Gå til innhold

Kan man spørre noen «Hvor kommer du fra?»   

37 stemmer

1. 1. Kan man spørre noen «Hvor kommer du fra?»

• Ja
      34
    • Nei
      3

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var ute med en venn på en restaurant i går. Hadde en veldig hyggelig servitør. 
(Servitøren var først og fremst flink i jobben sin.) Vi ble pratende litt underveis.

Servitøren hadde utrolig vakre trekk. 
Tykt langt blondt hår i en fin flette, veldig markante øyne, porselenhvit hud, lange vipper, veldig pene bryn, og isblå øyne.

Hun kunne minne om Elsa fra Frost. Hun snakket så godt som perfekt norsk. men med en svak brytning, og noen markante U- og F-lyder.

På slutten av kvelden, under en hyggelig avsluttende prat så spurte jeg hvor hun kom fra.
Hun svarte at hun var fra Estland. 
Jeg sa jeg tenkte at hun kanskje kom fra Island.
Hun fortalte at hun har bodd her i noen få år. Jeg sa jeg var imponert over hvor godt norsk hun snakker, etter å ha bodd her i så kort tid. 

Etter at jeg og vennen min forlot stedet så sa vennen min at det ikke går an å spørre om slikt i 2025. 

Jeg stilte meg uforstående til det.
Fortalte at jeg gjorde det senest i forrige uke.

Ble tilfeldigvis sittende og snakke med en godt voksen mann nordfra. 

Han snakket en veldig bred nordlandsdialekt, med flere herlige uttrykk, men han hadde en markante «rullende» R-ene. 

Så jeg spurte hvor han kom fra. 
Han sa han var fra Andøya. 

Jeg sa «Jeg som kunne veddet på at du kom fra Sortland!» 
(Mora var fra Sortland. Føler det var en trøst.)

Vennen min mener at « Hvor kommer du fra? » er frekt og nesten litt rasistisk. Noe man bare ikke spør om.
Selv snakker jeg flere ulike dialekter. Kan oppleve at folk spør hvor jeg egentlig kommer fra. Har aldri opplevd det som frekt. 

I går ble jeg stående bak en mann på butikken som prøvde å kjøpe øl kl. 21:40.
Han ble nektet dette av den butikkansatte, som måtte forklare på stotrende engelsk at butikken ikke har lov til å selge alkohol etter kl. 18:00 på lørdager. Mannen ble sjokkert. 
Den butikkansatte spurte hvor mannen kom fra. Mannen fortalte at han kom fra Litauen.
Den butikkansatte sa han trodde mannen var fra USA, og ga ham et kompliment for å snakke perfekt engelsk. 
Jeg reagerte ikke på den dialogen i det hele tatt. 

Jeg skjønner at det må oppleves som ubehagelig hvis man er den eneste på jobb med minoritetsbakgrunn å få spørsmålet «hvor kommer du egentlig fra?» i lunsjen, første dag på jobb. Er man født og oppvokst i Lørenskog så er det ikke så hyggelig å høre «du snakker veldig godt norsk». Konteksten er jo viktig.

Hva tenker dere?
Går det an å spørre noen hvor de kommer fra, i 2025?

Anonymkode: bb7d1...de3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring nei. Hvilket jeg synes er sykt. Hvor er verden på vei.

Anonymkode: bcc4a...11c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er mer sannsynlig at noen blir støtt om du spør fordi du anser dem som utlendinger enn fordi du lurer på hvor i Norge de kommer fra. 

Forhåpentligvis spør du oss om dette fordi du har lyst til å være grei. Ikke for å få lov til å gjøre ting du vet folk misliker.

Anonymkode: 61ff6...b38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å spørre:"Hvor vokste du opp?" 

Anonymkode: 84b2c...655

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvem man spør. Noen synes det er frekt andre synes det er greit å bli spurt.

Anonymkode: 52baf...85a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan spørre hvor folk kommer fra men ikke presse eller legge til det egentlig’et. 

Å komplimentere språket for å være godt er alltid litt merkelig for det påpeker anneledeshet mer enn det er et ekte kompliment. Å være genuint interessert i språk og dialekter er selvfølgelig lov, men å si at man trodde noen tilhørte en annen kultur enn de er pga utseende, språk eller annet er litt spesielt i 2025.

Det er lov å spørre, ikke så tvil om svaret er sant.

Anonymkode: d5601...58b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er halvt norsk og halvt indisk og ville ikke reagert overhodet.

Så tenker jeg jo at det er naturlig og nødvendig å lese rommet litt og spørre på en ålreit måte, slik du (TS) også sier selv. «Du er jo ikke norsk, hvor er du egentlig fra?» er ikke en særlig hyggelig måte å spørre på, særlig overfor en som etter alt å dømme er født og oppvokst her. Å bli omtalt som «eneste utlending» i en gjeng med folk med ulike europeiske bakgrunner, fordi man er den eneste med en annen hudfarge, er heller ikke noe særlig. Jeg har opplevd begge deler, og selv om jeg aldri ville kalt det «litt rasistisk» var det ikke særlig trivelig heller. Jeg tilskrev det uansett manglende fintfølelse heller enn noe ønske om å fornærme, men sånt kan man styre unna.

Å pense litt inn på hverandres bakgrunn i en hyggelig samtale, eller spørre på den måten du skisserer her, synes jeg derimot er helt fint. Ha et anstrøk av sosial intelligens i både når du spør og hvordan du spør, så går dette stort sett helt fint. 

Anonymkode: f63d3...501

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Folk fra andre land skjønner ikke at vi spør fordi Norge er et lite land og vi mest sannsynlig har felles kjente. 

Ps ikke spør hvor bor du heller. 

Anonymkode: 9c69a...e09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg pleier å spørre:"Hvor vokste du opp?" 

Anonymkode: 84b2c...655

min svigerdatter som er både født og oppvokst i Norge får dette spørsmålet og hun snakker flytende norsk selvsagt men hun er mørk i huden, og de gangene er det utelukkende fordi den som spør ønsker poengtere at de ikke tror hun er norsk.. og i deres øyne blir hun aldri norsk nok heller..  Samme med en fyr jeg kjenner, når han sier "jeg er født og oppvokst i Bergen på kav bergenser sier folk ofte: er foreldrene dine innvandrere da eller er du adoptert" og da er det ikke lengre høflighet 

Anonymkode: deed2...10a

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du mann eller dame, TS?

Anonymkode: 0a21d...f7f

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at man fint kan spørre om dette. I hvert fall, som en over sier, man har litt fintfølelse, gjør det i naturlige sammenhenger, og man viser oppriktig og positiv interesse for den andre.

Jeg har til og med flere ganger blitt takket fordi jeg spør og viser interesse, og forklarte det med at de synes det er merkelig at hvor de kommer fra på en måte skal ties ihjel. Har også fått høre at selv om de kanskje har måttet rømme fra eget land og alt som er ille der, så er jo heller ikke de landene bare dårlige. Ofte har disse personene gode minner fra egen familie og grunnleggende kultur (utenom de som styrer), og at det å få snakke om også gode minner gjør dem godt innimellom. 

Jeg gir også komplimenter til de som lærer seg norsk, og når de er blitt enda bedre også, og jeg ser at det også settes stor pris på, og at disse personene så selv tar initiativ til å snakke med meg senere. Noen deler da mer om sin bakgrunn, andre deler heller bare mer dagligdagse ting fra norsk hverdag, og det respekteres selvfølgelig.

Jeg nekter å bli med på den sosiale distanseringen som internett og sosiale medier skaper i samfunnet.

Jeg tenker alle mennesker har behov for å bli sett og vist interesse for den de er! Og da må vi også tørre å vise den interessen for medmenneskene vi møter, der det er naturlig. Det er mye man kan gjøre og si, bare man gjør det med respekt, ser an situasjonen og viser at man er positiv.

Anonymkode: 6ae1d...60d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt ann på situasjonen, og hvordan en spør tenker jeg.. 

De gangene jeg har spurt noen, så har det vært av interesse for personen på en måte, og samtalen har gjort det naturlig på en måte.. 

Altså at de har snakket om barndommen i hjemlandet, eller de har snakket om kultur foskjeller eller noe.. 

Ikke opplevd eller merket at det har vært negativt..

Har egentlig ikke tenkt på å spørre noen om hvor de kommer fra, så lenge det ikke snakkes om som jeg nevnte over her.. 

Så Tenker at det kommer veldig ann på situasjonen og hvorfor og ikke minst, hvordan er spør..

Anonymkode: 0ed98...1e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du mann eller dame, TS?

Anonymkode: 0a21d...f7f

Hei! Jeg er kvinne.

Gir det meg et forbud eller lov til å stille et slikt spørsmål?

Anonymkode: bb7d1...de3

Skrevet

Etter å ha hørt gutta i Med All Respekt diskutere dette så er vist riktig svar: Ja, det er greit å spørre om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra en som får dette spørsmålet ganske ofte…Vær så snill, ikke spør. 

Anonymkode: fae53...552

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 462f7...429

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt greit jeg, i sånne sammenhenger som du nevner. Enig i at man spør ikke de som trolig er født og oppvokst her/adopterte om "hvor kommer du fra"/"hvor kommer du egentlig fra", altså fiske etter opphavsland. Man kan så klart spørre hvor de kommer fra (by/sted i  norge tenker jeg på ) når man er i ferd med å bli kjent, det spør jo etnisk norske hverandre om også. 

Anonymkode: 83b62...bda

AnonymBruker
Skrevet
MarianneE skrev (7 minutter siden):

Etter å ha hørt gutta i Med All Respekt diskutere dette så er vist riktig svar: Ja, det er greit å spørre om. 

Spørs HVORDAN man spør. Hvis man graver eller «Hvor er du eeeeeeeegentlig fra?», er det frekt 

Anonymkode: fae53...552

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

min svigerdatter som er både født og oppvokst i Norge får dette spørsmålet og hun snakker flytende norsk selvsagt men hun er mørk i huden, og de gangene er det utelukkende fordi den som spør ønsker poengtere at de ikke tror hun er norsk.. og i deres øyne blir hun aldri norsk nok heller..  Samme med en fyr jeg kjenner, når han sier "jeg er født og oppvokst i Bergen på kav bergenser sier folk ofte: er foreldrene dine innvandrere da eller er du adoptert" og da er det ikke lengre høflighet 

Anonymkode: deed2...10a

Selvfølgelig kan det være høflighet det også, å være interessert i andre mennesker sin kultur.

Jeg fatter ikke hvordan man kan være så persilleblader hele tiden, og jeg er adoptert. 

Anonymkode: 7e649...78d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 100% etnisk norsk, men er fra et sted langs kystlinjen av Norge oppover mot nord. Der er det mange mørkhåret folk med litt mer "eksotisk" utseende enn typisk norsk, fordi mange spanjoler og portugisere hoppet i land fra båtene og la igjen noen mer mørke gener til oss kyst-folk. 

Jeg får ofte spørsmål hvor jeg kommer fra. Også pga min blandingsdialekt gjør at mange tror jeg har et annet morsmål. 

Det gjør meg virkelig ingenting. Kan noen ganger bli litt lei av å forklare, men jeg synes det er morsomt å se så utenlandsk ut at folk tror jeg har annen opprinnelse. 

Anonymkode: 06b2c...b83

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...