Gå til innhold

Gradering av intimitet og sex vs andre ting i et forhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det er mange ting i et forhold som feks kjemi, tillit, lojalitet, sex og intimitet, økonomi, ansvar ift barn, husarbeid osv

Kan noen foreslå en liste med plassering? 
For meg kommer sex og intimitet høyt, mens kona virker å være mer opptatt av helt andre ting…

Forslag?

Anonymkode: 4d1e2...419

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lojalitet/tillit
Kjemi
Kroppskontakt/kyssing
Sex/intimitet
Humor
Husarbeid
Økonomi

K52. Singel, så ansvar for felles barn utgår ;).

Endret av micromaya
  • Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Lojalitet/ TiliiT

Kjemi

Kroppskontakt / Kyssing

Sex

Økonomi

Humor

Husarbeid

Jeg har barn, men de tar man liksom alltid vare på

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

kjemi

tillit/lojalitet

intimitet

husarbeid

sex

økonomi

ansvar ift barn

min rekkefølge, vi har ikke barn altså.

Anonymkode: 82ece...665

AnonymBruker
Skrevet

Begge verdsetter sex og intimitet høyt, selv om jeg har oftere lyst enn ham.

Tillit er enda høyere, og gjør også at jeg har tillit til at alt hans seksuelle fokus er på meg, selv om han har mindre lyst. 

Økonomi, husarbeid etc er noe vi må for å leve. Det har ikke verdi i seg selv. Men begge gjør mye. Han er bedre på husarbeid enn meg. 

Helse, mat og trening er også viktig.

Barn har vi ikke ennå.

Anonymkode: e6c78...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistenker at du tar de andre tingene for gitt hvis sex kommer øverst.

Anonymkode: ddf22...0c3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Det er mange ting i et forhold som feks kjemi, tillit, lojalitet, sex og intimitet, økonomi, ansvar ift barn, husarbeid osv

For meg kommer sex og intimitet høyt, mens kona virker å være mer opptatt av helt andre ting…

Forslag?

Emosjonelt påkoblet. 

Det hjelper lite å ha sex om partneren din er fullstendig avkoblet deg emosjonelt. Mistenker som andre sier at du kanskje tar disse tingene for gitt og rangerer sex høyt. Hvor lenge har du vært i ett forhold, TS? - prøv å få barn sammen hvor den ene eller begge er i ferd med å møte veggen, opplev at foreldrene dine dør og du går inn i en stor sorgprosess.. da har det ganske mye å si at partneren evner å tilby emosjonell støtte; i det minste koble seg på emosjonelt. Jeg tror for øvrig det er nøkkelen for at kvinner skal ønske å ha sex med en mann over lengre tid (sammen med flere andre forhold selvfølgelig) - siden jeg ikke er mann vet jeg ikke, men tror ingen mennesker vil langsiktig ønske å ha sex med noen som de ikke opplever bryr seg om dem.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Forslag?

Sex kommer høyt opp på viktighets skalaen her også. Det er viktig, MEN, aldri på bekostning av ting som faktisk er viktig i livet og nødvendig å gjøre. Ansvar kommer først. Det må man bare. Fornøyelse kommer senere. Så blir det jo selvsagt en avveining akkurat hvor man legger lista for det, men noen ting må man bare gjøre og noen ganger går det på bekostning av fornøyelse fordi man blir sliten og lei og dagen går. Her tror jeg ofte menn og kvinner prioriterer litt forskjellig og det er nødvendig å nærme seg hverandre sine forventninger her om ting skal bli bedre på soverommet. 

Sex er øverst på fornøyelses skalaen. Men det kommer etter plikter som jobb, matlaging, hjelpe barn med lekser og fritidsaktiviteter, handle, litt opprydding hjemme osv. På generelt grunnlag. Av den enkle grunn at alt man ikke får gjort en dag må man gjøre dobbelt neste dag. Er man to voksne, barnløse og rimelig frie så blir det atskillig mye enklere dog. Og i enkelttilfeller kan man selvsagt velge å la "alt annet fare" å bare kose seg selv om alt ikke er "perfekt" ellers. Men generelt sett så må man sette plikter først, viss ikke blir livet vanskelig. Viss partner har lite overskudd så må man hjelpe hverandre der man kan så overskuddet kan fordeles bedre, feks ikke bruke opp alt på plikter, men ha igjen noe til fornøyelse også. 

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke helt hvordan husarbeid passer inn på denne listen. Husarbeid i seg selv er jo en jobb, et nødvendig onde, noe man må gjøre for at livet skal fungere. Det er ikke en verdi. Det er ikke et element i et kjærlighetsforhold slik som f.eks tillit.

Hvis du derimot mener Likefordeling av husarbeid, eller så skjønner jeg at dette er en verdi eller egenskap som påvirker et forhold. Men da må du også ta med vedlikehold og reparasjoner og evt hagearbeid.

For meg er det viktigere at en partner har lik innstilling til husarbeid, eller lik instilling til fordeling av husarbeid og annen jobb, enn at han ønsker hyppig sex.

Enig med den over som skriver at sex er fornøyelse, men at man må være ajour med plikter før man kan avse energi til fornøyelser.

Det har jeg vært vant til hele livet, man må gjøre det man må, før man kan gjøre det man vil. Helt fra barneskolen; lekser først, leke etterpå. Middag først, kake etterpå.

Anonymkode: bec93...909

• Liker 3
Skrevet

Økonomi, ansvar, barn, husarbeid, jobb osv er plikter som man MÅ gjøre. 

Kjemi er viktig, men hører kanskje ikke hjemme på en liste mellom plikter og fornøyelse, det er jo noe man har eller ikke har. Intimitet er viktig, på en måte burde det vært en slags plikt, men samtidig av åpenbare grunner så funker det dårlig. Men det er iallefall viktig. Men det er gjerne sånn at selv om man vil, så må man også ha litt overskudd og lyst. Og det er her det kan bli komplisert. Er man stresset, overarbeidet, utslitt og fokus bare er å komme gjennom dagen så får man ikke fokusert så mye på intimitet. Enten man vil eller ikke og lysten (her mener jeg ikke at man tenker at man har lyst, men at man har lyst. Kroppen har lyst) forsvinner. Fordi man er sliten etter en lang dag å bare kollapser og trenger ett øyeblikk alene i ro å fred for å hente seg inn. Eller fordi man ser masse som skulle vært gjort å hodet kverner rundt på det. Det trenger ikke å handle direkte om forhold hjemme heller selvsagt om ting er veldig på stell der og veldig god arbeidsfordeling osv, men folk kan selvsagt være slitne. Slite med helsa. Ha en kjip jobb som tærer på. Mye oppfølging av barn el. Livet. Men er man to om ting da i ett partnerskap så burde man jo støtte der man kan. Viss en har overskudd og den andre har mindre så burde man jo se litt på hvordan man kan hjelpe partneren sin. Antagelig vil det jo være positivt for en selv også på sikt. Både direkte og indirekte. 

Folk kan selvsagt ha forskjellig sex drive, men de fleste kvinner har mer enn nok sex drive, det er som regel andre årsaker enn manglende lyst direkte som fører til lite sex. Hilsen dame med mange dame venner

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i at sex er viktig, men jeg har ikke lyst til å ha sex med mannen hvis huset er bomba og vi ikke har hatt en god samtale på dagevis. Jeg tror menn lett kan glemme at det nødvendigvis er like enkelt å få en kvinne tent som en mann. Jeg må ha det fint emosjonelt for å ha lyst på sex, og hvis partneren min oppfører seg som en slabbedask, får jeg ikke lyst på ham.

Anonymkode: 4562a...361

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Praktisk og økonomisk innsats, som er nødvendig for å holde familie- og/eller bofelleskapet gående, kan ikke rangeres langs samme dimensjon som personlige relasjonelle ting, som lojalitet, nærhet, verdier, sex osv.. De hører til i en helt annen kategori.

På det relasjonelle plan, er min rangering slik:

Lojalitet og tillit

Felles verdier, interesser og preferanser

Personlighetsmessig match (ikke nødvendigvis like, men kompatible personligheter)

Intimitet/nærhet (både på det emosjonelle og fysiske plan).

Sex (blir mindre viktig ettersom tiden går, og relasjonen vokser seg sterkere).

Anonymkode: fa147...bf5

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ser heller ikke hvordan man skal kunne rangere alle disse på en skala. Flere av disse tingene er noe som enten er der eller ikke.

Lojale må man være med hverandre. Det er på en måte grunnpilaren til ekteskapet. Er ikke det på plass, så trenger vi ikke være gift. Tillit og kjemi også - hvis ikke er jeg gift med feil person.

Sex/intimitet har vi hatt perioder uten i forbindelse med barnefødsler, men har utover det en noe sporadisk rate. Tror vi er av samme oppfatning der; mye sex er lite viktig i forholdet som helhet, men er det helt fraværende blir det plutselig et stort problem. 

Jeg tåler forøvrig ganske mange uoverensstemmelser i forbindelse med husarbeid, barnepass og økonomi uten at jeg vurderer skilsmisse. Jeg er ikke «godværsgift».

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei!

Forslag?

Hvis kona di virker å være opptatt av helt andre ting, så kan forklaringen være så enkel som at det handler om ting som du som hennes partner også burde være oppmerksom på, men av ulike årsaker ignorerer. Det kan gjøre at hun føler seg alene om ansvaret for disse tingene, og da følger det naturlig at sex skyves nedover på prioriteringslista. For mange kvinner er sex og sexlyst på  en måte et resultat av at samlivet fungerer godt på andre områder også, både emosjonelt og praktisk. Det kan også hende at hun har et såkalt responsivt tenningsmønster, mens du har et mer spontant tenningsmønster. Du kan lese deg litt opp på det, men kort forklart betyr det at hun trenger litt ekstra stimuli for å få lyst på sex. Den gode nyheten er at dette er noe du kan bidra med. Snakk med henne, finn ut hva hun liker og trenger fra deg for at hun skal kunne sette sex høyere på prioriteringslisten.

Anonymkode: f7a23...d77

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...