AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:25 #1 Skrevet lørdag kl. 16:25 Vi har en fem måneder gammel guttevalp som er så energisk at han sliter ut hele familien. Vi går 2 til 3 turer om dagen, de første to turene varer ca 20-30 min hver seg mens den siste på kvelden er bare en liten tur ut. Han får god tid til å snuse når vi går tur fordi jeg vet det stimulerer hjernen hans. Han blir lekt med, han får tyggepinner, han får slikkebrett med fryst leverpostei/paté minst en gang om dagen. Jeg aner ikke om han er over eller understimulert 🤷♀️ Jeg er hjemmeværende så han sliter med å finne roen uten at jeg sitter i samme rom. Dette er noe vi jobber med. Han har også blitt veldig bjeffete i det siste, spesielt når mannen kommer hjem fra jobb på ettermiddagen/kvelden. Da blir ofte bjeffingen rettet mot han. Kan det være at valpen ser han for lite??? Jeg har kjent på en sterk anger over dette vavlpekjøpet en stund for jeg er jo den som virkelig har fått hverdagen snudd på hodet, har null privatliv eller alenetid lengre. Nå har også samboeren luftet at dette føles litt som vann over hode, men ungene elsker jo selvfølgelig vår nye pelskledde venn. Jeg vet det er helt normalt med puppy blues, men skal den vare så lenge da? Når begynte din hund å roe seg ned? Anonymkode: 68eff...076
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:34 #2 Skrevet lørdag kl. 16:34 Hehehe.. Sikker på at du vil vite? The worst is yet to come. De er viltre i tenåringsperioden, og det er den den entrer nå. Anonymkode: d9a0b...581 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:41 #3 Skrevet lørdag kl. 16:41 Jeg tror det tok et par år her før venninnen min sin hund ble "likandes". Det var en labrador, og jeg må innrømme jeg til tider lurte på om hun hadde fått en "feilvare". Men plutselig ble det veldig mye bedre, og en hund det var lett å like Anonymkode: f850f...791 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:41 #4 Skrevet lørdag kl. 16:41 Lag større skille på aktivitet og ro? Valpetiden er ganske heftig, syns faktisk ikke det ble bedre før to-årsalderen. Da er den verste tenåringstida over. Det var også grunnen til st jeg skaffet med omplasseringshund. Fikk den ferdig vokst 😂 Hva slags rase er det? Kan det hende turene er for korte, for lite mentalt stimulerende, for mye, for voldsomme, for kjedelige? Du sier ikke så mye om hvordan dere fyller aktivitetene dere tar han med på… Anonymkode: c03c2...cdb 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:41 #5 Skrevet lørdag kl. 16:41 Valper er litt som barn, de kan fort bli hyperaktive og lett overstimulert når de egentlig burde sove. Din kan høres overstimulert ut, dette er jo litt rasebetinget, noen er jo mer aktive en andre Den vil trenge hjelp til å stresse ned og finne roen. Sofalur og litt kos, ro rundt seg og en massasje, hindre att noen herjer med den hele tiden kan hjelpe litt. Gå turene den trenger, men ikke styr noe utover det. Tenk deg att dette er en ettåring som trenger litt ro rundt seg når den skal hvile, att en ikke herjer når den trenger ro, og ellers gir en jo den innput når det passer. Noen valper foretrekker buret, og finner best roen der. Du har ellers knapt begynt på valpeperioden, den begynner vel å gå over fra rundt 1-2 års alderen. Anonymkode: 10fc1...670 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:43 #6 Skrevet lørdag kl. 16:43 Meld dere på hundekurs. Hunden trenger noe mer enn bare 2-3 turer og mat. Det sporet dere er på vei inn i med mas og bjeffing bør dere få snudd allerede nå. Og ja det neste året kan jeg garantere at blir veldig intenst når det allerede så tidlig er det. Først og fremst bør dere få noe lydighetskurs, og noe form for søkskurs. Nosework f.eks. Dette kan lett gjøres hjemme når hundeføreren har lært seg det. Anonymkode: dd440...5fd 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:23 #7 Skrevet lørdag kl. 17:23 Min roet seg litt etter 3,5 år. Anonymkode: a57e0...dce
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:34 #9 Skrevet lørdag kl. 17:34 Overstimulert, i tillegg til at ro-trening er blant det viktigste dere kan øve på i valpetiden Lykke til! Anonymkode: b329b...0cd 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:39 #10 Skrevet lørdag kl. 20:39 Hunden din går veldig korte turer. Min er ett år nå. Jeg har latt ham gå mye mer tur enn den anbefalingen man finner på nettet. Og han har respondert veldig bra på det. Han har vært mye løs, vært mye i skogen og generelt vært ganske aktiv. Han er 13 mnd nå, og han er virkelig ikke noe stress å ha i hus. Anonymkode: 1e258...f52 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:44 #11 Skrevet lørdag kl. 20:44 Han er 2 år no og han ypper en del enda. Gleder meg til han roer seg ned ja. Han er kastrert å. Litt vanskelig å ha hjemmekontor en del ganger ja. Men jeg vet ko at det går over. Andre hunden min var veldig rolig når han ble voksen. Anonymkode: 786f1...0ba
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:45 #12 Skrevet lørdag kl. 20:45 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har en fem måneder gammel guttevalp som er så energisk at han sliter ut hele familien. Vi går 2 til 3 turer om dagen, de første to turene varer ca 20-30 min hver seg mens den siste på kvelden er bare en liten tur ut. Han får god tid til å snuse når vi går tur fordi jeg vet det stimulerer hjernen hans. Han blir lekt med, han får tyggepinner, han får slikkebrett med fryst leverpostei/paté minst en gang om dagen. Jeg aner ikke om han er over eller understimulert 🤷♀️ Jeg er hjemmeværende så han sliter med å finne roen uten at jeg sitter i samme rom. Dette er noe vi jobber med. Han har også blitt veldig bjeffete i det siste, spesielt når mannen kommer hjem fra jobb på ettermiddagen/kvelden. Da blir ofte bjeffingen rettet mot han. Kan det være at valpen ser han for lite??? Jeg har kjent på en sterk anger over dette vavlpekjøpet en stund for jeg er jo den som virkelig har fått hverdagen snudd på hodet, har null privatliv eller alenetid lengre. Nå har også samboeren luftet at dette føles litt som vann over hode, men ungene elsker jo selvfølgelig vår nye pelskledde venn. Jeg vet det er helt normalt med puppy blues, men skal den vare så lenge da? Når begynte din hund å roe seg ned? Anonymkode: 68eff...076 Hold ut!!! Stakkaren er en baby,vet ikke bedre🙏 Det blir bedre. Valpe tiden kan være "hell" !!!! Anonymkode: ee556...0b2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:47 #13 Skrevet lørdag kl. 20:47 Nå vet jeg ikke hvilken hunderase dere har, men da min var valp var det ikke nok med 20-30 min. tur 2-3 ganger om dagen. Måtte gå flere turer og etterhvert mye lengre turer. Hjemme måtte vi øve mye på ro, finne roen, ikke mase og ikke herje. Var 2 år med mye jobb og MANGE lange turer før han ble rolig, fin og på plass. Anonymkode: cc5a5...055 2
Mei88 Skrevet lørdag kl. 20:51 #14 Skrevet lørdag kl. 20:51 Får denne valpen bruke hodet på noe som helst måte? Det er jo viktig å trene korte økter med valper
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:51 #15 Skrevet lørdag kl. 20:51 Ofte er det lurt å trene hodet i tillegg til turer, du klarer ikke å slite de ut- over tid-de får bare bedre kondis. Få inn en god kommando på å bli på plassen sin også. Så er det litt rase- og individavhengig når det roer seg, men de fleste raser regnes som voksne ved 2-3 års alder og bør da ha landa i seg selv. Valpekurs er superlurt👌 Anonymkode: e8263...f5e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:55 #16 Skrevet lørdag kl. 20:55 Vår roet seg rundt ca 5-7 års alderen. Dere må gi den oppgaver som den kam bryne seg litt på, gå kurs og trene ro. Anonymkode: a7fdb...f5a
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:04 #17 Skrevet lørdag kl. 21:04 Han må få lengre turer Får han noe stimuli? Tren kontakt, ro, sitt, gi labb, "kom" osv. Tren på håndtering. Korte økter la han sove mellom og la han få ro når han sover. 5 mnd, han skal snart begynne å miste tenner. Kommer til å tygge og "bite" på alt. Vi frøs ned kluter (gaskluter) som han fikk tygge på i den perioden. Samme trening må dere gjøre ute. Gå pent i bånd f.eks, kontakt og passering. Dere skal inn i den "værste" perioden nå når han blir tenåring, men arbeidet dere legger inn nå vil lønne seg i det lange løp det er kjempeviktig! Jeg sier at det er ikke hyggelig å ha hund før de blir ca 3 år. Da roer de seg betraktelig men dette er jo veldig individuelt på rase. Dere har fått en ny baby rett og slett og dere må bruke tid på den. Anonymkode: 7e193...1f6 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:33 #18 Skrevet lørdag kl. 21:33 Første året er slitsomt. Så blir det bedre 😊 Anonymkode: a77f3...88e
AnonymBruker Skrevet i går, 05:10 #19 Skrevet i går, 05:10 Nå vet ikke jeg hvilken rase du har, men: For meg høres det ut som altfor lite aktivitet for valpen. Jeg har en valp som straks er 6 mnd, og vi går 20 min på formiddagen, 20 min på ettermiddagen og rundt 45 -60 minutter på kvelden, i tillegg til at han går ut i hagen for å tisse. På kveldsturen går vi, trener vi enkel lydighet (passering/gå pent) i små økter osv. Det er også tid for pauser for å legge seg i grøfta og tygge pinner eller for å se på ting som skjer med god avstand. Min hadde i hvert fall hengt i taklampa og spist tapeten om han fikk så lite aktivitet som din. En sliten valp er en fornøyd valp. Men som sagt, det avhenger jo også av rase. Anonymkode: 075e4...56a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå