte er langt mer omgjengelige når det gjelder å dele råd og tips uten å dømme. Dess mer man reiser, dess mer ser man mennesker i ulike liv og situasjoner, og man får en bedre forståelse av at andres liv kan være helt ulikt ens eget, og aldri ser ned på dem som ikke har opplevd det samme som du har. At man har levd ulike liv, betyr jo bare at man har ulike livserfaringer å dele med hverandre, og det er nettopp dét som er så spennende! Veldig glad for at du turte å spørre her, og håper du tør å bruke forumet mye isåfsll, for å bygge opp reisegleden din gjennom råd og tips. Ingen vet hva de driver med første gang de prøver noe. Tenker du eventuelt å bo på hotell i Oslo? Da kan en fin løsning være å bruke den første tiden på å bare gå korte runder rundt hotellet, med det som base. Orientere deg rundt og sakte utvide området du utforsker 😊 Anonymkode: 46396...a70 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #17 Skrevet 17. november 2025 Reiste «jorda rundt» på tidlig 90-tall, før vi hadde hørt om internett. Var blant annet i Kina, der ingen snakket engelsk, så det var en bratt læringskurve. Har reist mye i alle år etterpå, blir lettere og lettere for hver gang. Anbefaler å bo på hotell de første gangene (ikke Airbnb), da kan du spørre i resepsjonen om alt du lurer på som transport osv. Så er det jo sånn at når man har funnet ut av undergrunnsystemet i London, så blir det ganske enkelt å ta seg rundt i Paris, New York og andre storbyer også. Anbefaler bolt og uber dersom du vil bruke andre transportmidler. Nå bruker jeg internett aktivt, ulike apper, Google maps, sjekker spisesteder og bestiller billetter på nettet på forhånd når det er ting jeg vet jeg ska gjøre. Synes det er blitt veldig enkelt å reise med mobiltelefon og alltid tilgang til internett. Å så er det alltid mulig å spørre, folk er generelt veldig hjelpsomme. Anonymkode: 91655...58e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #18 Skrevet 18. november 2025 Dro alene til Thailand og Kambodsja i begynnelsen 2000-tallet. Ingen smartphones, dårlig internett (måtte dra på internettcafé, all orientering fikk jeg fra en reisehåndbok, papirkart og spørre folk. Da lærer man utrolig mye. I dag er man bare et tastetrykk unna alt og verden har blitt mye mye mindre. Anonymkode: 13cf7...78f 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #19 Skrevet 18. november 2025 Ved å reise... Jeg reiste alene fra Jeg var 15, på tidlig nittitall. I tenårene og tidlige tyveår er man gjerne for lite konsekvensorientert til å bekymre seg for ting, så haiketur i Honduras og elvebåtstranding i Laos var bare gøy. Anonymkode: e803b...e07
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #20 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ved å reise... Jeg reiste alene fra Jeg var 15, på tidlig nittitall. I tenårene og tidlige tyveår er man gjerne for lite konsekvensorientert til å bekymre seg for ting, så haiketur i Honduras og elvebåtstranding i Laos var bare gøy. Anonymkode: e803b...e07 er vel det som er litt problem når man blir gammel; man har så mange erfaringer og jo mer erfaringer man får jo mer konsekvenser tenker man. Anonymkode: 1fb6d...aef 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå