stig k Skrevet 17. november 2025 #1 Skrevet 17. november 2025 Hei. Jeg har søkt lån for å kjøpe egen fiskebåt som skal benyttes til jobb. Altså planen er å starte som fisker. Det er ikke det helt store lånet jeg har søkt om (ca600.000kr) men får avslag på grunn av manglende egenkapital. Har også hørt men innovasjon Norge, men de skal også ha egenkapital. Er det noen som vet om steder man kan søke for å få hjelp til å komme i gang?
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #2 Skrevet 17. november 2025 stig k skrev (2 timer siden): Hei. Jeg har søkt lån for å kjøpe egen fiskebåt som skal benyttes til jobb. Altså planen er å starte som fisker. Det er ikke det helt store lånet jeg har søkt om (ca600.000kr) men får avslag på grunn av manglende egenkapital. Har også hørt men innovasjon Norge, men de skal også ha egenkapital. Er det noen som vet om steder man kan søke for å få hjelp til å komme i gang? Du skal starte næringsvirksomhet og mangler egenkapital? Da må du spare... Det er ikke noe fornuftig måte å "trylle frem" nødvendig kapital. Det måtte evt være et rentefritt lån fra nær familie det da... Du skriver "starte som fisker": har du satt deg inn i regelverket ellers? Har du en realistisk økonomisk forretningsplan? Har du økonomi til utstyr og løpende utgifter ellers i denne virksomheten? Anonymkode: 0188d...304
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #3 Skrevet 17. november 2025 Vanskelig å starte noe uten egenkapital. Det tar også ofte tid fra man starter en bedrift til den blir lønnsom og gir penger tilbake, så du må ha råd til å drive uten inntekt i en oppstartsperiode. Det mange gjør for å få egenkapital til å starte en bedrift, det er å starte et AS og få noen flere som medeiere. Da selvsagt helst folk som har noen kroner å putte inn som egenkapital. Hvis du starter et AS og finner 3-5 personer som er villige til å gå inn med 20-30 000 kroner hver som egenkapital mot å bli medeiere/aksjonærer i selskapet, kan du kanskje få nok egenkapital til å komme i gang. Men om du gjør det, og ikke selv har noe å putte inn som kan være din eierandel, vil det heller ikke være ditt selskap og ikke du som bestemmer. Alternativt må du finne deg en annen jobb først og tjene deg opp den egenkapitalen du trenger for å komme i gang med det du egentlig ønsker å drive med. Anonymkode: f11ef...986
stig k Skrevet 17. november 2025 Forfatter #4 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du skal starte næringsvirksomhet og mangler egenkapital? Da må du spare... Det er ikke noe fornuftig måte å "trylle frem" nødvendig kapital. Det måtte evt være et rentefritt lån fra nær familie det da... Du skriver "starte som fisker": har du satt deg inn i regelverket ellers? Har du en realistisk økonomisk forretningsplan? Har du økonomi til utstyr og løpende utgifter ellers i denne virksomheten? Anonymkode: 0188d...304 Jobber som fisker nå, og utstyr som garn osv har jeg. Mangler bare båten. Vet det er mye utgifter og avgifter å betale for å drifte en slik båt. Er også registrert i fiskerimanntallet ..
Chantielle Skrevet 18. november 2025 #5 Skrevet 18. november 2025 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: Som bruker av Kvinneguiden gjelder følgende bruksvilkår * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.
Fremhevede innlegg