Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 22.12):

Er det nok menn i omsorgsyrker til at menn også kan kreve noen av samme kjønn? Eller skal det da være andre regler?

Anonymkode: 4cb0f...117

Menn ønsker som regel kvinner. Generasjonen er sånn at det å trenge hjelp er svakhet og omsorg er kvinneyrke. Dermed blir belastningen på kvinner i yrket ofte ekstra stor, for de får stelle alle disse som nekter når menn kommer. 

Brunello skrev (10 timer siden):

Hvorfor? Jeg er mann, og skulle jeg blitt stelt av noen hadde jeg foretrukket en kvinne.

Akkurat.. Menn vil ha kvinner, kvinner vil ha kvinner. Selvfølgelig har vi ikke nok ansatte til det. 

Husk også dere som trekker frem utenlandske menn i dette yrket- svært mange av dem kommer fra kulturer som ligger langt bak oss i likestilling. Det er ikke naturlig for dem å ta slike jobber der de kom fra ofte, men de ser en god jobbmulighet her og de gjør jobben godt. Det er antagelig ikke enkelt for mange av dem til å begynne med. 

Anonymkode: e5901...aa3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når dagens unge blir gamle er det ingen til å stelle dem. Det vekker større bekymring hos meg. Vi vurderer å ta inn foreldre i eget hjem etterhvert, fordi vi ser at tilbudet er så dårlig og uverdig allerede nå. Dette er noe mange innvandrere gjør, nettopp fordi de ikke vil stelles av menn. Vi kan lære noe av dem tenker jeg.

Anonymkode: 67f44...d4c

Det er jo ikke derfor de velger å ha sine syke eldre boende hjemme. Det er jo fordi det ligger i deres kultur at man skal ta vare på hverandre. “Mine foreldre har oppfostret meg og gjort alt for meg, nå er det min tur til å ta vare på dem”. 

Og det er på godt og vondt. Jeg syns vi nordmenn er alt for dårlige til å bry oss om våre eldre. Det viktigste er å få skuet de bort på et sykehjem. Så deilig, da slipper vi noe ansvar. Det er så mange pårørende som aldri har tid til å besøke sine som bor på institusjon. Og når de først kommer har de så vidt tid til en kaffekopp. 
Men ulempen med de som bor hjemme med familien sin er at hjemmetjenesten slipper lite til, for familien skal gjøre alt. Symptomer og plager overses og forverres fordi faglært helsepersonell ikke får gjøre jobben sin. 

Anonymkode: c0b92...28d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste menn er skikkelige og anstendige menn,  men det gjelder å ha skikkelige prosedyrer for å luke ut avskum. 

Anonymkode: 50f64...3ec

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo ikke derfor de velger å ha sine syke eldre boende hjemme. Det er jo fordi det ligger i deres kultur at man skal ta vare på hverandre. “Mine foreldre har oppfostret meg og gjort alt for meg, nå er det min tur til å ta vare på dem”. 

Og det er på godt og vondt. Jeg syns vi nordmenn er alt for dårlige til å bry oss om våre eldre. Det viktigste er å få skuet de bort på et sykehjem. Så deilig, da slipper vi noe ansvar. Det er så mange pårørende som aldri har tid til å besøke sine som bor på institusjon. Og når de først kommer har de så vidt tid til en kaffekopp. 
Men ulempen med de som bor hjemme med familien sin er at hjemmetjenesten slipper lite til, for familien skal gjøre alt. Symptomer og plager overses og forverres fordi faglært helsepersonell ikke får gjøre jobben sin. 

Anonymkode: c0b92...28d

Ordla meg litt dårlig, men som du ser av artikkelen som er lagt ut tidligere i tråden, så er det mange innvandrere som mener helsetjenester for eldre er uaktuelt grunnet dette. sikkert ikke alle, men mange. Og nå kommer det en muslimsk eldrebølge vi absolutt ikke er klare for. Der familiene heller ikke har mulighet ser det ut til. Hva som skjer da vet vi ikke. Vi nordmenn kommer etter først når helsetilbudet blir helt fraværende vil jeg tro. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/mrLl80/forsker-de-hadde-god-helse-da-de-kom-men-i-norge-eldes-innvandrere-raskere-enn-andre

"Myte om det gode liv i storfamilien

Cvetkovic’ funn viser dessuten at alle eldre innvandrerne slett ikke bor sammen med storfamilien sin.

– Alle jeg intervjuet, unntatt en, bor alene. De forteller om ensomhet og frykt for ensomhet. De har kanskje voksne barn som bor i samme by, eller de har ikke barn her i landet. Noen har en dårlig relasjon til barna sine.

Sverre påpeker at innvandrernes voksne barn lever som voksne flest i Norge.

– Disse barna opplever også tids- og forventningspresset mellom arbeidsliv, eget privatliv og å ta vare på gamle foreldre.

I 2060 vil hver fjerde innvandrer være 70 år eller mer. For å forebygge og lette trykket på helsevesenet mener forskerne at mer kunnskap om eldre innvandreres helse blir viktig fremover."

Anonymkode: 67f44...d4c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 19.41):

Du er ikke rar. Tenker det samme. Og har jobbet flere år i helse, og møtt på litt for mange ansatte menn i helse, som enten har begått overgrep, eller prøvd seg på det.

Anonymkode: 4481f...bda

Og du har anmeldt alle disse og informert arbeidsgiver regner jeg med? Eller er dette bare noe du sier?

Anonymkode: 1a2f6...761

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

er det verre for kvinner å stelles av menn enn for menn å stelles av kvinner?? 

Anonymkode: ef758...7d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 4.02):

Det er så barnslig og kunnskapsløst å redusere det til innovertiss og utovertiss. 

Anonymkode: a8f13...84b

Håper du leste hele innlegget, og ikke bare den setningen.  Jeg har også mange års erfaring i yrket, og vil si hans beskrivelse av hverdagen er helt riktig. 

Anonymkode: faa23...c0b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Les overgrepsstatistikken og statistikken over domsfellelser for vold/voldtekt. Det er ikke kvinner som topper den. Og menn er fysisk sterkere enn kvinner, kvinner kan ikke true dem på samme måten 

Anonymkode: d03ff...749

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 19.37):

Jeg trekker på årene, og ser at min tante blir stelt av inntil ti forskjellige menn og kvinner av ulike nasjonaliteter i hjemmetjenesten. Jeg synes det virker helt forferdelig å skulle dusjes og stelles av mange ulike menn av alle nasjonaliteter og samfunnslag. Kvinner av alle nasjonaliteter og samfunnslag føles derimot helt trygt. Jeg synes alle kvinner bør stelles av sitt eget kjønn når de er gamle og hjelpeløse. Og at innvandrerkvinner bør stelles av noen som kan deres språk og kultur, så de ikke krenkes.  Det er på en måte tryggere for menn å stelles av kvinner. Bluferdighet kan lide, men de risikerer ikke på samme måte voldtekter og overgrep. Jeg vet at 99,9 % er gode mennesker, men flere eldre kvinner er voldtatt i hjemmetjenesten i Sverige. Er jeg helt skrudd som vil ha kvinnelige pleiere? Prøvde å si snakke med venninne, som mente det var kjønnsdiskriminering å ikke ville stelles av mange ulike menn. Hva tenker dere? Er jeg bare rar?

Enn menn da? Hvorfor reagerer du ikke på at de stort sett blir stelt av noen av motsatt kjønn?

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man burde takle å få profesjonell hjelp av både kvinner og menn, de aller fleste er nettopp profesjonelle og kun ute etter å gjøre jobben sin.

Hva med operasjoner? Takler du ikke at en mann gjør det heller?

Anonymkode: 4ad74...813

Da er jeg ikke alene og naken med den femte ukjente mannen på to uker. I en setting med kun oss. Og på sykehuset under operasjon er det leger og sykepleiere med profesjonsfaglig lang utdanning med etikk. Selv der skjer det overgrep mot kvinner. Og så har vi Frostalegen da. Utrolig at sånt skjer, men dessverre dokumentert i film av ham selv 😢🥺

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Enn menn da? Hvorfor reagerer du ikke på at de stort sett blir stelt av noen av motsatt kjønn?

Se på statistikken over overgrep. Kvinner forgriper seg ikke på mann og voldtar dem ikke i særlig grad. Selvsagt synes jeg eldre menn og skal bli stelt av menn som andeler deres språk og forstår deres kultur, uansett om de er fra Pakistan, Polen eller Smøla

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Både kvinner og menn foretrekker å blir stelt av kvinner. Jeg har 15 års erfaring som sykepleier i eldreomsorgen, og dette er noe som går igjen til stadighet. Men erfaringen er også at de fleste synes det går fint å blir stelt av de fleste ansatte etter en stund når de er blitt trygge. 

Anonymkode: 91dcf...c9a

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil aldri bli stelt av noen mann i fremtiden, som en gammel kvinne. Dette er noe som skremmer meg pga jeg gikk igjennom overgrep i barnehagealder selv. Å skulle TVINGES til å være naken og alene med fremmede menn som gammel og forsvarsløs uten noen rett til å si "nei" bare for å ikke tråkke på tærne til trangsynte tosker, er for meg helt sykt å forholde seg til! "Kjønnsdiskirmineringen" i dette tilfellet handler om egen sikkerhet, erfaring og personlige ønsker. 

