Imax Skrevet 1. april 2006 #1 Skrevet 1. april 2006 Jeg og mannen min deler permisjonen vår (53 uker) 50/50 mellom oss. Så jeg er hjemme det første halve året, så skal mannen være hjemme. Vi har bevisst valgt vekk tidskonto, da jeg har en jobb som er umulig å gjennomføre det i. Er det noen som har erfaringer med slik deling? Da hører jeg gjerne din erfaring.
Furstina Skrevet 1. april 2006 #2 Skrevet 1. april 2006 Vi hade inte riktigt samma ordning. Det är inte samma regler i Sverige som i Norge men jag kan berätta om vår erfarenhet med en man som är hemma tidigt och länge. Jag gick tillbaka och jobbade redan när sonen var 3½-4 månad gammal. Jag helammade fortfarande och fick besök på lunchen av man och son för amning. På förmiddagen och eftermiddagen pumpade jag. Det gick bra men var kanske lite väl tidigt. När sonen var 6 månader (som ert barn lär vara) ammade jag fortfarande men på morgon, efter jobbet och på kvällen/natten. Där emellan fick han puréer och ibland utpumpad bröstmjölk på flaska. Att lära sonen ta flaska tog tre-fyra dagar men han förstod, och jag fanns ju inte i samma hus (dock 10 minuter bort om det skulle krisa sig helt). Mannen tyckte det var enkelt att vara hemma när han var så liten. En liten baby är enklare att ta med sig än en 1-åring. I Sverige är de flesta pappor lediga ca 2-3 månader när barnet är 1 år. Det betydde dock att han var ganska ensam som pappa att vara hemma med ett så litet barn - och att jag missade lite av mammaträffarna från barselgrupperna. Men för den som verkligen betyder nåt - vår son - tror jag det var bra. Både pappan och jag har tagit längre ansvar hemma för vårt barn. Bytt blöjor, fixat mat, städat, kämpat med sömn på dag och natt - och kombination med jobb. Jag tror att sonen har haft bra av att jag inte alltid varit där, utan att pappan varit där. Att han lär sig att mamma också går - och kommer hem. På jobbet och från omgivningen var det jag som fick flest reaktioner. "Du är väl hemma ett år? Inte? Var för inte?" "Vad har du för superviktigt jobb som gör att du inte KAN vara hemma?" Hade jag inte varit den jag är hade jag kanske tyckt de ifråga satte min vilja att vara mamma. För på många andra (särskilt andra nyblivna mammor) lät det som om jag var ooootroligt korkad som inte passade på att vara hemma ett år minst. mannen möttes nog bara av positiva reaktioner. En arbetsledare på hans jobb kommenterade det hela med något i stil med: Kanske jag också skulle ha varit hemma så hade inte ex-et gnällt så mycket och förhållandet kanske hållt? Jag tror att det är OTROLIGT viktigt ur jämställdhetssynpunkt både i hemmet och i arbetslivet att både mamma och pappa får vara hemma länge. Jag tror det hjälper till att lägga grunden till trygga förhållanden för barnet också.
Hermula Skrevet 2. april 2006 #3 Skrevet 2. april 2006 Jeg var hjemme de 4 første månedene, etterpå har vi delt permisjonen ca 50 - 50. Vi synes det har fungert bra. Jeg er glad vår datter har en pappa som tar ansvar og kjenner hennes behov. Selv om jeg startet å jobbe såpass tidlig, ammer jeg fremdeles. H un er nå 1 år. Vi har videreført permisjonen utover ett år, da vi ikke fikk barnehage der vi ønsket til jul. Nå jobber jeg 60% og mannen min jobber 40%. Vi hadde planlagt bruk av tidskonto, men med manglende barnehageplass ble det vanskelig. Største problemet vi har hatt, er at mannen min fortsatt har avdelingslederansvar på jobben. Dersom det blir et barn til på oss, sier han at han ønsker permisjon fra denne delen av jobben i perioden med svangerskapspermisjon. Jeg har fått endel spørsmål jeg, om jeg virkelig ikke vil prioritere datteren vår dette første året! Jeg synes at det er det jeg har gjort. Jeg har lagt tilrette for at vår datter får et godt forhold til sin far. Jeg har også ivaretatt meg selv ved å jobbe litt, og har derfor hatt mer overskudd til min datter de dagene jeg har vært hjemme. Lykke til
Veronal Skrevet 2. april 2006 #4 Skrevet 2. april 2006 (endret) *poff* Endret 28. november 2006 av Veronal
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #5 Skrevet 2. april 2006 Høres ut som en svært god idè og dele den 50/50. Norske politikere tør vel ikke å stå for noe og bare ta en avgjørelse - det må vel ut på høring til alle innbyggerne i hele landet først...og opprettes et utvalg
Far til 2 Skrevet 2. april 2006 #6 Skrevet 2. april 2006 Høres ut som en svært god idè og dele den 50/50. Norske politikere tør vel ikke å stå for noe og bare ta en avgjørelse - det må vel ut på høring til alle innbyggerne i hele landet først...og opprettes et utvalg ← Norske politikere tør verldig sjeldent ta avgjørelser som barn kan ha glede av om det samtidig medfører kostnader for staten. Aller minst de politiske partiene som påstår at de har fokus på barn og familie. Men vi kan jo fortsette å håpe at også politikerene får opp øynene ettersom resten av befolkningen har sett den nye trenden i MANGE år.
monja Skrevet 2. april 2006 #7 Skrevet 2. april 2006 Vi delte og permisjonen, men på den litt annen måte enn dere. Jeg var hjemme de første 6 mnd og etter det delte vi permisjonen 50/50. Vi løste det med at jeg jobbet mandag, tirsdag og onsdag en uke og torsdag og fredag uka etter. Mannen min jobbet motsatt. Fra poden var 9 mnd var mannen min hjemme i 100% inntil permisjonen var slutt. Dette fungerte kjempebra og vi kommer til å dele neste gang og, det er sikkert.
Caramba Skrevet 2. april 2006 #8 Skrevet 2. april 2006 (endret) Norske politikere tør verldig sjeldent ta avgjørelser som barn kan ha glede av om det samtidig medfører kostnader for staten. Aller minst de politiske partiene som påstår at de har fokus på barn og familie. Men vi kan jo fortsette å håpe at også politikerene får opp øynene ettersom resten av befolkningen har sett den nye trenden i MANGE år. ← Jeg synes ikke deling av permisjon mellom mor og far er noe som trenger å bli lovfestet. Det er veldig fint slik det er nå hvor foreldrene selv står fritt til å velge hva som passer best for deres familie. Vedlig mange deler, men for mange andre ville det ikke vært gjennomførbart. Feks så er min mann selvstendig næringsdrivende og får null inntekt hvis han ikke jobber. Alikvel har han såpass fleksible arbeidsforhold at han kunne vært mye hjemme uansett. Endret 2. april 2006 av Caramba
Gjest guiseppe Skrevet 3. april 2006 #9 Skrevet 3. april 2006 Vi deler litt annerledes. Jeg jobbet til ungen var seks uker, etter det har pappaen hatt permisjon. Ungen er nå seks måneder og jeg fullammer fortsastt, han har aldri fått annet enn MM. Jeg har ammefri fra jobb + pumper meg der, så får han melken neste dag. Jeg ser overhodet ingen negative ting med denne løsningen, hadde gjort det samme igjen. Jeg har ikke fått en eneste negativ tilbakemelding, snarere tvert i mot: Alle som sier noe syns det er utrolig bra at ungen og faren får et så nært forhold. Jeg får kontakten via ammingen, så jeg blir ikke skjøvet bort. Vårt valg var begrunnet med at mannens jobb tar mest tid fra familien i form av ugunstige arbeidstider, samt at jeg har en morsommere og mer "karriereaktig" jobb.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #10 Skrevet 3. april 2006 Du mener vel at du var hjemme til barnet var 6 uker? Du kan vel ikke ha jobbet rett etter fødselen??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå