AnonymBruker Skrevet 16. november #1 Skrevet 16. november Jeg trekker på årene, og ser at min tante blir stelt av inntil ti forskjellige menn og kvinner av ulike nasjonaliteter i hjemmetjenesten. Jeg synes det virker helt forferdelig å skulle dusjes og stelles av mange ulike menn av alle nasjonaliteter og samfunnslag. Kvinner av alle nasjonaliteter og samfunnslag føles derimot helt trygt. Jeg synes alle kvinner bør stelles av sitt eget kjønn når de er gamle og hjelpeløse. Og at innvandrerkvinner bør stelles av noen som kan deres språk og kultur, så de ikke krenkes. Det er på en måte tryggere for menn å stelles av kvinner. Bluferdighet kan lide, men de risikerer ikke på samme måte voldtekter og overgrep. Jeg vet at 99,9 % er gode mennesker, men flere eldre kvinner er voldtatt i hjemmetjenesten i Sverige. Er jeg helt skrudd som vil ha kvinnelige pleiere? Prøvde å si snakke med venninne, som mente det var kjønnsdiskriminering å ikke ville stelles av mange ulike menn. Hva tenker dere? Er jeg bare rar? Anonymkode: d03ff...749 16 8 12
AnonymBruker Skrevet 16. november #2 Skrevet 16. november Du er ikke rar. Tenker det samme. Og har jobbet flere år i helse, og møtt på litt for mange ansatte menn i helse, som enten har begått overgrep, eller prøvd seg på det. Anonymkode: 4481f...bda 19 7
AnonymBruker Skrevet 16. november #3 Skrevet 16. november Det blir veldig travelt hvis de ikke kan ta i mot menn. Da velger de bort dusj. Det er ikke kapasitet til å få velge pleier på ellers sprengte lister. Bra menn vil jobbe i helse. Anonymkode: 7c527...7bc 13 5
AnonymBruker Skrevet 16. november #4 Skrevet 16. november Jeg er gammel sykepleier, og helt enig med deg. Du burde kunne få hjelp av en kvinne som snakker godt norsk. Dessverre er det moderne med "menn i helse" der de fleste har dårlige norskkunnskaper og annen kultur. Anonymkode: 99f01...bc1 10 1 7
AnonymBruker Skrevet 16. november #5 Skrevet 16. november Jeg vet at jeg hadde ikke klart å bli stelt av en mann. Pga traumer og overgrep. Så håper jeg aldri må ha noe form for hjelp, at jeg klarer meg selv til jeg dør. Kjenner jeg gruer meg til å skulle bli gammel og ikke kunne velge selv om en mann eller kvinne skulle stelt meg Anonymkode: cc531...be8 12 7 5
AnonymBruker Skrevet 16. november #6 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er gammel sykepleier, og helt enig med deg. Du burde kunne få hjelp av en kvinne som snakker godt norsk. Dessverre er det moderne med "menn i helse" der de fleste har dårlige norskkunnskaper og annen kultur. Anonymkode: 99f01...bc1 Hvilke kulturer forgriper seg på eldre damer? Mange kulturer har større respekt for eldre enn det vi har. Og man blir en del mindre attraktiv med rynker, hengepupper og må tørkes i rumpa. Mange kvinner i helse kan også være ganske så slemme med pasientene sine, selv om det ikke er snakk om seksuelle overgrep. Anonymkode: cc186...299 21 6
AnonymBruker Skrevet 16. november #7 Skrevet 16. november Jeg er så enig med deg, synes det er helt forferdelig at menn blir satt til å dusje hjelpeløse eldre kvinner. Da min mor levde ba vi om at ved dusjing måtte det komme en kvinne, men det kunne ikke hjemmetjenesten garantere. Hun var heldigvis klar nok til å nekte å dusje om det kom en mann. Anonymkode: 86143...2ed 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. november #8 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke kulturer forgriper seg på eldre damer? Mange kulturer har større respekt for eldre enn det vi har. Og man blir en del mindre attraktiv med rynker, hengepupper og må tørkes i rumpa. Mange kvinner i helse kan også være ganske så slemme med pasientene sine, selv om det ikke er snakk om seksuelle overgrep. Anonymkode: cc186...299 Det handler om respekt for kvinners kropp og intime grenser. Anonymkode: 86143...2ed 10 8
AnonymBruker Skrevet 16. november #9 Skrevet 16. november Ikke rart det er høyt sykefravær blant kvinner, og innen helse, når kvinner må ta en mye større del av arbeidsmengden i en allerede underbemannet hverdag. Anonymkode: 91dcf...c9a 9 7
megda Skrevet 16. november #10 Skrevet 16. november For en del år siden var jeg innom hjemmetjenesten i jobbtesting, og jeg var der kun én dag. Jeg klarte ikke å forholde meg til at jeg som mann skulle utføre intimt stell på kvinner; det føltes helt feil for meg. Menn som meg er nok egentlig dem man vil ha som pleiere fordi jeg forstår nyansene her, mens menn som ikke gjør det ofte blir i slike jobber. Slik jeg opplever det, burde det vært ulovlig. 2 10
AnonymBruker Skrevet 16. november #11 Skrevet 16. november Nå sliter vi med helsevesenet så tror neppe en kan velge stort lenger. Anonymkode: e1273...1ba 8 1
Soft mann Skrevet 16. november #12 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg trekker på årene, og ser at min tante blir stelt av inntil ti forskjellige menn og kvinner av ulike nasjonaliteter i hjemmetjenesten. Jeg synes det virker helt forferdelig å skulle dusjes og stelles av mange ulike menn av alle nasjonaliteter og samfunnslag. Kvinner av alle nasjonaliteter og samfunnslag føles derimot helt trygt. Jeg synes alle kvinner bør stelles av sitt eget kjønn når de er gamle og hjelpeløse. Og at innvandrerkvinner bør stelles av noen som kan deres språk og kultur, så de ikke krenkes. Det er på en måte tryggere for menn å stelles av kvinner. Bluferdighet kan lide, men de risikerer ikke på samme måte voldtekter og overgrep. Jeg vet at 99,9 % er gode mennesker, men flere eldre kvinner er voldtatt i hjemmetjenesten i Sverige. Er jeg helt skrudd som vil ha kvinnelige pleiere? Prøvde å si snakke med venninne, som mente det var kjønnsdiskriminering å ikke ville stelles av mange ulike menn. Hva tenker dere? Er jeg bare rar? Anonymkode: d03ff...749 Eg er helt ening med deg. De bør lage vaktliste som gjør at de samme pleierne kommer, så langt de lar seg gjøre. Det er en sikkerhet og, i forhold til medisinering. jo bedre pleier og pasient kjenner hverandre jo bedre for alle, tenker eg 5
Ludovica- Skrevet 16. november #13 Skrevet 16. november I en utopisk verden ville alle valgt hvem de ville ha hjelp av. Slik er det ikke. Jeg har jobbet ulike steder i hjemmesykepleie og min erfaring er at man etterstreber å oppfylle disse ønskene så langt det lar seg gjøre. Men alle damer kan ikke stelles av kun damer. Min erfaring er og at det ikke er absolutt alle gamle damer så bryr seg så mye. Det er veldig individuelt. Men det er jo også aller flest damer i disse jobbene/yrkene at det er stort sett damer som utfører disse oppgavene uansett. 4
AnonymBruker Skrevet 16. november #14 Skrevet 16. november Og da bør menn bli stelt av menn, eller? For kvinner kan jo bli seksuelt opphisset av å vaske et mannlig kjønnsorgan. Og menn burde kanskje ikke jobbe i barnehagen, spesielt ikke få lov å skifte bleier eller hjelpe barna på do, for det kan jo føre til seksuelle overgrep? I mine 10 år i helsevesenet har jeg svært sjeldent opplevd diskriminering, både basert på kjønn, religion, hudfarge eller kultur. Alle menn jeg har jobba med har kun fått skryt av de “stakkars” gamle damene, for de gjør en god jobb. Tro meg, vi kvinner syns ikke nedentilstell er en hyggelig eller koselig oppgave vi heller. Men det er en jobb som må gjøres, og uansett om du er mann eller dame vil man utføre det med respekt. Jeg frykter mer for pasientsikkerheten på grunn av ansatte med svært dårlig språkforståelse, enn at jeg jobber med mannfolk. Anonymkode: c0b92...28d 18 8
Phoenix Heart Skrevet 16. november #15 Skrevet 16. november (endret) Hos oss er det et fåtall kvinnelige brukere som ikke ønsker menn under stell/dusj, og det respekteres. Endret 16. november av Phoenix Heart 4 4
AnonymBruker Skrevet 16. november #16 Skrevet 16. november Helt umulig å legge til rette for at kvinner blir stelt av kvinner og at menn blir stelt av menn. Vi har et ekstremt presset helsevesen, litt rart at folk ikke har fått med seg det. Hvis en skal ha noe en skulle ha sagt i forhold til det, må en enten betale for private tjenester eller at pårørende dusjer en. Anonymkode: 528a2...4a8 8 2
