Gå til innhold

Suppeinspirasjon (oppskrifter).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt suppeoppskriftinspirasjon.

Vi spiser suppe en kveld i uken, og trenger litt inspirasjon.

Sitter du på en god oppskrift du vil dele?

Anonymkode: 3ff20...522

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Livreddende" hverdagssuppe, som har gjort sitt for at jeg har beholdt vekten i over et år etter et stort vekttap.  Suppa er både kjempegod og nyttig/sunn på en gang 🥰

Blir ca 2,5 liter:

2 poteter

2 løk

1 kg gulrot og hodekål - blanding

1 ts buljongpulver eller terning

1 ts salt

1/2 ts pepper

Kutt opp eller rasp alt grovt og ha det i en gryte, dekk med vann. Kok 1 time. Tilsett 1/2 dl fløte eller creme fraiche og mos med stavmikser.  Kok gjerne grønnsakene hele, men det tar lengre tid før de kan moses.

Godt å kverne litt chili oppå.

Spises som den er, eller ha noe til, egg, kylling, hva som helst.  Med grønnsakene er det enkelt å variere litt også, bruk gjerne gresskar, søtpotet, tomat som en del av det.

Inspirasjonen fant jeg hos @Frøkenfryden ❤️

IMG_2740.jpg

gulrotsuppe161025.jpg

Endret av Perine
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Så hyggelig å høre @Perine:hjerte: Takk!

Skrevet
Frøkenfryden skrev (3 minutter siden):

Så hyggelig å høre @Perine:hjerte: Takk!

Snille, gode deg, jeg koser meg også med den nydelige pastinakksuppa di innimellom.  Jeg er overbevist over at suppene dine har mye av skylden for at helsa mi er mye bedre enn før.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg har ikke målene på ingrediensene, men tar det på feelingen. Har lagd denne utallige ganger og når den serveres så går det unna. Lager alltid en diger kjele med det.

Poteter, gulrøtter, selleri, løk, purre, mye rød paprika. Moste tomater, litt paprika krydder, kyllingkrydder, 2 buljongterninger av kylling. Da alt er kokt ferdig mørt har jeg i stekt kylling i biter, mariner de gjerne før steking. Siste jeg har i er en boks med crème fraîche.

Serveres som den er eller sammen med stekte rundstykker eller focaccia.

En annen ting jeg virkelig anbefaler er ungarsk gulasj. Det er såååå godt.

Endret av Eva-Lena
  • Nyttig 1
Skrevet

Denne var veldig god:

https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/krydret-potetsuppe-med-hete-reker-og-lokfylte-pitabrod,283770

Ellers syns jeg det er godt med ovnsbakte supper. Jeg har ikke noe oppskrift, men tar det på slump etter hvilke grønnsaker jeg har.

F.eks. tomater av ulike slag, paprika, løk, søtpotet. Legger grønnsakene i en ildfast form og setter en hel hvitløk med avkuttet topp midt i forma. Har på litt olje og krydder etter ønske. Baker i ovn i ca. 20 minutter. Har grønnsakene i blender og skviser i hvitløkfeddene. Har i kraft eller buljong og kjører glatt. Over i kjele og koker opp.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 11.10):

INDISK KYLLINGSUPPE MED EPLE, INGEFÆR OG CHILI | TRINES MATBLOGG denne er god :)

Tyrkisk rød linsesuppe | Oppskrift | Vidar Bergum

Tom kha gai - ramen - fransk løksuppe - minestrone 

Tomatsuppe på bakte tomater med kokt egg er også veldig godt 😄

Nå fikk jeg lyst på suppe! 

Anonymkode: 919fc...156

Har du en god oppskrift du bruker på den tomatsuppen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du en god oppskrift du bruker på den tomatsuppen? 

Jeg har bare tatt store tomater og noen båter løk og hvitløk (litt selleri og gulrot hvis jeg har), helt på litt olivenolje, salt og pepper og satt i ovnen på 100 grader hele dagen. Kjørt i blenderen og hatt oppi litt kraft og litt fløte om jeg føler for det 😊

Anonymkode: 919fc...156

AnonymBruker
Skrevet

En ordentlig fransk løksuppe! 

Grønnsakssuppe. Kan variere med ulike typer pølser (middagspølse, vossakorv osv) eller knoke, små kjøttboller osv. 

Kyllingsuppe med safran. Surrer løk, hvitløk, litt chilli, paprika. Har i små biter av gulrot, kanskje litt stangselleri om jeg har. Tilsetter kyllingkraft og stekt kylling (hurtig variant). Smaker til med litt fløte, skvis sitron, salt, pepper og persille. Denne suppen kan lages på kokt høne også. Kraften kan fryses å brukes som base i flere supper. Kan også tilsette en boks tomater. Kan også bytte ut kyllingen med torsk. 

Ertesuppe med knoke 

Jordskokk suppe med sprøstekt bacon

Anonymkode: 5c16b...59a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...