Gå til innhold

Lading av bil

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ladeboks hjemme vil gi opptil 13-15 KW i timen, mens stikkontakt er 1,5-2….. Det er jo ikke sammenliknbart!!! 

Anonymkode: 33d37...053

Det er ikke så mange som har eller trenger over 11 kW hjemmelading. En trenger store hovedsikringer og vil få høy nettleie.

Ved IT nett er enfase 32A 7 kW.  TN nett 3x16 er 11 kW.

Selv 2 kW gir 20 kWh, nok til ca 100 km med 10 timer lading.

Endret av TBL12
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja. Hvis alternativet er å kjøre 7 mil omvei, så er det å lade på stikkontakt i 3-4 uker helt innafor. 

Anonymkode: 33d37...053

Helt innafor når det ikke er lov? Er ikke lov etter 2022 om du ikke visste det.

Anonymkode: 7e0fb...5d5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Helt innafor når det ikke er lov? Er ikke lov etter 2022 om du ikke visste det.

DSB bekrefter sporadisk lading er mulig via en jordet stikkontakt er mulig.

Trådstarter kan innefor en rimelig periode bruke det som midlertidig løsning frem til fast løsning er på plass.

https://www.dsb.no/elsikkerhet/elektriske-anlegg-og-utstyr/veileder-for-lading-av-elbil/

Sitat

Sporadisk ladingn (nødlading) fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger. Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv.

.

Endret av TBL12
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (6 timer siden):

DSB bekrefter sporadisk lading er mulig via en jordet stikkontakt er mulig.

Trådstarter kan innefor en rimelig periode bruke det som midlertidig løsning frem til fast løsning er på plass.

https://www.dsb.no/elsikkerhet/elektriske-anlegg-og-utstyr/veileder-for-lading-av-elbil/

.

Det lovverket tolker du til din fordel. 3-4 uker er ikke sporadisk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tenkte at det må jeg nok gjøre, er bare det at vi bor så  langt unna. Blir omvei på 7 mil. Men det går selvfølgelig for en periode. 

Anonymkode: b7d7f...ae7

Skal godt gjøres å bo så langt unna. Sikker på at du har sjekket ladekart? Google ladekart. I mange tettsteder og byer er det sakteladere så hvis bilen kan stå over natten der så er mye gjort.

Anonymkode: 87072...55b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal godt gjøres å bo så langt unna. Sikker på at du har sjekket ladekart? Google ladekart. I mange tettsteder og byer er det sakteladere så hvis bilen kan stå over natten der så er mye gjort.

Anonymkode: 87072...55b

Ja bor så langt unna. Bor ganske så langt fra et tettsted, og har å jobben her. Så blir i overkant av 7 mil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tenkte at det må jeg nok gjøre, er bare det at vi bor så  langt unna. Blir omvei på 7 mil. Men det går selvfølgelig for en periode. 

Hvor mye kjører dere egentlig, hvis det er 7 mils omvei for å finne en ladestasjon, uansett om dere skal til/fra jobb, butikk, eller annet? 
Og hvilken rekkevidde er det på bilen? 

Anonymkode: 94850...278

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det lovverket tolker du til din fordel. 3-4 uker er ikke sporadisk!

Vinterstid er huset og veien til ofte nedsnødd. Da lader vi på ordinær stikkontakt. Elektriker som satt opp elbillader tolket dette som innenfor loven. Åpenbar er du strengere enn de som jobber med dette.

Anonymkode: 87580...bed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min ladeboks var ute av drift en periode, de løste det ikke på første forsøk og tok den med seg. Da ladet jeg på stikk, nesten en måned. Gikk helt greit det, men man må planlegge en del bedre da, for jeg fikk ca 2kw effekt på stikk. Tok ofte 1,5 døgn å få den opp til 80%…

Lovverket sier ikke tydelig hvor lenge/mye man kan lade på stikk, og har ikke sett noe rettspraksis på det heller, for er sikkert ingen som ha blitt tauet til retten for det… 😅 det blir kun påstander. Men jeg vil personlig tro at så lenge man har en aktuell dato å forholde seg til (altså har bestilt installasjon), som ikke er mange måneder inn i fremtiden. Så går det greit å lade på stikk. Tungvint bare. Tidkrevende å holde bilen høy nok på strøm om man kjører en del.

Anonymkode: da902...ce2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mye kjører dere egentlig, hvis det er 7 mils omvei for å finne en ladestasjon, uansett om dere skal til/fra jobb, butikk, eller annet? 
Og hvilken rekkevidde er det på bilen? 

Anonymkode: 94850...278

Jobb og hjem til en av oss ligger nærme hverandre, så det meste av kjøring med den bilen blir mellom jobb/hjem. Det ligger langt fra ladestasjoner osv. Er nesten 4 mil til nærmeste ladestasjon, da stikk motsatt vei av jobb/hjem. Og da selvfølgelig like langt tilbake. Vi har en firmabil som den andre benytter, som da jobber sentralt. Rekkevidden skal være noe over 500.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min ladeboks var ute av drift en periode, de løste det ikke på første forsøk og tok den med seg. Da ladet jeg på stikk, nesten en måned. Gikk helt greit det, men man må planlegge en del bedre da, for jeg fikk ca 2kw effekt på stikk. Tok ofte 1,5 døgn å få den opp til 80%…

Lovverket sier ikke tydelig hvor lenge/mye man kan lade på stikk, og har ikke sett noe rettspraksis på det heller, for er sikkert ingen som ha blitt tauet til retten for det… 😅 det blir kun påstander. Men jeg vil personlig tro at så lenge man har en aktuell dato å forholde seg til (altså har bestilt installasjon), som ikke er mange måneder inn i fremtiden. Så går det greit å lade på stikk. Tungvint bare. Tidkrevende å holde bilen høy nok på strøm om man kjører en del.

Anonymkode: da902...ce2

Takk for info. Er begrenset hvor mye kjøring det blir. Vi fikk beskjed i dag om at vi kan få boksen om tre uker, så da tenker jeg det er innenfor. Jeg jobber mye, så skal forhøre meg om hvordan det fungerer med lading på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vinterstid er huset og veien til ofte nedsnødd. Da lader vi på ordinær stikkontakt. Elektriker som satt opp elbillader tolket dette som innenfor loven. Åpenbar er du strengere enn de som jobber med dette.

Anonymkode: 87580...bed

Viser bare til hva lovverket sier, men ddt går ikke inn hos deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 16.18):

Vi må kjøpe bil om et par dager, men kan ikke få installert lader hjemme før om 3-4 uker. Noen som har løsning på det? 

Du bruker jo bare nødladeren i vanlig stikkontakt. Funker fint det. 

Anonymkode: 2f5f3...882

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 16.18):

Vi må kjøpe bil om et par dager, men kan ikke få installert lader hjemme før om 3-4 uker. Noen som har løsning på det? 

Lade med vanlig stikkontakt 

Anonymkode: 06e75...029

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...