Gå til innhold

Dere med treningsklokke som sliter med søvn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan hjalp informasjonen deg til bedre søvn? 

Anonymkode: 508f0...46d

Fordi noen netter følte jeg at jeg ikke hadde sovet i hele tatt. Men kvaliteten av søvnen var bra. Lærte meg at det ikke alltid er lengden på søvnen som er avgjørende. Kroppen kan hvile dypt på kortere tid noen ganger.

Anonymkode: bfb47...bda

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For min del så er god søvn basert  på «kjedelig rutiner»: legg deg tidlig- stå opp tidlig, gjør pusteøvelser i senga konsekvent når du ikke får sove. Aldri se skjerm elle se på kl om natta. Skap positive / nøytrale følelser rundt søvn

Anonymkode: dea85...afd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har imsomni. Jeg bruker treningsklokke, men tar den alltid av om kvelden. Den kan gi varsler og lys om natten, og det stresser meg å ha klokke veldig tilgjengelig. Aldri brukt den på natten og har hatt den i 1,5 år. Jeg vil heller ikke ha noe av pulsmåling og annen drit på natten da avvik vil gjøre meg redd som igjen gjør meg søvnløs.

Anonymkode: 0b898...cef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest mange avisartikler og hørt mange podkastepisoder der treningsklokkens fortreffelighet blir hardt angrepet. Ingenting er presise målinger, heller ikke pulsen. Man skal ikke under noen omstendigheter stole på en treningsklokke, men ta det som underholdning og et anslag. Når det gjelder søvn sier det nesten seg selv at den ikke kan måle hjerneaktivitet over håndleddet. 

Anonymkode: 9bf14...c10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sover bedre med å ta den av for natten. 

Anonymkode: 8f705...bd3

AnonymBruker
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (11 timer siden):

Anbefaler virkelig ikke klokke for å bedre søvn. En ting er å bruke den på dag men ikke om natta.

Her i hus har alle som har prøvd å bruke den på natt av samme årsak som deg, opplevd at det ble verre. Altså kun negativ erfaring med det.

Kan du si noe mer rundt hvordan søvnproblemene dine er? Sliter du med å falle i søvn eller er det hyppig oppvåkninger?

Har du god søvn hygiene? Har du lest om søvn hygiene? Jeg mener definitivt det er viktigere enn ei klokke. Har du prøvd andre tips og triks som en mener bedrer søvn? Hva da eventuelt og hvordan opplevde du det? 

Jeg sliter både med innsovning men også med at jeg kan våkne rundt 4 i perioder med mye stress. Alt handler om (lettere) angst og uro relatert til jobb og livet generelt. Har lest mye om søvnhygiene og også diskutert med psykolog. Tror jeg har hatt effekt av å følge de ulike rådene, men så sklir det ut når livet skjer 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sliter både med innsovning men også med at jeg kan våkne rundt 4 i perioder med mye stress. Alt handler om (lettere) angst og uro relatert til jobb og livet generelt. Har lest mye om søvnhygiene og også diskutert med psykolog. Tror jeg har hatt effekt av å følge de ulike rådene, men så sklir det ut når livet skjer 😅

Okey skjønner, jeg har slitt med søvn selv derfor jeg spør. Jeg tror det er veldig mye som løses først og fremst av god søvnhygiene og hvis du ikke klarer dette og som du sier livet skjer, så tror jeg klokka vil gjøre deg mer stresset og potensielt forverre søvnproblemene enn å hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde liten tro på søvnregistreringen. Men har etter flere ganger merket en "riktig" vurdering av søvnen etter inntak av alkohol og/eller for lite dyp søvn. Det er lett å avfeie dette med at jeg ønsker å føle det som klokka viser. Men etter ett par års bruk stoler jeg på vurderingen klokka gjør, med tanke på hvordan jeg føler meg etter en god eller dårlig natts søvn.

Anonymkode: d64ad...471

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har gjort meg mer bevisst på hva som gir meg god og dårlig søvn. 

Anonymkode: 3d4ed...62b

Skrevet (endret)

Jeg sjekket nå hva Garminklokken mener om søvnen min i natt. I flg klokken sov jeg fra kl. 21.54 til 06.17 i natt.

Fakta er at jeg la meg etter landskampen og klokken ble rundt 23.15 før jeg kom meg i seng. 

Vekkerklokken ringte kl. 06.10 og da var jeg allerede våken.

Jeg var våken flere ganger i natt og sov egentlig ganske dårlig. Klokken mener jeg fikk rikelig med dyp søvn i natt.

Jeg ser ikke hvordan denne informasjonen skal hjelpe meg med å sove bedre 🤔

Endret av Grønnsaksvaffel
Lagt til setning.
AnonymBruker
Skrevet

Klokken hjalp meg å holde styr på hvor lenge jeg hadde sovet, altså når jeg gikk og la meg og når jeg stod opp. Det jeg lærte over tid var hvor mye søvn jeg faktisk trengte. Så lenge jeg får mer enn 4 timer kan jeg fungere ok på jobb (selv om det ikke er behagelig) og det er ikke er noen krise med lite søvn en natt. Dette gav meg mindre stress rundt søvn og faktisk mindre problemer med å sovne.

Jeg lærte også at de gangene jeg følte meg mest trøtt hadde jeg sovet mer enn 7,5 timer, så det har jeg sluttet helt med. Før trodde jeg feilaktig at jeg trengte over 8 timer og helst mer. Stemmer absolutt ikke.

Jeg er kroniker og selv om O2-måling om natten sikkert ikke er helt nøyaktig, så tenker jeg den vil fange det opp dersom oksygenmetningen blir mye dårligere enn før. Hvis det blir en trend over tid og det sammenfaller med fysiske symptomer vil jeg nok ha litt lavere terskel for å kontakte spesialisten min, i stedet for å vente på den årlige kontrollen.

Anonymkode: 94ca2...bc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...