AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #61 Skrevet 9 timer siden Ole Marius skrev (26 minutter siden): Som kommentaren over meg påpeker, så er utroskap en såpass sterk reaksjon av hele sentralnervesystemet at alt er overbelastet. Man har i en periode PSTD lignende symptomer, angst og annet som reduserer ens normale emosjonell regulasjon. Da jeg fant ut at min exkone hadde bdsm klubber og generelt 10 ish menn hun var utro med var min reaksjon hyperventilering fordi man er helt i ubalanse. Og det er dettopp dette som gjør at man ikke kan skrive slik du gjør med "Det får meg til å lure på hvordan du takler andre sterke følelser." Hvordan man har det i et øyebliksbilde under sterk emosjonell ubalanse som er foresaket av svik, har lite korrelasjon med hvordan man håndterer andre hendelser i en normalperiode. Takk for forståelsen og fælt at du måtte oppleve det du gjorde. Sender deg en varm klem❤️ts Anonymkode: 03576...654 2
Ole Marius Skrevet 8 timer siden #62 Skrevet 8 timer siden takk for omtanken selv. Har i et par år nå fulgt med på det gratise nyhetsbrevet til denne ressurs-nettsiden. Hjelper å en liten ukenlig påminnelse/til ettertanke for å komme seg videre. https://www.affairrecovery.com/
Erfarenmann Skrevet 5 timer siden #63 Skrevet 5 timer siden Ole Marius skrev (4 timer siden): Som kommentaren over meg påpeker, så er utroskap en såpass sterk reaksjon av hele sentralnervesystemet at alt er overbelastet. Man har i en periode PSTD lignende symptomer, angst og annet som reduserer ens normale emosjonell regulasjon. Da jeg fant ut at min exkone hadde bdsm klubber og generelt 10 ish menn hun var utro med var min reaksjon hyperventilering fordi man er helt i ubalanse. Og det er dettopp dette som gjør at man ikke kan skrive slik du gjør med "Det får meg til å lure på hvordan du takler andre sterke følelser." Hvordan man har det i et øyebliksbilde under sterk emosjonell ubalanse som er foresaket av svik, har lite korrelasjon med hvordan man håndterer andre hendelser i en normalperiode. Joda, det går helt fint å lure på dette og derfor "skrive slik". PTSD er ikke noe man får når man opplever noe for første gang. PTSD er en reaksjon man får hvis man opplever noe som gjenoppliver et tidligere trauma. Hendelsen som utløser PTSD kan være helt uskyldig. PTSD er en angstlidelse som kan utvikles etter å ha opplevd en svært traumatisk hendelse, og da snakker vi om vold, ulykker, naturkatastrofer eller krig. Så når vi snakker om ting "du ikke kan skrive" så er det deg selv du kan peke på. Du slenger rundt deg med PTSD-begrepet etter at kona var utro. Det er en fornærmelse mot folk som faktisk har PTSD.
Erfarenmann Skrevet 5 timer siden #64 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (17 timer siden): Å bli kvalm og uvel kan være en helt vanlig reaksjon. Det er nervesystemet som blir overbelastet. Å hevde at det er unormalt fremstår som et forsøk på normalisering av noe som ikke er vanlig for denne personen, og er en form for undergraving av hens følelsesliv. Ville bare gjøre deg oppmerksom på det. Om man har det vondt og vanskelig, så kan det kjennes uoverkommelig å skulle kunne stole på en mann igjen. Å sammenligne dette med en film viser en grad av umodenhet jeg ikke finner ord for... Anonymkode: 31986...b82 Hvis 1 av 100 personer kaster opp av noe sånt så er det normalt å ikke kaste opp og unormalt å gjøre det. Det bør ikke være kontroversielt å si en gang. Det er statistikk. Følelsene hennes er helt sikkert reelle nok og ekte nok. Det er de for oss alle. Men det er faktisk ikke alle følelser som skal støttes opp om. Noen følelser er feil, irrasjonelle, uadekvate og trenger behandling. Der er derfor vi har psykologer og psykiatere. Hvis du ikke skjønner analogien til slutt så får du heller bare google det. Voksenopplæring har jeg ikke tid til.
