AnonymBruker Skrevet 15. november #1 Skrevet 15. november Barn under 12 år. Legen sa ingenting om videre skolegang. Så leser jeg at man er smittsom for dem som ikke har hatt viruset. Helvetesild er reaktivering av vannkoppvirus. Leste at man skal holde barn hjemme. Barnet har vondt, så selvfølgelig er barnet hjemme noen dager, og vi ser på almenntilstand, men sånn sykdomsmessig, når er det ok å være på skolen igjen? Jeg spør dere her siden legen ikke hadde noe spesielt å si for veien videre 😅 Anonymkode: 85150...208
AnonymBruker Skrevet 15. november #2 Skrevet 15. november Fikk dere antiviral kur av legen? Hvis ikke, bør dere få det asap. Jeg hadde dette i fjor, og det ble bare verre og verre. Trodde jeg skulle stå den over uten legen, men måtte til slutt gå og få medisin. Det er bare blemmene som er smittefarlige. Jeg dekket dem til, og unngikk dermed å smitte mine nyfødte barn. Hvordan skolen forholder seg skal jeg ikke svare på, men det er jo mindre sjanse for å smitte med helvetesild enn vannkopper, siden det er lokalisert i et begrenset område og kan tildekkes (hvis ikke i ansiktet). Anonymkode: df2f7...700 1
Abra Skrevet 15. november #3 Skrevet 15. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fikk dere antiviral kur av legen? Hvis ikke, bør dere få det asap. Jeg hadde dette i fjor, og det ble bare verre og verre. Trodde jeg skulle stå den over uten legen, men måtte til slutt gå og få medisin. Det er bare blemmene som er smittefarlige. Jeg dekket dem til, og unngikk dermed å smitte mine nyfødte barn. Hvordan skolen forholder seg skal jeg ikke svare på, men det er jo mindre sjanse for å smitte med helvetesild enn vannkopper, siden det er lokalisert i et begrenset område og kan tildekkes (hvis ikke i ansiktet). Anonymkode: df2f7...700 Fikk også antiviralkur. Men hadde allerede hatt helvetesild en ukes tid. Så legen mente det ikke hadde stort for seg. Så, ja, asap hvis en mistenker helvetesild.
AnonymBruker Skrevet 16. november #4 Skrevet 16. november Abra skrev (8 timer siden): Fikk også antiviralkur. Men hadde allerede hatt helvetesild en ukes tid. Så legen mente det ikke hadde stort for seg. Så, ja, asap hvis en mistenker helvetesild. Det er visst et 48-timers vindu der om det skal ha noe for seg… Anonymkode: b0707...2a7 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Stakkars! Ikke sikkert han/hun orker å gå på skolen på ei stund heller. Jeg sov nesten døgnet rundt et par uker (kan også være pga høyt inntak av smertestillende. Utslettet var ikke det verste - men nervesmertene kan få deg til å ville dø). Anonymkode: 97a10...6f7
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Jeg hadde helvetesild som barn, og mamma var aldri i tvil når jeg var for syk. Jeg hadde ekstremt vondt, så løste seg selv. Når jeg var bedre klarte jeg gå på skolen. Anonymkode: 54a83...db3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Et vennepar av oss har to barn hvor det eldste hadde vannkopper før det yngste ble født. Eldste fikk helvetesild før yngste hadde hatt vannkopper, og da fikk yngste (og vårt barn) vannkopper. Tror du merker når det er ok å gå på skole... Formen kan være ganske dårlig og smertene plagsomme nok en stund... Anonymkode: 14501...0fa
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (På 16.11.2025 den 7.56): Det er visst et 48-timers vindu der om det skal ha noe for seg… Anonymkode: b0707...2a7 Jepp! Jeg fikk medisiner, men for sent. Helvetesild er det mest smertefulle jeg har opplevd, og jeg har hatt kreft og født to barn. Det var virkelig helt jævlig. I mars er det to år siden utbruddet mitt og jeg klør ennå der jeg hadde utslett. Ei jeg kjenner som hadde det noen måneder etter meg var sykemeldt et helt år og er nå gradert på AAP. Jeg var sykemeldt i to måneder totalt, men ikke 100% hele tiden. Anonymkode: dca57...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Skrevet 5 timer siden Jeg hadde helvetesild under brystene, kunne ikke ha bh på meg i 3-4 uker. Er en grunn for at det heter helvetesild. Jeg fikk en krem jeg skulle smøre på hele tiden, hadde gått til en annen lege siden legen dere gikk til ikke hjalp dere. Hvis dere ikke får hjelp av legen fort nok, så kan det i verste fall føre til evigvarende nervesmerter fikk jeg beskjed om i hvertfall. Anonymkode: 62ca6...712
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden Jeg hadde et bittelite utbrudd av det da jeg var 18 år gammel(er 25 nå), og da sa legen min til meg at når man først får det så kan noen være plaget med det livet ut. Jeg skulle ikke omgås barn, og jeg skulle være hjemme så lenge jeg gikk på kur! jeg skjønte ikke at dette var blemmer, fordi det var rett under der lappen på bh’en min satt så jeg trodde det bare var irritert hud. Ergo klødde jeg jo hull på alle blemmene, for jeg trodde det bare var bh’en. Så dro jeg til legen etter noen dager fordi jeg følte meg dårlig, og da ble han sur for at jeg ikke hadde kommet tidligere! Og det er ikke sikkert det har noen sammenheng, men jeg føler likevel for å legge ved. At jeg de senere årene har slitt med nevropatisk smerte på hele ryggen! Helvetesild og nevropatisk smerte har ikke en direkte kobling, men siden begge to kan trigge de samme smertene i nervene så vil jeg bare ha lagt det ved slik at hvis barnet skulle klage over samme smerte bare uten utslett. Anonymkode: 8eab9...9b5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå