AnonymBruker Skrevet i går, 07:48 #1 Skrevet i går, 07:48 Jeg vurderer å flytte og ønsker da et sted med hage for hunden min. Ikke for å gå mindre turer men som et supplement og mer frihetsfølelse. Men hvor mye bruker hundene deres hagen egentlig, dere som gir dem tilgang til den? Og har det noe å si for hunden hvor stor hagen er, eller er de mest på samme områdene der ute uansett, så lenge ikke dere er med og aktiviserer den? Bare lurer på om jeg bør ha en stor hage, eller om små hager gjør samme nytten? Tenker på en selskapsrase, om det har noe å si. Takk på forhånd til alle som måtte komme med erfaringer Anonymkode: fdd6a...31c
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #2 Skrevet i går, 08:00 Vi har ikke hund, men leieboeren har, og den koser seg veldig i hagen vår! (Liten hund, liten hage) Den bruker hagen mye på sommertid, lite om vinteren. Den får aldri være alene i hagen fordi den har en tendens til å bjeffe når folk går forbi, men hagen er inngjerdet slik at den kan løpe, leke, og slappe av. Det er viktig at hunden har en skyggeplass der den kan slappe av på om sommeren. Anonymkode: e30e0...9cb 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:11 #3 Skrevet i går, 08:11 Har hund og bor i leilighet i 2. Etasje. Vi tilbringer en del tid i huset til mine foreldre nettopp fordi hagen gjør livet lettere. så usikker på om det er jeg eller hunden som har mest glede av den 😅 Det å slippe å kle på seg og gå tur på morgenen, og rett før jeg skal legge meg er deilig. Å bare åpne døren og så får hunden gjort sitt… og så tar jeg heller en lang tur litt senere når jeg er klar til å starte dagen. Hagen er ikke innegjerdet så hun får ikke være der uten tilsyn, men gir oss begge mye glede at hun kan løpe fritt under tilsyn. Har lært seg grenser og forlenget sjarmert seg inn på naboene om hun skulle stikke av 😅 Spesielt sommeren nyter vi det. Vi går ut og inn som vi vil, hun har en skål med vann og mange skyggeplasser. Koser seg med å dilte etter min far som jobber ute, eller bare ligge i nærheten når jeg soler meg. Anonymkode: 62c8a...d4e 3
AnonymBruker Skrevet i går, 08:14 #4 Skrevet i går, 08:14 Jeg har kun en veldig (mikro) liten hage som hunden aldri får være alene i. Det ville den heller ikke fått hvis det var en stor hage, da mange hunder blir veldig bjeffete når de står alene i hager, når det skjer ting utenfor. Om sommeren er han litt ute i hagen, når jeg er der sammen med han, men han løper ikke rundt og leker/opplever mye. Mer for å få frisk luft og se «på livet». Så for oss betyr ikke hagen noe som helst. Turer, trening og opplevelser skjer utenfor hagen Anonymkode: 1b73c...09f 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:15 #5 Skrevet i går, 08:15 Vi har hage, og flyttet til rekkehus med hage på grunn av hunden. Vår hund kan ikke være ute i hagen så veldig mye, da hun bjeffer på naboene, men det er gull verdt for å ha muligheten til å slippe henne ut og tisse morgen og kveld - særlig når en av oss er alene med barna og ikke kan gå fra dem og gå tur Anonymkode: 0cb5a...e72 2
AnonymBruker Skrevet i går, 08:18 #6 Skrevet i går, 08:18 Vi flyttet fra leilighet til hus med hage, og hunden elsker hagen. Vi har sikret hagen slik at hun kan være der uten at vi holder henne under oppsyn, og det er koselig å se hvordan hun ligger og ruller på gresset, eller bare sitter der og lukter ut i luften. Hagen vår er helt ok stor, så vi leker også med hunden der, kaster ball og sånn. Det er også veldig fint med hage når vi får besøk av andre som har hund. Anonymkode: ecd67...3d6 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:06 #7 Skrevet i går, 09:06 Hage er helt fantastisk for hundeeiere, spesielt på sommeren. Mine hunder ligger ute og soler seg, ruller i gresset, sover under en busk, sitter og følger med på alt som skjer i nabolaget. De kan være ute i timesvis. Og når det var så varmt i sommer at man ikke kunne gå tur før på kvelden, så fikk de rusle rundt ute og drive med sitt i hagen istedenfor å være "sperret" inne. Jeg har bodd i leilighet i mange år med hund, og selv om det går fint det også, så ser jeg hvor mye hunder setter pris på hage. Og det er sykt deilig når hunden har diaré på natta.... Anonymkode: 97176...bb7 3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:07 #8 Skrevet i går, 09:07 Jo, også er det smart i sommerhalvåret når det er båndtvang, for da har hunden et sted å leke løs. Vi har sånn middels stor hage, og hundene får løpt litt og strukket på beina. Anonymkode: 97176...bb7 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:27 #9 Skrevet i går, 09:27 Absolutt! Gjerdet inn hagen i sommer, og hundene har fått mye glede ut av den. Slipper dem ut om morgenen, så får de ut litt energi ved å leke sammen. Har fått litt ekstra tid til å drikke kaffe før jeg tar første tur, og litt mer husro om morgenen også. De elsker å kunne slappe av i gresset om sommeren, å kaste ball og frisbee uten langline. Anonymkode: deff9...265 1
AnonymBruker Skrevet i går, 09:50 #10 Skrevet i går, 09:50 Hundene elsker hagen og løper inn og ut året rundt. Måtte flytte gjerdet og kutte ute en del av den pga bygging. Da sto de ved enden og sørget over den tapte delen noen dager, før de tilpasset seg og holdt seg til det som er igjen. Anonymkode: 78d1f...5fc 2
AnonymBruker Skrevet i går, 10:21 #11 Skrevet i går, 10:21 Har bodd både med og uten hage med hund, og hage er uten tvil mest til fordel for oss som eiere. Ingen av hundene vi har hatt har likt å tilbringe tid alene i hagen. Anonymkode: a7f92...c82 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Skrevet 22 timer siden Jeg er oppvokst med 2 hunder. Og vi hadde 2 mål tomt, og alt inngjerdet. Så hundene var mye ute, både sommer og vinter. Litt store hunder. Og de koste seg ute. Anonymkode: 9ccf1...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden Jeg har en stor og inngjerdet hage, og der er jeg mye sammen med hundene😄 De får ikke være der alene uten tilsyn. Jeg har treningsutstyr der, så de dagene jeg ikke trener med klubben så har jeg muligheten til å lage baner ute i hagen👌🏼 På sommeren er det supert å sitte ute og hundene kan kose seg fritt rundtomkring. Anonymkode: 7f98d...8e3 2 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #14 Skrevet 21 timer siden Ja. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å bo i leilighet igjen etter å ha sett hvor mye hunden setter pris på hage. Løpe fra seg, følge med på omgivelsene, frisk luft, gå på do som den vil, kjenne noe annet enn parkett og asfalt under potene.. Anonymkode: 7a641...b63 1 1
LadyGrey Skrevet 20 timer siden #15 Skrevet 20 timer siden Jeg har to hunder og luftegård på ca 150kvm. De har tilgang til luftegården via verandadøra og jeg slipper de ut når de ønsker. Om sommeren står døra ofte åpen og de går inn/ut som de vil. Veldig praktisk å slippe å ta på bånd og kle på seg for å gå ut når hundene må på do. Luftegård er også gull i båndtvangen. Jeg er veldig opptatt av at hundene mine skal få bevege seg naturlig/løs hver dag. Usikker på om jeg hadde gidda å ha to hunder og ikke hatt inngjerdet hage av noe slag. 😅 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #16 Skrevet 20 timer siden Jeg har ikke inngjerdet hage. Men litt kan hunden drive på. Men ikke alene. Jeg bruker line da springer han som han selv vil. Så tar jeg bare tak i linen hvis han ikke gidder å høre etter meg. Men det virker sånn at han trur at han står fast når han bruker linen. Men egentlig så kan han gjøre hva han vil siden den ikke er festet i noe. Men ser han koser seg. Vi spiller litt fotball med han. Anonymkode: 55c5a...315 2
Leo Skrevet 20 timer siden #17 Skrevet 20 timer siden Vi har stor inngjerdet hage og jeg vil si at det gjerdet er den beste investeringen noensinne! ❤️ Hagen er i bruk året rundt og gjør hundeholdet betydelig enklere og hyggeligere. Hunden(e) kan gå ut og inn som de(n) vil og gjøre "hundeting" og naturlig delta på alt vi gjør i hagen. Jeg trenger heller ikke å kle på meg, ta på bånd osv. hvis hunden bare skal ut og tisse om natten. Det beste av alt er at hagen er stor nok til at vi kan invitere hundekompiser på "playdate" og ikke er avhengig av hundeparker etc. og at hundene bare kan være sammen. Å arrangere treningsøkter i lydighet, utstilling, enkel agility etc. er også mulig. Det kan være litt utfordrende at noen bjeffer på alt de ser (Eller tror de har sett...), men med konsekvent trening (Og skjerming ut den veien hvor det skjer mest) er ikke det noe problem. I det hele tatt vil jeg driste meg til å si at jeg vet ikke helt hvordan jeg skulle ha klart meg uten den hagen og hunden(e) mine har elsket og elsker det. 1 2
kommodevaran Skrevet 20 timer siden #18 Skrevet 20 timer siden (endret) Jeg følger båndtvangen slavisk og det eksisterer ikke hundeparker her i området, så for min del er det helt nødvendig med hage. Alle hunder fortjener muligheten til å få bevege kroppen fritt året rundt. Hunden min elsker hagen. Det beste han vet er å ligge og slappe av i gresset. Rulle seg, ta seg en lur under buskene, spionere på naboen, følge med på fuglene i trærne, være med og stelle med blomstene, leke med vannsprederen, og rase rundt i hagen i full raptus. Om vinteren er det veldig populært å grave i snøen. Vi måtte bo i leilighet uten hage i et halvårs tid for mange år siden, og både jeg og hunden syntes det var helt fælt å ikke ha en hage å kose oss i 😅 Redigert fordi jeg glemte å svare på noen av spørsmålene til TS: hundene vi har hatt har for det meste hatt hage på ca. halvannet mål. Det er snakk om en store, aktive raser, og på egenhånd har de stort sett holdt seg innen den ene halvparten av hagen. De har ikke vært så veldig fysisk aktive når de har vært alene ute, løper litt akkurat når de kommer ut, men ellers setter de mest pris på utsiktspunkter hvor de kan følge med på ting rundt seg, og rolige steder hvor de kan ligge og slappe av. Tenker det er fint å ha en hage som er stor nok til at de kan ta noen steg i full sprint uten å krasje med et gjerde, men den trenger ikke å være gedigen for at de skal ha stor glede av den. Endret 14 timer siden av kommodevaran 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå