Gå til innhold

Bytte jobb, null utdanning og liten kommune

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har nå jobbet i en kontorjobb i et firma hvor jeg mistrives sterkt i 4,5 år. På den tiden har jeg også vært gravid og vært i mammapermisjon, da også  7 måneder ulønnet permisjon da vi ikke fikk barnehageplass. Jeg har aldri hatt det så bra som når jeg gikk hjemme og tror det er derfor jeg nå kjenner ekstra på det nå når jeg er tilbake i denne jobben som jeg egentlig aldri har trivdes noe særlig i. Jeg ser meg derfor om etter et lite jobbytte.

Problemene er som følger
- Jeg har ingen utdanning (jeg har prøvd gjentatte ganger, men ikke fått til å fullføre, har muligens både ADHD og PTSD til grunn men er for funksjonsfrisk til å få utredning). 
- Jeg bor i en liten kommune med få muligheter.
- Jeg kan ikke jobbe turnus/reise bort på jobb da min samboer jobber turnus og vi har barnehagebarn, så det er en kabal det så og si er umulig å få til å gå opp.

Det jeg derfor lurer på er om det er noen her inne som sitter noen fornuftige råd til hvordan jeg kan få byttet jobb? Kanskje det er noen der ute som sitter med en knall ide til en jobb som passer for meg? 
Har hørt med NAV om hjelp, men de mener at jeg er i stand til  å klare dette selv. Dette har jeg full forståelse for da jeg ikke har noen papirer/diagnoser som tilsvarer at jeg ikke skal klare det. 

Så - hit me with your best ideas! 

Endret av MaraudersMap
Glemte å legge det til i orginalinnlegget.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne du trivdes med å jobbe i helse? 

Anonymkode: a151e...7db

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kunne du trivdes med å jobbe i helse? 

Anonymkode: a151e...7db

Ja! Har jobbet 8 år i helsevesenet før og stortrivdes med selve jobben. Men, turnusjobb fungerer dessverre ikke, da samboeren allerede jobber i helse. 

Skrevet

Er nok mange som ikke trives i jobben.

mange tok et valg når de var 16 og utdannet seg. Med årenes løp så ser de at de var feil. Noen er heldige å kan skifte jobb. Andre må bite de i seg, å gjøre det beste utav da

• Liker 1
Skrevet
Soft mann skrev (Akkurat nå):

mange tok et valg når de var 16 og utdannet seg. Med årenes løp så ser de at de var feil. Noen er heldige å kan skifte jobb. Andre må bite de i seg, å gjøre det beste utav da

Det skjønner jeg veldig veldig godt og er litt derfor jeg spør her siden det garantert er noen som har vært gjennom lignende før. 

Skrevet

Kunne du sett for deg å jobbe i barnehage? Eller SFO?

Anonymkode: 8e41a...ade

• Liker 1
Skrevet
MaraudersMap skrev (1 minutt siden):

Ja! Har jobbet 8 år i helsevesenet før og stortrivdes med selve jobben. Men, turnusjobb fungerer dessverre ikke, da samboeren allerede jobber i helse. 

Trives du med helse, hadde jeg gjort det som var mulig for å få dette til å fungere (kan dere ikke få noe tilpasning av turnusen?) ellers så går det kanske an å få jobb som assistent el. på skole /sfo? 

Anonymkode: 6ef8d...8c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kunne du sett for deg å jobbe i barnehage? Eller SFO?

Anonymkode: 8e41a...ade

Har aldri vært særlig gira på å jobbe med barn, ligger sikkert noe i de traumene mine, så aller helst ikke. Barn er litt for uforutsigbare for min del. Derimot noe helt annet med min egen unge, haha. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trives du med helse, hadde jeg gjort det som var mulig for å få dette til å fungere (kan dere ikke få noe tilpasning av turnusen?) ellers så går det kanske an å få jobb som assistent el. på skole /sfo? 

Anonymkode: 6ef8d...8c7

Veldig vanskelig å få tilpasset turnus som ufaglært dessverre. Hans turnus er allerede tilpasset andre forhold, så han kan ikke be om så mye mer. 

Skrevet

Hvis du nå har så god erfaring med kontor og i tillegg har nesten 10 år erfaring fra Helse. Så tenker jeg du fint kan søke jobber som helsesekretær, resepsjonist på eldrehjem etc. Dette er typiske 8-16 jobber.

Hva med på skole? Barne/ungdomsskole eller vgs. Er nok mange muligheter innenfor de erfaringene du har. Man må ikke ha utdanning 😊

Anonymkode: 75061...331

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du nå har så god erfaring med kontor og i tillegg har nesten 10 år erfaring fra Helse. Så tenker jeg du fint kan søke jobber som helsesekretær, resepsjonist på eldrehjem etc. Dette er typiske 8-16 jobber.

Hva med på skole? Barne/ungdomsskole eller vgs. Er nok mange muligheter innenfor de erfaringene du har. Man må ikke ha utdanning 😊

Anonymkode: 75061...331

Må man ikke ha utdanning for å kunne jobbe som helsesekretær? Jeg har som sagt ingen utdanning, bare mange timer ute i felten. 

Skrevet
MaraudersMap skrev (På 17.11.2025 den 12.28):

Dagsenter/aktivitetssenter kanskje? Da må du sikkert jobbe helg i bolig hver tredje helg, da. 

Anonymkode: 6eed0...fbc

Skrevet

Kan du ta utdannelse desentralisert? For å kunne komme inn i et yrke som kan passe deg bedre.

På bygda og i små kommuner er det ikke mye å velge i, og når kriteriene dine er så lite fleksible så tror jeg det kan bli vanskelig for deg. Alternativet er å flytte slik at du kan få deg en jobb du kan leve med eller bli student på heltid, slik at du kan få en jobb du kan trives og leve med.

Anonymkode: e26b2...195

Skrevet

Vet det finnes noen nettstudier man kan ta for å jobbe som helsesektretær :)

• Nyttig 1
Skrevet
Soft mann skrev (På 17.11.2025 den 12.29):

Høres ut som et livslangt mareritt.

Anonymkode: 0762e...acf

Skrevet
MaraudersMap skrev (På 17.11.2025 den 12.39):

Må man ikke ha utdanning for å kunne jobbe som helsesekretær? Jeg har som sagt ingen utdanning, bare mange timer ute i felten. 

Helsesekretær er et autorisasjonsyrke, så selvfølgelig må man ha utdanning. 

Anonymkode: 62ed8...11f

• Liker 3
Skrevet
MaraudersMap skrev (På 17.11.2025 den 9.43):

Jeg har nå jobbet i en kontorjobb i et firma hvor jeg mistrives sterkt i 4,5 år. På den tiden har jeg også vært gravid og vært i mammapermisjon, da også  7 måneder ulønnet permisjon da vi ikke fikk barnehageplass. Jeg har aldri hatt det så bra som når jeg gikk hjemme og tror det er derfor jeg nå kjenner ekstra på det nå når jeg er tilbake i denne jobben som jeg egentlig aldri har trivdes noe særlig i. Jeg ser meg derfor om etter et lite jobbytte.

Problemene er som følger
- Jeg har ingen utdanning (jeg har prøvd gjentatte ganger, men ikke fått til å fullføre, har muligens både ADHD og PTSD til grunn men er for funksjonsfrisk til å få utredning). 
- Jeg bor i en liten kommune med få muligheter.
- Jeg kan ikke jobbe turnus/reise bort på jobb da min samboer jobber turnus og vi har barnehagebarn, så det er en kabal det så og si er umulig å få til å gå opp.

Det jeg derfor lurer på er om det er noen her inne som sitter noen fornuftige råd til hvordan jeg kan få byttet jobb? Kanskje det er noen der ute som sitter med en knall ide til en jobb som passer for meg? 
Har hørt med NAV om hjelp, men de mener at jeg er i stand til  å klare dette selv. Dette har jeg full forståelse for da jeg ikke har noen papirer/diagnoser som tilsvarer at jeg ikke skal klare det. 

Så - hit me with your best ideas! 

Hvis du tenker at det vil være nyttig med utredning, så kan du gjøre det privat. 

Anonymkode: 62ed8...11f

Skrevet

Hvis det er det å sitte på skolebenken som har vært utfordrende for deg med tanke på utdanning, kan modulstrukturert opplæring være noe for deg? Da foregår opplæringen ute i bedrift. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/modulstrukturert/#a213183 

Ville uansett startet med en gratis veiledningstime ved det lokale karrieresenteret ditt (i mitt fylke kan det foregå digitalt hvis man ønsker det). :)

Anonymkode: f0da6...28e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at hvis du klarer lære deg jobben din, og stå i jobb, og du har klart bytte fra helse til kontor, så klarer du også ta utdanning. 

Ikke missforstå, jeg mener ikke at du kan ta hvilken som helst utdanning! Jeg har selv adhd, diagnostisert i voksen alder. Jeg har en bachelor innenfor teknologi, som innebærer mye praktisk arbeid. Langt i fra bra karaktersnitt, men godt nok til å fullføre, og få jobb. Jeg hadde aldri klart en lang og teoretisk utdanning... 

Det handler om å finne den rette utdanningen. Og ikke kun se på fagbrev/bachelor som utdanning, men også fagrettet kurs. Kanskje det for deg er ett veldig kortvarig løp? Mer teoretisk, eller mer praktisk? Kanskje det er ett kortere kurs innen økonomi så du kan sitte å plotte tall, eller kanskje kranfører? Kanskje det er truckførerkurs som passer deg, og kanskje deretter fagbrev på jobb innenfor logistikk ? 

Poenget mitt er at du har klart lære deg helsejobben, deretter så klarte du lære deg kontorjobben. Du er altså ikke dum!! Og du kan gjennomføre! Du må bare finne din vei :) 

Hva er interessene dine? Vil du jobbe fysisk eller teoretisk? Vil du ha veldig rutinepreget jobb, eller mer variert? 

Anonymkode: 7de2a...3ee

• Liker 2
Skrevet
MaraudersMap skrev (På 17.11.2025 den 12.28):

Det er da mange par hvor begge jobber turnus i helse. 

Anonymkode: d7950...8b3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...