Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har to tenåringer, som jeg selvsagt ønsker alt godt for. Dette handler ikke om mine ambisjoner men jeg ønsker å kunne komme med gode innspill til videre vei innen utdanning.

Min eldste går påbygg nå og skal nok ha et friår/jobbeår etter dette. Men så er han klar for studier. Han har tidligere gått SSR og ønsker ikke å starte med å jobbe i butikk bare for å si det sånn. Jeg trenger ikke råd om lærlingplass for det ønsker han ikke selv.

Han er oppvakt, svært omgjengelig og trygg og finner seg til rette mange steder. Ikke så glad i matte og naturfag men liker godt historie og å diskutere. Ikke spesielt praktisk anlagt men flink til å snakke for seg.

Så har jeg en til som er litt yngre, regner med at denne tenåringen tar en form for studiespes også.

Hvilke yrker og utdanninger er det bruk for fremover? De skal selvsagt bestemme selv men hva er gode valg?

Ønsker at de skal få yrker som de trives med, det er det viktigste. Og så vil jeg de skal kunne forsørge seg selv og slippe å bekymre seg for økonomi. Det er og viktig å velge yrke som du kan bli eldre i.

Begge mine barn er oppvakte og kvikke uten å være blant de som er på toppen resultatmessig. De har gode evner men er ikke sånne elever som får en haug med seksere. Ingen av dem ønsker å jobbe innen helse.

Jeg ønsker ikke svar som det har du ingenting med, for alle foreldre ønsker å hjelpe barna sine inn på veien til voksenlivet.

Jeg valgte selv en litt usikker yrkesvei, og har betalt mye for det selv om jeg og har hatt mange flotte opplevelser. Husker jeg spurte min mor hva hun ville anbefale meg og hun sa da, psykolog. Og det har jeg tenkt siden, at der så hun noe som jeg ikke gjorde. Det hadde vært et yrke som passet meg med mulighet til fordypning, og til å virkelig kunne gjøre en forskjell.

Anonymkode: 4d0fa...169

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La dem få lov til å velge sine egne veier. Naturligvis kan det bli litt famling, men jeg tror aldri de blir lykkelige om de skal ledes av foreldrene. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

La dem få lov til å velge sine egne veier. Naturligvis kan det bli litt famling, men jeg tror aldri de blir lykkelige om de skal ledes av foreldrene. 

Har ikke tenkt å lede dem. men kanskje noen råd på veien. 

Og å vite litt om hvilke veier som kan lede til en ok jobb. Sønnen min har for eksempel tenkt litt på eiendomsmegling, er det et godt valg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har ikke tenkt å lede dem. men kanskje noen råd på veien. 

Og å vite litt om hvilke veier som kan lede til en ok jobb. Sønnen min har for eksempel tenkt litt på eiendomsmegling, er det et godt valg?

Dersom han ønske det, så er det en god vei for ham. :)

Skrevet

Bra at du hjelper dem, for ungdommer har virkelig ikke peiling på hva arbeidslivet innebærer. Mine foreldre sa jeg burde bli akkurat det jeg hadde lyst til, og det jeg hadde lyst til var å drive med hest. Ikke akkurat det beste valget dersom man vil kunne forsørge seg selv (og enda mindre en familie). 

Ungdommer har heller ikke snøring på hva det faktisk koster å leve, og de tror gjerne på mantraet «det viktigste er å trives» (slik de forstår det: Ha det kjempegøy på jobben og tjene lite). Det er ikke lett å trives som fattig, så du bør absolutt råde dem til å velge studier som gir gode karrieremuligheter og solid lønn. Jeg ville kanskje tenkt juss, litt fordi jeg synes det virker spennende selv, men du kjenner dine barn best.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har to tenåringer, som jeg selvsagt ønsker alt godt for. Dette handler ikke om mine ambisjoner men jeg ønsker å kunne komme med gode innspill til videre vei innen utdanning.

Min eldste går påbygg nå og skal nok ha et friår/jobbeår etter dette. Men så er han klar for studier. Han har tidligere gått SSR og ønsker ikke å starte med å jobbe i butikk bare for å si det sånn. Jeg trenger ikke råd om lærlingplass for det ønsker han ikke selv.

Han er oppvakt, svært omgjengelig og trygg og finner seg til rette mange steder. Ikke så glad i matte og naturfag men liker godt historie og å diskutere. Ikke spesielt praktisk anlagt men flink til å snakke for seg.

Så har jeg en til som er litt yngre, regner med at denne tenåringen tar en form for studiespes også.

Hvilke yrker og utdanninger er det bruk for fremover? De skal selvsagt bestemme selv men hva er gode valg?

Ønsker at de skal få yrker som de trives med, det er det viktigste. Og så vil jeg de skal kunne forsørge seg selv og slippe å bekymre seg for økonomi. Det er og viktig å velge yrke som du kan bli eldre i.

Begge mine barn er oppvakte og kvikke uten å være blant de som er på toppen resultatmessig. De har gode evner men er ikke sånne elever som får en haug med seksere. Ingen av dem ønsker å jobbe innen helse.

Jeg ønsker ikke svar som det har du ingenting med, for alle foreldre ønsker å hjelpe barna sine inn på veien til voksenlivet.

Jeg valgte selv en litt usikker yrkesvei, og har betalt mye for det selv om jeg og har hatt mange flotte opplevelser. Husker jeg spurte min mor hva hun ville anbefale meg og hun sa da, psykolog. Og det har jeg tenkt siden, at der så hun noe som jeg ikke gjorde. Det hadde vært et yrke som passet meg med mulighet til fordypning, og til å virkelig kunne gjøre en forskjell.

Ikke data på NTNU i Ålesund, i hvertfall. Slik det er nå, så har ikke offentlige instutisjoner i Norge lov til å ansatte folk herfra på grunn av fravær av eksamen på de helt mest kritiske områdene. Offentlige instutisjoner er tvunget, som følge av kvalifikasjonsprinsippet i arbeidsmiljøloven, tunget til å systematisk annerkjenne at de faktisk ikke kan helt elmentær programmering som følge av eksepsjonelt fraværende vurderings-evne til de ansatte på instuttet omkring eksamen, fag og undervisning.

NOKUT har ikke lov til å la NTNU Ålesund fortsette, og det økonomiske bedrageriet (straffbar handling, ja) som foregår som veldig mye annet.

Anonymkode: 2088a...087

AnonymBruker
Skrevet

Tror det blir mer og mer tydelig for mange arbeidsgivere at mange av de hotteste McUtdanningene egentlig ikke kvalifiserer til arbeidslivet. Ikke mer enn VGS.

Tror det meste innen helse gir jobbsikkerhet i mange år hvis man er villig til å stå på og forstår kravene.

Om det så bare er renholder på helseinstitusjoner. Det virker å være mangler over hele fjøla der.

Ellers er jo forsvar og forsvarsindustri "i vinden", men hvem vet hvor lenge det varer.

Anonymkode: 21f55...92b

AnonymBruker
Skrevet

Fysiske yrker som elektriker, rørlegger, tømrer osv. Eventuelt innen teknologi/data. Yrker for fremtiden og som vil være trygge og godt betalte mtp. fremveksten av AI.

Anonymkode: c3abb...80a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker selv jeg ville valgt f.eks mekaniker eller lignende. Må være utrolig praktisk og økonomisk å kunne reparere sin egen bil. Og det er jo noe som alltid trengs.

Anonymkode: 855a0...682

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er interessert i samfunn og det å prate, men mindre matte og lite praktisk kan noe juridisk være noe? Lærer? Mye å tenke på når man velger utdanning. 
Hvor lett det er å få jobb, hvor man ønsker å bo, lønn, arbeidstid, lengde på utdanning. For å kunne ta høyere utdanning må en også like å gå på skole. 
Yrkesfag er også mer attraktivt i dag, der kan man bygge på med fagskole, og slippe mye studielån og komme raskere i jobb. 
Vår sønn tok yrkesfag og fikk seg fast jobb når han var ferdig med fagbrev som 19 åring. Startlønn på 500.000 i året. Samtidig som han har startet eget firma og leier seg ut når han har tid. Tjener ca 600.000 i året og er 19 år. Dette startlønn. 
Men han jobber hardt

Anonymkode: 1b6fc...7bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fysiske yrker som elektriker, rørlegger, tømrer osv. Eventuelt innen teknologi/data. Yrker for fremtiden og som vil være trygge og godt betalte mtp. fremveksten av AI.

Anonymkode: c3abb...80a

ikke tømrer om dagen. Byggebransjen ligger nede med knekt rygg. Tar mange år før det er trygt igjen. 

Anonymkode: c91d8...e65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva med lærer? Da med planer om lengre utdanning enn bachelor, slik at han kan jobbe på høyskole/universitet. Da får han studert noe han interesserer seg for, og absolutt diskutere. Men det beste rådet jeg gjerne skulle hatt som ung var å ikke forhaste meg. Gi det et par år, og teste ut ulike jobber før jeg tok et så stort valg. 

Anonymkode: 8198c...b58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...