Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #1 Skrevet 1. april 2006 Som mor til skolebarn har jeg prøvd å sette meg inn i hva streiken torsdag handlet om. Synes det legges vekt på ulike ting etter hvem man har spurt, og flere av de intervjuede lærerne svarte at de ikke visste, men var med for å være solidariske. Derfor har jeg valgt å "gå for" Helga Hjetlands begrunnelse, uttalt i div. debattprogram. Hun hevder at det handler om at lærerne skal bruke mer tid på undervisning, hvilket vil gi dem mindre tid til retting av stiler, prøver, og til å forberede seg på undervisningstimer. Dette poenget ser ikke jeg. For min del synes det viktigere at barna får mer tid til undervisning. Jegt ror den viktigste jobben gjøres når lærern er sammen med barna; i undervisningen. Norske skolebarn er langtfra de smarteste sammenlignet med andre nasjonaliteter, og de har færrest undervisningstimer jevnt over. Hvis lærerne har for lite tid til retting, så kan de vel legge opp undervisningen på en måte som gir mindre av den typen arbeid? Hva med å rette prøver mens elevene skriver stil på skolen eller andre selvstendige oppgaver? Det må vel finnes andre løsninger? Ihvertfall så skurrer det for meg når Hjetland hevder at det vil gi et dårligere tilbud til barna at de får mer undervisning av lærerene..... Videre aksjonerer de mot at ansvaret som til nå har vært styrt sentralt, skal overføres til hver enkelt kommune/skole. Men er ikke dette også av det gode? Vet et sentralsture i en by langt nna bedre hvordan skoledagen bør legges opp enn de som faktisk er en del av den? Utdanningsforbundet viser jo ekstrem mangel på tillit til sine egne medlemmer (rektorene) når de mener at disse ikke er egnet til å fordele ressursene på sine respektive skoler. Som mor ønsker jeg kun det beste for mine barn, men jeg kan ikke se at Utdanningsforbundet/lærerne jobber mot det samme målet i denne aksjonen. Har jeg misforstått helt? Hva mener andre?
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #2 Skrevet 1. april 2006 Jeg støtter ikke denne aksjonen. Ulovlige aksjoner støtter jeg ikke. De kunne ha ventet til de ble tatt ut i vanlig streik. Slik jeg forstår det, tror du at elevene vil få flere timer undervisning dersom dette forslaget går igjennom. Det vil de nok ikke. Lærerne skal bruke mer av sin tid i klasserommet, og mindre av sin tid til planlegging og forberedelser. Jeg tror at antallet lærere vil gå ned, slik at hver lærer må ha flere undervisningstimer enn de har i dag, og ergo få mindre tid til forberedelser/planlegging. Barna vil ikke få flere undervisningstimer. Jeg mener at det ikke bare er snakk om kvantitet (altså antall timer barna får undervisning), men det er vel så viktig med kvalitet på undervisningen. Derfor må lærerne få tid til å planlegge den grundig. De streiker også fordi de skal få fast arbeidstid fra 8-16, der de må være på skolen hele tiden. Nå disponerer de vel tiden utenom undervisningstiden stort sett som de vil, og kan gå hjem når de er ferdige med undervisningen for dagen. Men hva er så galt med å ha fast arbeidstid? De aller aller fleste må jo faktisk være på jobben i et gitt tidsrom hver dag? Lærerne sier at de ikke har gode nok arbeidsforhold til å kunne drive forberedelser/planlegging på skolen, og det tror jeg nok. Mange har alt for liten og dårlig arbeidsplass/pult, og dette må selvsagt rettes opp i før en kan forlange at lærerne skal gjøre all forberedelser på skolen. Men alt i alt: jeg støtter ikke ulovlige aksjoner.
