Gå til innhold

Forebygge at folk går rett på deg/ nesten krasjer med deg på gata?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 19.49):

ja altså, du må jo faktisk sjekke hva som skjer bak deg, mener ikke det som en som skal belære, men det er faktisk viktig, vi må jo sammen samarbeide for at ting skal gå mest mulig smertefritt. for øvrig hadde jeg ikke kjørt forbi deg i høy fart på elsparkesykkel, nettopp fordi man aldri vet hva andre kan finne på å gjøre. 

Anonymkode: 66bbf...6d4

Ser jeg bak meg så må jeg flytte på bena. Jeg har ikke et hode og overkropp som kan snu seg 180 grader. 

Anonymkode: bb8c9...e4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.11.2025 den 19.49):

ja altså, du må jo faktisk sjekke hva som skjer bak deg, mener ikke det som en som skal belære, men det er faktisk viktig, vi må jo sammen samarbeide for at ting skal gå mest mulig smertefritt. for øvrig hadde jeg ikke kjørt forbi deg i høy fart på elsparkesykkel, nettopp fordi man aldri vet hva andre kan finne på å gjøre. 

Som gående må en alltid være oppdatert med hva som ferdes lenger bak. Klarer en ikke å snu seg 180 grader, går det an å bruke speil. Sparkesyklister har også rettigheter, og dersom du blir kjørt ned av en slik, skyldes det nesten alltid at du som gående ikke har vært tilstrekkelig aktsom. Dette gjelder uavhengig av sparkesyklistens hastighet (så sant ikke fartsgrensen på veien overskrides).

Gående som møtes, skal alltid passere hverandre på høyre side, selv om dette tvinger den ene av de gående ut av veien/fortauet. Dersom den møtende vil passere på venstre side, skal vedkommende stoppes og bli fortalt hvilken grov feil hen begikk, men anmeldelse til politi for forseelsen er som regel ikke nødvendig.

Anonymkode: 68271...d7f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 15.10):

Hold til høyre! 

Anonymkode: 5207f...417

What? Venstre er mer riktig. Kom deg på skolebenken.

Anonymkode: c816d...7eb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

What? Venstre er mer riktig. Kom deg på skolebenken.

Anonymkode: c816d...7eb

Nei. Les "Skikk og bruk"!

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som gående må en alltid være oppdatert med hva som ferdes lenger bak. Klarer en ikke å snu seg 180 grader, går det an å bruke speil. Sparkesyklister har også rettigheter, og dersom du blir kjørt ned av en slik, skyldes det nesten alltid at du som gående ikke har vært tilstrekkelig aktsom. Dette gjelder uavhengig av sparkesyklistens hastighet (så sant ikke fartsgrensen på veien overskrides).

Gående som møtes, skal alltid passere hverandre på høyre side, selv om dette tvinger den ene av de gående ut av veien/fortauet. Dersom den møtende vil passere på venstre side, skal vedkommende stoppes og bli fortalt hvilken grov feil hen begikk, men anmeldelse til politi for forseelsen er som regel ikke nødvendig.

men seriøst, er det virkelig en norm at man skal slippe å se hva som skjer bak en? 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 15.10):

Hold til høyre! 

Anonymkode: 5207f...417

Ok, Svensson.

Anonymkode: a8126...976

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

men seriøst, er det virkelig en norm at man skal slippe å se hva som skjer bak en? 😅

Nei, det er jo det jeg sier. En gående skal til en hver tid være orientert om det som skjer bak, slik at hen kan ta de nødvendige hensyn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2025 den 5.13):

Hva har smidig å gjøre med å unngå å krasje med folk? 

Anonymkode: 22fa5...a13

Da smetter du lettere unna fordi man er lett på foten. Reflekser og reaksjonsevne er som regel raskere.

Anonymkode: 1b427...351

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da smetter du lettere unna fordi man er lett på foten. Reflekser og reaksjonsevne er som regel raskere.

Anonymkode: 1b427...351

Jeg er jo tynn med en BMI på 19, men har aldri opplevd at dette er en fordel for å unngå å krasje med folk, dersom det var en fordel, da hadde jeg ikke trengt å lage tråden. 

Anonymkode: 22fa5...a13

Skrevet

Jaja.

Kjørende (sparkesykkel eca) holder til høyre.

Forgjengere på venstre. 

Da møter vi hverandre ansikt til ansikt og det er lett å forutse trafikkmønster.

Akkurat som på vanlig vei.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelper lite å se bestemt ut, når folk går med nesa ned i mobilen. 

Jeg hopper til siden, helst høyre, mannen min derimot er både høy og kompakt, er som å treffe en amerikansk fotballspiller. Det er mitt triks, gå bak noen som går sånn, hvis det er mulig 😅

Anonymkode: f1926...a6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...