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #65 Skrevet 5 timer siden Erfarenmann skrev (4 minutter siden): Hvis 1 av 100 personer kaster opp av noe sånt så er det normalt å ikke kaste opp og unormalt å gjøre det. Det bør ikke være kontroversielt å si en gang. Det er statistikk. Følelsene hennes er helt sikkert reelle nok og ekte nok. Det er de for oss alle. Men det er faktisk ikke alle følelser som skal støttes opp om. Noen følelser er feil, irrasjonelle, uadekvate og trenger behandling. Der er derfor vi har psykologer og psykiatere. Hvis du ikke skjønner analogien til slutt så får du heller bare google det. Voksenopplæring har jeg ikke tid til. Følelser er ikke statistikk...De er følelser, og man fortjener å bli tatt på alvor i forhold til det. Skal si du er frekk. Jeg har veldig mye erfaring med dette, og jeg vil påstå at ingen følelser er "feil" sådan... Å være irrasjonell i følelser er heller ikke feil for det går mer på virkelighetsoppfattelse enn følelser. Hva man føler i forhold til den virkeligheten man lever i. Det er det som er reelt for den det gjelder. Så da gjelder det å finne den rette knappen for å bli skrudd om, for det klarer personen som regel med litt støtte og anerkjennelse. Stort sett. Det er ikke det samme som å "nøre" opp om. Det er å validere. Kropp og psyke henger sammen. Mulig du har en sterkere psyke enn folk flest @Erfarenmann. Det gir deg ikke rett til å tråkke på andre... Tror forresten du kan ha meget godt utbytte av den voksenopplæringen selv... Anonymkode: 31986...b82
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #66 Skrevet 3 timer siden Erfarenmann skrev (20 timer siden): Å bli sveket er selvsagt en fryktelig følelse, uansett type svik, egentlig. Men å faktisk kaste opp synes jeg høres unormalt ut. Det får meg til å lure på hvordan du takler andre sterke følelser. I en kommentar skriver du også at du aldri stoler på en mann igjen. Det blir som å aldri gå på kino igjen fordi du så en film du ikke likte. Svik er i seg selv et stort traume, og å kaste opp er en helt normal traumereaksjon. Anonymkode: e0f64...395 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #67 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 10.07): Jeg har vært kjæreste med en fyr i litt over et år og oppdaget nylig at han har vært utro i flere mnd. jeg har avsluttet med ham nå, men opplever å bli så kvalm at jeg kaster opp når jeg tenker på ham og det at han gikk bak ryggen min. Har gått ned flere kilo og har store sorte ringer rundt øynene. Andre som har opplevd liknende? Anonymkode: 03576...654 Uansett ikke uvanlig at stress og sterke følelser gjør magen dårlig. Det går bra og det går over Derfor man snakker om «dårlig magefølelse». Les bøker som «tarmen og hjernen» eller hva den heter, veldig spennende. Henger tett sammen. Så det er bare magen din som kjenner på de sterke følelsene dine ❤️ Anonymkode: 5c466...9b9
Kaffebjørn Skrevet 2 timer siden #68 Skrevet 2 timer siden Jepp. Mistenkte i flere måneder at min eks var utro, men da det ble «skrevet i stein» fikk jeg akutt angst og kvalme. Gikk ned mange kilo fordi jeg mistet totalt matlyst og klarte ikke få i meg mat, kun drikke. Fikk angst av å være alene og ble helt avhengig av å ha folk rundt meg til enhver tid. Tok meg lang tid å komme til hektene igjen. Men har dessverre slitt med tillit og sjalusi etter dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå