Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på dere som ikke sparer, har dere penger stående tilfelle det skulle skje noe? At vaskemaskina går eller til og med at man mister jobben.

Vi har egentlig litt lite reservepenger stående, men har en god del aksjer da, så skulle nok klart oss en stund uanset..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lite penger ståendes, men jeg har sparer hver måned 1000 kroner til en slik bufferkonto. Det skal jeg fortsette med til det er ca 20 000 der.

Så ja, jeg sparer, men kun for å ha penger i tilfelle noe skulle skje.

Skrevet

Har en konto med ca 15 000 på til sånt.

Skrevet

Sparekontoen er også bufferkonto.

Gjest Chica
Skrevet

Ja, det har jeg, men burde vel spart opp litt mer der. Leste en plass at man burde ha x antall månedslønner stående så man kunne klare seg om man mistet jobben. Har ikke mer enn en månedslønn stående jeg, og er ganske sikker på at det anbefalte er mer enn 1 mnd. Men - vi er to stk i jobber jeg ser på som trygge, og vi har kort nedbetaling på lånet vårt, så vi har mulighet til å forlenge det mye om vi skulle ha behov for mer penger om noe skulle skje.

Skrevet
Sparekontoen er også bufferkonto.

Samme her. Jeg har planer om å pusse opp litt, også er komfyren snart døden nær så da går det nok noen kroner derfra. Setter ikke regelmessig inn penger der, men setter over sånn innimellom når jeg har litt til overs.

Skrevet

Ja, vi har vel det på en måte.

Når vi øker lånet vårt for å pusse opp eller bygge et eller annet, så låner vi som regel litt mer enn vi trenger. Dette lar vi stå på en sparekonto, slik at vi har 10000-30000 i buffer.

I tillegg har vi jo BSU-kontoer. Disse er jo en slags buffer de også, men for litt større ting.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Nei, det har vi ikke. Har levd med underskudd i ett par år nå, og har ikke hatt mulighet til å sette noe til side. Foreløpig mål er å betale ned såpass på forbrukslån at jeg opparbeider meg en buffer der, innen ikke altfor lang tid.

Skrevet

Ikke en ren bufferkonto nei, men har da sparekonto som kan brukes i slike tilfeller. 100 000 på den, samt cirka 150 000 i fond. Også BSU da, men den har jeg ikke planer om å ta ut før jeg skal kjøpe bolig, ellers mister man jo skattefordelene.

Skrevet

Det har jeg. Det har jeg alltid hatt også, var helt avhengig av det selv når jeg var student (har barn), var alltid redd for at vaskemaskin, bil og alt skulle ryke.

Pleier aldri ha mindre enn 50.000 på bufferkonto, eller "kyss- meg- i -ræva" konto som jeg så kvinnelig og fint kaller det. Den hjalp meg betraktelig når jeg flyttet fra samboeren for en tid tilbake :)

Skrevet

Nja, ikke en egen bufferkonto. Har en sparekonto med litt midler på, og den funker også som buffer da. Men kunne nok vært flinkere til å ha penger stående til "a rainy day".

Skrevet

:hoho:

Nei.

(Men idèen er god.)

Skrevet

Jeg kaller det "Fuck Off Money" og prøver å aldri ha mindre enn 50.000 lett tilgjengelig. Har også ett kredittkort med 100.000 i kreditt som aldri har vært brukt, men som er der "just in case".

Skrevet

ikke en rein bufferkonto..

men både jeg og sambo har såpass mye penger på ulike sparekontoer at vi burde greie oss dersom noe skulle skje..

Gjest Gjest
Skrevet

..Nei. Har hatt, men brukt opp:-) Har aksjer, men tviler på om jeg ville brukt dem på vaskemaskin o.l. Det er jo et realisasjonsgebyr som spiser ganske mye dersom man bare selger for en bitteliten sum av gangen. Større bilreparasjoner eller skader i huset som MÅ fikses derimot - det ville jeg trolig brukt dem på.

Lever nokså nøkternt og kunne klart oss uten mye til neste lønning. Om det var krise ville vi kanskje vurdert et lite forbrukslån med kort nedbetalingstid, eller krøpet til korset og fått et rimelig lån av foreldrene våre.

Men bufferkonto er lurt, helt klart. Om man setter av en tusenlapp eller to de månedene man har råd har man fort en del krisepenger.

Gjest gjest 0
Skrevet

Vi har vel egentlig ikke en bufferkonto, men nå leier vi inkl hvitevarer, og begge har kredittkort som kan brukes i tilfelle noe skje.

Vi sparer begge to på hver vår konto, men disse pengene skal brukes til ferien vår i sommer.

Hadde jeg eid eget ville jeg nok passet på å hatt en sparekonto der det stod nok penger til nytt kjøleskap/vaskemaskin etc...

Gjest Gjest
Skrevet

ja, på en måte. setter inn mer enn det vi har i utgifter på felleskonto. tanken var at når vi hadde ca 15 000 "til overs" skal det settes over på en annen konto, og så begynne på nytt igjen. egentlig skulle vi da hatt 15 000 på den kontoen hvert år, men det går dårlig ;) .

brukte litt når serviset var på salg, når bikkja måtte trekke en tann, på ferie, osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...