Gå til innhold

Fylle luft i dekkene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal fylle luft i dekkene på bilen.. Er mange år siden jeg har hatt bil. Men jeg skjønner ikke det nye systemet som er på bensinstasjoner der man fyller luft. Må taste inn ett tall før jeg fyller luft. Hvordan fungerer den?

Anonymkode: 9c36c...f18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis må du trykke til antallet du skal ha av bar/psi kommer, så setter du slangen fast og holder den lille spaken inne, når det piper fra maskinen er det fylt opp/tømt litt ut. Sånn fungerer det iallfall på den som jeg bruker.

Anonymkode: cc977...4a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fint at du spør, men, guri malla, det er to knapper, + og -, og du skal frem til et lufftrykk som står i døra di. Det er ikke rakettforskning. Samme tall her som der, koble opp, vent til den piper og varsler at lufttrykket er korrekt. :)

Anonymkode: 631ec...9da

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fint at du spør, men, guri malla, det er to knapper, + og -, og du skal frem til et lufftrykk som står i døra di. Det er ikke rakettforskning. Samme tall her som der, koble opp, vent til den piper og varsler at lufttrykket er korrekt. :)

Står i døra ja. Det viste jeg ikke. Men takk for opplysningen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til altså, dette er en fin og enkel ting å kunne. Du kan også spørre tilfeldige folk der du er om du er utrygg - folk flest hjelper gjerne til.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Lykke til altså, dette er en fin og enkel ting å kunne. Du kan også spørre tilfeldige folk der du er om du er utrygg - folk flest hjelper gjerne til.

Det skal jeg gjøre 😉

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Står normalt i dørkarmen eller på innsiden av tanklokket.

Anonymkode: 87533...f0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

På noen biler står det på innsiden av lokk til påfylling av drivstoff. Evt skal der stå i instruksjonsheftet. På min bil er dekktrykk avhengig av størrelsen på dekket. Dekkdimensjon står på dekket.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Står normalt i dørkarmen eller på innsiden av tanklokket.

Anonymkode: 87533...f0f

Eller i hanskerommet. 

Anonymkode: f7b36...4a8

AnonymBruker
Skrevet

Du må huske at det skal være vinterluft i dekka nå. Fyller du sommerluft så blir dekka for varme, og du mister veigrepet på snø og is. 

Anonymkode: 7e293...251

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må huske at det skal være vinterluft i dekka nå. Fyller du sommerluft så blir dekka for varme, og du mister veigrepet på snø og is. 

Slike spøker hjelper ikke for folk som er usikre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slike spøker hjelper ikke for folk som er usikre.

Hvis mennesket er så totalt hjelpesløst at det ikke klarer å fylle luft i dekka så burde det ikke ha førerkort. Dekktrykk har med sikkerhet å gjøre, og bør kontrolleres regelmessig. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis mennesket er så totalt hjelpesløst at det ikke klarer å fylle luft i dekka så burde det ikke ha førerkort. Dekktrykk har med sikkerhet å gjøre, og bør kontrolleres regelmessig. 

"Mennesket" lærer det nå, slik som du også gjorde en gang. Slapp av!

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at de maskinene som man taster inn bar/psi på ikke fungerer så bra i minusgrader. 

Kilde: måtte bli reddet av NAF da jeg brukte en slik på vinteren og den tømte dekket nesten for luft før jeg oppdaget det. Da sa de at en bør cære forsiktig med den på vinteren. 

Anonymkode: 03586...b07

AnonymBruker
Skrevet

Husk på psi vs bar. Kom etter en fyr en gang og bare tastet inn antall bar jeg skulle ha, og reagerte på at det virket som at den tømte ut mye trykk. Så fant jeg ut at den var stillt inn på PSI. Og han som fyllte før meg hadde også satt den ut fra bar så det ut som og ikke lagt merke til det så han må ha fått veldig lite trykk i dekka.

Anonymkode: 8508c...672

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vær obs på at de maskinene som man taster inn bar/psi på ikke fungerer så bra i minusgrader. 

Kilde: måtte bli reddet av NAF da jeg brukte en slik på vinteren og den tømte dekket nesten for luft før jeg oppdaget det. Da sa de at en bør cære forsiktig med den på vinteren. 

Veldig sikker og godt dokumentert kilde.

Anonymkode: ccf31...7c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Antagelig har maskinen stått på psi.

Anonymkode: 8508c...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...