Frida Frosk Skrevet 1. april 2006 #3 Skrevet 1. april 2006 Dette poenget ser ikke jeg. For min del synes det viktigere at barna får mer tid til undervisning. ← Det er vel ikke slik at barna får mer undervisningstid, men at læreren skal ha flere undervisningstimer? Og når læreren må bruke tid på å undervise andre klasser, så går dette ut over tida læreren ville ha brukt til å forberede undervisningen til dine barn. For- og etterarbeid er en viktig del av undervisningen, og hvis det skulle være som du sier at elevene får mer undervisningstid, så lærer de ikke mer av å tilbringe tid med en lærer som ikke har et godt undervisningsopplegg.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #4 Skrevet 1. april 2006 Jeg trodde hovedpoenget var dette med 8-16 som arbeidstid, og må si at i den sammenheng har jeg overhode ikke sympati for lærerne. (Som ellers ofte gjør en veldig god jobb, bare så det er sagt). De fleste av oss må innfinne oss på jobb til gitte tider og dersom lærerne bruker fast arbeidstid til å forberede seg, rette prøver osv, kan vi kansje få slutt på denne sutringen om all kveldsarbeid osv som de må utføre. Argumentet om at de må dele kontorlandskap osv, faller også i dårlig grunn hos meg. Det må mange av oss andre også, og barna våre må faktisk lære seg å jobb/konsentrere seg selv om de er 20 stykker i et klasserom. Også der kan man diskutere hvor god plass de har pr. elev, og hvor godt inneklimaet er osv. Men de er jo bare barn....
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2006 #5 Skrevet 1. april 2006 Jeg syns det er helt greit at lærere får fast arbeidstid fra 8-16. Sånn det er i dag tror jeg mange lærere jobber ganske korte dager, mens andre bruker utrolig mye av fritiden sin på å rette prøver og stiler. Med mer ordnede former vil noen måtte jobbe mer, mens andre kan få uttelling (overtidsbetalt?) for alt merarbeid. Som foreldre tror jeg ikke man skal forvente økt kvalitet i skolen hvis dette går igjennom. Det har ingen ting å si for timetall eller læreplanen. Men det kan hende at timene blir dårligere forberedt (hvis lærerne må undervise mer og skal ha denne faste arbeidstiden). Også må det vel bli helt slutt på norskstiler. Men da finner man vel alternative vurderingsformer.
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2006 #6 Skrevet 1. april 2006 Jeg støtter ikke denne streiken. For det første er jeg helt motstander av å ta i bruk ulovligheter. Men langt viktigere er det at det er så stor forskjell kvalitetsmessig på lærere, at de som i utgangspunktet gjør en dårligere jobb, gjør den enda dårligere når de har ubunden arbeidstid, og kan velge når de skal rette stiler og hvor lang tid de skal bruke på det. Ble det satt av tid på skolen i fastsatt arbeidstid til dette, ville elevene få igjen sine oppgaver langt mer regelmessig og forutsigbart, og undervisningen ville blitt mer stabil. I tillegg bør en så klart utvide timetallet hos lærerne, slik at de stadig fikk utviklet seg selv som lærer. En lærer i dag har ikke svært mange timner i et klasserom. Og det er tross alt der de er utdannet for å være.
Gjest realfagslærer Skrevet 1. april 2006 #7 Skrevet 1. april 2006 det er ikke snakk om 8-16, altså 8-timers dag, men 9-timers dager og 45 timers arbeidsuke hvis KS får viljen sin, i tillegg til at man ikke skal få disponere høstferien og vinterferien selv.... Når det gjelder å tilbringe tid i klasserommet; som nyutdannet lærer bruker jeg i gjennomsnitt 1 time til for- og etterarbeide pr. undervisningstime. En 100% stilling på ungdomsskole/vgs innebærer ca 20 undervisningstimer (avhengig av fag). dvs at jeg jobber ca 40-timers uker nå (ofte mer). Jeg retter ikke norskstiler, men retter og lager prøver, innføringer, prosjekter, powerpointpresentasjoner og oppdaterer meg på emnet jeg skal undervise om. I tillegg tar det faktisk litt tid å rydde opp på en lab etter 20 elever som har hatt kjemiforsøk! Kvaliteten på undervisningen min hadde gått kraftig ned hvis jeg skulle hatt flere timer. I tillegg skal jeg ha veiledningsmøter med elevene, og planleggingsmøter med andre lærere. Det som det også er protester mot, er at KS ikke vil ha noen landsdekkende normer, de vil at kommunene skal bestemme selv. Dermed vil vi få flere lærere pr. elev i rike kommuner og færre i fattige kommuner.
