Gå til innhold

El sparkesykkel vinteroppbevaring?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte el-sparkesykkel i sommer og tenkte ikke så langt frem som vinteroppbevaring🙈 trodde den kunne stå i en utebod/ garasje. Når jeg nå ser på bruksanvisningen så anbefales den ikke å lagres under 5 grader. Men jeg har ikke så veldig lyst å ha den inne i leiligheten heller pga brannfare. Hva gjør dere andre med el-sykkel på vinteren??

Anonymkode: d67ba...f6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta ut batteriet, og lagre batteriet frostfritt, sparkesykkel i garasje / bod.?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (38 minutter siden):

Ta ut batteriet, og lagre batteriet frostfritt, sparkesykkel i garasje / bod.?

Hvordan ta ut batteriet?

Anonymkode: 94fcb...b80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan ta ut batteriet?

Det står nok i bruksanvisningen det og….

Anonymkode: bc7e9...a68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det står nok i bruksanvisningen det og….

Anonymkode: bc7e9...a68

hvis jeg skulle tatt av batteriet på min elsparkesykkel er jeg nesten sikker på at reklamering og garanti osv ryker. 

Anonymkode: 4bf96...d44

AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo en nøtt, disse batteriene er skikkelig brannfarlige, så jeg vil ikke ha elsykkel- og sparkesykkelbatteri i huset. Men i garasjen er det visstnok for kaldt...

Anonymkode: 3e8fb...171

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 17.24):

Det der er jo en nøtt, disse batteriene er skikkelig brannfarlige, så jeg vil ikke ha elsykkel- og sparkesykkelbatteri i huset. Men i garasjen er det visstnok for kaldt...

Samme problem her også. Har en utebod, men blir for kaldt

AnonymBruker
Skrevet

Oi jeg visste ikke at de var brannfarlige? Jeg har min elsykkel i kjelleren. 

Anonymkode: a0152...0cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Samme problem her også. Har en utebod, men blir for kaldt

Min blir stående i garasjen.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Gjør et raskt søk på det. NYTimes har skrevet en del om det fordi det ble så mange branner der.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan har du ikke fått det med deg?? 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/kommune-innforer-forbud-mot-elsparkesykler-i-kommunale-bygg_--det-er-bedre-a-vaere-fore-var-1.17539653

Eller denne brannen for noen uker siden 

https://www.ta.no/boligbrann-i-skien-batteri-til-el-sparkesykkel-skal-ha-eksplodert/s/5-50-2212317

Eller denne i sommer

https://www.vg.no/nyheter/i/RzAWKW/elsparkesykkel-tok-fyr-paa-balkong-i-oslo-det-var-skummelt

Eller denne dødsbrannen 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/advarer-mot-batterier-etter-dodsbrann-pa-eik-1.17223159

Eller da de fleste advarte

https://www.nrk.no/norge/elsparkesykler-kan-eksplodere-_-eierne-risikerer-milliongjeld-1.17081201

Disse brannen var ikke bare i riksdekkende media, men også i tv-serier

https://www.nrk.no/vestland/ny-brann-i-lager-med-sparkesykkel-batterier-i-bergen-1.15856929

Anonymkode: 55ebf...7bd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg har en sparkesykkel som jeg skal parkere for vinteren. hjelper det å la den kjøre seg helt tom for batteri først? tenkte det kunne være en ide. 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg har en sparkesykkel som jeg skal parkere for vinteren. hjelper det å la den kjøre seg helt tom for batteri først? tenkte det kunne være en ide. 😅 

Batteriet har ikke godt av å være helt fulladet, eller helt tomt. La batteriet være ca 50% ladet er det beste.

Skrevet
TBL12 skrev (3 minutter siden):

Batteriet har ikke godt av å være helt fulladet, eller helt tomt. La batteriet være ca 50% ladet er det beste.

Og de bør vedlikehold lades gjennom vinteren 😃

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den i isolert garasje som holder noen grader gjennom vinteren. Setter den til ladning innimellom for å opprettholde batteriet. Hadde jeg ikke hatt varm nok garasje hadde jeg tatt den på boden inne. Avslått uten ladning går det helt fint.

Anonymkode: 434f2...46e

AnonymBruker
Skrevet

Ekspertisen hevder at det optimale er å oppbevare batteriet (enten det sitter på sykkelen eller ei) innendørs i normal boligtemperatur. Det skal dessuten hverken være tomt eller helt fulladet – 40-60% er visstnok det optimale.

Hver sjette uke sjekker en batterinivået, og lader det evt opp til rundt 50%. Batteriet bør ikke langtidsoppbevares med mindre enn 20%.

Et batteri som ikke har vært utsatt for fysiske skader, ikke utsettes for ekstrem varme og som ikke er feilprodusert har visstnok liten risiko for å selvantenne hvis det bare oppbevares. Størst risiko for brann er det ved lading.

Anonymkode: effc7...567

AnonymBruker
Skrevet

Er mange som har el sparkesykkel. Hvor oppbevares de fleste den om vinteren hvis den ikke kan oppbevares kaldt?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi oppbevart og fremdeles oppbevarer elsparkesyklene i garasjen, begge ble kjøpt i 2018, så de er noen år.
Er grøsselig kaldt i garasjen om vinteren. Ikke ladet elsparkesykkelen min på 1 år, men den har fremdeles 100% batteri igjen så jeg vet ikke helt hva som skjer :laugh:

Anonymkode: 6d8c4...ccd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2025 den 23.26):

Her har vi oppbevart og fremdeles oppbevarer elsparkesyklene i garasjen, begge ble kjøpt i 2018, så de er noen år.
Er grøsselig kaldt i garasjen om vinteren. Ikke ladet elsparkesykkelen min på 1 år, men den har fremdeles 100% batteri igjen så jeg vet ikke helt hva som skjer :laugh:

Anonymkode: 6d8c4...ccd

Jeg har også lyst å oppbevare den ute i boden. Ikke så lyst å ha den inne 

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 11.40):

Kjøpte el-sparkesykkel i sommer og tenkte ikke så langt frem som vinteroppbevaring🙈 trodde den kunne stå i en utebod/ garasje. Når jeg nå ser på bruksanvisningen så anbefales den ikke å lagres under 5 grader. Men jeg har ikke så veldig lyst å ha den inne i leiligheten heller pga brannfare. Hva gjør dere andre med el-sykkel på vinteren??

Anonymkode: d67ba...f6d

Vi har vår innendørs i kjellerstuen.

Anonymkode: 0dae9...28f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...