AnonymBruker Skrevet 16. november #17 Skrevet 16. november Jeg har mange års erfaring fra hjemmetjenesten, og dessverre så er det ikke praktisk mulig å få hjelp kun av kvinner. Vi har alltid prøvd å oppfylle alles ønsker så langt det lar seg gjøre, men det er faktisk umulig å gjøre alle til lags. Er for øvrig enig i at det ikke bør være så mange ulike hjelpere innom, færre å forholde seg til skaper mer trygghet for pasientene, bedre relasjoner og det øker pasientsikkerheten. Dessverre ser jeg at heller ikke dette er så lett å få til - det er fokus på det i perioder, men så sklir det ut i pressede perioder med mye tidspress. Når det kommer til det å motta dusj eller intimstell av menn så er det mange ulike holdninger/preferanser. Noen bryr seg rett og slett ikke, noen har preferanser basert på personlighet og kjemi men ikke på kjønn, og for noen er det helt uaktuelt å bli dusjet av en mann. Noen mannlige pasienter foretrekker også kun kvinnelige hjelpere, mens noen menn foretrekker kun mannlige hjelpere. Noen synes det er grusomt å få hjelp til dusj og intimpleie uansett, mens andre synes det er helt greit. Mitt inntrykk av alle de kollegaene jeg har hatt opp igjennom årene er at de aller fleste er varme og dyktige mennesker som gjør en god jobb, uavhengig av kjønn, alder, etnisitet og religion. Men så finnes det alltid unntak, og det er også uavhengig av disse kriteriene. Jeg tror selv at jeg ikke kommer til å ha problemer med å ta i mot hjelp fra en mann når jeg blir gammel, men man vet jo aldri. Hadde det vært nå, mens jeg enda er ung, hadde det nok vært veldig ubehagelig ja. Anonymkode: 9e4b2...c51 5 3
AnonymBruker Skrevet 16. november #18 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og da bør menn bli stelt av menn, eller? For kvinner kan jo bli seksuelt opphisset av å vaske et mannlig kjønnsorgan. Og menn burde kanskje ikke jobbe i barnehagen, spesielt ikke få lov å skifte bleier eller hjelpe barna på do, for det kan jo føre til seksuelle overgrep? I mine 10 år i helsevesenet har jeg svært sjeldent opplevd diskriminering, både basert på kjønn, religion, hudfarge eller kultur. Alle menn jeg har jobba med har kun fått skryt av de “stakkars” gamle damene, for de gjør en god jobb. Tro meg, vi kvinner syns ikke nedentilstell er en hyggelig eller koselig oppgave vi heller. Men det er en jobb som må gjøres, og uansett om du er mann eller dame vil man utføre det med respekt. Jeg frykter mer for pasientsikkerheten på grunn av ansatte med svært dårlig språkforståelse, enn at jeg jobber med mannfolk. Anonymkode: c0b92...28d Dette er IKKE diskriminering! Det er personlige valg og intimsoner som skal respekteres! Min mor nekta en hjemmesykepleier å komme inn i huset fordi hun snoka og var frekk. Og det ble respektert. Og selvsagt må det være slik at de eldre blir vist respekt. Det er antagelig ikke det største problemet men vi MÅ huske at de er av en annen generasjon og har andre grenser. Fy fader for et bråk jeg skulle stellt i stand om jeg ble stelt av noen jeg ikke var trygg på! Anonymkode: 933cd...055 2 5
Nowayback Skrevet 16. november #19 Skrevet 16. november Det er like skrudd som at jeg skulle nektet kvinnelige håndverkere å fikse ting hos meg. Tenker at de fleste kvinner ville reagert på det. Fordi det er sexistisk, og det er det du er. 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. november #20 Skrevet 16. november Tenker at det ikke er helt optimalt at man har 20 ulike innom på en uke og at intimstell foretas av alle mulige folk av begge kjønn, og at det ideelt nok skulle vært slik TS her ønsker seg. I praksis ville man da også åpenbart måttet akseptere at menn kun skulle kunne stelles av menn også, da. Jeg tenker ikke at «men flere menn enn kvinner begår seksuelle overgrep, sånn generelt» er noe godt argument i møte med eldre menn som selv ikke har gjort noen noe og så får vite at bare jevnaldrende kvinner nyter godt av et slikt vern mot intimstell fra motsatt kjønn. Så tenker jeg uansett, sånn i den virkelige verden, at dette åpenbart ville hatt langt større negative enn positive konsekvenser. Bare å tenke på dette i fire sekunder, uten å selv tenke «det går selvfølgelig ikke an, da», viser at man har null peiling som helst på hvordan helsevesenet generelt og hjemmetjenesten spesielt ser ut. Det er helt utenkelig at man kunne fått til dette. Ressursmessig, økonomisk, administrativt. Helt fullstendig virkelighetsfjernt som reelt forslag. Anonymkode: 9d4f4...952 5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå