AnonymBruker Skrevet 17. november #81 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (23 timer siden): Da jeg jobbet i akuttmottak var det relativt vanlig med kvinnelig pasienter som nektet at menn skulle ta undersøkelser, som regel damer i hijab, unge kvinner, og mye psykiatri. Fordi det er mange menn i den bransjen og vi ikke rent sjelden var mindretall av kvinner på jobb, så var det for meg helt uaktuelt å skulle ta alle kasusene som nektet en mann å ta ekg eller blodtrykk ved innkomst. Et du så frisk at du klager på kjønnet på helsepersonellet som skal hjelpe deg, så får du vente på hjelp til du finner det for godt å akseptere den hjelpen som tilbys. Eller så er du frisk nok til å dra hjem. Jeg gidder ikke jobbet mer enn mennene pga pasienter som krever bestemt kjønn. Kjenner gastrokirurger også som er drittlei henvisninger av kvinnelige pasienter som forlanger kvinnelig lege for å få sjekke hemoroidene side, de får ta den legen de får eller leve med det. Det er så mye manko på helsepersonell, at så lenge folk får hjelpen de skal ha er kjønn mindre viktig. Anonymkode: 8bd58...247 Du vet at det er en god del kvinner som pga traumer og/ellerPTSD ikke klarer å gå til vanlig gynekolog? Ikke kan ta gynekologisk undersøkelse hos fastlege? Og som i hvertfall ikke fikser en mannlig lege/gynekolog. Du mener at når disse (og det er dessverre alt for mange) blir hjelpetrengende, bare må "akseptere" eller bare klare seg selv/dra hjem? Og du jobber i helsevesenet? Jævlig å lese at de med store traumer så slite med ufølsomme mennesker som deg. Du har et så foraktelig syn på mennesker som sliter. Anonymkode: 3bb60...cf0 1 2
Brunello Skrevet 17. november #82 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er mye innlagt på sykehus og får da noen ganger mannlig sykepleier som skal hjelpe til med kateter, EKG, dusj osv. Selvsagt foretrekker jeg kvinnelig sykepleier, som kvinne. Men det er da virkelig ikke noe jeg kan forlange, de løper og sliter nok de stakkars sykepleierne. Og har aldri erfart noe annet enn at de mannlige sykepleierne er like hyggelige og profesjonelle som de kvinnelige. Anonymkode: 51030...f6f Hvorfor? Jeg er mann, og skulle jeg blitt stelt av noen hadde jeg foretrukket en kvinne. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november #83 Skrevet 17. november Har dere glemt at det faktisk finnes menn som trenger hjelp av hjemmetjenesten og på sykehjemmet? Det er en stor overvekt av kvinner i de yrkene, og selvfølgelig er de profesjonelle og bare gjør jobben sin. Likevel med den tankegangen deres så kan man jo begynne å lure. Anonymkode: 266ae...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 17. november #84 Skrevet 17. november Jeg har hatt kvinnelig fastlege i alle år etter jeg ble voksen, nettopp fordi underlivet er tema i blant. Har absolutt ikke lyst til å bli dusjet av en mann. Har fått tatt mammografi av mann, og det var pussig. Anonymkode: 53d55...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 17. november #85 Skrevet 17. november Kan tenke meg det er best å få hjelp til intimt stell av en av samme kjønn, men det er jo ren utopi. Det er allerede så stor mangel på helse- og pleiepersonell at vi nok må være fornøyd dersom det kommer noen. Om noen tiår tyder alt på at det ikke kommer noe mennesker og utfører slikt stell i det hele tatt, man får kanskje en slags maskin eller et manuelt hjelpemiddel som gjør noe som likner. Er dere klar over hva endringen i demografi kommer til å føre til?? Det kommer ikke til å være folk til å gjøre jobben. Å snakke om at man skal få hjelp av en av samme kjønn tyder på at dere ikke har peiling på hva som venter oss, med mindre det gjøres drastiske grep. Anonymkode: ad62e...db2 3 2
Snok1 Skrevet 17. november #86 Skrevet 17. november Ludovica- skrev (48 minutter siden): Varierer sikkert men tror aldri jeg har fått det spørsmålet. Nei ingen blir jo tvunget til å motta hjelp de ikke ønsker. Man blir ikke tvunget til å ta imot dusj eller stell av en mann om man ikke er komfortabel med det. Nettopp.
Snok1 Skrevet 17. november #87 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du vet at det er en god del kvinner som pga traumer og/ellerPTSD ikke klarer å gå til vanlig gynekolog? Ikke kan ta gynekologisk undersøkelse hos fastlege? Og som i hvertfall ikke fikser en mannlig lege/gynekolog. Du mener at når disse (og det er dessverre alt for mange) blir hjelpetrengende, bare må "akseptere" eller bare klare seg selv/dra hjem? Hvor langt mener du storsamfunnets ansvar overfor enkeltindividet strekker seg? Hvor stor grad av pleie og personlig tilrettelegging mener du eldre og pleietrengende har krav på? Hvor stort skattetrykk er du villig til å akseptere for å finansiere storsamfunnets plikter? Dette er et ekte spørsmål, og problemstillingen er reell. Jeg har ikke et konkret svar selv, og jeg er oppriktig interessert i din mening og ditt resonnement. På forhånd takk. 4
AnonymBruker Skrevet 17. november #88 Skrevet 17. november Snok1 skrev (1 minutt siden): Hvor langt mener du storsamfunnets ansvar overfor enkeltindividet strekker seg? Hvor stor grad av pleie og personlig tilrettelegging mener du eldre og pleietrengende har krav på? Hvor stort skattetrykk er du villig til å akseptere for å finansiere storsamfunnets plikter? Dette er et ekte spørsmål, og problemstillingen er reell. Jeg har ikke et konkret svar selv, og jeg er oppriktig interessert i din mening og ditt resonnement. På forhånd takk. Du skjønner ikke alvoret for eneste mennesker her. Så klart man skal ta hensyn. Anonymkode: a8f13...84b
AnonymBruker Skrevet 17. november #89 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kan tenke meg det er best å få hjelp til intimt stell av en av samme kjønn, men det er jo ren utopi. Det er allerede så stor mangel på helse- og pleiepersonell at vi nok må være fornøyd dersom det kommer noen. Om noen tiår tyder alt på at det ikke kommer noe mennesker og utfører slikt stell i det hele tatt, man får kanskje en slags maskin eller et manuelt hjelpemiddel som gjør noe som likner. Er dere klar over hva endringen i demografi kommer til å føre til?? Det kommer ikke til å være folk til å gjøre jobben. Å snakke om at man skal få hjelp av en av samme kjønn tyder på at dere ikke har peiling på hva som venter oss, med mindre det gjøres drastiske grep. Anonymkode: ad62e...db2 Det er det jeg sier. Jeg frykter å bli gammel blir Ebbesvik retraumatisering. For de driter i hensyn. Fordi økonomi! Anonymkode: a8f13...84b
AnonymBruker Skrevet 17. november #90 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det jeg sier. Jeg frykter å bli gammel blir Ebbesvik retraumatisering. For de driter i hensyn. Fordi økonomi! Anonymkode: a8f13...84b Det er ikke økonomi som er det største hinderet for god helse- og omsorgstjenester i tiårene framover. Vi har tross alt et stort og voksende oljefond å ta av, og Norge går godt økonomisk. Det er mangel på folk i arbeid/kapasitet og kompetanse. I mange kommuner i landet vil andelen pensjonister være like stor eller større en andelen i yrkesaktiv alder. Og selv om absolutt alle i årskullene som er på vei inn i arbeidslivet nå begynner i helse- og omsorgstjenesten, vil det fortsatt ikke være nok til å forsette med det tjenestenivå som er i dag. Så krav om pleier som er eget kjønn er det bare er å glemme. Anonymkode: ad62e...db2 3 3
AnonymBruker Skrevet 17. november #91 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke økonomi som er det største hinderet for god helse- og omsorgstjenester i tiårene framover. Vi har tross alt et stort og voksende oljefond å ta av, og Norge går godt økonomisk. Det er mangel på folk i arbeid/kapasitet og kompetanse. I mange kommuner i landet vil andelen pensjonister være like stor eller større en andelen i yrkesaktiv alder. Og selv om absolutt alle i årskullene som er på vei inn i arbeidslivet nå begynner i helse- og omsorgstjenesten, vil det fortsatt ikke være nok til å forsette med det tjenestenivå som er i dag. Så krav om pleier som er eget kjønn er det bare er å glemme. Anonymkode: ad62e...db2 Det er ikke opp til deg å bestemme krav til kjønn. Heldigvis. Anonymkode: a8f13...84b
AnonymBruker Skrevet 17. november #92 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke opp til deg å bestemme krav til kjønn. Heldigvis. Anonymkode: a8f13...84b Men et slikt krav ville kommunene og sykehusene aldri klart å oppfylle, så derfor kommer det ikke. Jeg bestemmer ingenting men jobber med disse tingene, så jeg vet hva jeg snakker om. Anonymkode: ad62e...db2 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. november #93 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 19.37): Jeg trekker på årene, og ser at min tante blir stelt av inntil ti forskjellige menn og kvinner av ulike nasjonaliteter i hjemmetjenesten. Jeg synes det virker helt forferdelig å skulle dusjes og stelles av mange ulike menn av alle nasjonaliteter og samfunnslag. Kvinner av alle nasjonaliteter og samfunnslag føles derimot helt trygt. Jeg synes alle kvinner bør stelles av sitt eget kjønn når de er gamle og hjelpeløse. Og at innvandrerkvinner bør stelles av noen som kan deres språk og kultur, så de ikke krenkes. Det er på en måte tryggere for menn å stelles av kvinner. Bluferdighet kan lide, men de risikerer ikke på samme måte voldtekter og overgrep. Jeg vet at 99,9 % er gode mennesker, men flere eldre kvinner er voldtatt i hjemmetjenesten i Sverige. Er jeg helt skrudd som vil ha kvinnelige pleiere? Prøvde å si snakke med venninne, som mente det var kjønnsdiskriminering å ikke ville stelles av mange ulike menn. Hva tenker dere? Er jeg bare rar? Anonymkode: d03ff...749 Jeg er ikke gammel, men har vært kritisk syk. Har blitt stelt og hjulpet av menn og kvinner med ulike legninger og ulikt opphav. Helt ærlig: så lenge sykepleieren kan sitt yrke og er vennlig i sin fremferd, spiller det ingen rolle. Før jeg ble syk kunne jeg kanskje tenkt at det hadde vært merkelig å bli dusjet av noen, kanskje spesielt en mann. Men når en er svært syk og hjelpetrengende tenker en ikke på det. Veldig takknemlig for alle gode hjelpere, jeg er heldigvis frisk og selvhjulpen igjen. Ps: jeg er selv helsepersonell og vet at det er helt naturlig for annet helsepersonell å stelle pasienter. Ps2: helsepersonell er mangelvare og det er utopisk å tenke at en til enhver tid må ha en samisktalende mann, en kvinne som behersker dari og ikke minst hen som snakker fransk - for å nevne noen. Anonymkode: 7730e...75a 4 3
AnonymBruker Skrevet 18. november #94 Skrevet 18. november AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er ikke gammel, men har vært kritisk syk. Har blitt stelt og hjulpet av menn og kvinner med ulike legninger og ulikt opphav. Helt ærlig: så lenge sykepleieren kan sitt yrke og er vennlig i sin fremferd, spiller det ingen rolle. Før jeg ble syk kunne jeg kanskje tenkt at det hadde vært merkelig å bli dusjet av noen, kanskje spesielt en mann. Men når en er svært syk og hjelpetrengende tenker en ikke på det. Veldig takknemlig for alle gode hjelpere, jeg er heldigvis frisk og selvhjulpen igjen. Ps: jeg er selv helsepersonell og vet at det er helt naturlig for annet helsepersonell å stelle pasienter. Ps2: helsepersonell er mangelvare og det er utopisk å tenke at en til enhver tid må ha en samisktalende mann, en kvinne som behersker dari og ikke minst hen som snakker fransk - for å nevne noen. Anonymkode: 7730e...75a Du blir stelt av sykepleiere på sykehus. Du er ikke alene hjemme og så kommer det helsefagarbeidere alene hjem til deg hvor ingen kan kontrollere. Jeg har ingen problemer med mannlige gynekologer stort sett. Men når ulike menn med passe laber motivasjon for jobb i helse kommer på rekke og rad er det skummelt. Anonymkode: d03ff...749 2
AnonymBruker Skrevet 18. november #95 Skrevet 18. november Alle kvinner som er noen lunde vakker har opplevd tusenvis av menn som har grabbet etter dem på byen og i dagliglivet, seksualisering, utrygghet i sosiale settinger, grenseoverskridende seksualitet. Menn i gjenger som tilnærmet seg, utlendinger og nordmenn med dårlig og nedvurdererende kvinnesyn. Det er ikke overgrep, dem greier mange å slippe unna. Men det er å seksualiseres i uskyldig e øyeblikk. Hvordan vet hun når hun ligger hjelpeløs og alene hjemme at det ikke er en av dem som ringer på for å stelle henne? Og selv om han er profesjonell og empatisk, vet hun at slike situasjoner har snudd før. Redselen vil alltid være der, og sårbarheten. Anonymkode: d03ff...749
AnonymBruker Skrevet 18. november #96 Skrevet 18. november https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kwBjRj/elsa-84-valdtogs-av-mannen-fran-hemtjansten-i-uppsala Elsa (84 år) opplevde det verst tenkelige Anonymkode: d03ff...749
AnonymBruker Skrevet 18. november #97 Skrevet 18. november Jobber selv i helse. Hvis du er på sykehuset må du ta imot den hjelpen du får. Sånn er det nødt til å være på hjemmebane også, for man har ikke ansatte nok til å velge og vrake. Om noe synes jeg det er et større problem med eldre menn som vil ha dusj av unge damer, som ber om hjelp til å vaske en penis de helt klart klarer å vaske selv (svært ofte bistår vi bare i dusj pga fallfare, de klarer å vaske alt unntatt rygg og føtter selv), og som gjerne kommer med seksualiserte kommentarer. Vi legge til at vi har mange menn av utenlandsk opprinnelse her, og selv om folk er skeptiske til å begynne med så er alle nå fortrolige med dem. De har en veldig forsiktig tilnærming, stor respekt og er veldig effektive. Har aldri hørt noen menn her bli anklaget eller tatt for overgrep. Anonymkode: e5901...aa3 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. november #98 Skrevet 18. november Man burde takle å få profesjonell hjelp av både kvinner og menn, de aller fleste er nettopp profesjonelle og kun ute etter å gjøre jobben sin. Hva med operasjoner? Takler du ikke at en mann gjør det heller? Anonymkode: 4ad74...813 1
BobbySocks Skrevet 18. november #99 Skrevet 18. november Dere som ikke vil behandles av menn bør sørge for å ha et godt forhold til familien deres. Heldigvis er det fler og flere menn i helsevesenet! 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. november #100 Skrevet 18. november Når dagens unge blir gamle er det ingen til å stelle dem. Det vekker større bekymring hos meg. Vi vurderer å ta inn foreldre i eget hjem etterhvert, fordi vi ser at tilbudet er så dårlig og uverdig allerede nå. Dette er noe mange innvandrere gjør, nettopp fordi de ikke vil stelles av menn. Vi kan lære noe av dem tenker jeg. Anonymkode: 67f44...d4c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå