AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #1 Skrevet 15. november 2025 Hei. Jeg har en mamma i 60-årene som lenge har slitt litt med helsa, men bare ufarlige ting. For kanskje sånn 3 år siden begynte hun sakte men sikkert å virke litt mer sliten. Av og til så hun litt syk ut også, blant annet ved at det hvite i øynene ble svakt gult. Så ble hun bedre igjen og vi glemte det. Det har vært litt fram og tilbake de siste årene, men fra starten av i år begynt hun virkelig å bli mye fortere sliten. Spesielt siden sommerferien har hun nesten vært som en annen person og man ser også på ansiktet hennes at hun er sliten. Hos legen fikk hun påvist alt for høyt blodtrykk selv om hun allerede gikk på medisiner. Når disse ble justert følte hun seg litt bedre, men hun er fortsatt ikke seg selv i det hele tatt. Hun fikk så påvist mild nyre- og leverskade, og et par uker etter det hørte legene en bilyd over hjertet hennes. Nå venter hun på tid til ultralyd av hjertet innen 2 måneder, noe jeg kanskje tror er for lenge å vente. Før hun fikk påvist bilyden over hjertet hovnet føttene hennes kraftig opp selv om hun allerede gikk på vanndrivende medisiner. De er fortsatt litt hovne i tillegg til at hun er veldig sliten og ikke føler seg bra. Jeg prøvde å få timen hennes framskyndet men de sier bare at bilyd over hjertet ikke er noe farlig. Allikevel er det ikke bilyden som gjør at jeg er bekymret, men kombinasjonen av alt hun nå har fått påvist hos legen og hvordan hun har blitt så mye svakere over de siste månedene… Er det noen her som kan litt om dette, overdriver jeg? Høres det trygt ut for henne muligens vente i 2 måneder på ultralyden av hjertet? Anonymkode: 1a0cf...676
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #2 Skrevet 16. november 2025 Vet legen om at hun har vært gul i øynene? Det henger ikke sammen med hjertet, men ville sikret meg om at legen visste det. Anonymkode: ea361...d4a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #3 Skrevet 16. november 2025 Ville fått de til å ta en grundig sjekk med blodprøver. Og så om det er slik at hun har lever-nyre svikt så antar jeg de har tatt ultralyd av magen ? CT? Hva er grunnen til at hun har fått det? Har hun hatt vekttap? Nattesvette ? Bilyden på hjertet er nå en ting. Men hadde absolutt pushet på for videre utredning for resten. Og får dere ikke hjelp hadde jeg gått privat. Anonymkode: 2ce1c...0ef
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #4 Skrevet 16. november 2025 Jeg ville også gått privat. Det at du ser en endring og alle disse symptomene må tas på alvor. Få det sjekket privat. Anonymkode: ca530...c4c
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #5 Skrevet 16. november 2025 Si meg, er ikke moren din kapabel til å ta vare på seg selv? Hvis hun neglisjerer helsen sin så kraftig har hun faktisk større problemer enn bilyd på hjertet. Anonymkode: dd467...2dc 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #6 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Si meg, er ikke moren din kapabel til å ta vare på seg selv? Hvis hun neglisjerer helsen sin så kraftig har hun faktisk større problemer enn bilyd på hjertet. Anonymkode: dd467...2dc Virker ikke helt som verken moren eller andre har forstått hvor stusselig dette egentlig er. Selv er jeg også 60 år, men ville jo aldri latt min familie "passe på meg" som det virker som om TS sin mor trenger. Så det er noe riv ruskende galt et sted. Kjenner ingen damer som virker så hjelpeløse som TS sin mor. Det må ligge mye mer under i denne saken. Anonymkode: ab835...8f2 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #7 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Virker ikke helt som verken moren eller andre har forstått hvor stusselig dette egentlig er. Selv er jeg også 60 år, men ville jo aldri latt min familie "passe på meg" som det virker som om TS sin mor trenger. Så det er noe riv ruskende galt et sted. Kjenner ingen damer som virker så hjelpeløse som TS sin mor. Det må ligge mye mer under i denne saken. Anonymkode: ab835...8f2 Ja, det var dette jeg prøvde få frem, men ser at mitt innlegg var litt krasst. Jeg syns det er mer bekymrende at moren ikke tar tak i helsa, enn de små "ufarlige" helsefaktorene i seg selv, på et vis. TS, du bør varsle fastlegen! Nytter ikke prøve fremskynde, du må forklare fastlegen at hun er apatisk, tar ikke vare på helsa si og motsetter seg hjelp. Dette kan være tegn på begynnende demens! Anonymkode: dd467...2dc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå