AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Jeg er generelt fornøyd med livet som frivillig barnløs og singel. Jeg er i begynnelsen av 30 årene og er yngst i en søskenflokk på 3. Mine eldre søsken har barn og samboere. Jeg har til daglig lite til ingen kontakt med familien min, og det er helt greit. Det er ikke noe usagt imellom oss, vi er bare veldig forskjellige og har ikke den næreste relasjonen. Nå nærmer det seg jul igjen og jeg vil ikke feire med egen familie. Jeg orker ikke 3-5 dager med «vi er så glad i hverandre». Det gir meg ingenting, tvert i mot så anser jeg det hele som slitsomt og irriterende, ikke minst dyrt. Jeg liker hverken julemat eller kjøpefesten jula nå har blitt. For meg er det fort en utgift på 3000-4000kr, gaver til 5 tantebarn, to søsken med samboere og mine foreldre. Jeg får lite i retur, da kidsa ikke kjøper gaver, de voksne gir meg alt fra treningsball til pledd. Jeg har helt normal god økonomi, men synes likevel at det er en uting å kjøpe og få ting jeg ikke trenger, bare fordi det er jul. Det mest energikrevende for meg er likevel å holde ut dette, for det er slitsomt å forholde seg til kidsa. De er slitsomme, sorry foreldre der ute 🙈 Jeg og mine søsken har lite til felles. Jeg har et rikt liv, sånn bortsett fra familien min. Jeg stortrives med nettverket, jobben og livsstilen min. Jeg er av typen som stortrives i eget selskap og jobber med mennesker til daglig. Jeg hadde blitt veldig glad for juleferie alene i år og lurer på om jeg skal unne meg det? Til neste år kan jeg tenke meg å reise vekk, men i år vil jeg bare være alene. Til min familie vil jeg fortelle en hvit løgn om en reise jeg ikke skal på. Hva tenker dere om dette? Jeg har i utgangspunktet ingen ikke tenkt å sende gaver, siden jeg ikke skal feire med dem og gjøre det klart for dem at jeg ikke ønsker noen gaver fra dem heller. Er det ok eller er det å brenne ned alle broer til mine nære og kjære? Anonymkode: 20f7a...776 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Skrevet 3 timer siden Du løser ikke dette ved å late som du reiser vekk. Hvis du ikke liker å gi/få dyre materielle gaver, kan du heller være tanta som tar med tantebarn på opplevelser. Men om du ønsker null kontakt med familien hele året, er det jo bare å kjøre på.. Anonymkode: 75beb...457 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Skrevet 3 timer siden Min første tanke er hvordan bor du i forhold til resten av familien? Bor dere alle i samme by/distrikt? For hvis dere gjør det forstår jeg ikke at du mener dere må være sammen 3-5 dager med "vi er så glad i hverandre". Hva med å sette av julaften ettermiddag/kveld til feiring med familien hvis det går? Jeg tenker i hovedsak på barna og hvilken relasjon du vil ha til de fremover. Om du selv ikke vil ha barn kan det likevel være fint å ha grei relasjon til tantebarna når de blir eldre. Det grunnlaget bygges nå mens de enda er små. Og sånn du beskriver forholdet til gaver som ting du ikke trenger skjønner jeg ikke hvorfor det gjør deg så mye at du får mindre enn du gir. Si eventuelt at du ikke vil gi gaver til de voksne og at du heller ikke ønsker gaver tilbake dersom du har dårlig råd. Kanskje familien din ser tegningen og likevel velger å kjøpe noe fint til deg fra barna om de vil gi deg noe uten at du skal bruke så mye penger tilbake? 😉 Dette svaret er basert på at dere tilsynelatende ikke har noen underliggende konflikter som gjør at du trenger å holde deg unna familien. Mulig det er mer enn du forteller bak innlegget ditt, men sånn jeg leser dette tenker du kun på deg selv og dine behov. Da tenker jeg det er greit å minne om at man noen ganger bør kunne ofre noe for familiens beste. Selve julaften mener jeg man bør kunne bidra til en hyggelig julefeiring om det ikke er særlige grunner for å la det være. Anonymkode: 4e9e6...e41 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden I år er det perfekte året for å lyve på seg en lang juleferie i utlandet / andre steder. Hadde dratt en hvit løgn om reiseplaner, eller nære venner som trenger hjelp med noe. Etter alt å dømme så kjenner søsknene dine det på samme måte. De vil sikkert synes at det er synd at du ikke kommer, og mene det, men de har helt sikkert nok med seg selv og sitt eget liv.
Brunello Skrevet 3 timer siden #5 Skrevet 3 timer siden Ikke lyv. Enten sier man at det har vært så mye den siste tiden at en ikke orker, eller så sier man sannheten om at besøk suger ut energien. Et annet alternativ er å begrense besøket til maks en overnatting.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Skrevet 3 timer siden Eneste jeg lyver om til familie, er hvor og hvem jeg feirer merkedager med. Før gjemte jeg meg bak jobb, altså å jobbe mye, for å ha unnskyldninger for å slippe besøke min familie. Bare gjør det. Sier du at du vil feire jul alene så prøver se seg gjerne på manipulasjon og spiller på følelsene dine. Anonymkode: c0ed5...ae9
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Skrevet 3 timer siden Sikkert glad for at du ikke kommer, tante sur og tverr. Bare å reise bort. Anonymkode: 9a518...038 3
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #8 Skrevet 3 timer siden Bare å si att du trenger juleferien til å restituere, og att du gleder deg til å feire alene stille og rolig. Du gjør faktisk nøyaktig som du ønsker selv, ingen må noe som helst når det kommer til juletider Anonymkode: f8222...101
got2go Skrevet 3 timer siden #9 Skrevet 3 timer siden Reis herregud. El feir hjemme alene. Livet er for kort
kjærring Skrevet 3 timer siden #10 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg er generelt fornøyd med livet som frivillig barnløs og singel. Jeg er i begynnelsen av 30 årene og er yngst i en søskenflokk på 3. Mine eldre søsken har barn og samboere. Jeg har til daglig lite til ingen kontakt med familien min, og det er helt greit. Det er ikke noe usagt imellom oss, vi er bare veldig forskjellige og har ikke den næreste relasjonen. Nå nærmer det seg jul igjen og jeg vil ikke feire med egen familie. Jeg orker ikke 3-5 dager med «vi er så glad i hverandre». Det gir meg ingenting, tvert i mot så anser jeg det hele som slitsomt og irriterende, ikke minst dyrt. Jeg liker hverken julemat eller kjøpefesten jula nå har blitt. For meg er det fort en utgift på 3000-4000kr, gaver til 5 tantebarn, to søsken med samboere og mine foreldre. Jeg får lite i retur, da kidsa ikke kjøper gaver, de voksne gir meg alt fra treningsball til pledd. Jeg har helt normal god økonomi, men synes likevel at det er en uting å kjøpe og få ting jeg ikke trenger, bare fordi det er jul. Det mest energikrevende for meg er likevel å holde ut dette, for det er slitsomt å forholde seg til kidsa. De er slitsomme, sorry foreldre der ute 🙈 Jeg og mine søsken har lite til felles. Jeg har et rikt liv, sånn bortsett fra familien min. Jeg stortrives med nettverket, jobben og livsstilen min. Jeg er av typen som stortrives i eget selskap og jobber med mennesker til daglig. Jeg hadde blitt veldig glad for juleferie alene i år og lurer på om jeg skal unne meg det? Til neste år kan jeg tenke meg å reise vekk, men i år vil jeg bare være alene. Til min familie vil jeg fortelle en hvit løgn om en reise jeg ikke skal på. Hva tenker dere om dette? Jeg har i utgangspunktet ingen ikke tenkt å sende gaver, siden jeg ikke skal feire med dem og gjøre det klart for dem at jeg ikke ønsker noen gaver fra dem heller. Er det ok eller er det å brenne ned alle broer til mine nære og kjære? Anonymkode: 20f7a...776 Kjør på. Det er ditt liv, du bestemmer
monican94 Skrevet 3 timer siden #11 Skrevet 3 timer siden Jeg ville sagt at jeg i år ønsker å feire jul alene. Ift gave ville jeg kjøpt et spill som familiegave til de 2 familiene (brått kutta en haug gaver) og en konfekt e.l. til dine foreldre.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #12 Skrevet 3 timer siden Skjønner deg veldig godt. Jeg har flere juler reist vekk med enten venner eller kjæreste. Er også lei av gavemaset, men tenker i år å gjøre det ganske enkelt med å kjøpe gavekort. Har et litt anstrengt forhold til alle i familien og føler meg ganske ulik dem. Heldigvis bor jeg ikke så langt unna så jeg kan dra på dagsbesøk og må ikke bo hjemme i julen. Anonymkode: c0d50...3e7
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden Feire på den måten som passer deg best! Selv har jeg barn og feirer med familie, men broren min er singel og barnløs. Vi har god kommunikasjon og forståelse for hverandre, så det er rom for at han kan gjøre hva han vil. Et år feiret han alene hjemme, i fjor feiret han med oss, et annet år reiste han bort på singeltur. Og alt er greit! Det viktigste er at også han har en fin jul som han selv velger og ønsker. Han er velkommen, men det er ikke noe problem om han ønsker å takke nei. Kan du også snakke med familien din? Jeg føler ærlighet er best hvis du kan nå frem til dem. Håper du får en jul du selv trives godt med! Anonymkode: ccb7c...4c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå