AnonymBruker Skrevet 17. november #61 Skrevet 17. november Jdz skrev (3 timer siden): Jeg tror dette er et ikke-problem for 99%. Jeg jobbet mange år både på sykehjem og hjemmesykepleien før jeg omskolerte meg. Ikke en eneste gang opplevde jeg at kvinnelige brukere reagerte negativt på at jeg som mann utførte stell. Snarere tvert imot. Mange var faktisk roligere og tryggere. Jeg opplevde derimot ved noen tilfeller at mannlige brukere ikke var komfortable med å bli stelt av en mann, men dette var unntakene og det tok ikke mange dager før det gikk seg til. Dersom alle og enhver skulle begynne stille krav til kjønn, etnisitet og religion vil det i fremtiden bli helt umulig å levere helsetjenester til alle. Det er ikke realistisk og min erfaring er at for de aller, aller fleste er det eneste som betyr noe at de faktisk får hjelp. For å sette ting litt i perspektiv, så tror jeg nesten alle som jobber i eldreomsorgen, menn og kvinner, har opplevd en eller annen form for seksuell trakassering eller vold fra brukere. De største utfordringene vi har i helsevesenet er VIRKELIG IKKE hvorvidt den som utfører arbeidsoppgavene har innovertiss eller utovertiss. Det er så barnslig og kunnskapsløst å redusere det til innovertiss og utovertiss. Anonymkode: a8f13...84b 2
AnonymBruker Skrevet 17. november #62 Skrevet 17. november Hvor mye må man ha spart opp til alderdommen for å kunne betale seg ut av dette? Altså å få litt valgfrihet på hvem man samtykker skal stelle det du ikke klarer selv. Lurer oppriktig. Anonymkode: 47de0...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 17. november #63 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvor mye må man ha spart opp til alderdommen for å kunne betale seg ut av dette? Altså å få litt valgfrihet på hvem man samtykker skal stelle det du ikke klarer selv. Lurer oppriktig. Anonymkode: 47de0...0c0 1000 kr per time. Anonymkode: 387a5...2a3
AnonymBruker Skrevet 17. november #64 Skrevet 17. november Jeg jobber på sykehjem, og det er oftere at menn reagerer negativt på å skulle bli stelt av mannlige pleiere, enn at damene ikke ønsker hjelp av mannlige pleiere. Mennene kan i tillegg reagere med plutselig vold (kognitiv svikt). Som sykepleier og ofte eneste kvinne på jobb, så kan ikke jeg ta alle de som av ulike årsaker kun vil ha hjelp av kvinner. Jeg må prioritere de som virkelig har behov, og ellers så er det ofte helt andre oppgaver som bare jeg kan gjøre som jeg må prioritere. Anonymkode: 91dcf...c9a 6 4
AnonymBruker Skrevet 17. november #65 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor mye må man ha spart opp til alderdommen for å kunne betale seg ut av dette? Altså å få litt valgfrihet på hvem man samtykker skal stelle det du ikke klarer selv. Lurer oppriktig. Anonymkode: 47de0...0c0 Å ta på seg å stelle ett menneske privat gir så lite inntekt og så mye bryderi mtp kjøring at det hadde jeg aldri giddet. Kunne aldri blitt bpa heller. Tror du vil få mange rare søkere. Skal denne personen ta over alle oppgavene og ressursene hjemmetjenesten kommer med? Eller skal du bare shoppe inn noen for nedentil stell? Anonymkode: 6c76f...c7c 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november #66 Skrevet 17. november Jeg er mye innlagt på sykehus og får da noen ganger mannlig sykepleier som skal hjelpe til med kateter, EKG, dusj osv. Selvsagt foretrekker jeg kvinnelig sykepleier, som kvinne. Men det er da virkelig ikke noe jeg kan forlange, de løper og sliter nok de stakkars sykepleierne. Og har aldri erfart noe annet enn at de mannlige sykepleierne er like hyggelige og profesjonelle som de kvinnelige. Anonymkode: 51030...f6f 6 2
AnonymBruker Skrevet 17. november #67 Skrevet 17. november Har ligget mye på sykehuset i min barndom. Det var et mareritt når det var mannlige pleiere, spesielt da jeg kom i puberteten. IKke fordi de gjorde noe galt, men jeg syntes det var forferdelig likevel. Kunne ligge å vente til neste vakt skulle komme for å unngå stell fra menn. Det har ikke egentlig blitt noe bedre i voksen alder (var innlagt for operasjon i voksen alder), så jeg håper jeg slipper å bli avhengig av mye stell som gammel. Men er stor fare for at jeg havner i slike situasjoner igjen da jeg har et fysisk handicap som vil svekke meg med årene. Faktisk føles det mer intimt, sårbart og ubehagelig med stell som intim vask og dusj, enn å være hos mannlig gynekolog. Muligens fordi en gynekolog på sett og vis får underliv på samlebånd, så det blir en mye mer klinisk setting. Anonymkode: ba0ab...f3e 1
AnonymBruker Skrevet 17. november #68 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ligget mye på sykehuset i min barndom. Det var et mareritt når det var mannlige pleiere, spesielt da jeg kom i puberteten. IKke fordi de gjorde noe galt, men jeg syntes det var forferdelig likevel. Kunne ligge å vente til neste vakt skulle komme for å unngå stell fra menn. Det har ikke egentlig blitt noe bedre i voksen alder (var innlagt for operasjon i voksen alder), så jeg håper jeg slipper å bli avhengig av mye stell som gammel. Men er stor fare for at jeg havner i slike situasjoner igjen da jeg har et fysisk handicap som vil svekke meg med årene. Faktisk føles det mer intimt, sårbart og ubehagelig med stell som intim vask og dusj, enn å være hos mannlig gynekolog. Muligens fordi en gynekolog på sett og vis får underliv på samlebånd, så det blir en mye mer klinisk setting. Anonymkode: ba0ab...f3e Jeg må forresten presisere at all annet stell som EKG og tilsvarende selvsagt ikke er noe problem om det er en mann. Anonymkode: ba0ab...f3e
AnonymBruker Skrevet 17. november #69 Skrevet 17. november Hva gjør kvinner som av religiøse grunner ikke kan/vil bli tatt på eller vise seg uten klær for en mann? Anonymkode: 67f44...d4c
AnonymBruker Skrevet 17. november #70 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva gjør kvinner som av religiøse grunner ikke kan/vil bli tatt på eller vise seg uten klær for en mann? Anonymkode: 67f44...d4c De har et problem hvis det ikke er kvinner tilgjengelig. De må i så fall nekte oppfølging, og pent vente. Anonymkode: 27fcd...e45 5
Ludovica- Skrevet 17. november #71 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva gjør kvinner som av religiøse grunner ikke kan/vil bli tatt på eller vise seg uten klær for en mann? Anonymkode: 67f44...d4c For en del utgjør det forskjell på leger/sykepleiere og menn generelt. Ulik setting.
AnonymBruker Skrevet 17. november #72 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg trekker på årene, og ser at min tante blir stelt av inntil ti forskjellige menn og kvinner av ulike nasjonaliteter i hjemmetjenesten. Jeg synes det virker helt forferdelig å skulle dusjes og stelles av mange ulike menn av alle nasjonaliteter og samfunnslag. Kvinner av alle nasjonaliteter og samfunnslag føles derimot helt trygt. Jeg synes alle kvinner bør stelles av sitt eget kjønn når de er gamle og hjelpeløse. Og at innvandrerkvinner bør stelles av noen som kan deres språk og kultur, så de ikke krenkes. Det er på en måte tryggere for menn å stelles av kvinner. Bluferdighet kan lide, men de risikerer ikke på samme måte voldtekter og overgrep. Jeg vet at 99,9 % er gode mennesker, men flere eldre kvinner er voldtatt i hjemmetjenesten i Sverige. Er jeg helt skrudd som vil ha kvinnelige pleiere? Prøvde å si snakke med venninne, som mente det var kjønnsdiskriminering å ikke ville stelles av mange ulike menn. Hva tenker dere? Er jeg bare rar? Anonymkode: d03ff...749 Da må du betale for tjenesten, så kan du velge. Jeg kan ikke påta meg å ta alle stell (som er den tyngste delen av jobben) for selv å redusere stillingen min eller ende som ufør. Anonymkode: 81ffb...1a9 3
AnonymBruker Skrevet 17. november #73 Skrevet 17. november Ludovica- skrev (1 time siden): For en del utgjør det forskjell på leger/sykepleiere og menn generelt. Ulik setting. https://www.vartoslo.no/eldre-eldreomsorg-oslo/norske-sykehjem-er-ikke-klare-for-den-muslimske-bolgen-hva-kan-vi-gjore-for-vare-eldre/804928 "Regjeringens Bo trygt hjemme-reform er sjelden et tema rundt middagsbordet i minoritetsbefolkningen, for sykehjem er lite aktuelt uansett. Dette skyldes ikke minst manglende kulturell tilpasning i eldreomsorgen, som tilrettelegging av kroppsvask med en av samme kjønn eller tilrettelegging for å kunne be fem ganger om dagen. Norske sykehjem er ikke klare for den muslimske bølgen! Som hjemmesykepleier, fikk jeg ofte spørsmål om hvordan jeg klarte å stelle mannlige pasienter." Anonymkode: 67f44...d4c 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. november #74 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (17 timer siden): Da jeg jobbet i akuttmottak var det relativt vanlig med kvinnelig pasienter som nektet at menn skulle ta undersøkelser, som regel damer i hijab, unge kvinner, og mye psykiatri. Fordi det er mange menn i den bransjen og vi ikke rent sjelden var mindretall av kvinner på jobb, så var det for meg helt uaktuelt å skulle ta alle kasusene som nektet en mann å ta ekg eller blodtrykk ved innkomst. Et du så frisk at du klager på kjønnet på helsepersonellet som skal hjelpe deg, så får du vente på hjelp til du finner det for godt å akseptere den hjelpen som tilbys. Eller så er du frisk nok til å dra hjem. Jeg gidder ikke jobbet mer enn mennene pga pasienter som krever bestemt kjønn. Kjenner gastrokirurger også som er drittlei henvisninger av kvinnelige pasienter som forlanger kvinnelig lege for å få sjekke hemoroidene side, de får ta den legen de får eller leve med det. Det er så mye manko på helsepersonell, at så lenge folk får hjelpen de skal ha er kjønn mindre viktig. Anonymkode: 8bd58...247 Enig. Klarer du påklage på at det er feil kjønn eller feil farge som hjelper deg klarer du å skaffe deg annen hjelp selv. Der jeg jobber er det mange menn, og de er svært respektfulle. Vil du ikke ha en av dem så vil du heller ikke ha meg. Anonymkode: ad947...605 1
AnonymBruker Skrevet 17. november #75 Skrevet 17. november Jeg må si at dette har ingenting med diskriminering å gjøre. Diskriminering er å ville ramme andre kjønn, religioner , legninger og nasjonaliteter. Men her handler det om å verne om sin egen intimitet og å slippe å hver eneste dag måtte ha et helvete fordi man ikke er komfortabel. Det er IKKE verdig behandling av våre eldre! Anonymkode: 933cd...055 5 1
Snok1 Skrevet 17. november #76 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er jeg helt skrudd som vil ha kvinnelige pleiere? Prøvde å si snakke med venninne, som mente det var kjønnsdiskriminering å ikke ville stelles av mange ulike menn. Hva tenker dere? Er jeg bare ra Hvis det føles så ille kan du stelle henne selv. Ingen MÅ motta kommunale tjenester. Dette er ikke tvunget på henne. 3
AnonymBruker Skrevet 17. november #77 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er så barnslig og kunnskapsløst å redusere det til innovertiss og utovertiss. Anonymkode: a8f13...84b I din verden ja. Men om man ikke gjorde ting så veldig komplisert hele tiden så ville mange av de problemene vi har i samfunnet vi har i dag ikke vært noe problem lenger. Jeg stemmer helt klart for å gjøre samfunnet så lite komplisert som mulig. Du burde gjøre det samme selv. Om det ikke gjør for vondt for deg Anonymkode: bc03c...06c
Ludovica- Skrevet 17. november #78 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): https://www.vartoslo.no/eldre-eldreomsorg-oslo/norske-sykehjem-er-ikke-klare-for-den-muslimske-bolgen-hva-kan-vi-gjore-for-vare-eldre/804928 "Regjeringens Bo trygt hjemme-reform er sjelden et tema rundt middagsbordet i minoritetsbefolkningen, for sykehjem er lite aktuelt uansett. Dette skyldes ikke minst manglende kulturell tilpasning i eldreomsorgen, som tilrettelegging av kroppsvask med en av samme kjønn eller tilrettelegging for å kunne be fem ganger om dagen. Norske sykehjem er ikke klare for den muslimske bølgen! Som hjemmesykepleier, fikk jeg ofte spørsmål om hvordan jeg klarte å stelle mannlige pasienter." Anonymkode: 67f44...d4c Varierer sikkert men tror aldri jeg har fått det spørsmålet. Snok1 skrev (4 timer siden): Hvis det føles så ille kan du stelle henne selv. Ingen MÅ motta kommunale tjenester. Dette er ikke tvunget på henne. Nei ingen blir jo tvunget til å motta hjelp de ikke ønsker. Man blir ikke tvunget til å ta imot dusj eller stell av en mann om man ikke er komfortabel med det. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november #79 Skrevet 17. november Om du er rar? Jeg sliter litt med å tro at du tror på det du skriver, for ja det er en veldig rar mening Anonymkode: 03a73...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 17. november #80 Skrevet 17. november AnonymBruker skrev (12 timer siden): Å ta på seg å stelle ett menneske privat gir så lite inntekt og så mye bryderi mtp kjøring at det hadde jeg aldri giddet. Kunne aldri blitt bpa heller. Tror du vil få mange rare søkere. Skal denne personen ta over alle oppgavene og ressursene hjemmetjenesten kommer med? Eller skal du bare shoppe inn noen for nedentil stell? Anonymkode: 6c76f...c7c Finnes mange firmaer som tilbyr privat pleie hjemme. Det koster selvsagt litt. Anonymkode: 387a5...2a3 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå