Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #21 Skrevet 2. april 2006 Dersom lærere hadde fast arbeidstid slik de fleste andre har; ville ikke dette gitt rom for at mye av forberedelsene og retting mm kunne vært gjort på dagtid? Og med fem ukers ferie har lærere da halve sommeren, vinterferie, høstferie, noen dager i påsken og julen uten elever. Kan ikke disse ukene benyttes til planlegging, oppdatering etc? Disse ukene kaller dere avspasering, men med fast arb. tid vil dere bli spart for mye jobb utenom, og vil dermed ikke ha så mye tid å avspasere, men kan jobbe isteden. ← Skolen jeg jobber på har fast arbeidstid. Dessverre er mye av tiden bundet opp til møter osv. slik at vi likevel må jobbe utenom denne tiden. Og hvorfor i all verden behøver hver lærer å lage tre ulike prøver i uken i ett fag? Det er vel flere lærere som underviser i samme pensum og kan dele denne oppgaven mellom seg? ← Dette har andre svart på, og det viser jo at du egentlig ikke vet hvordan skolen fungerer. Nå kan jeg jo fortelle at jeg selv hadde en naturfaglærer som friskt fortalte klassen at hun ble lærer for å ha 8 uker sommerferie og fri forøvrig når hennes egne barn hadde fri. Og hvis ikke det kunne fortsette (sagt i forb. med en annen aksjon for noen år tilbake), så vill hun ikke være lærer lenger. Jeg reagerte kraftig på denne uttalelsen, og det er nok mer enn sannsynlig at denne uttalelsen i ettertid har påvirket mitt syn på lærernes arbeidsforhold........ ← Det er da ingen som nekter for at lærere har fri i skoleferiene? At det er ferie er derimot ikke sant.
Gjest realfagslærer Skrevet 2. april 2006 #22 Skrevet 2. april 2006 Hedde det ikke vært deilig å være en av de overpriviligerte? Er bare å bli lærer vet du ← det er ikke akkurat overflod av lærere her i landet, og verre blir det når etterkrigsgenerasjonen pensjonerer seg. Dette må man faktisk ta hensyn til når man forhandler fram lønn og arbeidsvilkår. Hvis KS får sine krav igjennom blir det enda mindre attraktivt å bli lærer, og flere fra den gamle garden vil førtidspensjonere seg. Men jobben er visst så enkel at alle som har lyst på lang sommerferie kan gjøre den
Gjest Gjest_montepulciano_* Skrevet 2. april 2006 #23 Skrevet 2. april 2006 De kan bare lese gjennom trådem, så vil de jo se hva saken dreier seg om... Men om man har bestemt seg nytter ikke det heller... ← Dersom du leser det første innlegget en gang til, så ser du kanskje at tråden er startet grunnet usikkerhet, og at andres meninger etterspørres nettopp for å kunne ta et eget standpunkt.
T.S Skrevet 2. april 2006 #24 Skrevet 2. april 2006 Dersom du leser det første innlegget en gang til, så ser du kanskje at tråden er startet grunnet usikkerhet, og at andres meninger etterspørres nettopp for å kunne ta et eget standpunkt. ← Jeg kommenterte ikke det første innlegget, men de mange etter det og forklaringene...
Gjest Gjest_Marita_* Skrevet 2. april 2006 #25 Skrevet 2. april 2006 Lærergruppen og forbundet deres er og blir den mest sytete klagegruppen Norge har opplevet - ved siden av barnehageansatte og heismontører!
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #26 Skrevet 2. april 2006 Sytete... Eller opptatte av å forsvare seg mot alle som har en mening om skolen og læreryrket? Lærerne har nok tildels vært med på å gi yrket sitt en lav status, men samtidig er det mange nok forstå-seg-påere der ute som mener at de vet mer om skolehverdagen/lærerhverdagen enn de som jobber med dette hver dag, og som ikke er villige til å lytte i det hele tatt, langt mindre rokke litt ved sin egen oppfatning.
T.S Skrevet 2. april 2006 #27 Skrevet 2. april 2006 Lærergruppen og forbundet deres er og blir den mest sytete klagegruppen Norge har opplevet - ved siden av barnehageansatte og heismontører! ← de som streiker oftest jobber med fly de Og det er ofte en grunn til at folk ikke synes ting er bra.
Ottine Skrevet 2. april 2006 #28 Skrevet 2. april 2006 Hedde det ikke vært deilig å være en av de overpriviligerte? Er bare å bli lærer vet du ← Tror mange av de som SÅ TYDELIG forstår hva læreryrket dreier seg om burde ha prøvd seg noen uker... Prøve ut de glimrende forslagene a la typen "rette mens elevene gjør oppgaver" og lignende... Det funker nok sikkert fint i dagens skole! Skulle ønske det var stemplingsur i skolen, jeg - det hadde passet meg glimrende. Da hadde jeg iallfall fått betalt for all jobben jeg gjør.
Sun Mei Skrevet 3. april 2006 #29 Skrevet 3. april 2006 Det er helt utrolig å se hvor lite mange vet om læreryrket og det de faktisk gjør i jobben sin. Å komme her å kalle en faggruppe for sytete uten å vite hva det egentlig dreier seg om vitner om lite evne til å sette seg inn i andres situasjon. Sytete lærere? De MÅ jo ut og fortelle godtfolk hva de egentlig holder på med. Det er jo ingen som tror de gjør noe annet enn å gå direkte i undervisning og har ferdige undervisningsopplegg for alle mulig emner i hodet sitt. Og tror dere det bare finnes stille og rolige og pliktoppfyllende barn i en klasse slik at læreren kan gjøre noe annet (rette oppgaver) i en skoletime??? Nei, all støtte til lærerne fra meg
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #30 Skrevet 3. april 2006 Er i mot! Lærere klager og skriker hvert år, året rundt. Er møkklei av hele gruppen av inkompetente udugelige mennesker som skal forvalte vår framtid: barna.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #31 Skrevet 3. april 2006 Er i mot! Lærere klager og skriker hvert år, året rundt. Er møkklei av hele gruppen av inkompetente udugelige mennesker som skal forvalte vår framtid: barna. ← Har du en begrunnelse? (Sånn rent bortsett fra at du generaliserer en hel yrkesgruppe grovt.)
T.S Skrevet 3. april 2006 #32 Skrevet 3. april 2006 Er i mot! Lærere klager og skriker hvert år, året rundt. Er møkklei av hele gruppen av inkompetente udugelige mennesker som skal forvalte vår framtid: barna. ← Kan du utdype hvorfor du synes de er inkompetente? Hva er det som gjør dem udugelige? Til hva da? Klager de året rundt? Om hva da?
Ottine Skrevet 4. april 2006 #33 Skrevet 4. april 2006 Er i mot! Lærere klager og skriker hvert år, året rundt. Er møkklei av hele gruppen av inkompetente udugelige mennesker som skal forvalte vår framtid: barna. ← Kjempefint om du er kompetent og dugelig - søk deg inn på lærerskolen snarest!!
Gjest Markus i Oslo Skrevet 6. april 2006 #34 Skrevet 6. april 2006 Jeg utdanner meg til lærer og jobber ganske mye som vikar på en videregående skole. Og jeg støttet ikke streiken, selv om jeg var med. Ulovlige aksjoner er ikke smart, selv om saken i seg selv sikkert er god. Ulovlige aksjoner bidrar til å understreke det bildet av lærere som mange har også i denne tråden. Det er også et faktum at mange lærere har svært gode dager. På samme måte som det er et faktum at enda flere lærere jobber vettet av seg også med dagens arbeidstidsavtale. Og jeg lar meg ikke imponere av lærere som klager på at de jobber 40 timers uke når vi de facto skal jobbe ca 45 timer pr uke i skoleåret for å fylle årsverket vårt (pga de definerte avspaseringsperiodene). Lønna vår? I Oslo er vi lavtlønnede sett i forhold til sammenliknbare grupper. Andre steder er vi derimot lønnsledende fordi arbeidsmarkedet ellers er helt annerledes. Derfor forstår jeg godt at KS ønsker mer lokal lønnsregulering, på samme måte som jeg forstår at organisasjonen min er imot.
Gjest Gjesten Skrevet 7. april 2006 #35 Skrevet 7. april 2006 Er ikkje du i Oslo Markus? Koss kunne du delta i denne markeringa? Oslo- lærarane streika ikkje då dei forhandlar med Oslo kommune, ikkje KS...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå