AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:00 #1 Skrevet lørdag kl. 22:00 Ble det noe bedre av å begynne å bruke treningsklokke? Jeg sliter med søvn/stress og har tenkt til å ta tak i problemet ved å bli flinkere til å trene. Har vurdert å skaffe meg treningsklokke, også for å overvåke søvnen. Lurer på hvilke erfaringer dere har? Blir man fort så opphengt i hva klokken sier at man skaper stress rund søvn og kanskje sover dårligere? Hvilke fordeler er det knyttet til treningsklokke og søvn? Anonymkode: 508f0...46d 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:04 #2 Skrevet lørdag kl. 22:04 Det er ingen fordeler med slike klokker knyttet til søvn. Der er ikke presise nok, og gir bare antagelser. søvn må overvåkes via hjernebølger, ikke puls og aktivitetsnivå. En slik klokke kan i verste fall få deg til å føle deg dårligere, fordi den registrerer (og sier) du har gått dårligere søvn enn det du selv føler. Stur unna. Oppsøk søvnkurs i regi kommunen, eller søk opp kurset via fhi selv, og følg prinsippene der Anonymkode: c4369...3c3 4
Crazydoglady Skrevet lørdag kl. 22:04 #3 Skrevet lørdag kl. 22:04 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ble det noe bedre av å begynne å bruke treningsklokke? Jeg sliter med søvn/stress og har tenkt til å ta tak i problemet ved å bli flinkere til å trene. Har vurdert å skaffe meg treningsklokke, også for å overvåke søvnen. Lurer på hvilke erfaringer dere har? Blir man fort så opphengt i hva klokken sier at man skaper stress rund søvn og kanskje sover dårligere? Hvilke fordeler er det knyttet til treningsklokke og søvn? Anonymkode: 508f0...46d Det blir jo ikke bedre av å bruke klokke.. men man kan jo evt bruke klokke til å regulere litt å bli kjent med seg selv og sine behov. Men det spørs jo da hvorfor man sover dårlig. Sover man dårlig pga for høyt stress/belastning igjennom dagen så kan en klokke være fint til å måle dette og ta hensyn deretter. Men så mye annet kan ikke den klokka gjøre fra eller til. Personlig stresser det meg ikke. Jeg baserer meg mest på hvordan jeg føler meg og det trenger ikke alltid å henge sammen med hvordan jeg sov, selv om det selvsagt kan henge sammen noen ganger og. Andre blir veldig stresset av det. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:10 #4 Skrevet lørdag kl. 22:10 Jeg bruker treningsklokke. Men kjøpte den fordi jeg trener, og for å holde oversikt over treningen. At den også gir meg oversikt over hvor mye/lite jeg sover er ett pluss, men ikke noe jeg bruker aktivt. Om du blir så opphengt i den at du blir stresset vet du best selv. Er slike ting typisk ting du blir veldig opphengt i? Er det slikt som stresser deg? Anonymkode: f7fa8...c7c 2
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 22:10 #5 Skrevet lørdag kl. 22:10 Nei, det ble ikke bedre av å bruke treningsklokke. Søvnfunksjon er ikke til å stole på i det hele tatt. Klokken påstår at jeg har sovet fra jeg legger meg til jeg står opp selv om jeg bruker en time på å sovne og er våken flere ganger i løpet av natten. 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:16 #6 Skrevet lørdag kl. 22:16 Min søvn ble bedre av det. Fordi klokken avslører ikke bare søvnlengde, men kvalitet. Anonymkode: bfb47...bda 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:38 #7 Skrevet lørdag kl. 22:38 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Min søvn ble bedre av det. Fordi klokken avslører ikke bare søvnlengde, men kvalitet. Anonymkode: bfb47...bda Hvordan hjalp informasjonen deg til bedre søvn? Anonymkode: 508f0...46d 3
AnonymBruker Skrevet i går, 00:02 #8 Skrevet i går, 00:02 Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden): Nei, det ble ikke bedre av å bruke treningsklokke. Søvnfunksjon er ikke til å stole på i det hele tatt. Klokken påstår at jeg har sovet fra jeg legger meg til jeg står opp selv om jeg bruker en time på å sovne og er våken flere ganger i løpet av natten. Her også. Jeg kaster et blikk på søvnscoren og bare tenker «yeah, right» og går videre med dagen. Anonymkode: ce013...548 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:04 #9 Skrevet i går, 07:04 Jeg sover lenge nok- men er overrasket over hvor lav kvalitet og høyt stress jeg har under søvn. Jobber nå bevisst med å forbedre søvnkvalitet og få ned stressnivået. Har kuttet all alkohol, spiser ikke de siste timene før legging bla a. Tidspunkt for trening spiller også inn. Opplever at pulsvariasjon nå er mer i balanse og kroppen stresser mindre etter at jeg ble bevisst på dette. Pulskuren-boka er også et nyttig verktøy. For meg handler det om å forebygge fremtidig sykdom relatert til stress og livsstil. Selv om mange mener pulsklokker er bare tull. Anonymkode: bc575...803 3 2
AnonymBruker Skrevet i går, 07:06 #10 Skrevet i går, 07:06 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Her også. Jeg kaster et blikk på søvnscoren og bare tenker «yeah, right» og går videre med dagen. Anonymkode: ce013...548 Dette går nok bra nå- og i noen år fremover. Men å overstyre kroppens signal og behov over lang tid er ikke alltid så klokt. Med små grep kan du faktisk få ned stressnivået og forbedre søvnscoren din for å ta vare på din fremtidige helse. Det er ikle tøft å bare kjøre på- selv om mange tenker sånn. Anonymkode: bc575...803
Raven.Writingdesk Skrevet i går, 07:11 #11 Skrevet i går, 07:11 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ble det noe bedre av å begynne å bruke treningsklokke? Jeg sliter med søvn/stress og har tenkt til å ta tak i problemet ved å bli flinkere til å trene. Har vurdert å skaffe meg treningsklokke, også for å overvåke søvnen. Lurer på hvilke erfaringer dere har? Blir man fort så opphengt i hva klokken sier at man skaper stress rund søvn og kanskje sover dårligere? Hvilke fordeler er det knyttet til treningsklokke og søvn? Anonymkode: 508f0...46d Anbefaler virkelig ikke klokke for å bedre søvn. En ting er å bruke den på dag men ikke om natta. Her i hus har alle som har prøvd å bruke den på natt av samme årsak som deg, opplevd at det ble verre. Altså kun negativ erfaring med det. Kan du si noe mer rundt hvordan søvnproblemene dine er? Sliter du med å falle i søvn eller er det hyppig oppvåkninger? Har du god søvn hygiene? Har du lest om søvn hygiene? Jeg mener definitivt det er viktigere enn ei klokke. Har du prøvd andre tips og triks som en mener bedrer søvn? Hva da eventuelt og hvordan opplevde du det? 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:39 #12 Skrevet i går, 08:39 Fitbit hadde en grei søvnfunksjon, men Garminklokka stemmer overhodet ikke. Som sagt over tror den at du sover når du ikke gjør det, så da stoler man jo uansett ikke på resultatet. Topp klokke på alle andre måter da, så totalt sett er jeg fornøyd, men noe utslag på hvor godt eller dårlig jeg sover har den ikke hatt. Anonymkode: c0a4d...603
AnonymBruker Skrevet i går, 08:47 #13 Skrevet i går, 08:47 Er veldig fornøyd med min Garmin Venu 3S. Jeg får detaljerte analyser, som også viser feks hvor mye jeg var våken og om jeg beveget meg for mye. Jeg får målt både lengde på søvn og kvalitet. Med denne klokken har jeg også begynt å se mønstre i søvnen min, som for eksempel at jeg sover dårlige i dagene før mensen. Og at søvnen min blir mer rastløs om jeg har trent sent på kvelden. Alt i alt er jeg veldig fornøyd og har fått mye bedre søvn etter at jeg begynte å tracke den med en slik klokke. Anonymkode: 297e1...f8c 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:49 #14 Skrevet i går, 08:49 Nei det endret ikke noe annet enn at det ble veldig synlig for partner som påstå de visste jeg sov godt måtte innrømme at de hadde gashlightet meg med vilje fordi de var så lei av at jeg var sliten og de ville jeg skulle tro jeg ikke var det.. 😝 Anonymkode: 0d03e...f9b 1
Grønnsaksvaffel Skrevet i går, 08:50 #15 Skrevet i går, 08:50 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette går nok bra nå- og i noen år fremover. Men å overstyre kroppens signal og behov over lang tid er ikke alltid så klokt. Med små grep kan du faktisk få ned stressnivået og forbedre søvnscoren din for å ta vare på din fremtidige helse. Det er ikle tøft å bare kjøre på- selv om mange tenker sånn. Anonymkode: bc575...803 Er det å "bare kjøre på" fordi man ikke stoler på søvnfuksjonen på aktivitetsklokken?
Scoops Skrevet i går, 08:50 #16 Skrevet i går, 08:50 Klokkene kan ikke overvåke søvn skikkelig. Skal man vite helt kvaliteten på søvn må man måle hjernen og det gjør ikke klokken. Ta på deg tre forskjellige klokker og sov og alle kommer ut med forskjellige data
AnonymBruker Skrevet i går, 08:52 #17 Skrevet i går, 08:52 Det eneste en pulsklokke "vet" er vekten din, høyden din, pulsen din og hvor mye klokken er i bevegelse til enhver tid. Resten er algoritmer satt sammen for å gi deg ett resultat!!.... Anonymkode: 45dd8...c7e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 08:58 #18 Skrevet i går, 08:58 Klokken har hjulpet meg mye! Men det er først og fremst ved å bedre forstå Hva som trigger stressnivået i min kropp og hva jeg bør gjøre for å få nok ro før leggetid (som f.eks. at hvis jeg blir for varm tar det tid å roe det ned). Ved å redusere stressnivået i kroppen har jeg over (lang) tid klart å bli klokere på hvordan jeg får søvnkvaliteten opp. Nå er jeg våken og uthvilt kl 7 hver dag, det gjør ufattelig mye med kroppen min gjennom dagen igjen. Anonymkode: d70c8...c3d 2
AnonymBruker Skrevet i går, 09:13 #19 Skrevet i går, 09:13 Jeg var plaget med tidlige oppvåkninger og for lite søvn mange år og det gjorde meg kraftig utbrent. Det eneste som hjalp for meg var å legge meg når sola går ned. Det er ingenting jeg kan gjøre for å endre på det. Hvis jeg legger meg tidlig nok kan jeg få tilstrekkelig med søvn. Jeg slet med søvndeprivasjon helt til jeg forsto det. Mange søvnråd anbefaler å legge seg sent, derfor synes jeg det er viktig å si at dette ikke virker for alle. Anonymkode: 54a55...d50
AnonymBruker Skrevet i går, 09:15 #20 Skrevet i går, 09:15 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg var plaget med tidlige oppvåkninger og for lite søvn mange år og det gjorde meg kraftig utbrent. Det eneste som hjalp for meg var å legge meg når sola går ned. Det er ingenting jeg kan gjøre for å endre på det. Hvis jeg legger meg tidlig nok kan jeg få tilstrekkelig med søvn. Jeg slet med søvndeprivasjon helt til jeg forsto det. Mange søvnråd anbefaler å legge seg sent, derfor synes jeg det er viktig å si at dette ikke virker for alle. Anonymkode: 54a55...d50 Håper ikke du bor nord for polarsirkelen 😂 hvordan gjør du dette i praksis egentlig? Og hvordan går det om sommeren? Anonymkode: c0b40...3a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå