Gå til innhold

Kan man spørre noen «Hvor kommer du fra?»   

44 stemmer

1. 1. Kan man spørre noen «Hvor kommer du fra?»

• Ja
      41
    • Nei
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mennesker er nysgjerrig av natur. Derimot så er det ikke vanlig å bli sur og krenket av slike spørsmål. Da kan du bare si at du ikke ønsker å svare på det.

Anonymkode: db742...594

Men da kommer jo slike som deg inn å påstår at man er krenka. Folk som ikke forstår sosiale koder er skjeldent bra på å respektere grenser heller.

Anonymkode: d5601...58b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fordi Chile er ikke et sted man bør være flau over. Hva om han var fra Iran? Russland? Thailand? Tror du ikke folk fra disse landene er lei av stereotyper og av å bli satt i bås og behandlet annerledes så fort man nevner hvor man kommer fra? 

Anonymkode: fae53...552

Det er da en gylden mulighet til å fortelle litt om hvor man kommer fra, på godt og vondt. Hvorfor i alle verden skulle man være flau over å være fra Iran...... 

Anonymkode: caa77...c6f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er da en gylden mulighet til å fortelle litt om hvor man kommer fra, på godt og vondt. Hvorfor i alle verden skulle man være flau over å være fra Iran...... 

Anonymkode: caa77...c6f

Det var bare et eksempel. Har man ikke opplevd det selv, skjønner man det bare ikke. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Å stupe inn i spørsmål om hvor noen er fra før det kommer opp naturlig, kan være ganske frekt, for det er jo en understrekning av at de er annerledes enn «oss». Spesielt hvis det handler om utseende og aksent. Og ja, mange er veldig stolte av hjemlandet sitt og snakker gjerne om det. Andre prøver kanskje å unngå det. Jeg har en venn fra Israel, og du kan bare forestille deg hvor morsomt det er når fremmede avkrever standpunkt i Palestina-spørsmålet i tide og utide.

Vent til det kommer opp naturlig i samtalen er mitt tips! Og ikke påpek folk sin aksent eller utseende.

Anonymkode: ed49d...0d1

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke å spørre fremmede helt ut av det blå, men om man smalltalker litt først, finner tonen og kanskje ler litt sammen så er det greit å spør. Jeg tenker at «hvor du er fra» ikke burde være hovedtema i dialogen, men om du er interessert etter dere har en naturlig samtale så kan du spørre om det. 

Anonymkode: 5bf23...da9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Å stupe inn i spørsmål om hvor noen er fra før det kommer opp naturlig, kan være ganske frekt, for det er jo en understrekning av at de er annerledes enn «oss». Spesielt hvis det handler om utseende og aksent. Og ja, mange er veldig stolte av hjemlandet sitt og snakker gjerne om det. Andre prøver kanskje å unngå det. Jeg har en venn fra Israel, og du kan bare forestille deg hvor morsomt det er når fremmede avkrever standpunkt i Palestina-spørsmålet i tide og utide.

Vent til det kommer opp naturlig i samtalen er mitt tips! Og ikke påpek folk sin aksent eller utseende.

Anonymkode: ed49d...0d1

Ja, aksent og navn. Er du fra Norge? Men eeeegentlig? Ok…men navnet ditt er jo ikke…

Så frekt! 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er helt greit og normalt å spørre om i en vanlig samtale. Jeg ser ikke typisk norsk ut, og blir ofte spurt hvor jeg er fra, stort sett er det ikke etniske nordmenn som spør heller. 

Anonymkode: a507d...0be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har bodd i Norge i 24 år. Har ikke vært i hjemlandet siden 2001. Har null interesse og null følelser for det landet. Hvorfor skal jeg nevne det landet når folk spør hvor jeg kommer fra? Jeg er kanskje derfra sånn biologisk, men jeg misliker landet, ønsker ikke å ha noe med det å gjøre, så ja, jeg sier at jeg er norsk. Det bør holde. Slutt å grave, folkens. 

Litt det samme.  Har ingenting i mot det landet jeg kommer fra, men nå bor jeg her og jeg skjønner på en måte interessen, men samtidig så sier det så lite om meg som person og hverdagslivet... det er jo greit å spørre men folk burde tenkt litt på hva de vil med dette. Jeg har ikke så kjempemye å fortelle,  det er heller ikke så stor forskjell mellom Norge og det landet som folk tror... folk får svar, gir skryt for språk, prøver å fiske litt etter tradisjoner og om jeg trives, så blir det ganske stille... er ikke særlig opptatt av tradisjoner og spiser det jeg liker, og det finnes bare et riktig svar på om man trives, når man tenker på overfladisk prat... 

Anonymkode: 163f7...ca4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig det er ett av de aller mest naturlige spørsmålene å stille noen. Men nå kan man ikke spørre hvor noen kommer fra, for det kan tolkes som at man synes de har en rar aksent eller dialekt. Og man kan ikke spørre noen hva de jobber med, tilfelle de ikke jobber. Så man får vel holde seg til å snakke om været-

Anonymkode: 8f7d9...25d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...