Noen syntes sikkert det er helt fantastisk å bli vasket av mange fremmede menn, men det er nok fåtall av eldre kvinner som virkelig ønsker det. Mange er simpelthen bare sjenerte og syntes det allerede er skammelig nok å være naken foran en annen kvinne. 

Jeg syntes man skulle hatt retten til å bestemme det selv. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Både kvinner og menn foretrekker å blir stelt av kvinner. Jeg har 15 års erfaring som sykepleier i eldreomsorgen, og dette er noe som går igjen til stadighet. Men erfaringen er også at de fleste synes det går fint å blir stelt av de fleste ansatte etter en stund når de er blitt trygge. 

Eller de har resignert og protesterer ikke mer fordi verdigheten er krenket for mang gang 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller de har resignert og protesterer ikke mer fordi verdigheten er krenket for mang gang 

Haha, nei! De er blitt kjent med personalet og trygge på de som før var fremmede men. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Comfy Pysjamas skrev (5 minutter siden):

Jeg vil aldri bli stelt av noen mann i fremtiden, som en gammel kvinne. Dette er noe som skremmer meg pga jeg gikk igjennom overgrep i barnehagealder selv. Å skulle TVINGES til å være naken og alene med fremmede menn som gammel og forsvarsløs uten noen rett til å si "nei" bare for å ikke tråkke på tærne til trangsynte tosker, er for meg helt sykt å forholde seg til! "Kjønnsdiskirmineringen" i dette tilfellet handler om egen sikkerhet, erfaring og personlige ønsker. 

Noen syntes sikkert det er helt fantastisk å bli vasket av mange fremmede menn, men det er nok fåtall av eldre kvinner som virkelig ønsker det. Mange er simpelthen bare sjenerte og syntes det allerede er skammelig nok å være naken foran en annen kvinne. 

Jeg syntes man skulle hatt retten til å bestemme det selv. 

Det er veldig få eldre som er innlagt på tvang, men om man ønsker helsehjelp fra det offentlige så kan man ikke velge stegvis personale. Men er man åpen om sine traumer lar det seg som regel løse, men om man kun går i nekt så blir det vanskelig fotballen parter.. men det hender at det kun er menn som er på vakt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 19.37):

Jeg trekker på årene, og ser at min tante blir stelt av inntil ti forskjellige menn og kvinner av ulike nasjonaliteter i hjemmetjenesten. Jeg synes det virker helt forferdelig å skulle dusjes og stelles av mange ulike menn av alle nasjonaliteter og samfunnslag. Kvinner av alle nasjonaliteter og samfunnslag føles derimot helt trygt. Jeg synes alle kvinner bør stelles av sitt eget kjønn når de er gamle og hjelpeløse. Og at innvandrerkvinner bør stelles av noen som kan deres språk og kultur, så de ikke krenkes.  Det er på en måte tryggere for menn å stelles av kvinner. Bluferdighet kan lide, men de risikerer ikke på samme måte voldtekter og overgrep. Jeg vet at 99,9 % er gode mennesker, men flere eldre kvinner er voldtatt i hjemmetjenesten i Sverige. Er jeg helt skrudd som vil ha kvinnelige pleiere? Prøvde å si snakke med venninne, som mente det var kjønnsdiskriminering å ikke ville stelles av mange ulike menn. Hva tenker dere? Er jeg bare rar?

Forstår jeg det slik at du tror at disse mennene har seksuell interesse av kvinner på 70-80 år+? Andelen som har det er nok tilnærmet null, og jobber nok neppe innen helsetjenesten. Klarer ikke å tolke innlegget ditt noe anderledes. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste menn er skikkelige og anstendige menn,  men det gjelder å ha skikkelige prosedyrer for å luke ut avskum. 

Anonymkode: 50f64...3ec

Det handler jo ike om mennene men egne preferanser og følelser. Jeg mener det er et overgrep og gi blaffen i folk sine ønsker og preferanser når de blir så sterke. 

Anonymkode: 933cd...055

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett ikke være nok helsepersonell til å ivareta eldre. Det blir mer og mer vanlig at barn/familie tar vare på de gamle.

Du får lage avtale med de yngre kvinnene i familien din. 

Anonymkode: 85815...4b5

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Se på statistikken over overgrep. Kvinner forgriper seg ikke på mann og voldtar dem ikke i særlig grad. Selvsagt synes jeg eldre menn og skal bli stelt av menn som andeler deres språk og forstår deres kultur, uansett om de er fra Pakistan, Polen eller Smøla

Men menn vil ikke ha menn de heller så da blir det mye høyere arb mengde på damene. Dessuten de aller fleste menn begår ikke overgrep

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...