Grønnsaksvaffel Skrevet 22 timer siden #21 Skrevet 22 timer siden Jeg hadde syns det var utrolig trist hvis jeg ikke kunne feire jul sammen med familien min. Da hadde jeg følte meg ensom. 1 1
BeeKind Skrevet 22 timer siden #22 Skrevet 22 timer siden Det er selvfølgelig forskjell på å være alene på en hverdag og å være alene på en høytidsdag hvor kulturen legger opp til at «alle» skal samles med sine nærmeste. Kontrasten blir veldig stor. Det betyr ikke at ensomhet ikke betyr noe resten av året. Men for mange er ting ekstra sårt på slike dager. 1
HemmeligSpion Skrevet 22 timer siden #23 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det egentlig så katastrofalt å være alene på julaften? Jeg sitter jo alene alle de andre dagene i året, og da er det ingen som løfter et øyenbryn. Men akkurat 24. desember blir det plutselig et samfunnsproblem, som om ensomhet bare teller når juletreet er tent. Jeg skjønner det bare ikke. Hva er logikken? Hvis man allerede er vant til stillheten og roen, hvorfor skulle akkurat den ene dagen være så dramatatisk annerledes? Hvorfor skulle det plutselig bli et problem da, når det ikke er et problem ellers i året? For meg er julaften bare én dag til i kalenderen. Litt mat, litt ro, kanskje en film, same procedure as every other day. Jeg skjønner ikke hvorfor folk insisterer på å gjøre det til noe dramatisk. Det er som om deres egne forventninger til hva man burde føle, blir til en slags objektiv sannhet. Jeg sier ikke at det er galt å savne fellesskap, men for noen av oss er julaften bare… en helt vanlig dag. Noen av oss har det faktisk helt fint alene. Så hvorfor er det så vanskelig for folk å forstå? Anonymkode: 1f20b...f43 De aller fleste har et veldig stort behov for tilhørighet og å tilhøre en gruppe. Det er på grunn av steinalderhjernen vår og et slags beskyttelsesinstinkt. Så er den andre greia urettferdighet. Når "alle" er sammen med gode venner og slekt eller både og på julaften så tenker de at de er en uforholdsmessig stor forskjell fordi de tror at alle har det samme behovet som det de har. I tillegg er det nok en del som bare vil moralposere litt. 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #24 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Men det er gjerne forskjell på å være alene fordi man vil og fordi man må. Hvis dere hadde vært alene alle høytider år ut og år inn fordi dere ikke hadde noen å feire med, hadde dere kanskje sett annerledes på det. Anonymkode: b8b5b...c6b Meg som sa det.. Kanskje? Men jeg er syk og vil kun være alene. Folk tapper meg. Innser at det har vært slik før også da jeg var friskere. Full forståelse for at det kan være slik du sier og. Anonymkode: 7970b...857 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #25 Skrevet 22 timer siden Det er en dag knyttet til følelser. Jeg er nylig kommet ut av Jehovas vitner. Så har dermed mistet all familie og alle venner. Jeg har ikke fått nye venner ennå. Derfor satt putt aleine på julaften i fjor og vil nok gjøre det igjen i år. Selv om jeg ikke er vant til å feire jul og har vært aleine hver eneste dag over en lenger periode så er julaften litt ekstra vond. Tårene trillet når jeg prøvde å handle inn til en julemiddag den 24 desember som jeg ikke orket å fullføre når jeg kom hjem. Anonymkode: 584ff...d4a 1 4
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #26 Skrevet 22 timer siden Jeg skal være alene på julaften for første gang. Barn skal være hos ex. Min familie bor 8 timer unna og jeg har ikke fri fra jobb i romjula til å reise dit. Jeg tror det skal gå helt fint, men det største problemet er å overbevise alle andre om det. Jeg vil heller være hjemme alene med fyr i ovnen, pysj, film på tv og hund, enn å dra til kollega eller venner for å feire i andres tradisjoner. Men det er visst vanskelig å akseptere for andre🤷♀️ Anonymkode: 31855...9e4 1 3
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #27 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg drømmer om å være alene på julaften.. Anonymkode: 7970b...857 Det kan du vel fikse? Anonymkode: 0bbc9...669 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #28 Skrevet 21 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (49 minutter siden): Jeg hadde syns det var utrolig trist hvis jeg ikke kunne feire jul sammen med familien min. Da hadde jeg følte meg ensom. Man kan føle seg ensom sammen med familien også. Mange gjør det. Ensom og alene er to forskjellige ting, btw. Anonymkode: 0bbc9...669 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #29 Skrevet 21 timer siden BeeKind skrev (47 minutter siden): Det er selvfølgelig forskjell på å være alene på en hverdag og å være alene på en høytidsdag hvor kulturen legger opp til at «alle» skal samles med sine nærmeste. Kontrasten blir veldig stor. Det betyr ikke at ensomhet ikke betyr noe resten av året. Men for mange er ting ekstra sårt på slike dager. Hvem snakker om ensomheten her? TS snakker om å være alene. Anonymkode: 0bbc9...669 2
Grønnsaksvaffel Skrevet 21 timer siden #30 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan føle seg ensom sammen med familien også. Mange gjør det. Ensom og alene er to forskjellige ting, btw. Anonymkode: 0bbc9...669 Jeg føler meg ikke ensom med familien. Jada, jeg vet at ensom og alene er to forskjellige ting.
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #31 Skrevet 21 timer siden Har vært alene 2 ganger, beste julen i hele mitt voksne liv👏 Anonymkode: c2f38...9d5 1 2
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #32 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Godtar folk det da? Anonymkode: ce0c0...4e4 Nå er det ikke noe særlig med folk igjen, men de som spør godtar det stort sett. Men kommer alltid noen spørsmål om det ikke er ensomt osv. Anonymkode: fc8f6...39f
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #33 Skrevet 21 timer siden Nå er det vel ikke bare det å være alene, men fraværet av de som ikke er der. De man enten har mistet, eller de som aldri kom (barn, partner, foreldre, svigerbarn, barnebarn etc.) I sosiale medier ser jeg veldig mange skriver så varmt om "flokken sin", det er aldri mer synlig enn akkurat på julaften. Nå har jeg aldri vært helt alene, men det kan absolutt skje, siden jeg er barnløs og mine foreldre en dag ikke er her mer. Jeg hadde absolutt foretrukket å feire alene framfor en medlidenhetsinvitasjon fra en fjern slektning, men jeg (tror) jeg hadde følt voldsomt på savnet. Maset er for øvrig ganske likt på nyttårsaften hvis man ikke har venner, eller 17. mai hvis man ikke har barn (og venner). Anonymkode: 90b86...128 1 3
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #34 Skrevet 20 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Jeg hadde syns det var utrolig trist hvis jeg ikke kunne feire jul sammen med familien min. Da hadde jeg følte meg ensom. Det blir hva du lager det til. Har du bestemt deg for at det blir ensomt så blir det det. Anonymkode: be43d...84f 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #35 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en dag knyttet til følelser. Jeg er nylig kommet ut av Jehovas vitner. Så har dermed mistet all familie og alle venner. Jeg har ikke fått nye venner ennå. Derfor satt putt aleine på julaften i fjor og vil nok gjøre det igjen i år. Selv om jeg ikke er vant til å feire jul og har vært aleine hver eneste dag over en lenger periode så er julaften litt ekstra vond. Tårene trillet når jeg prøvde å handle inn til en julemiddag den 24 desember som jeg ikke orket å fullføre når jeg kom hjem. Anonymkode: 584ff...d4a Så tøff og modig du er. Jeg også har kuttet ut all familie og venner. Så jeg er også alene på julaften. Men jeg tenker at det er veldig koselig. Jeg begynner å bli klar for å snart finne noen nye å feire med. Men i mellomtiden koser jeg meg med at jeg bestemmer alt selv denne dagen og har veldig fokus på at dette er koselig. Du vil ikke sitte alene resten av livet. Du finner venner og får deg kjæreste og så en ny familie. Alt ordner seg. ❤️🎅 Anonymkode: be43d...84f 1 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #36 Skrevet 20 timer siden Jeg har feiret med familie stort sett alle julaftener. Men jeg kunne også gjerne vært alene eller reist bort. Folk er forskjellige. Men litt koselig er det å feire med familien selvsagt, når alle er venner 👍❤️ Anonymkode: c737c...b95 2
BareMay Skrevet 20 timer siden #37 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor er det egentlig så katastrofalt å være alene på julaften? Jeg sitter jo alene alle de andre dagene i året, og da er det ingen som løfter et øyenbryn. Men akkurat 24. desember blir det plutselig et samfunnsproblem, som om ensomhet bare teller når juletreet er tent. Jeg skjønner det bare ikke. Hva er logikken? Hvis man allerede er vant til stillheten og roen, hvorfor skulle akkurat den ene dagen være så dramatatisk annerledes? Hvorfor skulle det plutselig bli et problem da, når det ikke er et problem ellers i året? For meg er julaften bare én dag til i kalenderen. Litt mat, litt ro, kanskje en film, same procedure as every other day. Jeg skjønner ikke hvorfor folk insisterer på å gjøre det til noe dramatisk. Det er som om deres egne forventninger til hva man burde føle, blir til en slags objektiv sannhet. Jeg sier ikke at det er galt å savne fellesskap, men for noen av oss er julaften bare… en helt vanlig dag. Noen av oss har det faktisk helt fint alene. Så hvorfor er det så vanskelig for folk å forstå? Anonymkode: 1f20b...f43 Folk liker å ha noen å synes synd på og så benytter de anledningen til å "vise verden" hvor gode og snille de er ved å skulle "ta seg av" en stakkars som sitter alene i jula.. 5
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #38 Skrevet 19 timer siden Fordi jeg husker godt da jula var anderledes. Jeg husker hva den var. Joda, det går greit med en og annen jul alene, men ikke hver gang. Da blir det bare vondt for meg. Anonymkode: 8569a...04f
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #39 Skrevet 19 timer siden Tror det er verre for de som har nære som er alene. Enn de som er alene. Skal liksom bry oss om alle den kvelden. Men uken etterpå på nyttårskvelden er det glemt. Anonymkode: ff08c...4b6 3
Grønnsaksvaffel Skrevet 13 timer siden #40 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det blir hva du lager det til. Har du bestemt deg for at det blir ensomt så blir det det. Anonymkode: be43d...84f Nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå