AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #1 Skrevet 15. november 2025 Vi har barn på 5 og 12 år. Har lyst til å dra til Thailand i vinter, men aldri vært der før. Tar imot alt av tips. Hvor burde vi bo? Phuket? Er det best med charter, eller fly og hotell hver for seg? Hotels.com eller airbnb? Hvor mange stjerner bør hotellet ha for at det skal være et bra hotell? Har tenkt sånn middel prissjikt, 14 dager ferie. Anonymkode: fb740...f8a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #2 Skrevet 15. november 2025 Jeg ville valgt Ban Huay yang - leie fra private og ikke charter. De har en egen nettside om du søker det opp. En rolig og sjarmerende fiskelandsby. For litt mer aktivitet kan man ta toget til Hua Hin 1.5 time eller leie privatsjåfør for dagen. Anonymkode: 20f16...d82
Kvinne87Rogaland Skrevet 15. november 2025 #3 Skrevet 15. november 2025 Vi var der med en ettåring og lærte mye av det for å si det sånn. Jeg ville valgt Phuket eller Koh Samui. Også ville jeg valgt å bo sentralt og på/ved stranden. Det er skikkelig dårlig med fortau i Thailand. Ofte er det ikke fortau, og hvis det er fortau er det ofte blokkert av parkerte mopeder. Så man blir tvunget til å gå i trafikken, og de kjører fort og passerer skikkelig nærme. Det er ekkelt med småbarn! Man kan ta taxi, men trafikken er kaos med ofte ulykker. Og man får ikke tak i barneseter. Vi fikk til slutt nummeret til en som hadde bilstol, og brukte kun han, men måtte ofte vente lenge. Og den bilstolen hadde ikke vært godkjent i Norge for å si det sånn. Vi hadde altså en airbnb på Koh Samui hvor vi måtte spasere et lite stykke til strand/butikk og ta taxi til sentrum. Det var ikke en særlig kjekk ferie, pga ovennevnte. Vi var innom en beach resort som lå på stranden, hvor man bare kunne gå rett ned og bade, og man kunne gå langs stranden bort til sentrum. Helt trygt. Jeg angret som en hund at vi ikke bestilte noe slikt. Kunne glatt betalt mye mer for tryggheten/bekvemmeligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #4 Skrevet 15. november 2025 Kvinne87Rogaland skrev (2 minutter siden): Vi var der med en ettåring og lærte mye av det for å si det sånn. Jeg ville valgt Phuket eller Koh Samui. Også ville jeg valgt å bo sentralt og på/ved stranden. Det er skikkelig dårlig med fortau i Thailand. Ofte er det ikke fortau, og hvis det er fortau er det ofte blokkert av parkerte mopeder. Så man blir tvunget til å gå i trafikken, og de kjører fort og passerer skikkelig nærme. Det er ekkelt med småbarn! Man kan ta taxi, men trafikken er kaos med ofte ulykker. Og man får ikke tak i barneseter. Vi fikk til slutt nummeret til en som hadde bilstol, og brukte kun han, men måtte ofte vente lenge. Og den bilstolen hadde ikke vært godkjent i Norge for å si det sånn. Vi hadde altså en airbnb på Koh Samui hvor vi måtte spasere et lite stykke til strand/butikk og ta taxi til sentrum. Det var ikke en særlig kjekk ferie, pga ovennevnte. Vi var innom en beach resort som lå på stranden, hvor man bare kunne gå rett ned og bade, og man kunne gå langs stranden bort til sentrum. Helt trygt. Jeg angret som en hund at vi ikke bestilte noe slikt. Kunne glatt betalt mye mer for tryggheten/bekvemmeligheten. Thailand er et av landene i verden med høyest trafikkdødelighet. Det er ok når det er jeg og mannen. Men ville aldri tatt med barn dit. Har besøkt andre land i Asia der de har en helt annen trafikksikkerhet - både i kjøremønster, og i bilsikring. Anonymkode: 9fad5...934 1
Anonym2212 Skrevet 15. november 2025 #5 Skrevet 15. november 2025 Sjekk ut Sunwing Bang tao på Phuket. Ligger på stranden, masse å gjøre for både mindre og større barn. Kan reise via Ving, men også bestille rett fra hotellet. Har ikke så mye å si. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #6 Skrevet 15. november 2025 Ville ikke dratt til Thailand. Tror ikke barn har godt av å se thailandske damer rope "hello sexy man", "bom bom tonight?" etter faren deres. Sånt kan sette spor i et barnesinn. Anonymkode: b0994...3c1 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #7 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Thailand er et av landene i verden med høyest trafikkdødelighet. Det er ok når det er jeg og mannen. Men ville aldri tatt med barn dit. Har besøkt andre land i Asia der de har en helt annen trafikksikkerhet - både i kjøremønster, og i bilsikring. Anonymkode: 9fad5...934 Etter x antall turer til Thailand både med og uten barn så vil jeg si at det er skikkelig krisemaksimering... Vi har kjørt flere hundre mil selv på thailandske veier med meg som sjåfør, og det er ikke min oppfatning. Men ja: de kjører mange ganger fort, er ikke nødvendigvis gode på å holde avstand, elendige på å sjekke blindsoner, er ikke sterke på konsekvenstenkning, og de har ikke i nærheten av samme kjøreopplæring som det vi har her hjemme. Men uten å ha statistisk belegg for det så vil jeg tro at de aller fleste dødsfall skjer på to hjul, og hvis de i det hele tatt har hjelm på hodet så er det av en kvalitet som er i klasse med en plastbøtte... Dessuten har vi selv sett ulykke der en haug passasjerer på lasteplanet til en pickup forulykker ifm kollisjon eller bråbrems. Pickups er veldig vanlig, og fem til syv personer på lasteplanet er også veldig vanlig. Det skjer rett som det er, og drar selvsagt opp snittet. Og fyllekjøring sent på kvelden eller natta krever mange menneskeliv. Ellers er det greit å kjøre i landet. 🙂 Leier vi privatsjåfør en dag passer vi på å si at en av oss veldig lett blir bilsyk, og illustrerer det med simulerte brekninger. Ingen vil ha slikt i bilen sin... 😁 Anonymkode: c1b32...639
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #8 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ville ikke dratt til Thailand. Tror ikke barn har godt av å se thailandske damer rope "hello sexy man", "bom bom tonight?" etter faren deres. Sånt kan sette spor i et barnesinn. Anonymkode: b0994...3c1 Er du seriøs nå? Er det virkelig slik du forestiller deg dette vakre, spennende og barnevennlige landet? Du tar heldigvis veldig feil. Anonymkode: c1b32...639 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #9 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er du seriøs nå? Er det virkelig slik du forestiller deg dette vakre, spennende og barnevennlige landet? Du tar heldigvis veldig feil. Anonymkode: c1b32...639 Vel. Jeg så ts nevnte Phuket. Jeg var der for 10 år siden. Og glemmer aldri da jeg gikk langs Patong beach og så en mann og barna hans fikk ropt etter seg langs strandpromenaden "Hello sexy. Bom bom tonight?". Anonymkode: b0994...3c1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #10 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har barn på 5 og 12 år. Har lyst til å dra til Thailand i vinter, men aldri vært der før. Tar imot alt av tips. Hvor burde vi bo? Phuket? Er det best med charter, eller fly og hotell hver for seg? Hotels.com eller airbnb? Hvor mange stjerner bør hotellet ha for at det skal være et bra hotell? Har tenkt sånn middel prissjikt, 14 dager ferie. Anonymkode: fb740...f8a Phuket eller evt Krabi-regionen er et godt utgangspunkt for aller første familietur med små barn tenker jeg, og holder en knapp på Phuket – rett og slett fordi det er flere valgmuligheter der mtp hvilken strand som passer dere best (og det er et relativt viktig valg på denne store øya). https://www.hotels.com/go/thailand/phuket Samui er dyrere og mer tungvint å reise til, og strendene er ikke bedre der. Vi reiser aldri på charter, så det skal jeg ikke uttale meg så mye om. Sikkert greit og praktisk for mange, men muligens litt dyrere enn å ordne alt selv? Vi bruker 90% hotels.com, og siden vi reiser mye rundt så bestiller vi fortløpende underveis. Airbnb ser jeg ikke helt vitsen med i Thailand, det er litt for mange fallgruver tenker jeg. Ellers er det mange gode tråder om reiser til badesteder i Thailand her på KG, også når det gjelder reiser med barn. Bruk søkefunksjonen, så finner du trolig en del nyttig. Godt valg for en familieferie, god tur! 🙂 Anonymkode: c1b32...639
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #11 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel. Jeg så ts nevnte Phuket. Jeg var der for 10 år siden. Og glemmer aldri da jeg gikk langs Patong beach og så en mann og barna hans fikk ropt etter seg langs strandpromenaden "Hello sexy. Bom bom tonight?". Anonymkode: b0994...3c1 Tja, akkurat Patong er vel ikke førstevalget for en badeferie med ungene – først og fremst fordi byen er såpass stor og masete. Ellers er byen "familievennlig" nok slik vi ser det, så lenge en ikke drar med seg familien på Bangla road og nede på strandpromenaden nedenfor Bangla på kveldstid. Snusket er veldig konsentrert til disse områdene på kveldstid. Kan helt fint unngås heldigvis.🙂 Anonymkode: c1b32...639
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #12 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vel. Jeg så ts nevnte Phuket. Jeg var der for 10 år siden. Og glemmer aldri da jeg gikk langs Patong beach og så en mann og barna hans fikk ropt etter seg langs strandpromenaden "Hello sexy. Bom bom tonight?". Anonymkode: b0994...3c1 Du beskriver jo Oslo, men der er damene enten øst-Europeere eller Nigerianske Anonymkode: 20f16...d82 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #13 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Vi har barn på 5 og 12 år. Har lyst til å dra til Thailand i vinter, men aldri vært der før. Tar imot alt av tips. Hvor burde vi bo? Phuket? Er det best med charter, eller fly og hotell hver for seg? Hotels.com eller airbnb? Hvor mange stjerner bør hotellet ha for at det skal være et bra hotell? Har tenkt sånn middel prissjikt, 14 dager ferie. Anonymkode: fb740...f8a Kamala beach på Phuket er veldig fint for barnefamilier. Rolig og fin strand. Godt utvalg av restauranter og mange andre barnefamilier. Anonymkode: ee7c5...4b4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #14 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kamala beach på Phuket er veldig fint for barnefamilier. Rolig og fin strand. Godt utvalg av restauranter og mange andre barnefamilier. Anonymkode: ee7c5...4b4 Kamala er fint for barnefamilier. Litt "kjedelig" plass for enkelte kanskje, ikke direkte voldsomt mange spisesteder etc., men nok. Men absolutt populært blant barnefamilier og godt voksne par. Stort pluss er den fantastiske stranden Laem Sing (En av Phukets 3-4 beste) rett nord for Kamala. Det har vært litt frem og tilbake siste årene med landeiendommen bak stranden, så det kan tenkes en må ta en longtailbåt dit i disse dager (Alle strender i Thailand er i teorien kongens eiendom, mao allemannsrett, MEN noen ganger blokkeres tilgangen til strender av landeiere som eier alt bak stranden. Eksempel er Had Karon Noi og Paradise beach. Men ingen kan nektes å bruke strender om en kommer sjøveien 😉 ) Ellers er det relativt kort vei med bil "over haugen" ned til Patong for shopping og liv. Selv om en har tilgang på et bredere utvalg av store og små strender dersom en velger å bo sør for Patong, holder jeg kanskje en bitte liten knapp på Kamala. Karon og Kata på hederlig delt andreplass. Fordelen med de to siste er nærhet til flere halvstore og mindre strender. Phuket by anbefales hvis en vil ha litt avveksling en søndag ettermiddag for å oppleve sunday walking street market. Starter rundt kl 16. Men ingen vits i å bo i Phuket by, den er ikke direkte turist-spennende. Nai Thon, Bang Tao og Nai Yang (siste ligger forresten rett ved flyplassen) blir fort litt avsides og kjedelig i 14 dager – synes jeg. Anonymkode: c1b32...639
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå