sofie777 Skrevet 17. november 2025 #1 Skrevet 17. november 2025 (endret) Jeg så en danske som reiste med et svensk nattog i går på YouTube. Han viste noe som for ham var veldig naturlig, men rart for meg. Han filmet en av de små søppelposene som er overalt på toget og så sa han at det var så greit at man kunne ta med seg søppelet sitt! Jeg lar dem alltid henge til rengjøringspersonalet og ville ikke tenkt på å ta dem med meg en gang. Jeg skrev dette i videoen og fikk til svar at dette var veldig vanlig i Skandinavia. Derfor stiller jeg spørsmålet: På tog generelt, tar dere med dere den lille posen, eller lar dere den henge? NB Det er snakk om langdistasetog, ikke lokaltog Endret 17. november 2025 av sofie777
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #2 Skrevet 17. november 2025 Jeg trykket "tar den med", men jeg kaster den i den større søppelbøtta som er ved utgangen. Anonymkode: 7aa0b...990 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #3 Skrevet 17. november 2025 Jeg tar den med. Er så ukoselig å komme til en plass der andres søppel henger. Ikke alltid det er rengjøring før neste avgang. Og uansett om det er, så koster det meg ikke en kalori å ta med og gir litt mindre jobb til de som rydder etter folk. Samme på fly, lar aldri søppel ligge igjen i setelommen (men ser mange andre som gjør). Anonymkode: f0ee1...e73 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #4 Skrevet 17. november 2025 Jeg tar søppel med ut. På danske stasjoner har jeg mange ganger sett/hørt påminnelser om å bruke posen til å ta søppelet sitt med ut. Anonymkode: 1e63b...c9c 1
sofie777 Skrevet 17. november 2025 Forfatter #5 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tar den med. Er så ukoselig å komme til en plass der andres søppel henger. Ikke alltid det er rengjøring før neste avgang. Og uansett om det er, så koster det meg ikke en kalori å ta med og gir litt mindre jobb til de som rydder etter folk. Samme på fly, lar aldri søppel ligge igjen i setelommen (men ser mange andre som gjør). Anonymkode: f0ee1...e73 Jeg kan skjønne det om du går av før endestasjonen, men på endestasjonen skjønner jeg egentlig ikke. Hva gjør en søppelpose fra eller til for vaskepersonalet? De henger jo der for at man skal bruke dem?
sofie777 Skrevet 17. november 2025 Forfatter #6 Skrevet 17. november 2025 Dere som tar med dere søppelposen (særlig helt ut), tar dere med dere søppelet når dere bor på hotell og på restaurant også? Det er jo akkurat det samme. Man er et sted en kort stund, litt søppel blir generert og så er det da en forventning om at man skal ta det med seg? Gjerne til søppelbøtten rett utenfor.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #7 Skrevet 17. november 2025 Hadde virkelig aldri falt meg inn å ta med søppelposen?? Virkelig aldri i verden! Anonymkode: d6b5c...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #8 Skrevet 17. november 2025 sofie777 skrev (5 timer siden): Jeg kan skjønne det om du går av før endestasjonen, men på endestasjonen skjønner jeg egentlig ikke. Hva gjør en søppelpose fra eller til for vaskepersonalet? De henger jo der for at man skal bruke dem? En pose fra eller til blir hundrevis av poser hvis alle tenker sånn. Og endestasjonen er gjerne startstasjonen i motsatt retning. sofie777 skrev (5 timer siden): Dere som tar med dere søppelposen (særlig helt ut), tar dere med dere søppelet når dere bor på hotell og på restaurant også? Det er jo akkurat det samme. Man er et sted en kort stund, litt søppel blir generert og så er det da en forventning om at man skal ta det med seg? Gjerne til søppelbøtten rett utenfor. På hotell tar jeg ikke med søppel, der vet jeg at det blir ryddet før neste gjest. Anonymkode: f0ee1...e73 1
sofie777 Skrevet 17. november 2025 Forfatter #9 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): En pose fra eller til blir hundrevis av poser hvis alle tenker sånn. Og endestasjonen er gjerne startstasjonen i motsatt retning. På hotell tar jeg ikke med søppel, der vet jeg at det blir ryddet før neste gjest. Anonymkode: f0ee1...e73 Det blir jo ryddet på tog også, tror du de snur med én gang de kommer inn på stasjonen? Nei, de blir tatt til et område der de i det minste blir sett over, setene blir rettet opp, søppel blir kastet og ikke minst blir toalettene vasket og fylt på. Det skjer heller ikke på null og niks.
sofie777 Skrevet 17. november 2025 Forfatter #10 Skrevet 17. november 2025 Hvis noen lurer, snakker jeg kun om langdistansetog, for det var det som var i videoen. På kortdistanse er det andre regler og søppel ved utgangen.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #11 Skrevet 17. november 2025 sofie777 skrev (5 minutter siden): Det blir jo ryddet på tog også, tror du de snur med én gang de kommer inn på stasjonen? Nei, de blir tatt til et område der de i det minste blir sett over, setene blir rettet opp, søppel blir kastet og ikke minst blir toalettene vasket og fylt på. Det skjer heller ikke på null og niks. Vel, jeg har opplevd ofte nok søppel ved plassen min, til at jeg velger å ta med min egen søppel. Det kan jo ikke være noe problem for noen at noen av oss tar med søpla. Anonymkode: f0ee1...e73 1
sofie777 Skrevet 17. november 2025 Forfatter #12 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, jeg har opplevd ofte nok søppel ved plassen min, til at jeg velger å ta med min egen søppel. Det kan jo ikke være noe problem for noen at noen av oss tar med søpla. Anonymkode: f0ee1...e73 Selvfølgelig er det ikke et problem og det er ikke det som er poenget med tråden. Jeg bare lurte på prosentvis hvor mange som tar med seg søpla og det er flott at du og de andre som gjør det, gjør det. I skrivende stund er det ca 70 % som tar den med seg og det er et greit svar så langt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå