Gå til innhold

Hva hadde du sagt til 12 åring som gjør stikk motsatt av hva du sier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sjeldent gjester på middag sent utover kveldene. Men fra 18-00 hadde vi besøk av et vennepar med barn på samme alder som våre.

Barna er vant til å ha gjester på besøk og vet hvordan de skal oppføre seg. 2 av 3 barn gjorde som vanlig, men barnet på 12 gjorde mest som det hadde lyst til. 

Eksempel: Når gjester kommer så skal barna være samlet med oss å hilse på. Deretter er vi samlet alle sammen, eller at barna finner på ting sammen og vi voksne sitter å snakker. 
Alle barna untatt 12åringen fant på noe å gjøre sammen, og vi foreldre trodde alle var samlet. Etter en god stund fant vi ut at 12 åringen hadde spilt Playstation med venner over telefon. 

Når middagen var klar og vi ba alle komme å sette seg, bruker barnet lang tid på å komme, slik at alle må vente. Faren går ned å minner 12åringen om å oppføre seg slik som det vanligvis gjør ved besøk. 

Når de andre barna igjen spiller brettspill sammen, har 12åringen igjen funnet Playstation. 

Vi voksne ønsker å se skal vi danse, noe barna alltid ser sammen med oss når vi er alene. Vi spør om de vil se sammen med oss, og der går noen barn til og fra, men vi ser ingenting til 12åringen. 

Til å med når vi spør om å komme til oss, så tar det 1 min for de andre å samle seg hos oss, mens vi venter 5 min på 12åringen.

Når besøket drar er de to andre barna med oss i gangen for å si takk for i dag, og vi må be 12åringen komme.

Jeg har mest lyst å legge bort Playstation. Men uansett så er det som om vanlig høflighet og respekt for andre har forsvunnet over natten. 
Hvordan ville du som mamma håndtert denne?

Anonymkode: 87810...902

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstod ikke, er 12-åringen deres eller venneparet sitt barn?

Anonymkode: 5ed42...c6b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sørg for at Playstation slutter å virke, og ikke kjøp en ny, så tror jeg problemet ditt vil være løst.

Du har et barn som ser ut til å ha blitt avhengig av skjermen, og prioriterer en dum skjerm fremfor menneskelig kontakt - det tror jeg er kjernen i problemstillingen her, ikke at barnet ikke hører etter.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Viss det er ditt barn (var litt vanskelig å skjønne hvem sitt barn det var snakk om) så hadde jeg bare gått å sagt fra om at det ikke er PlayStation nå.. fjernet strømledningen om nødvendig. Det er vanskelig å tving barn ( eller voksne for den del) til å delta på en gitt aktivitet, men du kan selvsagt fjerne sånne forstyrrelser som feks en ps kan være. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg forstod ikke, er 12-åringen deres eller venneparet sitt barn?

Beklager at jeg ikke gjorde meg bedre forstått, var vårt barn jeg siktet til ja. Ts

Skrevet

En 12 åring (gutt?) vil trolig synes det er mye mer morsomt å spille PlayStation enn å spille brettspill.

Hvis de andre barna har god kjemi og leker godt sammen mens han (?) faller utenfor så frister det sikkert enda mer å spille med vennene sine på PlayStation 🎮

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tar selvsagt bort playstation for en god stund. Letteste sak i verden. 

Anonymkode: e81a3...33e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er mest rart, er at du synes dette er rart. Her følger dere lite opp og så blir du skuffet når det ikke blir slik du synes er best.

De andre barna finner på noe de vil. Hvordan vet du hvorvidt din 12-åring fikk være med å bestemme?

Og det rareste av alt; hvorfor synes du det er rart at din 12-åring fortsetter å spille PlayStation etter maten? Det er jo helt unaturlig for barnet å bli med på brettspill som de andre barna har allerede startet før middag. Ingen synes det er lett å komme inn i et etablert spill. 

Det høres ut som dere bare lot barna være for seg selv, så ble du skuffet når 12-åringen ikke levde opp til forventningene dine. Du skriver i overskriften «gjør stikk motsatt». Jeg ser ingenting av det i teksten din. Jeg ser mye forventninger men lite kommunikasjon fra deres side. 

Jeg sitter igjen og lurer på hva dere gjorde for å hjelpe 12-åringen? 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter overskriften å dømme trodde jeg det var snakk om utagering og styr. Etter å ha lest hele innlegget skjønner jeg lite av hva du mener. Det eneste jeg hadde reagert på her er at barnet kom sent til bordet ved maten. Ellers høres dette mer ut som en formell middag med ukjente enn et koselig lørdagsbesøk av et vennepar. 

Anonymkode: 9dc8b...fe4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tvangssosialisering av en 12åring er sjelden en suksess, med mindre de andre barna er i samme alder og de har noe tilfelles.

Tror du har mange usagte forventninger og det er vanskelig for barn å innfri nonverbale krav og forventninger. Og spiller det egentlig noen rolle at 12åringen trakk seg tilbake. De andre barna hadde det vel kjekt uansett :)

Anonymkode: 85264...947

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som er rart her er det å invitere til middagsselskap for så å sette på TV'en for å se "Skal vi danse"🤣

Anonymkode: 33524...4b4

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

12-åringen syns sikkert det var en dritkjedelig og stiv kveld og ønsket seg derfor bort. Det å stille opp «på rekke» for å hilse gjester høres i overkant ut, og jeg har full forståelse for at 12-åringen ikke vil se på Skal vi danse med de voksne - PlayStation høres uendelig mye mer moro ut! Er heller ikke sikkert at barnet trives med barna som var på besøk. Syns oppførselen tyder på det. Ikke vær for ego som foreldre og ver grei med ungen deres på dette. Har dere fått et ærlig svar på barnet om det faktisk syns det er hyggelig med gjester?

Anonymkode: d96d6...9bb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Virker som dere har litt styrete forventninger, rundt besøket. Og så begynner barna å komme i den alderen der familiebesøk ikke er det mest spennende. 

Hvem fikk dere besøk av? Var det barn der som 12-åringen vanligvis går godt sammen med? Eller var det mest yngre barn?

Tror jeg hadde tatt en prat, men ikke gjort noe stor ut av dette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har mest lyst å legge bort Playstation. Men uansett så er det som om vanlig høflighet og respekt for andre har forsvunnet over natten. 
Hvordan ville du som mamma håndtert denne?

Jeg tror du skal senke skuldrene litt. At en 12 åring ikke synes ett danseprogram med middelalderende folk er spennende, kommer litt sent til bordet og vil helst game med kompiser er virkelig ikke noe big deal. Du sier de andre ungene hadde det fint sammen. Så lenge ingen av de følte seg avvist av 12 åringen, så lenge 12 åringen ikke var frekk, avvisende eller kjip med noen, så ville jeg nok forsøkt å let-it-go.

Jeg ville kanskje forsøkt å nøste i om 12 åringen følte seg utenfor, om hen ble invitert med inn og hvem av de andre barna hen trives med, hvordan oppfatter 12 åringen sin rolle i den gjengen, ville jeg kanskje funnet litt ut av. Jeg ville også sagt at det er veldig hyggelig om du også sitter med oss, er med oss når vi har gjester. Ved neste anledning ville jeg ha avklart med 12 åringen på forhand og høre hva hen tenker om kvelden, og hatt en avtale om at hen blir med på for eksempel brettspill med de andre barna men kan få gå på rommet og spille når vi ser ett døllt tv program. Og: hen kan jo la døra til rommet stå åpen slik at de andre barna kan komme å sette seg med barnet om de ønsker. 

Dere gjør nok en god jobb, dette er helt normalt ;) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

12-åringen syns sikkert det var en dritkjedelig og stiv kveld og ønsket seg derfor bort. Det å stille opp «på rekke» for å hilse gjester høres i overkant ut, og jeg har full forståelse for at 12-åringen ikke vil se på Skal vi danse med de voksne - PlayStation høres uendelig mye mer moro ut! Er heller ikke sikkert at barnet trives med barna som var på besøk. Syns oppførselen tyder på det. Ikke vær for ego som foreldre og ver grei med ungen deres på dette. Har dere fått et ærlig svar på barnet om det faktisk syns det er hyggelig med gjester?

Jeg er bikka 40 og hadde også heller blitt med 12 åringen for å spille PlayStation enn å se på Skal vi Danse 😂

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 timer siden):

En 12 åring (gutt?) vil trolig synes det er mye mer morsomt å spille PlayStation enn å spille brettspill.

Hvis de andre barna har god kjemi og leker godt sammen mens han (?) faller utenfor så frister det sikkert enda mer å spille med vennene sine på PlayStation 🎮

Enig! Eneste jeg ville sagt er at han neste gang kanskje kunne spurt noen av besøksbarna (om det er noen på hans alder) om de ville blitt med. 

AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (13 minutter siden):

Jeg er bikka 40 og hadde også heller blitt med 12 åringen for å spille PlayStation enn å se på Skal vi Danse 😂

Helt enig! Evt takket pent for meg og reist hjem, for sånne programmer er ren tortur 😅

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvor gamle var de andre barna? Jeg er egentlig mest overrasket over at det ikke var flere av barna som trakk mot skjerm, og at det ikke ble konflikt fordi det var urettferdig at bare en fikk spille. Det får meg til å tro at de andre barna var enten en del yngre eller en del eldre.  

Om jeg ønsket at tolvåringen skulle delta mer i selskapet, hadde jeg kommunisert det tydeligere underveis da jeg så han satte seg for å spille. Om han ikke klarte å forholde seg til beskjed, ville jeg hindret ham ved å ta kontroll over Playstation og andre distraksjoner.

Men samtidig må man være litt realistisk. Hadde dere besøk av barn han går overens og har det gøy sammen med? 12 år er en vanskelig alder å kreve at han skal leke noe han synes er kjedelig bare for å være grei og underholde besøket mens de voksne prater. Kanskje kunne du fått han på banen ved å invitere til de kunne spille noe sammen på Playstation?

Om tolvåringen din er i ferd med å forsvinne helt inn i gaming på en slik måte at alt annet sosialt utgår, er det noe dere må jobbe aktivt med i hverdagen. Da er ikke et besøk rette arenaen for å ta det opp. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er de andre barna? 

Det sagt, så skjønner jeg godt at 12.åringen heller vil spille PlayStation med kompiser, enn Å se på skal vi danse eller spille brettspill med barna til foreldrenes venner. 

Sånn helt seriøst… ser ikke noe problem her.

Anonymkode: 2ce1f...f7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

La 12-åringen være i fred. Dette er jo helt naturlig.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...