Gjest gjest1 Skrevet 1. april 2006 #8 Skrevet 1. april 2006 Jeg har prøvd å sette meg litt inn i saken siden mange i familien min og flere av mine venner er lærere. Jeg støtter streiken! De fleste har bundet tid på skolen allerede nå. Snakket med en venninne av meg igår, og på hennes skole er de bundet til skolen til kl 14:30 mandag, onsdag og fredag, og til kl 16 tirsdag og torsdag. Utover det har de 11 timer i uken kan fritt disponeres - altså enten på skolen eller hjemme. På min mor sin skole er har de bundet arbeidstid til 15:30 alle dager bortsett fra fredag da de kan gå kl 14:30. Så det er ikke lengre slik at lærere kan gå hjem når de er ferdige med undervisningen. Jeg tror mange av de som mener at lærerene bør ha flere undervisningstimer vet lite om hvor mye jobb det faktisk er med å for- og etterarbeid. Det finnes selvsagt unntak som ikke gjør det de skal, men en kan ikke la disse unntakene få sette normen. Ved å øke antall undervisningstimer vil dette helt klart gå ut over forberedelsestiden - noe jeg på ingen måte tror vil komme elevene til gode. Har dere vært på et lærerrom noen gang? Mange har en liten pult, dårlig tilgang til datamaskin og generelt sett dårlige forhold for arbeid. Jeg skjønner godt at mange lærere får jobbet bedre og mer effektivt hjemmefra.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #9 Skrevet 1. april 2006 På min arbeidsplass har vi bundet tid, og de aller fleste skoler som har kontorplasser til alle lærere har dette. Det er ikke det streiken handler om. Problemet med forslaget fra KS er at det ikke lenger skal skilles mellom undervisningstid og forberedelsestid. Forslaget går ut på at lærere skal ha opp mot 45 timers arbeidsuker, og i realiteten kan alle disse timene være undervisning. Dvs. 9 timer hver dag uten mulighet til å forberede seg (eller drive med etterarbeid.) Kvaliteten på undervisningen vil gå drastisk ned, for det krever faktisk mye for- og etterarbeid å undervise. Spesielt med tanke på kvalitetsreformen og tanken på tilrettelagt undervisning er forslaget horribelt. Dersom forslaget til KS går gjennom er jeg redd for at det vil bli en flukt fra læreryrket. Jeg personlig kan ikke jobbe under slike forhold, ettersom jeg har en viss yrkesstolthet. Resultatet vil bli at jeg bruker enda mer av min fritid på forberedelser, noe jeg ikke er villig til å gjøre. (Jeg bruker allerede flere timer i uken av min fritid.) Jeg synes det er rart at det er så mange som kritiserer skolesystemet, men likevel støtter de forslag som vil forverre situasjonen. At media fremstiller det som om vi ikke vil jobbe overrasker meg ikke, for det selger. Sannheten er en annen.
T.S Skrevet 1. april 2006 #10 Skrevet 1. april 2006 Samtlige av de som er imot her viser at de ikke helt vet hva dette dreier seg om, eller konsekvensene. For det første åpner det for at de fattige kommunene vi få dårligere skoler enn de rike. HVorfor? Jo, fordi det ikke settes konkrete tak og tall på hva lærerne skal gjøre når. Det blir opp til lokale myndigheter og skoler. Hørte vi en mulighet til å spare penger?... For det andre retter man ikke når man er i timen. Da går man rundt og hjelper de som trenger det. Og tro meg; med individuelt tilpassede planer er det aldri tid til å ikke hjelpe noen... For det tredje legges det opp til mer undervisning og mindre tid til planlegging. Det gir dårligere undervisning som en naturlig følge. De som synes lærerne har det så bra med lønn og lite jobb kan jo bare bli lærere. Lærerne står på for at dine barn skal få en god utdannelse. Vær glad for det. Nei, jeg er ikke lærer lengre...
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #11 Skrevet 1. april 2006 Hva med å rette prøver mens elevene skriver stil på skolen eller andre selvstendige oppgaver? hvor mye effektiv retting tror du man får gjøre i et klasserom ??? med 30 elever, noen med lese og skrivevansker, andre funksjonshemminger,andre med ADHD, noen med lopper i blodet, adferdsvansker og ikke minst de som ikke forstår oppgaven...... ALLE disse elevene finnes i hver klasse omtrent.. Prøv å konsentrer deg om retting...... Du sier jo selv at du vil det beste for barnet ditt, og da ønsker du vel ikke en lærer som sitter på kateteret og retter istedenfor å hjelpe, veliede og holder ro i klasserommet... Det er selvfølgelig tider hvor jeg kan rette i klasserommet, men det er langt fra ofte.... Den tiden jeg i forrige uke satt oppe til kl 2 om natta for å lese meg opp på et nytt emne i historie, slik at jeg etterpå kunne lage et gjennomtenkt undervisningsopplegg for klassen min. Den tiden jeg i uken brukte for å lage 3 ulike prøver i en klasse i engelsk..... slett ikke gjort på noen minutter.... Den tiden jeg har tenkt å bruke denne helga til å rette 2 klassesett med engelskprøver, lekseprøver, arbeidsbøker, rapporter og ikke minst lage nytt undervisnongsopplegg for mine timer neste uke..... DISSE TIMENE ..... er det kampen står om...
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #12 Skrevet 1. april 2006 Hva med å rette prøver mens elevene skriver stil på skolen eller andre selvstendige oppgaver? ← Såkalte "selvstendige" oppgaver betyr ikke at alle barna klarer seg selv uten oppfølging av en voksen. Jeg sitter aldri stille og ser på at barna jobber. Det er mer enn nok å ta tak i og jobbe med.
Montezuma Skrevet 1. april 2006 #13 Skrevet 1. april 2006 Dersom lærere hadde fast arbeidstid slik de fleste andre har; ville ikke dette gitt rom for at mye av forberedelsene og retting mm kunne vært gjort på dagtid? Og med fem ukers ferie har lærere da halve sommeren, vinterferie, høstferie, noen dager i påsken og julen uten elever. Kan ikke disse ukene benyttes til planlegging, oppdatering etc? Disse ukene kaller dere avspasering, men med fast arb. tid vil dere bli spart for mye jobb utenom, og vil dermed ikke ha så mye tid å avspasere, men kan jobbe isteden. Og hvorfor i all verden behøver hver lærer å lage tre ulike prøver i uken i ett fag? Det er vel flere lærere som underviser i samme pensum og kan dele denne oppgaven mellom seg? Og vedr nevnte lesing til kl 2 på natten, så må vel det sies å være ditt valg. Jeg kan også sitte og jobbe kl to om natten, men da har jeg prioritert slik at det ble sånn. Nå kan jeg jo fortelle at jeg selv hadde en naturfaglærer som friskt fortalte klassen at hun ble lærer for å ha 8 uker sommerferie og fri forøvrig når hennes egne barn hadde fri. Og hvis ikke det kunne fortsette (sagt i forb. med en annen aksjon for noen år tilbake), så vill hun ikke være lærer lenger. Jeg reagerte kraftig på denne uttalelsen, og det er nok mer enn sannsynlig at denne uttalelsen i ettertid har påvirket mitt syn på lærernes arbeidsforhold........
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #14 Skrevet 2. april 2006 Selvfølgelig er det mitt valg å jobbe til klokka er 2 om natta. jeg foretrekker det for å bli ferdig... klager ikke, men jeg vil gjerne ha det valget... Grunnen til at vi lager 3 ulike prøver i ett fag er at vi har elever som trenger egne prøver. Den vanlige prøven ble distribuert til de andre klassene også.... selvfølgelig... Det er mulig at elevmasssen har endret seg siden du gikk på skolen....da jeg gikk på skolen hadde vi spesialskoler for de med spesielle behov, adferdsvansker og funksjonshemminger..... Alle disse er nå i vanlige klasser.. Hvor mye tror du en lærer egentlig jobber??? Den tiden hvor en lærer gikk hjem med elevene er forbi...for lenge sden Det er sjelden vi går hjem fra jobb før kl 4, og da må vi veldig ofte sitte om kveldene og jobbe i tillegg. I perioder er det mindre å gjøre, men så topper det seg i perioder med mye prøver...
Gjest Gjesten Skrevet 2. april 2006 #15 Skrevet 2. april 2006 Mange merkelege oppfatningar her, har nokre ting eg vil kommentere: 1) Rektorar er som regel ikkje medlemmar i Utdanningsforbundet, dei er medlemmar i Norsko skolelederforbund, som ikkje er einige i Utdanningsforbundet i så veldig mykje. 2) Det er ikkje alle skular som har fleire lærarar som underviser i same faget på mange trinn, nokre skular har berre ein klasse pr trinn og dermed ein lærar. 3) Til slutt eit spørsmål berre: Om ein lærar skal ta arbeidet sitt i juleferien og avspaseringa om sommaren; når skal dei sette karakterane då? Eg meinar, om ein lærar rettar sommartentamen i 10.klasse i juli så får ikkje den eleven tentamenskarakteren som medvirkande på standpunktkarakteren. Nei, takke meg til å vere ute av det tyngste, mest slitsomme og masete yrket eg nokon gong har vore innom. Og om eg får det som eg vil så skal eg aldri sette nasen innforbi ei skuledør igjen. Dei som orke det yrket der får all honør og ære frå meg. Eg er imponert!!
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #16 Skrevet 2. april 2006 Jeg har ikke sympati med lærergruppen. De syter og klager hvert år. I år er det mer tid til planlegging, neste år vil det sikkert igjen komme krav om mer tid til undervisning igjen. Denne overpriviligerte høytlønnsgruppen (ja, de er på god vei!) bør skjerpe seg! De tenker mest på seg selv, arbeidstider, ferie og mer lønn - hvert eneste år. Lærerstreiker har blitt en vits - for lenge siden.
T.S Skrevet 2. april 2006 #17 Skrevet 2. april 2006 Jeg har ikke sympati med lærergruppen. De syter og klager hvert år. I år er det mer tid til planlegging, neste år vil det sikkert igjen komme krav om mer tid til undervisning igjen. Denne overpriviligerte høytlønnsgruppen (ja, de er på god vei!) bør skjerpe seg! De tenker mest på seg selv, arbeidstider, ferie og mer lønn - hvert eneste år. Lærerstreiker har blitt en vits - for lenge siden. ← du vet at de nå kjemper for å få mer tid til å gi barna en god undervisning og kun det?
Gjest Piper Skrevet 2. april 2006 #18 Skrevet 2. april 2006 du vet at de nå kjemper for å få mer tid til å gi barna en god undervisning og kun det? ← Beklageligvis er det enkelte som ikke ser dette, for de klarer bare å fokusere på feriene lærerene har.
T.S Skrevet 2. april 2006 #19 Skrevet 2. april 2006 Beklageligvis er det enkelte som ikke ser dette, for de klarer bare å fokusere på feriene lærerene har. ← De kan bare lese gjennom trådem, så vil de jo se hva saken dreier seg om... Men om man har bestemt seg nytter ikke det heller...
T.S Skrevet 2. april 2006 #20 Skrevet 2. april 2006 Jeg har ikke sympati med lærergruppen. De syter og klager hvert år. I år er det mer tid til planlegging, neste år vil det sikkert igjen komme krav om mer tid til undervisning igjen. Denne overpriviligerte høytlønnsgruppen (ja, de er på god vei!) bør skjerpe seg! De tenker mest på seg selv, arbeidstider, ferie og mer lønn - hvert eneste år. Lærerstreiker har blitt en vits - for lenge siden. ← Hedde det ikke vært deilig å være en av de overpriviligerte? Er bare å bli lærer vet du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå